Gjersin
Fra : Jan Owe Zetterstrøm

Dato : 23-11-03 19:29

Jeg har et spørsmål fordi min slektsgren har stoppet opp her.
Finnes det en slekt rundt Århus som heter Gjersin - Gjersing. Jeg er som
tidligere nevn på jakt etter en person ved navn Rolv Nilsson Gjersing født
1715
yrke skredder født i Århus i Danmark
flyttet til Norge ,Jelsa.
Dette er opplysninger som vi har fra Bergen i Norge. Er det noe hold i dette
eller er vi på villspor ? Finnes det noen folketellinger eller noen annen
type informasjon jeg kan finne om dette ?

Takknemlig for svar

Med vennlig hilsen
Jan Owe Zetterstrøm
Stavanger Norge
jozetter@tiscali.no
http://home.tiscali.no/jozetter

Fra : Gert Krabsen

Dato : 23-11-03 20:31

Sun, 23 Nov 2003 19:28:59 +0100, Jan Owe Zetterstrøm" ikke mer .no så jeg
oppgir ikke mer adresser <@swenmails> skrev:

> [...]
> eller er vi på villspor ? Finnes det noen folketellinger eller noen annen
> type informasjon jeg kan finne om dette ?

Og finder du ikke lige nogen Gjersing, så se evt. efter Gjesing. Gjesing er
en landsby, ca. 30 KM nordøst for Århus (og også andre steder i landet)

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Alf Christophersen

Dato : 24-11-03 17:43

On Sun, 23 Nov 2003 20:30:58 +0100, Gert Krabsen
<krabsen@krabsenfjernes.dk> wrote:

>Og finder du ikke lige nogen Gjersing, så se evt. efter Gjesing. Gjesing er
>en landsby, ca. 30 KM nordøst for Århus (og også andre steder i landet)

De staver sitt slektsnavn Gjessing. Det er en god del familier i Norge
ved dette navn. Selv har jeg noen Gjessinger som utvandret fra Gjesing
som ane

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-11-03 02:28

Alf Christophersen <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev Mon, 24
Nov 2003 17:43:04 +0100

>De staver sitt slektsnavn Gjessing. Det er en god del familier i Norge
>ved dette navn. Selv har jeg noen Gjessinger som utvandret fra Gjesing
>som ane

Om det er den samme slægt ved jeg ikke, men der findes da stadigvæk
Gjesing'er her i Danmark.

Faktisk blev jeg konfirmeret af pastor Knud Gjesing. Han blev senere Dr.
Teol. og var i mange år domprovst ved Viborg Domkirke. Hans bror (der
dog kaldte sig Gjessingfeldt) var i en del år landsdommer samme sted.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Søren Peter Bjerre

Dato : 25-11-03 19:29

Re: Gjersin
From: "Søren Peter Bjerre" <spbjerres@adr.dk>
Newsgroups: dk.videnskab.historie.genealogi
Subject: Re: Gjersin

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mta5svcr2tqgls201ras4jo68ps5nsilth@news2.tele.dk...
> [...]
> Teol. og var i mange år domprovst ved Viborg Domkirke. Hans bror (der
> dog kaldte sig Gjessingfeldt) var i en del år landsdommer samme sted.

Ved at søge på CD rom DDA4 var der 18 hits på Gjersing. 3 stk. på
bopæl Gjersing sogn, Randers amt. resten på navnet. Men: Rolv Nielson
Gjersing
var ikke imellem. Han var jo også en ældre herre på 72 år ved den første
folketælling 1787.

Med venlig hilsen
Søren Peter Bjerre

Fra : Jan Owe Zetterstrøm

Dato : 26-11-03 18:07

Hei
Jeg takker så mye for svar. Hans far var også skredder og het Nils Jenssen
Gjersing født i Århus død 1749 og gift 1705 med Norske Dorothea
Rolvsdtr.Greve f. 1682 d. 1725. Jeg lurer litt på hvorfor han i det hele
tatt emigrerte til Norge , han var jo skredder av yrke og hadde gått i lære
hos Børre Børresen.Det må da ha vært nok av arbeid i Danmark også for en
skredder, eller hadde det noe med at hans kone var fra Bergen og også
slektet fra en skredder nemlig Rolv Greve. ?

mvh
Jan Owe

Fra : Alf Christophersen

Dato : 27-11-03 08:16

On Tue, 25 Nov 2003 02:27:57 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Om det er den samme slægt ved jeg ikke, men der findes da stadigvæk
>Gjesing'er her i Danmark.

Min ane er Rasmus Hansen som døde omkring 1694 i Skanderborg i flg. et
skifte i Skifteprot for Skanderborg rytterdistrikt, nr 343

Hans sønnesønn Rasmus Hansen Gjessing kom til Norge og bodde i Ramnes
i Vestfold. Når han døde vet jeg ikke ennå.

Hvor mange Gjessinger i dag som nedstammer fra denne vet jeg ikke. Det
er flere fra Gjessing i Skanderborg som innvandret og tok slektsnavnet
Gjessing.
Det er lite sannsynlig at disse var i nær slekt.