Andet multimedie
bentjuul 3670
Assosiering af pdf
Fra : kristian mikael de f~

Dato : 29-11-03 03:59

Jeg har et irriterende problem i Win98SE
Jeg har hidtil haft det således at når jeg åbnede et pdf-dokument (fra
browser eller fra stifinder) så var det readeren, der blev benyttet.
Når jeg ville åbne et pdf-dokument i Acrobat (5) skulle jeg gøre det
fra programmet.
Sådan vil jeg også have det, men pludselig er det lige omvendt.
Både browsere og direkte åbning benytter Acrobat.
Jeg har forsøgt med "Åben med" og sætte hak i "brug dette program til
at åbne denne type filer" (Eller hvad det nu er der står der).
Næste gang jeg forsøger er det igen Acrobat der åbner.
Det samme når jeg direkte går ind og redigerer i assosiationen.

Hvordan i alverden får jeg readeren til at være det program der er
assosieret til pdf-filer, både ved direkte åbning og i browsere?

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 29-11-03 04:58

On Sat, 29 Nov 2003 03:59:28 +0100, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbmail.invalid> wrote:

>Hvordan i alverden får jeg readeren til at være det program der er
>assosieret til pdf-filer, både ved direkte åbning og i browsere?
I første omgang har jeg fundet ud af, at noget af det er en
windowsting.
Nemlig at jeg opdagede at der under asosieringsindstillingerne er en
knap til at gøre ændringerne standard.
Det har hjulpet på åbningen direkte fra stifinder, der nu altid vælger
readeren, men men men.
Det ser ud til at Acrobat insisterer på at være den der skal bruges
når pdf-filer skal åbnes i en browser.
Det gælder både for MozillaFirebird, Opera, Netscape og MSIE.
(Mozilla ved slet ikke hvad den skal stille op med en pdf-fil).
Jeg kan ikke se nogen steder i hverken browsere eller i Acrobat hvor
jeg kan ændre dette.

Jeg skriver i denne gruppe fordi jeg tror det er en Acrobatting og
ikke en windows-/browserting.

mvh kmo

mvh kmo

Fra : Linnea

Dato : 29-11-03 06:57

> Jeg skriver i denne gruppe fordi jeg tror det er en Acrobatting og
> ikke en windows-/browserting.

Har du mulighed for (i Windows Stifinder - filtypeindstillinger) at ændre på
den med "åbn i samme vindue". Det er her jeg plejer at ændre, når
tilsvarende sker med f.eks. Worddokumenter.

Mvh
Anette Linnea

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 29-11-03 07:29

On Sat, 29 Nov 2003 06:56:41 +0100, "Linnea" <linneanospam@mail.dk>
wrote:

>Har du mulighed for (i Windows Stifinder - filtypeindstillinger) at ændre på
>den med "åbn i samme vindue".
Øh... jeg er ikke med.
I Stifinder - vis - Mappeindstillinger - Filtyper har jeg tvunget
pdf-filer til at være assosierede med readeren.
Det fungerer også når jeg åbner fra stifinderen, men når jeg åbner med
browseren (både lokale filer og filer fra nettet) obnes Acrobat i
browseren. Jeg kan ikke få readeren til at åbne i browseren.

>Det er her jeg plejer at ændre, når
>tilsvarende sker med f.eks. Worddokumenter.
Har du nogen gange et problem med at det er et forskelligt program der
åbner dine Worddokumenter (doc-filer) afhængig af om du åbner fra
stifinder eller i browser?
Hvis det er tilfældet er det udelukkende en windowsting og jeg smutter
over i en anden gruppe.
Men lige nu er jeg overbevist om at det må være en Acrobatting.

mvh kmo

Fra : Linnea

Dato : 29-11-03 07:55

> Det fungerer også når jeg åbner fra stifinderen, men når jeg åbner med
> browseren (både lokale filer og filer fra nettet) obnes Acrobat i
> browseren. Jeg kan ikke få readeren til at åbne i browseren.

Det er den valgmulighed, som hedder "gennemse i samme vindue" som skal gøre
forskellen. Når jeg kigger på denne pc (Windows XP) er muligheden dog ikke
valgbar for pdf-filer. Men godt nok for Word, hvilket er lidt mystisk.

