Debat: edb.mac´s fremtid?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 13-11-03 16:30

hej allesammen.

Jeg har længe tænkt på at bringe dettte til debat.

Chatten er kanon, ingen tvivl om det.

Men edb.mac er blevet en temmelig tynd "suppe", tydeligvis på grund af
ichats succes, som jeg også selv nyder.
Det er to vidt forskellige forums (fora?), med hver deres fordele og
ulemper.
Henrik Munster skrev det meget rigtig i et tidligere indlæg, nemlig at
det er rart at kunne sidde i ro og mag og formulere sit spørgsmål, og
læse svaret når man har tid.

Før ichat, var det "normalt" at der var ca. 75-140 nye indlæg hver dag,
nu skal man være glad hvis den sniger sig over 20 indlæg/dgl.

For mig er det et problem at jeg er træt efter arbejde, og derfor ikke
orker at søge mine oplysninger "on-line". Samtidig får man heller ikke
på ichat, den brede vifte af svar som tit er med til at "stykke hele
billedet sammen".

Som jeg ser det , er fremtiden, at edb.mac bliver mere og mere udvandet,
og det er sgu´synd.

Man kan så sige: det er bare udviklingen, nyt kommer til,og gammelt
glider ud, men hvis alle har været (og stadig er) hamrende glade for
edb.mac, kan vi så i gøre en indsats for at få denne dejlige
nyhedsgruppe op i fulde omdrejninger igen?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 13-11-03 16:47

> [...]
> edb.mac, kan vi så i gøre en indsats for at få denne dejlige
> nyhedsgruppe op i fulde omdrejninger igen?

Enig Lone.

Jeg har også tænkt på det... iChat er vildt fedt, men det er sku synd at det
er kommet til at gå ud over denne gruppe. Jeg ved desværre ikke hvad der kan
gøres - andet end at vi må tage os sammen og så må vi se om vi ikke kan
få nogle links fra nogle udbredte mac websites til gruppen. Jeg er sikker på
at der er mange potentielle debatører derude som bare ikke ved at gruppen
eksisterer.

Sådan som jeg har anvendt iChat har som regel været ved afklaring af akutte
problemer som opstår fra tid til anden - så synes jeg det er fedt at kunne
få et svar rimelig hurtigt, men ved debat indlæg eller
holdningsforespørgsler har jeg i videst muligt omfang sendt det til denne
gruppe i stedet. Jeg vil gerne opfordre andre til at følge denne opskrift...

Anna

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-11-03 18:59

Anna M. Andersen <aandersenpilaf@mail.dk> wrote:

> [...]

Ichat passer ikke til mit temperament. Da jeg kom ind igen i dette
efterår efter et halvt års pause, fandt jeg det egentlig
tilfredsstillende, at dagens høst af indlæg var dalet til noget, som man
kan overkomme at se igennem ved fyraftenstid. Jeg har fundet det fuldt
tilfredsstillende at deltage som nybagt OS X-bruger, og jeg har ikke
savnet tilbagemelding på mine spørgsmål. Og tak for det.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-03 19:46

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Før ichat, var det "normalt" at der var ca. 75-140 nye indlæg hver dag,
> nu skal man være glad hvis den sniger sig over 20 indlæg/dgl.

Ja, jeg har ikke engang fået iChat til at virke ...
--
Per Erik Rønne

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 13-11-03 22:39

Per Rønne <doesnt.work@spam.filter.invalid> wrote:

> Ja, jeg har ikke engang fået iChat til at virke ...

Det er nu ellers meget nemt.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 13-11-03 21:36

> [...]

> edb.mac, kan vi så i gøre en indsats for at få denne dejlige
> nyhedsgruppe op i fulde omdrejninger igen?

Som talt ud af min mund, Lone.
Jeg synes også det er dybt betænkeligt og beklageligt.

iChat kan være udemærket til at få løst et "5-øres spørgsmål" her og nu,
MEN efter min (ringe) erfaring med iChat er det mest velegnet til løs
tale og (dum)smarte bemærkninger.

