Cola
Fra : EnjoyNews

Dato : 24-11-03 00:14

Min hvalp er helt vild med cola light.. Hun har fået en tår her og der,
men nu kommer jeg egentlig i tvivl om hunde kan tåle det ?? er der nogen der
ved det ? Hun er 9 uger.

Kh Heidi

Fra : skingur

Dato : 24-11-03 08:35

"EnjoyNews" skrev d. 24-11-03 00:14 dette indlæg :
> [...]
der,
> men nu kommer jeg egentlig i tvivl om hunde kan tåle det ?? er der

Tjaaeee... du ved, hvad cola gør ved tænderne. Du ved, hvad koffein gør
ved din fysik. Du ved, at man bliver mæt af sukker og at der derfor
ikke er plads til mad i maven!!! Du ved, at man kan blive afhængig af
begge dele (sukker og koffein).
Gæt selv om hun kan tåle det..endsige har godt af det!!!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 24-11-03 08:44

> begge dele (sukker og koffein).
> Gæt selv om hun kan tåle det..endsige har godt af det!!!!!

Nu er der ikke sukker i light, men ellers kan jeg heller ikke se hvorfor
hunden skal have det. Mine hunde elsker også røde bøffer og frisk
morgenbrød, men det betyder ikke at de får noget hele tiden. Heller ikke
selvom de sidder med øjne så store som tekopper og små pytter ved deres
poter.

Og de er såmænd ligeså vilde med deres tørfoder.

:Pia

Fra : EnjoyNews

Dato : 24-11-03 09:53

Nu får hun jo også kun en tår engang i mellem som jeg skrev og ikke hele
tiden... jeg ville egentlig bare vide om de ikke måtte få det ligesom mælk
eks.

Heidi

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-11-03 11:38

On Mon, 24 Nov 2003 00:13:58 +0100, "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk>
wrote:

> [...]
>men nu kommer jeg egentlig i tvivl om hunde kan tåle det ?? er der nogen der

man kan jo næsten gætte sig til at det er pissegiftigt for en hund når
det er det for os andre også ! og hvor smart er det at proppe kofein
og nutrasweet i en hund ? det bliver da den mest usunde hundeopvækst
jeg har hørt om hvis den får cola jævnligt ! mælk kan slet ikke
sammenlignes da det er et naturprodukt, og hunde har godt af det, med
mindre de har en eller anden form for alergi over for visse proteiner,
men det er nok ikke så mange hunde der har det.

Fra : EnjoyNews

Dato : 24-11-03 10:44

Som sagt... det var kun en tår engang i mellem... !
og bevares.. undskyld jeg overhovedet stillede spørgsmålet.. havde ellers
fået indtryk af, at dette var en NG med en god tone..
Man kan da svare pænt!

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 24-11-03 11:29

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> wrote in message
> Som sagt... det var kun en tår engang i mellem... !
> og bevares.. undskyld jeg overhovedet stillede spørgsmålet.. havde ellers
> fået indtryk af, at dette var en NG med en god tone..
> Man kan da svare pænt!

du kan lige så godt vende dig til det sårn, er nyhed grupperne efterhånden
alle, en flok mennesker der ikke læser halvdelen af hvad der bliver skrevet,
og mange er så hellige at det gør ondt (hvorfor sikkert endnu flere sikkert
slet ikke gider at læse med mere)

nå men dit spg....der sker da ikke noget ved at du giver hund en smule
sodavand en gang imellem, jeg giver da også min vaps en lakrids...eller hvad
jeg sidder og guffer....dog skal du lige tænke lidt på hunden....

den har lavere kropsvægt og derfor vil koffinen virke kraftigere på din
hund, men igen hvis det kun er en mundfuld, så skader det sikkert ikke.

men for de fleste søde vare, gælder det jo at der er sukker i, og hunden
børster jo ikke ligefrem tænder morgen og aften, så derfor vil bakterierne
have god tid til at omdanne sukker til syre, der vil æde tænderne/give
huller !

Lakrids giver højt blodtryk, og igen pga af den lave kropsvægt vil det virke
kraftigere på din hund

Chokolade, indeholder et stof jeg på stående fod ikek kan huske hvad hedder,
men det er direkte giftigt for hunden

Sukker tager sulten, men jeg har endnu ikke set en hund der ikke lige kunne
klemme aftensmad ned alligevel

Alkohol, det har deres lever svært ved at kapere, og man risikere at en
alternativ hund viser sig.....vi havde et par naboer mens jeg var barn,der
drak deres hund fuld....og den blev meget bidsk og ustyrlig(mens den var
fuld) !

Lasse
Neelix 9 mdr berner sennen

Fra : Hanne U.E

Dato : 24-11-03 14:57

"Lasse Lundberg" <LasseREMOVETHIS@lundberg-net.dk> wrote in message
> Chokolade, indeholder et stof jeg på stående fod ikek kan huske hvad
hedder,
> men det er direkte giftigt for hunden

Det har jeg hørt før, men lærte først dette for 2-3 måneder siden. Har dog
altid givet alle mine hunde lidt chokolade, uden at de er døde eller har
fået bivirkninger af det....?

Er det noget specielt chokolade, eller skal de æde meget at det?

Fra : Louise Viborg

Dato : 24-11-03 23:48

Jeg synes godt nok også tonen er lidt hård her! Det var jo bare et
spørgsmål. Det er da bedre at spørge hvis man er i tvivl istedet for
bare at gøre det.
Ærligt er jeg også blevet ret forsigtig med hvad jeg spørger om
herinde, for jeg synes ikke der skal meget til før man bliver
overfaldet.

