Apple ID
Fra : Øivind Arnfred

Dato : 06-11-03 09:54

Til gruppen
Min mac er en iMac, ID 406, PowerPC G3, 500 MHz.
Styresystemerne er OS 9.2.1 og X 1.1.
Harddisken er på 19 Gb.
Jeg overvejer at erhverve Apples nyeste styresystem, OS X.3 og skippe OS
X.1, men lade OS 9.2.1 blive på maskinen.
Mit problem er, at når jeg vil "snøble" (mit barnebarns ord for
"downloade") system OS X.3, kaldet "Panther", forlanges der en "Apple
ID".

I en artikel om Apples "Privacy Policy", som der findes links til på
flere af Apples netsteder, står der at "some areas of the Apple website
allow you to create an "Apple ID" using your personal information.
Here's how it works. Simply fill out a brief profile - your name, phone
number and email address - then choose a password and password hint
(such as the month and day of your birth) for security."
Men jeg kan ikke finde noget "area" som det i teksten beskrevne på en
eneste af de talrige Apple-sider jeg efterhånden har besøgt.
Er der nogen der kan bringe mig videre på dette punkt?
På forhånd tak for bistand!
Venlig hilsen!
Øivind Arnfred

Fra : Jens

Dato : 06-11-03 19:31

Øivind Arnfred <oarnfred@post4.tele.dk> wrote:

> Mit problem er, at når jeg vil "snøble" (mit barnebarns ord for
> "downloade") system OS X.3, kaldet "Panther", forlanges der en "Apple
> ID".

Hvis man kan downloade MacOS 10.3, "Panther" vil jeg godt nok ærge mig
over at have købt den for rigtige penge.

> [...]
> eneste af de talrige Apple-sider jeg efterhånden har besøgt.
> Er der nogen der kan bringe mig videre på dette punkt?

På Apple Store <http://store.apple.com> kan man oprette en Apple ID
(link i øverst højre hjørne af åbningsskærmen)

--
/ Jens
Min afsenderadresse virker uden ændringer.

Fra : Øivind Arnfred

Dato : 06-11-03 22:28

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Hvis man kan downloade MacOS 10.3, "Panther" vil jeg godt nok ærge mig
> over at have købt den for rigtige penge.
Det forstås. Måske har jeg udtrykt mig forkert. Hvad jeg mener er at man
kan downloade OS X.3 fra flere Apple-sider formedelst godt kr. 1.100,-.

> På Apple Store <http://store.apple.com> kan man oprette en Apple ID
> (link i øverst højre hjørne af åbningsskærmen)
Jeg har forsøgt mig med det sted du nævner. Det jeg har erfaret er, at
når man klikker sig ind der, kommer man til en side, hvor man bliver
bedt om at anføre først sin Apple ID, dernæst et password. Hvis man bare
skriver noget ind, f.eks. sin mail-adresse + et password af egen avl,
så får man at vide at "your Apple ID or your password was entered
incorrectly". For mig lyder det som om stedet forudsætter at man
allerede tidligere har oprettet en Apple ID - hvad jeg ikke mener jeg
har. Det er jo tværtimod det jeg gerne vil have gjort.
Hvis der er noget jeg har misforstået eller gjort forkert så sig til!
Tak
Venlig hilsen!
Øivind

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-11-03 23:35

In article <1g40wfo.1xa87qo1nq96wuN%oarnfred@post4.tele.dk>, Øivind

Prøv her:
https://signin.apple.com/cgi-bin/WebObjects/signin.woa/1/wo/ZPGqLyo3VowA
M6oBzbJ11M/0.12

Held og lykke .-)

Mvh. Ann Rudbeck

Fra : Øivind Arnfred

Dato : 07-11-03 10:59

Tak til både Ann og Jens for svar!
Det er godt nok noget af et forhindringsløb det her.
Ann Rudbeck <webmaster@fjernsiamis.com> wrote:

> https://signin.apple.com/cgi-bin/WebObjects/signin.woa/1/wo/ZPGqLyo3VowA
> M6oBzbJ11M/0.12

Ved at åbne den URL Ann her havde anført kom jeg til en side der
fortalte at min "session var udløbet og at jeg skulle lukke browseren og
åbne den igen. Det kunne måske hjælpe." Jeg har ikke helt forstået
hvilken "session" Apple her snakker om, men gjorde som anført - uden
resultat.
Nu skal det lige siges, at jeg normalt bruger Netscape Navigator. Nu
forsøgte jeg så også IE. Samme resultat. Så forøgte jeg i IE at bruge
opfordringen "sign in" oppe i højre hjørne. Det viste sig at IE havde en
mulighed for oprettelse af en Apple ID, som ikke var at se i Navigator.
Glad blev jeg og skrev de ønskede data ind. Derefter skulle der klikkes
på en grøn "continue"-knap. Ingen effekt, kun henvisning til IE-hjælp.
For ikke at gøre historien længere (hvad den er) skal jeg slutte med at
fortælle at jeg via IE på det netsted der hedder
https://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore har udfyldt en
bestillingsformular med opgivelse af VISAkort nr. osv. Men når jeg så
til slut klikker på den grønne knap "Place my order", så kan jeg ikke
åbne nogen ny side. Jeg aner derfor ikke om ordren er afgivet eller ej,
men et kig på "Order Status" tyder ikke på det.
Måske er Apple slet ikke interesseret i at sælge? Træls!
Nå, men igen: tak for jeres bistand!
Venlig hilsen!
Øivind
PS Jens har ret i at "Panther" ikke lader sig snøble/downloade, som jeg
troede.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-11-03 13:18

Øivind Arnfred <oarnfred@post4.tele.dk> wrote:

> Jeg aner derfor ikke om ordren er afgivet eller ej,
> men et kig på "Order Status" tyder ikke på det.
> Måske er Apple slet ikke interesseret i at sælge? Træls!

Hvis din ordre er afgivet får du en mail fra applestore der hedder
"Acknowledgment" og senere en ordrebekræftelse. Til sidst kommer der så
en "shipment notification" når de afsender varen.
Næste problem er så at få leveret varerne.
Det er endnu ikke lykkedes mig at få vristet panteren fra TNT, og når
jeg har forsøgt telefonisk kontakt til applestore er jeg endt i en
uendelig telefonkø
Jeg har opgivet projektet, og er gået over til at overveje om jeg bare
skal blokere for betalingen, jeg har jo ikke fået den købte vare, og de
gider ikke snakke med mig.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-11-03 17:46

In article <1g41msc.6ye6jr1djei80N%oarnfred@post4.tele.dk>, Øivind
> [...]

> åbne den igen. Det kunne måske hjælpe." Jeg har ikke helt forstået
> hvilken "session" Apple her snakker om, men gjorde som anført - uden

Ja... det må du undskylde, jeg ved heller ikke hvad der skete. Opdagede
nemlig det samme fænomen som du beskriver, da jeg prøvede for lidt
siden.
Men da jeg sendte URL'en var det altså et skema til udfyldning... (Og
nej, jeg var ikke logget ind da jeg kopierede adressen, det kunne måske
ellers være en forklaring
Med alle mulige forbehold... denne her virker for mig nu? (linket
knækker - men hvis du "klippe - klistrer"
https://signin.apple.com/cgi-bin/WebObjects/signin/?locationurl=http://s
ignin.info.apple.com/index.html

Mvh. Ann Rudbeck