På edb.mac kan man netop, som du skriver, få den "brede vifte" og som
hovedregel velkvalificerede svar, som i sidste ende bliver til en
opsamling af løsninger på allehånde problemer (var der nogen der sagde
FQA?), hvorimod de løsninger der fremkommer via iChat blot hænger i tynd
luft for de som tilfældigvis er "tilstede" i øjeblikket det foregår og
derefter forsvinder for evigt.

Så lad os sammen "holde ved" edb.mac og udbrede kendskabet til dens
eksistens til så mange mac-brugere som muligt.

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-11-03 22:47

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> [...]
>
> Så lad os sammen "holde ved" edb.mac og udbrede kendskabet til dens
> eksistens til så mange mac-brugere som muligt.

Enig.

Jeg skal nok blive her (selvom jeg ikke er til meget støtte og hjælp).
Bryder mig heller ikke om iChats 'væsen'
Fortæller vidt og bredt om dk.edb.mac og håber så, at vi får flere
brugere !

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Peter Perlsø

Dato : 13-11-03 23:41

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
> Bryder mig heller ikke om iChats 'væsen'
> Fortæller vidt og bredt om dk.edb.mac og håber så, at vi får flere

Kvalitet, ikke kvantitet.

personligt er jeg glad for nedgangen i indlæg - 200 indlæg om dagen er
sku umuligt at følge med i for almindelige mennesker.

og selv nørder skal have tid til at kode-kode-kode ;)

--

- Peter Perls¿ - web: http://u238.dk

"If you have been voting for politicians who promise to give you goodies
at someone else's expense, then you have no right to complain when they
take your money and give it to someone else, including themselves."

-- Thomas Sowell (1992)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-11-03 06:25

Peter Perlsø <nospam@nospam.com> wrote:

> Kvalitet, ikke kvantitet.
>
> personligt er jeg glad for nedgangen i indlæg - 200 indlæg om dagen er
> sku umuligt at følge med i for almindelige mennesker.
>
> og selv nørder skal have tid til at kode-kode-kode ;)

Peter, flere indlæg er i denne forbindelse, netop et udtryk for
kvalitet, efter min mening.
Antallet af indlæg afspejler blot hvor mange brugere der er, og jo flere
indlæg , jo større er chancen for at man forstå svaret, eller blot får
tilfredsstillet sit "videbegær".
Man kan jo altid lige drøne overskrifterne igennem, og blot se det der
interesserer een, det er værre den anden vej....

Jeg har selv fået meget support på chatten, og den har bl.a. sin
styrke ved at man altid kan få fat i hjælp, i akutte situationer, men
ikke desto mindre, er det jo kun mig som drager nytte af den viden jeg
får. ( Håber selvfølgelig at jeg en dag kan bruge det her!)

I mit indlæg er der en underliggende appel til chatterne, om at "pleje"
edb.mac lidt mere, det er vel den eneste måde at få gruppen toptunet
igen..?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-11-03 21:49

Peter Perlsø <nospam@nospam.com> wrote:

> Kvalitet, ikke kvantitet.

Jo, jo, men du skal lige læse: parantesen ovenfor. Jeg holder mig mest
til læsning af gruppen - af anførte grund.
Men jeg synes nu også, at der er plads til flere (nye?!) i gruppen. Nyt
blod er vel et gode i denne sammenhæng?

> personligt er jeg glad for nedgangen i indlæg - 200 indlæg om dagen er
> sku umuligt at følge med i for almindelige mennesker.
>
> og selv nørder skal have tid til at kode-kode-kode ;)

Ja, det skal de vel. Kender ikke nogen nørder

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Lind

Dato : 14-11-03 08:20

> [...]

> Så lad os sammen "holde ved" edb.mac og udbrede kendskabet til dens
> eksistens til så mange mac-brugere som muligt.

Tjah.....har også selv været inde på det samme tidligere, men tilslutter
mig helt og fuldt disse to indlæg

M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Christian Bech

Dato : 14-11-03 13:43

> [...]