Mvh. Louise

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 10:17

On Mon, 24 Nov 2003 23:47:55 +0100, Louise Viborg
<nospam@shunozahra.dk> wrote:

>Jeg synes godt nok også tonen er lidt hård her! Det var jo bare et
>spørgsmål. Det er da bedre at spørge hvis man er i tvivl istedet for
>bare at gøre det.

Lige som hvis man spørger en blandet forsamling andre steder, så vil
man få en masse forskellige svar, og mange af dem vil man ikke kunne
bruge til noget som helst. Man skal lære at sortere. Det er til
gengæld meget svært hvis man er førstegangs hundeejer, men har man
prøvet at få børn, så tror jeg de fleste kender det. Man står med et
spørgsmål og man får lige så mange forskellige svar, som man spørger
forskellige mennesker. Det gør det bestemt ikke nemmere, men man lærer
at stole på sin egen logiske sans.

>Ærligt er jeg også blevet ret forsigtig med hvad jeg spørger om
>herinde, for jeg synes ikke der skal meget til før man bliver
>overfaldet.

Sådan tror jeg desværre at der efterhånden er mange der føler, og det
er virkelig en skam, for vi kunne jo lære så meget af hinanden, hvis
bare vi lige ville lægge vores personlige angreb på hylden. Jeg har
selv givet mine hunde en bid chokolade før i tiden, men da jeg fik
oplyst at det er ren gift for dem, så er jeg holdt med det. Men måden
jeg fik det oplyst på var sober og ikke fordømmende, så jeg sad med en
følelse af taknemmelighed over at være blevet klogere, i stedet for at
sidde med en følelse af, at jeg havde mishandlet mine dyr og forsøgt
at forgifte dem. det gør altså en stor forskel.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 24-11-03 11:39

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der,
> men nu kommer jeg egentlig i tvivl om hunde kan tåle det ?? er der nogen

Jeg tror ikke der sker' noget ved en lille nip i ny og næ! (her taler jeg om
måske 1/4 dl.) Så længe det ikke bliver dagligt! Bare sørg for at hunden
tygger i noget så den får renset tænderne.

Rinnie

Fra : EnjoyNews

Dato : 24-11-03 12:35

Tusind tak til Lasse og Rinnie får venlige og informative svar.

Heidi

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:bpsn7e$319$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-11-03 14:12

On Mon, 24 Nov 2003 12:35:27 +0100, "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk>
wrote:

>Tusind tak til Lasse og Rinnie får venlige og informative svar.
>
>Heidi

,,men ikke tak til mig fordi jeg siger dig imod ? flot indstilling
at have, alle der giver mig ret er søde, og dem der ikke er enige er
dumme ? haha prop du bare cola i din hund, hvis du ikke er klog nok
til at indse at det er gift enda i store doser, pga din hunds lille
vægt.

og hvis du vil have lidt information fra mig også selv om jeg ikke
giver dig ret så kommer det her : cola er gift ! tilsætningsstoffer
farvestoffer kofein kunstigt sødemidel og en masse hemmelige "måske
vanedannende som før i tiden" ingredienser osv som ingen kender !

håber ikke at det var for uhøffeligt at fortælle at cola er usundt, nu
hvor du åbenbart ikke vidste det i forvejen håber virkelig ikke at
jeg har stødt din sarte sjæl for meget

Fra : Søren

Dato : 24-11-03 13:21

> [...]
> dumme ? haha prop du bare cola i din hund, hvis du ikke er klog nok
> til at indse at det er gift enda i store doser, pga din hunds lille
Og du kan stadigvæk ikke forstå hvorfor han ikke takker dig ?. Man når ikke
langt med at svine folk til.

> og en masse hemmelige "måske
> vanedannende som før i tiden" ingredienser osv som ingen kender !
Men du kender dem ?. Fremragende argumentation !

> håber ikke at det var for uhøffeligt at fortælle at cola er usundt, nu
> hvor du åbenbart ikke vidste det i forvejen håber virkelig ikke at
> jeg har stødt din sarte sjæl for meget
Hvis spørgeren ikke var klar over at Cola var usundt i forvejen, hvorfor
stiller han/hun så et spørgsmål herinde om eventuelle skadelige virkninger.
? En gang imellem skader det ikke at tænke sig om før man konkluderer.

/Søren

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-11-03 14:41

On Mon, 24 Nov 2003 13:21:17 +0100, "Søren" <soren@ingenmail.dk>
wrote:

>Og du kan stadigvæk ikke forstå hvorfor han ikke takker dig ?. Man når ikke
>langt med at svine folk til.

,jeg har da ikke svinet nogen til, er i ikke lidt sarte ?

>Men du kender dem ?. Fremragende argumentation !

,,,,ja det syntes jeg faktisk at det er ! netop når man ikke ved hvad
der er i cola og ikke må få det at vide, så burde man ikke drikke det,
og da slet ikke fordre en sagesløs hund med det !

> [...]
>? En gang imellem skader det ikke at tænke sig om før man konkluderer.

,jeg tænker mig skam om ! og selvfølgelig skal man da spørge hvis man
er i tvivl om cola er giftigt ! og jeg svarer bare, det burde der da
ikke være noget i vejen med ? hvis i altså ikke arbejder ude på coca
cola ?

sorry til alle der er blevet stødte, over at cola ikke er sundt

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-03 23:41

Mon, 24 Nov 2003 13:41:16 +0000, Punish the deed, not the breed wrote:

>sorry til alle der er blevet stødte, over at cola ikke er sundt

Du skal sg* ikke være sorry for dét! Cola (som også jeg er hookt på)
er i allerhøjeste grad usundt, vanedannende og fedende for mennesker.
Hvor lidt tror I så, der skal til at ødelægge en lille hund?
Også bare en lille tår er skadelig! Hunde HAR nu engang bedst af vand!

Chocolade kan gøre, at de dør tidligt af fedt om hjertet!

