Test af Viborg Amts hjemmeside
Fra : mc-stup

Dato : 14-11-03 18:12

Kære gode stærke Mac-brugere!

Efter en hyggelig snak med Jesper Haaber Gylling om hans projekt om
hjemmesider, tillader jeg mig at spørge gruppen om lidt research-hjælp til en artikel.
Ja, jeg ved godt, at vi journalister ligger lavt på troværdighedsskalaen, men
"mit" projekt går på Viborg Amts hjemmeside, hvor man "praler" af, at deres
senest regionplanstillæg har fået mere respons fra borgerne efter den kun er
tilgængelig for diskussion på deres hjemmeside www.viborgamt.dk

Se det er jo godt nok, men problemet er, at de væsentlige sider - især
kortmaterialet - ikke kan ses på diverse kombinationer af OS og Browsere.

På job har jeg Winbøws NT plus Exploder 5.5 og den vil ikke. Herhjemme på en
8.6 med Netscape 6.2 vil den heller ikke, hos en kammerat med Win 2000 plus
Exp 5.5 (eller var det 6?) vil den heller ikke. Heller ikke hans OS 9 plus
Netscape 6.

Min historie skulle gerne være en kritik af, at en offentlig inst. IKKE
tillader andre end - måske - Win-folk med den nyeste browser kan se siderne.

Jeg har spurgt deres web-folk og der får jeg en sludder for en sladder om
"bare 95 procent kan, så..."

Vores (avisens) edb-folk siger, at de - amtet - ikke følger standarderne,
menøh, hvilke??

Måske kan I hjælpe og det eneste jeg kan tilbyde til gengæld er dårlige
vittigheder og en omtale af nyhedsgruppen, som et exellent sted at søge
oplysninger om verdens bedste OS....)))

Mvh

Niels Hansen, Thisted Dagblad (og de andre aviser i De Bergske)
Fjern de store bogstaver i min mailadresse - hvis de står der - ellers min
arbejdsmail: stup(snabela)de-bergske.dk

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 15-11-03 03:01

mc-stup <mc-stupNOT@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Se det er jo godt nok, men problemet er, at de væsentlige sider - især
> kortmaterialet - ikke kan ses på diverse kombinationer af OS og Browsere.

En test på Mac OS 10.2.8 med følgende browsere: Safari 1.0 ; Mozilla
1.6a ; Mozilla Firebird 1,4a ; Camino 0.7 ; Netscape 7.1 ; Internet
Explorer 5.2.3 : Opera 6.03 og Omniweb 4.5 giver alle blank side når jeg
prøver at se kortsiderne.
Halvdelen af browserne(Mozilla/Netscape-familien) melder om problemer
med java-aplets, de andre siger ikke noget, men ingen kan vise kortene.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 15-11-03 09:46

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Halvdelen af browserne(Mozilla/Netscape-familien) melder om problemer
> med java-aplets, de andre siger ikke noget, men ingen kan vise kortene.

Det var jo næsten hele rækken af browsere. Jeg kan blot tilføje, at iCab
2.9.6 (og den meget sant kommende 2.9.7) uden problemer af nogen art
viser samtlige kort og tabeller på disse sider, under både Mac OS X
10.2.8 og Classic.

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 15-11-03 10:48

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> [...]
> 2.9.6 (og den meget sant kommende 2.9.7) uden problemer af nogen art
> viser samtlige kort og tabeller på disse sider, under både Mac OS X

Kan du også åbne:
<http://gis.vibamt.dk/arealinfo/AI_Map.asp?Page=AREALINFO>
I iCab hedder den:
<http://131.165.211.24/arealinfo/ai_map.asp>
Det er her jeg kører fast, også med iCab 2.9.6

mvh.
Kaj.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-11-03 16:22

Hej Kaj

Hm... Åbner jeg dem indefra siden, virker de fint i Mozilla 1.2.1 og
Opera 5, men klikker jeg på de links, du har givet her, quitter
programmerne uventet... lidt mystisk....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 15-11-03 17:53