> iChat kan være udemærket til at få løst et "5-øres spørgsmål" her og nu,
> MEN efter min (ringe) erfaring med iChat er det mest velegnet til løs

Og det er der naturligvis også et behov for. Jeg har prøvet iChat, men
har enten ikke tålmodigheden eller også er jeg for dårlig til at have
det kørende i et vindue ved siden af mit arbejde. Hvis jeg skal chatte
foretrækker jeg 1 til 1 kommunikation og ikke et chatrum.

Jeg gad dog vide, om det bare er mængden der er faldet herinde?
Kvaliteten synes jeg stadig er god.

Endelig skal vi jo indregne Edlich-faktoren. At Martin har fået
tvillinger reducerer sikkert de daglige indlæg med 50 stk.

--
Christian

Fra : Michael Holm

Dato : 14-11-03 14:29

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Endelig skal vi jo indregne Edlich-faktoren. At Martin har fået
> tvillinger reducerer sikkert de daglige indlæg med 50 stk.

vi burde da havde et nødråb, vi kunne udgyde, så at han blev tvunget til
at svare engang imellem.
Ligeledes til andre afguder (såsom Morten R :)
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 14-11-03 14:33

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> vi burde da havde et nødråb, vi kunne udgyde, så at han blev tvunget til
> at svare engang imellem.

God ide. Jeg tror Martin tænder på tvang.

> Ligeledes til andre afguder (såsom Morten R :)

Andre? Er der flere end tre?

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 14-11-03 14:42

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> God ide. Jeg tror Martin tænder på tvang.

> Andre? Er der flere end tre?

Sig mig - har I to slet ikke opdaget M.R.´s genopstandelse? Hmmm...????
Hæ, hæ fra
Morten
--
Egoister taler ikke dårligt om andre - de taler ikke om andre

Fra : Dan Henriksen

Dato : 14-11-03 15:08

Hej, blander mig lige i debatten

Personligt vil jeget MEGET hellere bruge edb.mac

Faktisk (selvom jeg er inkarneret Mac mand) synes jeg iCaht er helv.......
grim og temmelig dårlig/uoverskuelig i forhold til nogle af de andre
klienter der findes - om igen Appel!. Nå det var vist et side spring.

Mit problem med at chatte er, at min Chef mener det er fyrings grundlag, at
gøre det i arbejdstiden. Så hellere bruge dette forum.

Og som nogle af jer er inde på, så er det bedre at sidde og læse indlæg i ro
og mag.

Dan Henriksen

Fra : Michael Holm

Dato : 14-11-03 16:13

Dan Henriksen <dan@1way2print.net> wrote:

> [...]
> grim og temmelig dårlig/uoverskuelig i forhold til nogle af de andre
> klienter der findes - om igen Appel!. Nå det var vist et side spring.

jeg syntes nu iChat er et fint program, men det er bedre at samle
kræfterne et sted.. og suppen er jo uovertruffen i overskuelighed, man
kunne jo også havde valgt bruge mediamac's/macNyt/mactalk's forum
men... arh suppen holder

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-11-03 17:36

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

Her er jeg ablosut ikke enig!

> [...]
> kræfterne et sted.. og suppen er jo uovertruffen i overskuelighed, man
> kunne jo også havde valgt bruge mediamac's/macNyt/mactalk's forum

Det er dejligt at læse alle de positive feedbacks, og jeg kommer til at
tænke på en helt speciel ting.

Dengang de annoncerede at IRMA skulle lukke, var det paradoksalt at jeg
selv og mange andre, elskede IRMA ,men handlede der sjældent
Og hvor fik vi travlt med at frekventere IRMA igen, da de skulle
lukke!! ;-D

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Lind

Dato : 14-11-03 19:20

> [...]

> selv og mange andre, elskede IRMA ,men handlede der sjældent
> Og hvor fik vi travlt med at frekventere IRMA igen, da de skulle

Hæ, hæ.....Søde Lone Sådan er det med danskere....der bliver ikke
revolution, hvis det regner......det er lidt den samme holdning, ikk´?