--
Mvh Sonja P. sonpet***@pc.dk fjern salamien http://www.sonpet.dk

Bevar naturen...Sylt en rotte.

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 09:51

On Mon, 24 Nov 2003 23:41:15 +0100, x Vuf x <> wrote:

>Du skal sg* ikke være sorry for dét! Cola (som også jeg er hookt på)
>er i allerhøjeste grad usundt, vanedannende og fedende for mennesker.
>Hvor lidt tror I så, der skal til at ødelægge en lille hund?

At en hund får en lille tår "et eller andet drikkeligt", tror jeg nu
ikke den tager den store skade af. Min egen var vildt nysgerrig efter
hvad det var jeg havde i et champagneglas og gudhjælpemig om ikke
køteren også slubrede indholdet i sig, da jeg holdt glaset ned til
ham. Jeg var ellers ret overbevist om at kulsyren ville "skræmme" ham,
men ikke i dette tilfælde!

>Også bare en lille tår er skadelig! Hunde HAR nu engang bedst af vand!

Og det er sikkert også det de får mest!

>Chocolade kan gøre, at de dør tidligt af fedt om hjertet!

Her ville jeg så være meget mere hysterisk, da chokolade indeholdder
giftstoffet theobromin*, som hunde kun nedbryder meget meget langsomt.
I værste fald kan de dø af forgiftning. En oplysning jeg selv fandt
meget værdifuld, da jeg ikke vidste at chokolade indeholder nogle
giftstoffer, men for hunde kan det altså være dødeligt!

*kilde: http://www.netdyredoktor.dk

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : AG\(Amager\)

Dato : 25-11-03 02:11

Søren wrote:
> Og du kan stadigvæk ikke forstå hvorfor han ikke takker dig ?. Man
> når ikke langt med at svine folk til.

Yep !!.. Punish er nemlig fejlfri i hans egne øjne, så derfor "må" han
snakke ned til alle som ikke lige deler hans meninger.. Kan da sagtens huske
nogen af hans "korstog" hvor næsten alle andre end ham selv var en flok
idioter..

> Men du kender dem ?. Fremragende argumentation !

*Helt* enig !!.. Personligt har jeg sq aldrig set en bedre argumentation her
i NG !!.. Det var flot, sobert og veldokumenteret !!.. Lige i øjet..
Man kan endda læse en langt bedre(og salig) argumentation af Lasse(dette er
ikke ironisk)..

> [...]
> hvorfor stiller han/hun så et spørgsmål herinde om eventuelle
> skadelige virkninger. ? En gang imellem skader det ikke at tænke sig

A hwa ??.. Behøver man nu også at skulle tænke for at skrive herinde ??..
Det er sq meget forlangt !!..

> /Søren

//Allan..

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-11-03 19:35

> [...]
>i NG !!.. Det var flot, sobert og veldokumenteret !!.. Lige i øjet..
>Man kan endda læse en langt bedre(og salig) argumentation af Lasse(dette er

,,,,hvis du ikke mener at det er god argumentation for at man ikke
giver en hund cola, at man intet ved om hvad der er i udover
tilsætningsstoffer farvestoffer koffein kunstigt sødemidel ? hvis det
ikke er godt nok, så er det jo umuligt ! så sidder der åbenbart bare
nogen og venter på noget de kan blive forargede over

hvordan skulle man kunne tage det seriøst når nogen spørger om det er
ok at give sin hund cola ? hvad bliver det næste ? har man ikke lov
til at ryste på hovedet af ting der er så dumme ?

Fra : EnjoyNews

Dato : 24-11-03 13:33

Jeg sagde simpelt tak for et VENLIGT svar... og som en anden skriver..
hvorfor skulle jeg sige tak for et uhøfligt svar. Hvordan kunne jeg vide at
en tår cola light skulle kunne skade min hund..? Det er jo derfor jeg
spørger, ikke !! Logisk tænkt har jeg jo ikke givet hende 4 Liter og
bagefter spurgt .. hun har jo fået en lille tår og nu er jeg i tvivl..
straks tror man at jeg ligefrem bader hende i det ..
det skader jo ikke at være venlig og nøjes med at svare på det jeg spurgte
om..
Og igen.. tak til alle jeres høflige svar.. uanset om cola light er usundt
eller ej!

Heidi

Fra : Stine Frandsen

Dato : 24-11-03 20:59

Hej.
Som et par andre også har nævnt, vil jeg da også mene at en lille tår i ny &
næ ikke kan skade :))

Min hund får da fyldt chokolade den ene gang om året jeg får en æske
foræret - ja, så deler vi - Queen får resterne af dem jeg ikke kan lide :))

Desuden har jeg lige snakket med en landmand, han er begyndt at bruge cola
de første 3 dage til smågrisene efter fravænning ( ca. 3 liter blandet op
med vand - til ca. 160 grise ). Siden han begyndte med det har han ikke haft
problemer med fravænningsdiarre. Og der er da ingen grise der er døde af
det - tværtimod er dødeligheden faldet og trivslen øget :))

Så helt "livsfarligt" kan det da ikke værre. Derudover er det altså også et
godt gammelt "husråd" mod diarre - også til små børn.

Stine

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-03 23:50

Mon, 24 Nov 2003 20:58:41 +0100, Stine Frandsen wrote:

>Som et par andre også har nævnt, vil jeg da også mene at en
>lille tår i ny & næ ikke kan skade :))

Det har vi delte meninger om! Hvorfor ikke drikke det selv?

>Min hund får da fyldt chokolade den ene gang om året jeg får en æske
>foræret - ja, så deler vi - Queen får resterne af dem jeg ikke kan lide :))

Det gjorde min 1. lille hund også. Børnene delte deres slik med hende.
Hun fik hjertepiller hver dag de sidste 5 år, hun levede...Og fordi
jeg lærte at passe på, og kun gi' hende hundemad og medicin, blev hun
alligevel 12 år! Men små racer kan altså bli' 20 år!

