Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Korrektion af belysningskilde (nat) i Phot~
Fra : Lars Rasmussen

Dato : 24-11-03 23:02

Hej

Jeg har taget en serie aften/nat billeder i / ud over en by, med mit Nikon
4500.
Jeg glemte desværre at sætte belysningskilde til kunstig lys (gadelamper),
så de fleste af billederne har et gulligt skær, og store hvide flader er ret
gule.

Er der overhoved nogen mulighed for at korrigere det i Photoshop?

--
Venlig hilsen / Best Regards
Lars Rasmussen

Fra : Søren Blom

Dato : 25-11-03 01:20

"Lars Rasmussen" <lr@oz1hmn.nospam.dk> skrev

> Er der overhoved nogen mulighed for at korrigere det i Photoshop?

Prøv at spørg i dk.edb.grafik

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 25-11-03 08:14

Hej

Du kan prøve at gå ind i image => adjustments => levels, og der vælge den
"hvide" (længst til højre i bunden) pipette. Der skal du så vælge hvad du
gerne vil have hvidt, PS justerer så resten af billedet efter det...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : KNL DtP

Dato : 25-11-03 15:47

"René Ernst Nielsen" <cigarer@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan prøve at gå ind i image => adjustments => levels, og der vælge den
> "hvide" (længst til højre i bunden) pipette. Der skal du så vælge hvad du
> gerne vil have hvidt, PS justerer så resten af billedet efter det...

Lige en lille rettelse: Hvis du vælger "den hvide" pipette, så angiver du
højlyset og den sorte angiver skyggen. Ved at angive det gule område som
højlyset, får billedet måske et knap så gult skær, men det er ikke helt den
korrekte fremgangsmåde.

Hvis hvidtebalancen skal korrigeres, så skal du bruge den midterste
pipette. Find et sted med neutralt grå (dvs. det skulle det være på det
færdige billede) og tryk. Grå er så alle toner der ikke lige er helt hvide
og helt sorte. Dvs. at mørk asfalt måske kan bruges, hvis den ikke er
[R0/G0/B0].

Hvis dit kamera kan optage billeder i RAW-format, så kan du bagefter sætte
hvidtebalancen helt trinløst. Det giver et meget bedre resultat end at
rette det i Photoshop.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 25-11-03 23:08

Hej

Takker for svaret

> [...]
> færdige billede) og tryk. Grå er så alle toner der ikke lige er helt hvide
> og helt sorte. Dvs. at mørk asfalt måske kan bruges, hvis den ikke er

Ovenstående virker bedre, men jeg kan dog ikke fjerne det gule helt.

> Hvis dit kamera kan optage billeder i RAW-format, så kan du bagefter sætte
> hvidtebalancen helt trinløst. Det giver et meget bedre resultat end at
> rette det i Photoshop.

Jeg forstår ikke helt ovenstående. Mit kamera er et Nikon 4500 mener det er
uncompressed tiff den kan optage i, men har dog aldrig brugt det.

mvh Lars

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-11-03 01:18

Lars Rasmussen wrote:

> Jeg forstår ikke helt ovenstående. Mit kamera er et Nikon 4500 mener det er
> uncompressed tiff den kan optage i, men har dog aldrig brugt det.

RAW er de rå aflæsninger fra CCD/CMOS chippen (filmen) i dit kamera,
inden interpolering og justeringer (hvidbalance, USM, kontrast, hue.
milage may vary).

Hvis ikke du har mulighed for raw, vil det formodentlig være et
interpoleret og justeret billed du har. Især vil kameraet have (forsøgt)
at hvidbalance korrigeret det i forhold til den farvetemperatur den
gætter på.

--
Don't waste space

Fra : Max[DK]