Knus
Morten
--
Egoister taler ikke dårligt om andre - de taler ikke om andre

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-11-03 21:46

> [...]

> grim og temmelig dårlig/uoverskuelig i forhold til nogle af de andre
> klienter der findes - om igen Appel!. Nå det var vist et side spring.

Det kan du da ikke mene?! I forhold til _hvilke_ klienter? Ikke ICQ,
ikke Micro$oft Messenger, ikke... nævn nogle?!

> Mit problem med at chatte er, at min Chef mener det er fyrings grundlag, at
> gøre det i arbejdstiden. Så hellere bruge dette forum.

Det var et argument.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Christian Bech

Dato : 14-11-03 15:16

Morten Lind <fornavnogefternavn@fornavnogefternavn.dk> wrote:

> Sig mig - har I to slet ikke opdaget M.R.´s genopstandelse?

Jo, men virkede den ikke lidt kortvarig?

> Hmmm...????
> Hæ, hæ

Du lyder jo som en gammel gris

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 14-11-03 19:17

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Du lyder jo som en gammel gris

Hmm.....?.....siger det ikke mere om dig end om mig))))))*GGG*
nå, pyt - go´ wek-end
Morten
--
Egoister taler ikke dårligt om andre - de taler ikke om andre

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-11-03 21:46

Morten Lind <fornavnogefternavn@fornavnogefternavn.dk> wrote:

> Hmm.....?.....siger det ikke mere om dig end om mig))))))*GGG*
> nå, pyt - go´ wek-end
> Morten

I det skoleblad min søns klasse har lavet, står der at med ekstra
parenteser under betyder grin med dobbelthager Sikke mange du har,
Morten!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten Lind

Dato : 15-11-03 06:00

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> I det skoleblad min søns klasse har lavet, står der at med ekstra
> parenteser under betyder grin med dobbelthager Sikke mange du har,
> Morten!

Hæ, hæ.....der kan du se - jeg ka´ slet ikke følge med....jeg troede,
det betød at smile ekstra stort*GG*
M.
--
Egoister taler ikke dårligt om andre - de taler ikke om andre

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-11-03 08:44

Morten Lind <fornavnogefternavn@fornavnogefternavn.dk> wrote:

> Hæ, hæ.....der kan du se - jeg ka´ slet ikke følge med....jeg troede,
> det betød at smile ekstra stort*GG*
> M.

Og nu for rigtig at drille dig - er *GG* ikke sådan en rigtig windoze
ting?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten Lind

Dato : 15-11-03 21:39

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Og nu for rigtig at drille dig - er *GG* ikke sådan en rigtig windoze
> ting?

Aner det ikke, David - har set det hos andre tjattere rundt omkring????

Jeg opfatter det som den danske udgave af *LOL*????

M.
--
Egoister taler ikke dårligt om andre - de taler ikke om andre

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-11-03 21:52

> [...]

> Aner det ikke, David - har set det hos andre tjattere rundt omkring????
>
> Jeg opfatter det som den danske udgave af *LOL*????

Du er ikke galt på den Morten, det svarer til *LOL*, ellers er der
da også noget jeg har misforstået!

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-11-03 21:46

Morten Lind <fornavnogefternavn@fornavnogefternavn.dk> wrote:

> Sig mig - har I to slet ikke opdaget M.R.´s genopstandelse? Hmmm...????
> Hæ, hæ fra
> Morten

Nåh, du mener:

M R K

SE, Morten (Han læser nemlig med )
hæ hæ hæ gnæk gnæk

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-11-03 22:11

Morten Lind <fornavnogefternavn@fornavnogefternavn.dk> wrote:

> Sig mig - har I to slet ikke opdaget M.R.'s genopstandelse? Hmmm...????

Den havde jeg faktisk heller ikke opdaget. Jeg havde endda læst
indlægget. Men Morten færdes tit i chat-verdenen. Han har engang hjulpet
gennem opsætningen af en trådløs modtager på den gamle iMac via iChat.
Og forleden lokkede han mig til at købe en ny harddisk til iMac'en. Den
satte jeg i i går, og nu vil jeg installere Panther på den. Men den kan
bare ikke se harddisken *(//%&/)][[%¶£ >
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 16-11-03 14:31

> [...]
> satte jeg i i går, og nu vil jeg installere Panther på den. Men den kan
> bare ikke se harddisken *(//%&/)][[%¶£ >

Du skal vide, at dine besværligheder går til et godt formål. Jeg har
puslet med tanken om at give min iMac en lidt større harddisk, nu hvor
jeg omlægger den til OS X (tricket med en ny systemmappe for at kunne
lave arkivdeling virkede i øvrigt fint). Jeg turde bare ikke give mig i
kast med det, før du havde vist vejen. Så tak: hver time du bruger på
bøvlet sparer mig for mindst halvanden.

Tør du virkelig godt bruge en 7200 rpm? Den artikel, du henviste til,
anbefalede jo, at man ikke gik over 5400.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 15:28

> [...]

> lave arkivdeling virkede i øvrigt fint). Jeg turde bare ikke give mig i
> kast med det, før du havde vist vejen. Så tak: hver time du bruger på

Jeg har bare ikke så meget tid, så det bliver til en time hist og en
time pist. Derfor tager det nogle dage. Foreløbigt godt råd: Kig rigtig
godt efter jumpere. De er ekstremt små. Jeg fik således ikke øje på dem,
selv om jeg kiggede godt efter. Der burde være en stor, selvlysende rød
pil: "Her er nogle jumpere, der skal stå rigtigt".

> Tør du virkelig godt bruge en 7200 rpm? Den artikel, du henviste til,
> anbefalede jo, at man ikke gik over 5400.

Det er jo en ældre artikel. Mange steder står der også, at man kun kan
bruge 128 MB blokke. Det skyldes simpelthen, at der ikke fandtes andet
dengang. Men jeg har da tænkt lidt på det. Min iMac er jo den ældste
type, hvor der er blæser til afkøling. Jeg tror, det er mere risikabelt
i de nyere modeller, hvor der ikke er nogen blæser. Desuden skulle min
Seagate udvikle forholdsvis lidt varme, men alt er jo relativt. Jeg vil
være forsigtig i starten og have en spand vand i nærheden, så jeg straks
kan hælde den over computeren, hvis den skulle begynde at ryge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 14-11-03 08:42

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Chatten er kanon, ingen tvivl om det.
>
> Men edb.mac er blevet en temmelig tynd "suppe", tydeligvis på grund af
> ichats succes, som jeg også selv nyder.

Bruger mest edb.mac til erfaringsudveksling + problemløsen - og jeg har
altid fået god respons - og mange tak for det!!

edb.mac: spørs + svar bliver til du har læst dem (emailagtig)
iChat: Kræver at andre er online (telefonagtigt)

konklusion: Jeg har mest brug for edb.mac - andre måske iChat. Formål +
målgruppe ikke samme, derfor har vi vel brug for begge.

Og så er jeg enig i, at de 70 indlæg der var kommet i løbet af i nat er
passende mængde.

my humble opinion
MA

--and don't forget to boogie

Fra : Michael Holm

Dato : 14-11-03 12:19

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
>
> konklusion: Jeg har mest brug for edb.mac - andre måske iChat. Formål +
> målgruppe ikke samme, derfor har vi vel brug for begge.

Er det ikke kun i meget få tilfælde at ichat virkelig har sin
beretigelse ? nu føgler jer ikke med i den gruppe (kan ikke engang
huske navnet) men hvis det er hurtigthed på svar, så kan dem som svarer
hurtigt på ichat vel også svare hurtigt i dk.edb.mac

Da jeg render rundt mellem maskiner, passer suppen's tempo mig bedre end
chattens...

hiilsen
michael (som også savner en masse debatøre (kloge hoveder :) herinde

> Og så er jeg enig i, at de 70 indlæg der var kommet i løbet af i nat er
> passende mængde.
>
> my humble opinion
> MA

hmm

Fra : Karen Seiersen

Dato : 14-11-03 22:28

> [...]