>Desuden har jeg lige snakket med en landmand, han er begyndt at bruge cola
>de første 3 dage til smågrisene efter fravænning (ca. 3 liter blandet op
>med vand - til ca. 160 grise).

Det er altså forsvindende lidt! Og ganske givet ikke Cola LIGHT!

>Siden han begyndte med det har han ikke haft
>problemer med fravænningsdiarre. Og der er da ingen grise der er døde af
>det - tværtimod er dødeligheden faldet og trivslen øget :))

Kan han fremvise noget videnskabeligt? Er det testet på anden vis end hos ham?
Det sku' nemlig ikke undre mig, om han har ret. Svin har MANGE gener til fælles
med mennesket... IKKE med hunden!

>Så helt "livsfarligt" kan det da ikke værre. Derudover er det altså også et
>godt gammelt "husråd" mod diarre - også til små børn.

IKKE LIGHT! Det er giftigt for små børn!

Som barn er det lykken at ha' influenza... Is og cola! ;-D

Fra : Stine Frandsen

Dato : 25-11-03 10:41

> Det har vi delte meninger om! Hvorfor ikke drikke det selv?

Det gør jeg skam også :))

> [...]
> jeg lærte at passe på, og kun gi' hende hundemad og medicin, blev hun
> alligevel 12 år! Men små racer kan altså bli' 20 år!

Tja, min får stort set også kun tørfoder :)) men lidt guf ryger der ned ...
f.eks. madrester.

Sjovt nok, har de ældste hunde jeg kender levet hele deres liv af div.
madrester osv.
Absolut ikke for at nedgøre tørfoder - fodrer jo selv med det - og jo, jeg
fodrer med kvalitetsfoder :))

> Det er altså forsvindende lidt! Og ganske givet ikke Cola LIGHT!

Aner ikke om det er light. Og ja det er meget lidt, men en lille mundfuld
til en hund ind i mellem er altså også forsvindende lidt.

> [...]
ham?
> Det sku' nemlig ikke undre mig, om han har ret. Svin har MANGE gener til

Skal alting i denne verden kunne bevises videnskabeligt ????
Er det ikke bevis nok at kunne se en nedgang i dødeligheden, en bedre
trivsel med deraf øget tilvækst, reduceret medicinforbrug og igen deraf
mindre fysisk arbejde ???? Er det ikke "bevis" nok ?????

Han havde desuden fået rådet af en anden landmand som selv brugte det med
succes.

Husk på at hvad der er "giftigt" for een, kan være godt for en anden :))
Bare se på div. udbud af tørfoder - ikke alle hunde kan tåle det samme.

> IKKE LIGHT! Det er giftigt for små børn!

Aner dårligt hvordan LIght smager, det L... kunne jeg aldrig drømme om at
købe. Alle de sødemidler osv. de putter i light produkter tror jeg er mere
skadelige en alm. sukker.

Og husk så lige på at røde pølser, røde legoklodser m.m. også er
"livsfarlige".... hvis du vel at mærke spiser ca. 20 kg om året af det
:)))))

Stine

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 02:02

Tue, 25 Nov 2003 10:41:04 +0100, Stine Frandsen wrote:

> [...]
>f.eks. madrester.
>Sjovt nok, har de ældste hunde jeg kender levet hele deres liv af div.

Så er det jo, man tænker på, at nogle mennesker lever sundt,
andre knapt så sundt.

D'nemlig dét.

Fra : Erik Aalund

Dato : 25-11-03 09:42

> [...]
der,
> men nu kommer jeg egentlig i tvivl om hunde kan tåle det ?? er der nogen

Hvorfor overhovedet give den Cola?
En 9 ugers hvalp bør IKKE drikke cola og umiddelbart tror jeg også du vil
opdage at den vil blive vild med andre søde ting som den overhovedet ikke
bør få.

Hunde kan jo ikke selv vælge fra - og derfor er ansvaret vores som
hundefører. At vi fylder os med usunde ting bør ikke gå ud over vores
"bedste venner".

Vh
Erik

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-11-03 17:17

> "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> der,
> der

Hej EnjoyNews

Der er nu kommet en masse svar, Så det eneste du kan gøre, er at læse
deklarationen på Cola Light. En snakkede om meget sukker, det er der intet
af, coffein ved jeg ikke om der er deri. Nogle af dem er jo også coffeinfri,
og langt de fleste Cola Light ligger under 1 kalorie, så det burde ikke
volde de store ernærings problemer. Så er der faktisk kun tilbage, om der
skulle findes direkte skadelige stoffer der, og her skal det jo så igen
måles og vejes, for jeg gætter på at hunden ikke får 3 Cola Light om dagen.
Så egentligt skadeligt, det tror jeg næppe.

M.V.H.....Benny..

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 25-11-03 18:32

On Tue, 25 Nov 2003 17:16:57 +0100, "Benny Mortensen"
<bfm@tdc<fjern>adsl.dk> wrote:

> [...]
>volde de store ernærings problemer. Så er der faktisk kun tilbage, om der
>skulle findes direkte skadelige stoffer der

samt problemet med syren som skader tænderne.

>, og her skal det jo så igen
>måles og vejes, for jeg gætter på at hunden ikke får 3 Cola Light om dagen.
>Så egentligt skadeligt, det tror jeg næppe.

Jeg ville ikke tage chancen. Hvis nu hunden har svage tænder, og syren
i colaen lige er det der skal til for at tænderne giver problemer.

Mvh
Søren

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-11-03 19:31

"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg ville ikke tage chancen. Hvis nu hunden har svage tænder, og syren
> i colaen lige er det der skal til for at tænderne giver problemer.