Men når jeg ændrer det for Word, Excel mv. så er det den indstilling som kan
være afgørende for om dokumentet åbner i browseren eller ej.
Og det er jo selvfølgelig også afgørende for i hvilken gruppe den "rigtige"
hjælp vil være. Jeg er ikke bekendt med nogen indstilling som kan styre det
fra Acrobat, men det kan jo sagtens være en begrænsning hos mig)

Mange hilsner
Anette Linnea

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 29-11-03 08:20

On Sat, 29 Nov 2003 07:55:01 +0100, "Linnea" <linneanospam@mail.dk>
wrote:

>Men når jeg ændrer det for Word, Excel mv. så er det den indstilling som kan
>være afgørende for om dokumentet åbner i browseren eller ej.
Jeg tror du har misforstået mit problem.
I dit tilfælde er det Word, Exel osv. der benyttes til at se filerne
med uanset om du åbner i browser eller i selve programmet.
Og det du løser med din metode er overhovedet at åbne disse filer i
browseren.
Det jeg vil have at det er Acrobatreaderen der åbner pdf-filer i
browseren og ikke Acrobat.
Uanset hvordan jeg indstiller windows til at håndtere pdf-filer
insisterer Acrobat - det er min tolkning - at være "motor" til dem,
når de bliver kaldt af en browser.

mvh kmo

Fra : Linnea

Dato : 29-11-03 08:29

..
> Uanset hvordan jeg indstiller windows til at håndtere pdf-filer
> insisterer Acrobat - det er min tolkning - at være "motor" til dem,
> når de bliver kaldt af en browser.

Ja det er nok tænkeligt at min metode ikke er den som du går efter, så jeg
bakker ud igen....

Mvh
Anette Linnea

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-11-03 16:19

kristian mikael de freitas olesen <kmo@gbmail.invalid> skrev :

>Uanset hvordan jeg indstiller windows til at håndtere pdf-filer
>insisterer Acrobat - det er min tolkning - at være "motor" til dem,
>når de bliver kaldt af en browser.

Rediger => Indstillinger => Flueben i »Vis PDF i browser« er det
du mener?
--
Knud

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 29-11-03 20:44

On Sat, 29 Nov 2003 16:18:30 +0100, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

>Rediger => Indstillinger => Flueben i »Vis PDF i browser« er det
>du mener?
Det kommer an på i hvilket program du henviser til.

kmo

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-11-03 21:39

kristian mikael de freitas olesen <kmo@gbmail.invalid> skrev :

>Det kommer an på i hvilket program du henviser til.

Acrobat Reader, det er jo det spørgsmålet går på.
--
Knud

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 30-11-03 01:01

On Sat, 29 Nov 2003 21:39:12 +0100, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

>Acrobat Reader, det er jo det spørgsmålet går på.
Ja, men der er i princippet flere programmer involveret i
problematikken.
Windows, Acrobat Reader, Acrobat, og alle browsere.

For så at vende tilbage til dit svar
>Rediger => Indstillinger => Flueben i »Vis PDF i browser« er det
>du mener?
Nu da jeg ved hvilket program du taler om, kan jeg svare, at den
indstilling udelukkende bestemmer om readeren skal åbne i sit eget
vindue eller inde i browserens vindue.
Mit problem er at jeg overhovedet ikke kan få readeren til at åbne i
browsere, idet Acrobat helt har overtaget den funktion.

kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 30-11-03 01:08

, "Linnea" <linneanospam@mail.dk> wrote:

<billede til forklaring i privat mail>
Tak, men jeg har ingen problemer med at instille assosiationer.
Problemet er at assosiationerne ikke følges.

mvh kmo

Fra : hcma

Dato : 29-11-03 12:17

"kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbmail.invalid> skrev i en
meddelelse news:ho2gsv4jep8fdl6kgftd4qcd3t7l7v7635@4ax.com...
> [...]
>
> Hvordan i alverden får jeg readeren til at være det program der er
> assosieret til pdf-filer, både ved direkte åbning og i browsere?

Du skal nok have rette på dine filassociationer.
Jeg har en vejledning for WinXP, men mon ikke den kan bruge til 98SE.
Start ->Kontrolpanel ->Mappeindstillinger o.s.v. se her:
http://www.hcma.dk/skift_filassociationer.htm

m v h
HC

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 29-11-03 21:11

On Sat, 29 Nov 2003 12:17:04 +0100, "hcma" <hcma@has.dk> wrote:

>Du skal nok have rette på dine filassociationer.
Som jeg skrev er det ikke her problemet løses.
Pdf-filerne _er_ assosieret til readeren, og de bliver også åbnet i
readeren når jeg åbner direkte fra stifinder.
Problemet er at det er Acrobat der benyttes til at åbne dem i en
browser. Jeg vil have at browserne bruger readeren og _ikke_ Acrobat.

>Jeg har en vejledning for WinXP, men mon ikke den kan bruge til 98SE.
>Start ->Kontrolpanel ->Mappeindstillinger o.s.v. se her:
Nej, det foregår på en lidt anden måde i Win98, men det har jeg som
sagt klaret.

mvh kmo

Fra : JensenJS

Dato : 29-11-03 12:26

In article <ho2gsv4jep8fdl6kgftd4qcd3t7l7v7635@4ax.com>,
kmo@gbmail.invalid says...
> [...]
>
> Hvordan i alverden får jeg readeren til at være det program der er
> assosieret til pdf-filer, både ved direkte åbning og i browsere?