> edb.mac, kan vi så i gøre en indsats for at få denne dejlige
> nyhedsgruppe op i fulde omdrejninger igen?

Hej Lone

Jeg mener som du at edb.mac har sin fulde berettigelse, netop pga. den
brede vifte af læsere/svarer samt spørgsmålsstillere.

Man kan få et mere dybdegående svar, samt være lidt mere tænksom
dybdeborende både med spørgsmål og svar.

Det helt perfekte er dog, at man til enhver tid kan gå på edb.mac og se
på svarene igen og igen, ellers på google, det er jo noget man ikke kan
i iChat.

Man kan lære meget ved at læse de indlæg som kommer fra andre, hvilket
ikke altid er muligt på iChat hvis man ikke er på vedkommendes liste.

Jeg kunne skrive meget mere men et ved jeg jeg ville være MEGET ked af
hvis jeg ikke kunne gå på edb.mac mere !!!!!!

Håber da den består, også selvom der ikke er 100 - 200 indlæg i døgnet,
som godt kan være for meget at følge med i, men så sorterer man jo bare
))

Machilsen Karen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-11-03 23:18

Karen Seiersen <vkSLET@DETTEbesked.com> wrote:

> [...]

> Håber da den består, også selvom der ikke er 100 - 200 indlæg i døgnet,
> som godt kan være for meget at følge med i, men så sorterer man jo bare

Hej Karen.
Ja, Google er også en solid styrke ved edb.mac, men det skal lige
pointeres at man kan slå "auto-arkiver" til i ichat. Således sidder
jeg hver dag (næsten!) og læser gårsdagens chats igennem, skriver
overskrifter på de "relevante" og sletter de "irelevante".
Men problemet er at oplysningerne kun kommer mig tilgode, i modsætning
til N.G. hvor alle nyder godt af guldkornene.
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Michael Holm

Dato : 15-11-03 00:25

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Men problemet er at oplysningerne kun kommer mig tilgode, i modsætning
> til N.G. hvor alle nyder godt af guldkornene.

netop !

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-11-03 00:30

> [...]

> ichats succes, som jeg også selv nyder.
> Det er to vidt forskellige forums (fora?), med hver deres fordele og

iChat er netop noget helt andet og fred være med det! Derimod synes jeg
godt at vi kunne prøve at trække flere fra Mediamacs forum til
dk.edb.mac. Mediamacs forum er meget uoverskueligt og svær at navigere
rundt i i forhold til newsgroups i MacSOUP, og meget af det der skrives
om ville passe fint i dette forum.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 12:10

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> dk.edb.mac. Mediamacs forum er meget uoverskueligt og svær at navigere
> rundt i i forhold til newsgroups i MacSOUP, og meget af det der skrives

Bare vi ikke tiltrækker nogle af de uheldige elementer. Jeg synes, tonen
er så forfærdelig og langt under lavmålet i Mediamacs forum. Jeg ved
ikke, om det er cowboys, der bare lige falder ind og fyrer en
uforskammet bemærkning af, eller om det er faste skribenter, for mange
af dem er anonyme. Men det er utroligt, så uforskammede folk er overfor
hinanden, skribenterne på Mediamacs artikler og overfor Apple.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-11-03 10:34

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Men edb.mac er blevet en temmelig tynd "suppe", tydeligvis på grund af
> ichats succes, som jeg også selv nyder.

Jeg tror ikke, at det udelukkende skyldes iChats udbreddelse/succes. Det
er meget mere kompleks end det. For mit eget vedkommende er der flere
årsager til at jeg ikke skriver så tit herinde. Jeg prøver at nævne dem,
som jeg umiddelbart kan komme i tanker om:

- folk der ikke kan finde ud af at poste under deres eget fulde navn.

- mudderkastning på grund af en, som altid er på tværs

- folk der stiller spøgsmål, men aldrig følger op, når svarene skaber
nye spørgsmål.