Hej Søren

Syren spiller ingen nævneværdig rolle for hunden. Da det jo er en lille
sjat, som er hældt ud på F.eks bordpladen. Hunden tager ikke en mundfuld,
sådan som vi ville gøre. Så syren er stort set væk, før hunden kommer til.
Men at Cola generelt er et problem idag, specielt for fedme og tænder, er at
Cola har overtaget mange andre drikkes plads, og at det nedsvælges i store
mængder.

M.V.H.....Benny..

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 25-11-03 20:02

> [...]
>Cola har overtaget mange andre drikkes plads, og at det nedsvælges i store

Hej Benny,

Hvor stor er en tår? Måske en sjat på bordpladen, men jeg tror nu nok
dem nede på den lokale bodega får lidet mere når de tager en tår.

Jeg er enig i hvad du skriver om cola, derfor støder det mig at hunde
skal have cola, usundt eller ej, sjat eller tår. Hvad bliver det
næste? At de skal have en lille sjat whisky? Det er vel heller ikke
usundt i små mængder!! Et enkelt hiv af en cigaret kan vel heller ikke
skade....

Mvh
Søren

Fra : EnjoyNews

Dato : 25-11-03 17:20

Jeg har lige snakket med dyrlægen som sagde at cola selvfølgelig gør det
samme ved tænderne akkurat som på mennesker, hvis der drikkes meget af det.
Men en lille tår i ny og næ gør slet ingenting og er ikke spor farligt !!
Der er ingen stoffer i cola som hunde ikke kan tåle.
Desuden tror jeg også at der er flere konserverings-midler i leverpostej ind
i cola .. og næsten alle hunde får da lidt leverpostej engang i mellem eller
??

Heidi

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-11-03 20:47

On Tue, 25 Nov 2003 17:19:34 +0100, "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk>
wrote:

> [...]
>Men en lille tår i ny og næ gør slet ingenting og er ikke spor farligt !!
>Der er ingen stoffer i cola som hunde ikke kan tåle.

,,,udover koffein !! hvad fanden er det for en dyrlæge du har ? hvad
foregår der ? det må være en joke at du har været ved dyrlægen, for så
uvidende er der vel ingen dyrlæger der er ? nu må andre sku da give
mig ret ? for ellers er det da lidt underligt at det er på
dopinglister, og frarådes til gravide kvinder osv osv hvis man gad
kunne man finde mange artikler på nettet om hvor usundt det er ! men
jeg gidder ikke

>Desuden tror jeg også at der er flere konserverings-midler i leverpostej ind
>i cola .. og næsten alle hunde får da lidt leverpostej engang i mellem eller
>??

,og hvad så hvis drikkevandet var usundt så kunne man lige så godt
drikke vodka istedet for ? det er sku svært at tage seriøst det
her syntes jeg

Fra : Mis XxX

Dato : 27-11-03 14:05

> [...]

> her syntes jeg
>
> hmm nu har jeg læst med her og jeg kan godt forstå at folk ikke gider
bruge denne her NG, du sidder selv og råber om om at du ikke sviner folk
til... men du bander og svovler mere en havnerbejder gør!!!
kan du ikke svare folk pæn??
jeg syntes det er godt at folk spørger om ting her inde, men det er da
fuldstændig ligegyldigt for dig om Enjoynews giver hendes hund en tår cola,
bare du har din ryg fri... eller hva???
hmm bare min menig...

Anne Mette

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-11-03 14:15

"Mis XxX" <soliema@xxxtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg syntes det er godt at folk spørger om ting her inde, men det er da
> fuldstændig ligegyldigt for dig om Enjoynews giver hendes hund en tår

Hej Anne Mette

Bare læs forbi ham, han brokker sig altid. Hvis du vil more dig lidt, så
lån et af hans et par måneder gamle sysnpunkter, og se om han ikke også
kommer og brokker sig over det

M.V.H......Benny..

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 27-11-03 20:48

"Benny Mortensen adsl.dk>" <bfm@tdc<fjern> skrev i en meddelelse

> Bare læs forbi ham, han brokker sig altid. Hvis du vil more dig lidt, så
> lån et af hans et par måneder gamle sysnpunkter, og se om han ikke også
> kommer og brokker sig over det

*LMAO*
Genial idé! Det må afprøves!!!

Rinnie

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-03 22:48

Thu, 27 Nov 2003 20:47:38 +0100, Rinnie Ilsøe wrote:

>*LMAO*
>Genial idé! Det må afprøves!!!

Nej nu!...Jeg troede virkeligt ikke, du kunne være så smagsløs!
Hvad er det her? Ligegyldigt, hvad han siger, påstås det, at han
sviner folk til...Og det INDEN han gør det!
Hvis I ikke gider læse det, han skriver, så la' dog være!
Spring det over!

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 27-11-03 23:04

<x Vuf x> skrev i en meddelelse
> Thu, 27 Nov 2003 20:47:38 +0100, Rinnie Ilsøe wrote:
> Ligegyldigt, hvad han siger, påstås det, at han
> sviner folk til...Og det INDEN han gør det!

Hvor har jeg skrevet det? Jeg skrev bare jeg synes det var en genial idé!
Det er jo min mening, som ingen kan ta' fra mig...!

Rinnie

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-03 23:14

Thu, 27 Nov 2003 23:04:18 +0100, Rinnie Ilsøe wrote:
><x Vuf x> skrev...

>Hvor har jeg skrevet det? Jeg skrev bare jeg synes det var en genial idé!
>Det er jo min mening, som ingen kan ta' fra mig...!

Læs det lige igen Rinnie. Det var generelt. Ikke at DU havde sagt det.
Selvfølgelig må du da ha' din mening, men det så bare ud, som om du sadlede
hesten i samme retning, som andre, der sviner folk til, og jeg er snart
træt af gruppen igen. Det ku' være, jeg skal ha' en pause igen igen...