Jeg tror at du går den forkerte vej rundt, jeg havde det samme problem
med Acrobat 4. jeg løste det ved at gå ind i Acrobat og vælge General
Preferences, der er der et felt der hedder Web Browser Integration, her
fjernede jeg mærket og så var alt i orden.
mvh JensenJS

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 29-11-03 21:10

On Sat, 29 Nov 2003 12:25:37 +0100, JensenJS <x@y.z> wrote:

>Jeg tror at du går den forkerte vej rundt,
Ja det er det jeg også tror.
Det må være en Acrobatting, og nu nærmer vi os forhåbentligt

> [...]
>Preferences, der er der et felt der hedder Web Browser Integration, her
>fjernede jeg mærket og så var alt i orden.
Jeg bruger Acrobat 5.
Jeg kan med min bedste vilje ikke finde en indstilling til
"Web Browser Integration"
Jeg har dog, efter at du har ledt mig på sporet, i Preferences -
Generel - Options fundet et hakkefelt der hedder "Display pdf in
Browser" og fjernet hakket, men det resulterer at browseren starter et
selvstændigt Acrobatvindue, men det er jo ikke meningen.
Det er meget vigtigt at _readeren_ åbnes _inde_ i browseren (så
håndterer den nemlig pdf-filerne på en anden måde).

mvh kmo

Fra : JensenJS

Dato : 29-11-03 23:49

> [...]
> Det er meget vigtigt at _readeren_ åbnes _inde_ i browseren (så
> håndterer den nemlig pdf-filerne på en anden måde).

Du har fat i den rigtige indstilling, jeg har været rundt på nettet og
søgt lidt på dit problem, det ser ud til at være et meget almindeligt
problem med acrobat 5, de fleste løsninger siger at man skal slå
funktionen fra i både acrobat og readeren, genstarte IE så burde IE igen
spørge før den åbner PDF filerne.
Det er sådan nogenlunde hvad der står på de fleste sider.
mvh JensenJS

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 30-11-03 01:18

On Sat, 29 Nov 2003 23:49:06 +0100, JensenJS <x@y.z> wrote:

>det ser ud til at være et meget almindeligt
>problem med acrobat 5,
Hurra .... så er problemet indkredset.

>de fleste løsninger siger at man skal slå
>funktionen fra i både acrobat og readeren, genstarte IE så burde IE igen
>spørge før den åbner PDF filerne.

Jeg har i øvrigt ikke i hverken A's eller AR's indstillinger et punkt
der hedder "Web Browser Integration", som du tidligere refererede
til, men et hakkefelt om "Open PDF in Browser".
Det har jeg forsøgt at fjerne markeringen på, med det resultat at
akrobat åbner i sit eget vindue, og det er jo heller ikke meningen.

Men nu vil jeg lige prøve dit forslag igen med at fjerne markeringen i
både A og AR.
Tilbage har jeg så samme problem i alle de andre browsere, men nu vil
det vise sig om de også vil spørge, når jeg deaktiverer i både A og
AR.

Hvis nogen undrer sig over hvorfor dette er så vigtigt, kan jeg
forklare at nogle bestemte aktive felter i en Akrobatformular opfører
sig forskelligt i readeren om de er åbnet i en browser eller i
selvstændigt kørende reader.
Og for at prøve om det jeg har lavet virker, skal jeg have readeren
til at køre i browseren.

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 30-11-03 01:22

On Sat, 29 Nov 2003 23:49:06 +0100, JensenJS <x@y.z> wrote:

>jeg har været rundt på nettet og
>søgt lidt på dit problem
Jamen tak for ulejligheden, det var venligt.
Har du fundet nogen gode links du kan viderebringe her?

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 30-11-03 03:55

On Sat, 29 Nov 2003 23:49:06 +0100, JensenJS <x@y.z> wrote:

>de fleste løsninger siger at man skal slå
>funktionen fra i både acrobat og readeren, genstarte IE så burde IE igen
>spørge før den åbner PDF filerne.
Nå .... så har jeg eksperimenteret med forskellige indstillinger.
Indstillinger i AcrobatReader har ingen indflydelse.
Når jeg fjerner hak i "Open PDF in Browser" i Acrobat, sker der bare
det, at A åbner som selvstændigt vindue.
Jeg har tilmed nu erfaret at Acrobat tiltvinger sig assosiationen af
pdf-filer og retter i ikonet.
Det er altså noget klams.
Da jeg er ved at være lidt bagud - akrobatformularen skal på nettet på
mandag - er min løsning nu, at jeg afinstallerer Acrobat og sætter
assosiationen af pdf tilbage til AcrobatReader når jeg skal se
virkningen i AcrobatReaderR i browser, og geninstallerer den når jeg
skal lave rettelser.
Det er meget møjsommeligt, langsommeligt og irriterende.
Hvis Adobe er klar over denne uhensigtsmæssighed burde de lave en
rettelse.

mvh kmo