- folk der ikke kan hitte ud af at quote rigtigt.

- folk der stiller det samme spørgsmål for 200. gang, selvom man netop
kan søge via google.com

- flere af de rigtigt dygtige har fundet nye græsgange.

- man kan ikke se hvem der er på

- man kan ikke køre en ping pong

og der er sikkert flere endnu.

> [...]
> Henrik Munster skrev det meget rigtig i et tidligere indlæg, nemlig at
> det er rart at kunne sidde i ro og mag og formulere sit spørgsmål, og

Enig.

> [...]
> orker at søge mine oplysninger "on-line". Samtidig får man heller ikke
> på ichat, den brede vifte af svar som tit er med til at "stykke hele

Rigtigt, men mange af dem som bruger iChat er folk som alligevel sidder
foran deres Mac i dagtimerne og de har ikke tid til at vente på at du
kommer hjem om aftenen for at svare på et problem, som skal løses nu.
Det er en ond cirkel.

> Som jeg ser det , er fremtiden, at edb.mac bliver mere og mere udvandet,
> og det er sgu´synd.

Jeg mener bestemt ikke at dk.edb.mac's fremtid er udvandet, men så længe
at der er trafik i macnyt's og mediamac's fora samt at også MacBruger
arbejder på et forum, så er der for mange om markedet og det er
uheldigt.

Jeg gider nemlig ikke de andre fora, da jeg ikke kan bruge MacSOUP til
at læse dem med - nogle af de andre ikke Mac baserede grupper på Usenet,
har ofte lange diskussioner om hver der svarede på hvad, fordi de
benytter en eller anden fladpandet news reader, som IKKE kan tråde
ligesom MacSOUP.

Trådningen på macnyt, mediamac og MacBrugers tidligere website er
ubrugelige. Man kan aldrig se om nogen har svaret på ens indlæg, så
derfor ender diskussionerne ofte brat, da man ikke kan huske hvilke
spørgsmål man svarede på for 2 dage siden.

Det optimale ville være at få disse brugere herover og så bruge iChat
sideløbende til hurtige ping pong relaterede debatter.

> [...]
> edb.mac, kan vi så i gøre en indsats for at få denne dejlige
> nyhedsgruppe op i fulde omdrejninger igen?

Ja sådan gik det også med BBS'erne i sin tid.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-11-03 11:20

> [...]
> årsager til at jeg ikke skriver så tit herinde. Jeg prøver at nævne dem,
> som jeg umiddelbart kan komme i tanker om:
Ja, du har ret i at der er mange andre faktorer som spiller ind, og jeg
skal også være opmærksom på at der er en naturlig variation i antal af
indlæg. Men efter chattens succes, var det sgu´som om industriferien var
startet igen!

> [...]
>
> - folk der ikke kan hitte ud af at quote rigtigt.
>
> - folk der stiller det samme spørgsmål for 200. gang, selvom man netop

Korrekt, men med de ovenstående punkter, er det jo netop DIG vi har brug
for her! Når du skruer Sherifstjernen på, så kommer der jo altid orden
i geleddet! !

> - flere af de rigtigt dygtige har fundet nye græsgange.
>
> - man kan ikke se hvem der er på
>
> - man kan ikke køre en ping pong
>
> og der er sikkert flere endnu.
Ja, chattens suveræne fordele.

> [...]
> foran deres Mac i dagtimerne og de har ikke tid til at vente på at du
> kommer hjem om aftenen for at svare på et problem, som skal løses nu.

Kan kun give dig ret.

> [...]

> har ofte lange diskussioner om hver der svarede på hvad, fordi de
> benytter en eller anden fladpandet news reader, som IKKE kan tråde
Enig, og ser nu også lysere på edb.mac´s fremtid.

Jeg er selv begyndt at surfe igennem :Macnyt, Mactalk, Mediamac m.fl. ,
og må give dig ret, jeg er allerede træt af at læse deres
diskussion/support, jeg "scroller" rundt, og den røde tråd er ikke altid
lige til at finde. Siderne er gode til at man kan holde sig ajour med
diverse nyheder, men MacSoup er bare bedst til debat/support.

> [...]
>
> Det optimale ville være at få disse brugere herover og så bruge iChat
> sideløbende til hurtige ping pong relaterede debatter.

Enig!

> Ja sådan gik det også med BBS'erne i sin tid.
BBS= Bulletin Board, (oplyst på chatten!

Det er jo takket være dig, kære Jesper, at jeg har lært denne skønne
gruppe at kende, og nu kan jeg ikke tænke tanke at skulle leve foruden!!

Og nu hvor jeg har set den overvældende positive respons på mit "panik-
indæg", så er jeg helt fortrøstningsfuld m.h.t. fremtiden for gruppen.
)
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 12:10

> [...]
>
> - folk der ikke kan hitte ud af at quote rigtigt.
>
> - folk der stiller det samme spørgsmål for 200. gang, selvom man netop

Måske er det ikke for godt, men på alle disse punkter er dk.edb.mac
mange længder foran alle andre fora, jeg har set. Særligt fora, der ikke
handler om computere, kan være forfærdeligt. Der er folk, som ved meget
lidt om computere og internet og dermed reglerne for samfærdsel der. Og
gør man dem opmærksom på, hvad de gør forkert, er de helt uforstående og
fornærmede. Når mange af de andre brugere er af samme type, så har de
pludselig en hel masse, der bakker dem op. Så er der ikke så meget, man
kan stille op.

> - flere af de rigtigt dygtige har fundet nye græsgange.

Jeg tror også, der skete noget ved overgangen til OS X. Pludselig har vi
brug for flere hardcore nørder, der ved noget om Unix og den slags. Den
samme effekt har den øgede brug af forskellige netværk sikkert. Før i
tiden var det nok, at man havde læst grundigt om et program, så var man
lidt af en ekspert i det. Nu skal man have en mindre bachelor-grad i edb
og netværk. Jeg regnede mig da selv for lidt af en ekspert i f.eks.
MacSOUP, Eudora og Anarchie for år tilbage. Men nu er jeg mere en
almindelig bruger med lidt interesse for mekanikken bagved.

> - man kan ikke se hvem der er på

Det er vel også irrelevant.

> - man kan ikke køre en ping pong

I nogle tilfælde kan man næsten. Men ellers kan man ikke. iChat er som
en telefonsamtale. Man er på nu og her, og det foregår i real-tid.
Nyhedsgrupper er mere som et brev, en fax eller et svar på
telefonsvareren. Man kan i ro og mag læse/høre det, når man har tid, og
så forfatte et svar, når man har tid. Der er fordele og ulemper ved
begge metoder.

> Jeg mener bestemt ikke at dk.edb.mac's fremtid er udvandet, men så længe
> at der er trafik i macnyt's og mediamac's fora samt at også MacBruger
> arbejder på et forum, så er der for mange om markedet og det er uheldigt.

Jeg er også altid lidt imod den slags "private" eller "lukkede" fora. De
er jo ikke som sådan lukkede, men man skal melde sig ind, og det vil
afholde mange fra at deltage. Det er derfor kun en mindre flok, der er
med. Vi har lidt samme problem i lægeforeningen. Der oprettes et forum,
og det er bare så smart, men der er bare ikke ret mange deltagere.

> [...]
> har ofte lange diskussioner om hver der svarede på hvad, fordi de
> benytter en eller anden fladpandet news reader, som IKKE kan tråde

Og prøv at skrive det sådan et sted. Uha da-da!

> [...]
> derfor ender diskussionerne ofte brat, da man ikke kan huske hvilke
> spørgsmål man svarede på for 2 dage siden.

Enig, men sådan er web-baserede fora vel altid.

> Det optimale ville være at få disse brugere herover og så bruge iChat
> sideløbende til hurtige ping pong relaterede debatter.

Hvordan organiserer vi lige det?
--
Henrik Münster
Esbjerg