Andet multimedie
bentjuul 3670
Printer kalibrering?
Fra : //zigge

Dato : 25-11-03 23:53

Hej

Jeg vil gerne bruge en specialtilpasset ICC profil til min printer. Men
hvordan laver jeg den uden at skulle investere i dyre programmer og
hardware?

Findes der shareware eller freeware kalibreringsprogrammer der vil fungere
med en scanner og min inkjet-printer?

Eller findes der evt. en metode hvormed jeg f.eks. vha. Photoshop kan lave
en profil og gemme eller konvertere den til en ICC profil?

Mvh
//zigge

Fra : Il Jokar

Dato : 26-11-03 22:04

> Jeg vil gerne bruge en specialtilpasset ICC profil til min printer. Men
> hvordan laver jeg den uden at skulle investere i dyre programmer og
> hardware?
Nej

> Findes der shareware eller freeware kalibreringsprogrammer der vil fungere
> med en scanner og min inkjet-printer?
Alle scannere scanner heller ikke alle farver ens. Derfor skal din scanner
faktisk også profileres før du kan regne med den :)

> Eller findes der evt. en metode hvormed jeg f.eks. vha. Photoshop kan lave
> en profil og gemme eller konvertere den til en ICC profil?
Det tvivler jeg på. Du kan nok få tilnærmelsesvis, men ikke noget du kan
regne med. De fleste printere understøtter ICM som i begrænset omfang kan
løse problemet.

Fra : //zigge

Dato : 27-11-03 01:07

"Il Jokar" <jokar@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> Nej

Nej hvad? Jeg har kikket lidt på programmer som MonacoEZcolor - er det en
løsning?

> Alle scannere scanner heller ikke alle farver ens. Derfor skal din scanner
> faktisk også profileres før du kan regne med den :)

Jeg har kalibreret min skærm vha. Adobe gamma, ikke optimalt men det virker
tilforladeligt i forhold til ting jeg scanner... Min scanner har jeg
profileret vha. et IT8 target og et freewareprogram. Desværre kan det ikke
lave en profil til min printer.

> Det tvivler jeg på. Du kan nok få tilnærmelsesvis, men ikke noget du kan
> regne med. De fleste printere understøtter ICM som i begrænset omfang kan
> løse problemet.

Det lyder meget professionelt, når du siger "i begrænset omfang", mit behov
er at få fotoudskrifter på min 1200 dpi 6 farve inkjet printer og ikke at
lave farveseparation til et trykkeri. Er det da ikke godt nok med ICM? Hvad
gør jeg så? Har du et par gode links til mere info ville det hjælpe mig
meget, da jeg ikke er helt sikker på hvad jeg skal investere i og hvad der
er spild af penge.
Alle de steder jeg har kunnet finde noget om profiler, afslutter de altid
med at sige, at det tilsidst er nødvendigt at "hånd justere" sine profiler -
hvad er så pointen med at give 5000 Kr for en professionelt udført profil
hvis den alligevel ikke virker?

Det er klart at man grundliggende får en bedre profil med kalibreret
eksternt måleudstyr specielt til at måle skærm og farveprøver, men hvor stor
forskel er der på sådan en løsning til flere tusinde og en "hjemmeløsning"
med et kalibreret farvekort til scanner kalibrering og efterfølgende
kalibrering vha. printer/scanner metoden?

Mit mål er at lave et workflow jeg kan arbejde med på mit eget system, hvor
jeg kan få forudsigelige (gode) resultater, ikke at have kalibreret udstyr,
hvor jeg kan sender billeder og profiler til trykkeri...

Forvirrede hilsner
//zigge

Fra : Kim Jensen

Dato : 27-11-03 23:35

Men
> Nej hvad? Jeg har kikket lidt på programmer som MonacoEZcolor - er det en
> løsning?

Ja, MonacoEZcolor er en enkel løsning, der kan lave sådanne profiler uden at
koste det vilde. Kvaliteten er selvfølgelig ikke på højde med en profil
lavet med fx et X-Rite måleinstrument.

Du kan evt også kigge på PANTONE PrintFix, der faktisk kommer med et lille
"måleinstrument" (en lille scanner, i virkeligheden), men vist ca. koster
det samme som EZcolor (uden at jeg husker det præcist).

Jeg faldt engang over et gratis system som vist svarer til MonacoEZcolor,
men jeg kan ikke huske hvad det hedder. Og om det er godt eller ej, aner jeg
ikke. Skal prøve om jeg kan komme i tanker om navnet ...

(jeg arbejder hos den danske distributør for både PANTONE og X-Rite/Monaco,
men jeg udtaler mig her som privatperson)

Kim Jensen
// NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //