Tyktarmskræft
Fra : par fra jylland

Dato : 23-11-03 21:35

Hej

Min far blev opereret i januar 2003 for tyktarmskræft, fik kemo i 6 mdr. og
har det efter omstændighederne godt. Skal først til kontrol om 5 år. Men han
har det underligt om morgenen (og kun om morgenen det går væk op af dagen)
er meget rastløs/uro og kommer let til at græde. Er der nogen her der har
oplevet det samme. Han har fået taget nogen blodprøver men de viste ikke
noget. Lægen har nu givet ham nogen beroligende piller men de hjælper ikke
meget.

Mvh pigen fra jylland.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-11-03 22:20

par fra jylland wrote:
> [...]
> nogen blodprøver men de viste ikke noget. Lægen har nu givet ham
> nogen beroligende piller men de hjælper ikke meget.

kan det være at din far har været mere psykisk påvirket af hele situationen
end han lige havde regnet med?

jeg husker fra min tid med alvorlig sygdom, at da jeg ENDELIG efter 3 år fik
tid til at nyde livet lidt igen, og slappe af uden at skulle spekulere for
meget over tingene generelt, fik jeg pludselig også tid til at bearbejde
alle de tanker der havde rumlet rundt i mig i den tid jeg havde været syg og
kæmpet med mit liv.....
dog var jeg ikke opmærksom på det og kunne ikke indse at uroen og angsten
skyldtes andet end det jeg lige troede.....
det endte med en behandlingskrævende depression og samtaleterapi......

måske din far skulle prøve at kontakte den psykriatiske skadestue eller
ambulatoriet...... jeg er sikker på at din fars læge kan fortælle hvor han
kan få kontakt til en, som kan afgøre om han har brug for mere tid og evt
nogle samtaler til at få bearbejdet situationen.....

det er slet ikke sikkert at det er det der er galt, men i min erfaring er
sansyneligheden ret stor..... det er da et forsøg værd....

bare fordi din far nu erklæret rask er det jo ikke sikkert at alt er fryd og
gammen...... ofte er det først bagefter man opfatter hvor tæt på det
egentlig har været....
--
Knus, Sabina.
"What you know you can't explain. But you feel it. You've felt it your

Fra : Else Holm

Dato : 24-11-03 00:11

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg har oplevet nøjagtig det samme blandt patienter, der har haft en
blodprop i hjertet. Selv om de er kommet godt over det, har de meget
let til tårer i lang tid bagefter - sandsynligvis som Sabina skriver,
forbi man har opdaget, hvor tæt man egentlig var på! Det hjælper at få
talt om det! Prøv at tage en snak med en psykolog el. lign.
Held og lykke med det!

--
Else

Fra : Steen

Dato : 25-11-03 21:10

"par fra jylland" <peterkouring@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget. Lægen har nu givet ham nogen beroligende piller men de hjælper ikke

Beroligende medicin (benzodiazepiner) kan godt have denne parakdoksale
virkning efter mere end nogle få ugers forbrug. Det skyldes abstinenser, da
disse midler er meget vanedannende. Desuden mindskes den beroligende
virkning.

Det er ikke utænkeligt, at din far har fået benzodiazepiner siden
operationen. De bruges ofte som præ-anæstesi, hvilket er udmærket, men de
færreste læger og sygeplejersker kender konsekvenderne af at anvende disse
midler for længe (altså i mere end 2-4 uger) - underligt nok, for viden om
disse midler er ikke ny, men den anvendes ikke i sundhedsvæsnet.

Check al din fars medicin siden operationen på www.netdoktor.dk elller i
www.lmk.dk og hvis det er benzodiazepin, så gå ind på www.benzoinfo.dk og
læs.

Steen