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-11-03 18:31

On Thu, 27 Nov 2003 20:47:38 +0100, "Rinnie Ilsøe"
<reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> wrote:

>"Benny Mortensen adsl.dk>" <bfm@tdc<fjern> skrev i en meddelelse

>*LMAO*
>Genial idé! Det må afprøves!!!
>
>Rinnie

*LOPØÅRDMO* det hænger bare ikke helt sammen at ignorere mig og
samtidig gå tilbage og læse hvad jeg har skrevet vel ? i har sku da
ikke noget liv, i sidder jo bare og venter på noget at blive forarget
over noget i kan brokke jer over.

Måske det ville være en genial ide at få et liv ???

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 28-11-03 09:43

> *LOPØÅRDMO* det hænger bare ikke helt sammen at ignorere mig og
> samtidig gå tilbage og læse hvad jeg har skrevet vel ?

Jeg ignorerer dig da ikke længere, for du kommer med nogen guldkorn af og
til, men bliver du ved i den dur her ender det jo nok med jeg ikk gidder
høre på dig igen! Det er det dér jeg må gå ind og overveje hvad du kommer
med mest af... Hø eller guldkorn! Opfør dig nu bare som du har gjort det
sidste stykke tid, så er du til at holde ud!

> i har sku da
> ikke noget liv, i sidder jo bare og venter på noget at blive forarget
> over noget i kan brokke jer over.

Det siger du... Men du ved jo ikke hvordan det er i virkeligheden!

> Måske det ville være en genial ide at få et liv ???

Det ved jeg ikke? Er det noget du har nogen erfaring med?

Rinnie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-11-03 23:56

On Fri, 28 Nov 2003 09:42:41 +0100, "Rinnie Ilsøe"
> [...]

>Det siger du... Men du ved jo ikke hvordan det er i virkeligheden!

>Det ved jeg ikke? Er det noget du har nogen erfaring med?

,,der kan du se jeg havde ret ! du og visse andre sidder jo bare og
venter på noget at brokke jer over, eller noget at diskutere !om det
så er min måde at sige tingene ærligt på eller noget andet, der skal
bare være noget at brokke sig over ik ?"og hvorfor mon" og nogle vil
åbenbart synke så lavt at de vil diskutere om cola er sundt eller ej
og så mener jeg at man burde overveje at få sig et liv !

og ja jeg ved godt hvordan tingene er i virkligheden ! jeg ved at
nogle ikke kan tåle at blive sagt imod, og at nogle tror at deres
dyrlæge er en gud der ved alt om hundeernæring, og ude i virkligheden
findes der enda mennesker som helt alvorligt sætter spørgsmålstegn ved
om cola er sundt eller ej, og der findes også mennesker som mig der
siger sin mening, og siger andre imod, selv om de ikke umidelbart kan
tåle det sådan er virkligheden.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 28-11-03 15:08

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

<snip>

Whatever, Punish!

Rinnie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 29-11-03 01:36

On Fri, 28 Nov 2003 15:07:36 +0100, "Rinnie Ilsøe"
<reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> wrote:

> [...]

ja så indså du måske at jeg har ret aligevel, så er du måske slet ikke
så dum aligevel

Fra : Louise Viborg

Dato : 28-11-03 16:59

HHmm...du plejer allers at farer op hvis andre kalder dig for
dum.....men du må gerne, eller hvordan leger vi???

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 28-11-03 17:43

> ja så indså du måske at jeg har ret aligevel, så er du måske slet ikke
> så dum aligevel

Nej, kære... Jeg er vokset fra at diskutere med dig

Rinnie

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-03 21:28

Fri, 28 Nov 2003 16:35:38 -0800, Punish the deed, not the breed wrote:

>ja så indså du måske at jeg har ret aligevel, så er du måske slet ikke
>så dum aligevel

Slut nu det ævl som voksne mennesker, så vi alle kan være her!
Please...

Fra : Louise Viborg

Dato : 27-11-03 14:24

Hej Anne Mette!
Du kan ligeså godt droppe det....han kan ikke forstå hvad du mener
alligevel

Mvh. Louise

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-11-03 02:01

> [...]

>bruge denne her NG, du sidder selv og råber om om at du ikke sviner folk
>til... men du bander og svovler mere en havnerbejder gør!!!

,haha hvad er det for nogle havnearbejdere du kender så ? jeg har
jo kun skrevet "sku" er du meget forarget over det ?

> [...]
>fuldstændig ligegyldigt for dig om Enjoynews giver hendes hund en tår cola,

,,tjoe men er det så ikke også fuldstændig ligegyldigt for dig hvad
jeg skriver til Enjoynews ? så er alt jo ligegyldigt snart ! hvorfor
spørger hun så hvis hun er for sart til at blive sagt imod ? og nej
jeg syntes at det er dybt forkert at proppe cola i en hund der ikke
selv har muligheden til at vælge fra ! vi mennesker burde være kloge
nok til at hjælpe hunden til at få et sundt liv, så nej det er ikke
ligegyldigt for mig , og det burde det jo heller ikke være for dig,
hvis du tænkte lidt på andres hunde.

og at hun så oven i hatten har en dyrlæge der intet aner om ernæring
er jo bare endnu mere skræmmende !

det er altså ikke min skyld at fol er så sarte, og at der er så mange
sarte mennsker samlet i en ng men måske i alle er coladrikkere
siden jeres temperment koger over sådan ? koffein er jo kendt for at
få folk til at ryste lidt på fingrene , så måske det er derfor i ikke
kan styre jer ved tastaturet ?

