Forkølelse?
Fra : Peter G C

Dato : 24-11-03 17:06

Hejsa

Jeg er ny denne NG, så bær over med mig.

Vi har fået ny kat i huset. Hun er fra dyreværnets dyreinternat og derfor
tjekket på alle leder og kanter. Orm og hvad ved jeg.

Nuvel - vi har haft hende i to dage. Hun er ca. 7 måneder.

Hun har haft det meget hårdt og var angiveligt meget afkræftet da hun blive
indleveret til internatet - hun er et skravl.

Til problemet: Men hun hoster og hakker i det. Hun har noget i halsen der
ikke vil som hun vil. Der er lidt snot/skidt ved hendes næse. Hun nyser
lidt. Men hoster altså mest.

Hvad er der galt med det lille kræ?

- Vi skal til dyrlæge med hende fredag - men hun lyder ikke særlig godt.

Kan I hjælpe.

På forhånd tak.

/Peter

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 24-11-03 17:15

Prøv at kigge her:
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_hoste.html
Der står noget om hoste.

Hilsen Linda

Fra : Peter G C

Dato : 24-11-03 18:13

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3fc22e97$0$25803$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Prøv at kigge her:
> http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_hoste.html
> Der står noget om hoste.

Tak for det hurtige svar. Jeg kigger på det.

/Peter

Fra : maz

Dato : 25-11-03 10:31

Peter G C wrote:
> Til problemet: Men hun hoster og hakker i det. Hun har noget i halsen
> der ikke vil som hun vil. Der er lidt snot/skidt ved hendes næse. Hun
> nyser lidt. Men hoster altså mest.
> Hvad er der galt med det lille kræ?

Tillykke med hende

Ud fra min nylige erfaring kan det være en kombination af herpes
(nysen,snot) og indvoldsorm (hoste). Hvis det er herpes, så er det en
kronisk (livslang) tilstand. Man behøver ikke at behandle ml udbrud - kun
under udbrud, ligesom hos mennesker. Katte kan leve fint med herpes (har
selv een af slagsen!), men man skal være lidt obs på det.
Hoste kan skyldes astma mv, men også indvoldsorm.
Husk at fortælle dyrlægen om alle symptomer. Nævner han/hun ikke noget om
herpes/orm -så spørg!!

God bedring med hende..
/M