> [...]
> I iCab hedder den:
> <http://131.165.211.24/arealinfo/ai_map.asp>
> Det er her jeg kører fast, også med iCab 2.9.6

Nej, jeg har ikke været her tidligere og jeg kører om ikke fast, siden
indlæses og Java Applet indlæses, men intet kort vises overhovedet 8¬(

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 16-11-03 09:58

Kaj Christiansen wrote:
> Kan du også åbne:
> <http://gis.vibamt.dk/arealinfo/AI_Map.asp?Page=AREALINFO>

- Mozilla 1.6a
Siden åbner, men intet kort vises - kun navigations-kanterne. Og jeg får
en besked om at min browser ikke understøtter java-applets.
- Safari 1.0 v85.5
Siden åbner, men intet kort vises - kun navigations-kanterne

Dette skyldes efter al sandsynlighed inkompatible java-versioner.
Mozilla bruger java 1.3.1 - Safari java 1.4.1

***MEN*** der er jo det gode gamle problem med, at det 'kære' M$ lavede
deres helt egen delvist in-kompatible java-version, hvorfor java-applets
udviklet med M$-værktøjer har en udpræget tendens til udelukkende at
virke under M$-windows. M$ er jo også mere eller mindre blevet dømt for
dette: kontrakt-brud overfor SUN, overtrædelse af copyright, skulle
betale erstatning til SUN etc.

http://www.teknirvana.com/internal_documents/Lawsuit.pdf
http://java.sun.com/lawsuit/

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-11-03 16:05

Hej Mogens

- Og jeg kan så tilføje, at Mozilla 1.2.1 til OS 8.x/9.x ligeledes viser
alle links, kort, underlinks, delkort osv.... - Og det samme gør også
Opera 5.0 til OS 9.x
testet på G3/400, Mac OS 9.2.2DK.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 15-11-03 09:51

> [...]

> Halvdelen af browserne(Mozilla/Netscape-familien) melder om problemer
> med java-aplets, de andre siger ikke noget, men ingen kan vise kortene.

Det var jo næsten hele rækken af browsere. Jeg kan herfra blot tilføje,
at iCab 2.9.6 (og den meget snart kommende 2.9.7) unden nogen problemer
viser samtlige kort og grafer på disse sider under Mac OS X 10.2.8 og
Classic

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 15-11-03 10:39

mc-stup wrote:

> Vores (avisens) edb-folk siger, at de - amtet - ikke følger standarderne,
> menøh, hvilke??

Kan du give nogle interne links
Jeg har lige rodet rundt derinde med Moz 1.6a og kan ikke rent
umiddelbart finde noget der ikke synes at virke som det skal.

Fra : mc-stup

Dato : 15-11-03 10:56

Bjarne D Mathiesen skrev:

> Kan du give nogle interne links
> Jeg har lige rodet rundt derinde med Moz 1.6a og kan ikke rent
> umiddelbart finde noget der ikke synes at virke som det skal.

Njah, det er netop problemet her hjemme fra mig selv, for det virker ikke
ordentligt og jeg er først på "pinden" igen mandag, men hvis du søger under
"Fakta" og "kort på GIS serveren", så skulle du kunne søge på en adresse. Prøv
at søge på Bådsgårdsvej 2, 7730, Hanstholm kommune (rådhuset) og se, om der
dukker kort op eller ej.

Til resten af deltagerne i tråden: Tak for jeres indsats indtil videre, det
ser ud til, at det allernyeste MacOS virker, men vi må vel ikke glemme, at et
amt gerne skulle "virke" eksempelvis et par år bagud.

--

Niels Hansen, husk de store bogstaver i mailadressen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 15-11-03 11:18

> [...]

> ser ud til, at det allernyeste MacOS virker, men vi må vel ikke glemme, at et
> amt gerne skulle "virke" eksempelvis et par år bagud.

En blank side når man skulle have et kort, kalder jeg ikke at virke...

mvh.
Kaj.

(Der endnu ikke har allernyeste MacOS (10.3.1) fordi applestore ikke kan
finde ud af at levere til private der ikke er hjemme hele dagen.)