Fra : EnjoyNews

Dato : 27-11-03 18:56

Jeg har da aldrig givet udtryk for at være sart for dine svar.. kun i din
måde at svare på.. du er jo dybt uhøflig.. du har fuldstændig ret til at
have din egen mening og du må hjertens gerne udtrykke dig her i NG, men gør
det da på en pæn måde.. så var du nok ikke så uønsket !!
Desuden tager jeg hellere min dyrlæges råd for gode varer end dine uhøflige
svar.. og det har INTET at gøre med din holdning til det !
Du får det til at lyde som om at jeg kun kan acceptere et positivt svar set
med mine øjne.. men det har jeg aldrig givet udtryk for.

Hvis du ikke kan acceptere at cola light ikke er farligt for hunde og fordi
jeg giver min hund en tår engang i mellem så kan du vel bare være rystende
ligeglad ikke ?

Jeg håber at du ændrer din svare-måde til en positiv tone både for din egen
og andre folk her på NG skyld!

Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-03 22:53

Thu, 27 Nov 2003 18:56:17 +0100, EnjoyNews wrote:

>Du får det til at lyde som om at jeg kun kan acceptere et positivt svar set
>med mine øjne.. men det har jeg aldrig givet udtryk for.

Sådan lyder det altså også for mig, selv om
jeg ikke har gjort opmærksom på det!

>Hvis du ikke kan acceptere at cola light ikke er farligt for hunde og fordi
>jeg giver min hund en tår engang i mellem så kan du vel bare være rystende
>ligeglad ikke ?

Du spurgte, og du fik svar fra flere, der havde samme mening,
men det vælger du at overse!
Nu er dyrlæger IKKE guder, selvom nogle få personer
har den indstilling.Du kan gå til 10 forskellige dyrlæger
og komme tilbage med 6-8 forskellige meninger!

Hunde kan ikke tåle koffein! Det er hunde...ikke mennesker!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-11-03 18:31

On Thu, 27 Nov 2003 22:53:05 +0100, x Vuf x <> wrote:

> [...]
>og komme tilbage med 6-8 forskellige meninger!
>
>Hunde kan ikke tåle koffein! Det er hunde...ikke mennesker!

,,,,,dejligt at der er nogle få med lidt forstand på hundeernæring
herinde

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-11-03 18:31

> [...]
>have din egen mening og du må hjertens gerne udtrykke dig her i NG, men gør
>det da på en pæn måde.. så var du nok ikke så uønsket !!

,,læs lige hvad du selv skriver før du kritiserer mig ? du burde ikke
skrive at jeg er uønsket, det er ikke særlig pænt skrevet vel !det
inviterer ikke ligefrem mig til at skrive på en pænere måde vel ! og
gad vide hvad folk ville svare hvis de turde være ærlige, altså hvis
man spurgte dem om hvad der er uønsket ? en der siger sin mening ?
eller en der lader sin hund drikke cola ?

>Desuden tager jeg hellere min dyrlæges råd for gode varer end dine uhøflige
>svar.. og det har INTET at gøre med din holdning til det !

,,,tjae godt det ikke er min hund der er offer for strodsighed,
uvidenhed, og en amatørdyrlæge ! gør hvad du vil, og ja jeg kan være
ligeglad med hvad du gør, men føler mig ærligtalt bare provokeret af
at nogen giver deres hund cola ! især når man selv går meget op i at
fodre sin hund sundt, med kvalitetsfodder, og efter barf-metoder, men
gør du hvad du vil

>Du får det til at lyde som om at jeg kun kan acceptere et positivt svar set
>med mine øjne.. men det har jeg aldrig givet udtryk for.

,,,det virker nu bare sådan, for du stiller slet ikke spørgsmål ved om
din dyrlæge overhovedet har en viden til at udtale sig om en hunds
ernæring ? og du stiller heller ikke spørgsmål ved hans viden om
læskedrikke, som der frarådes at flere instanser at give til små børn,
og gravide kvinder, læskedrikke der har et indhold der er på
dopinglister osv ? det sætter du ikke spørgsmål ved vel ? du går mere
op i om jeg er uhøflig, end om jeg har ret i hvad jeg siger !

>Hvis du ikke kan acceptere at cola light ikke er farligt for hunde og fordi
>jeg giver min hund en tår engang i mellem så kan du vel bare være rystende
>ligeglad ikke ?

,,jo jeg kan være ligeglad, i princippet kan du også være ligeglad med
hvad jeg svarer så ikke ? bare der ikke er andre der tror at det er ok
at give sin hund cola !

>Jeg håber at du ændrer din svare-måde til en positiv tone både for din egen
>og andre folk her på NG skyld!
>
>Heidi

,,,,,,,,tjae og jeg håber at folk ikke ville være så sarte når de
bliver sagt imod !

Fra : EnjoyNews

Dato : 28-11-03 16:03

Det startede ikke som en diskution, men blot et spørgsmål man kunne svare ja
eller nej til. Men du lagde ud lige fra første indlæg med at sige, mellem
linierne, at alle dem der synes det er OK for en hund at få en lille tår af
en cola light engang imellem, de er godt dumme og at cola var det rene gift
for både hunde og mennesker.

Du kunne jo bare have skrevet at det tror du ikke er en god ide... Så havde
den ikke været længere... Man behøver jo ikke at være et komplet fjols bare
fordi man ikke lige har samme mening som dig..

Jeg vil stadig mene at der ikke er noget giftigt i cola light..

- Der er kulsyre i som kan ødelægge tænderne hvis man drikker meget hverdag,
og det var der jo ikke tale om.

- Der er selvfølgelig nogle e-numre, konserveringsmidler og aromaer i, men
det er der også i leverpostej, spegepølse, rullepølse, filet osv. Så her
tror jeg ikke at cola light er det værste, og du går vel heller ikke og
kalder spegepølse for gift..

- Så er der aspartam i. Det er et kunstigt sødemiddel som ikke er farligt...
Det findes i en masse light produkter, og der er ikke noget der tyder på at
det er farligt.. Hvis der var alvorlige risici ved indtagelse af aspartam
eller nultrasweet var der nok mange diabetis patienter der ville have
bivirkninger af aspartam, og det er ikke tilfældet..

- Så er der koffein i. Det står beskrevet langt nede på ingrediens listen
som Aromaer (bl.a koffein). Aromaer er smagsstoffer som er fremstillet i et
laboratorium af naturlige stoffer. Altså er det ikke ren koffein men et
fremstillet smagsstof hvor der er brugt koffein. så man må formode at det er
en ganske ubetydelig mængde der er i.

Dyrlæger ved selvfølgelig noget om ernæring. Jeg kan ikke forestille mig
andet end at de lærer en del om dette i uddanelsen som dyrlæge... Hvad er da
din baggrund, siden du mener du ved mere end dyrlæger...?

Heidi

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 29-11-03 01:43

>Du kunne jo bare have skrevet at det tror du ikke er en god ide...

,,,det er da ikke noget jeg tror ! det er da noget jeg ved !

Så havde
>den ikke været længere... Man behøver jo ikke at være et komplet fjols bare
>fordi man ikke lige har samme mening som dig..

,,,nej det er rigtigt men hvis man fodrer sin hund med cola så er man
måske .....

> [...]
>det er der også i leverpostej, spegepølse, rullepølse, filet osv. Så her
>tror jeg ikke at cola light er det værste, og du går vel heller ikke og

,,jeg giver sku ikke min hund spegepølse, for det kan sagtens være
gift for en hund at få alt det dårlige mad mennesker spiser ! hunde og
mennesker er altså forskellige

>- Så er der aspartam i. Det er et kunstigt sødemiddel som ikke er farligt...

,,,nå der har ellers været snak om det skulle være kraftfremkaldende

>Det findes i en masse light produkter, og der er ikke noget der tyder på at
>det er farligt..

,masser ! du har vist ikke fulgt med

> [...]
>fremstillet smagsstof hvor der er brugt koffein. så man må formode at det er

,,det er gift for hunden basta ! læs lidt om kofein og kunstige
sødestoffer så vil du finde uda f at jeg har ret ! det er ikke noget
jeg gidder at diskutere hverken med dig eller andre, hvis folk kan
være i tvivl om cola er sundt eller ej, så gidder jeg sku ikke spilde
mere tid på det

Fra : Luna dc

Dato : 28-11-03 17:10

Hvorfor give hunden Cola?
Sundt er det ialtfald ikke og hunden har ingen trang til det hvis den ikke
har smagt det.
Giv den dog noget sundt.
Om det er direkte giftigt er nok et spørgsmål men det er da totalt
unødvendigt at give hunden det.
Bodil

Fra : Lene Sørensen

Dato : 05-12-03 22:24

> [...]
> eller nultrasweet var der nok mange diabetis patienter der ville have
> bivirkninger af aspartam, og det er ikke tilfældet..

sorry: her bliver jeg altså nødt til at blande mig.!!!! JOW der er
bivirkninger på aspartam og ikke mindst nutra Sweet. Det virker i kroppen
nøjagtigt som sukker, Derfor må vi diabetikere ikke spise det!!!!!!!!

Og så synes jeg lige det er vigtigt at påpege (selvom andre har gjort det)
At chokolade er GIFTIGT for hunde. Der er noget i de ikke kan optage. Det
oplagres så i hjernen og når man så kommer til en vis mængde får hunden
altså hjerneblødning. HAR faktisk set en hund der måtte aflives med
hjerneblødning. Denne hund fik også kun et meget lille stykke engang imellem
og evt. bid af en chokoladekiks ( nårr pyt - når nu vi andre hygger).... PAS
på med det der chokolade. Køb evt. noget af det brugsen har specielt til
hunde hvor det farlige stof er pillet ud............

/Lene

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-12-03 23:18

"Lene Sørensen" <lpks@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på med det der chokolade. Køb evt. noget af det brugsen har specielt til
> hunde hvor det farlige stof er pillet ud............

Hej Lene

Så bliver jeg jo nødt til at spørge..... Hvis de ikke kan optage det,
hvordan kan det så optages i hjernen ????

M.V.H.....Benny..

Fra : Lene Sørensen

Dato : 07-12-03 00:30

> Hej Lene
>
> Så bliver jeg jo nødt til at spørge..... Hvis de ikke kan optage det,
> hvordan kan det så optages i hjernen ????
>
> M.V.H.....Benny..

okay.. undskyld jeg omformulerer mig lige: De kan ikke udskille det fra
kroppen.......... derfor oplagres/optages det i hjernen.
Så derfor er det hellerikke smart selvom det kun er små stykker.. ikke hvis
det er mange små stykker i løbet af et hundeliv.
Det er ihvertfald hvad jeg har lært.

Kærlig hilsen Lene

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-12-03 20:59

> [...]
hvis
> det er mange små stykker i løbet af et hundeliv.

Hej Lene

Kan den så ikke bare få et skruelåg på, så kan man da tømme den en gang om
måneden )

M.V.H.....Benny..

Fra : Lene Sørensen

Dato : 08-12-03 15:32

"> >
> Hej Lene
>
> Kan den så ikke bare få et skruelåg på, så kan man da tømme den en gang om
> måneden )
>
> M.V.H.....Benny..

hæhæhæ... jow.. det kunne være rart... også hvis man så kunne komme af med
alt sin restmad....... tænk.. så kunne vi her i dk. kommer af med noget af
alle vores affalds problemer........ det kunne simpelthen blive den bedste
kompost maskine....

NÅå ... men god jul til alle jer hundevenner derude.....

K.h. Lene