Adr!! Der kom en orm ud!!
Fra : Tove Pedersen

Dato : 23-11-03 14:00

Hej igen
og tak for sidst med de gode svar om min kats mad og mave. Det hjalp da
Lillemis fik torskerogn og A 38. Derefter købte jeg lidt forskelligt tørkost
og blandede op med specific. Og så kom der endelig normale pølser ud ;)
Torskerognen er faktisk det eneste hun har fået, som ikke er tørkost. Råt
kød og dåsemad har ingen interesse. Og hun er flink til at drikke.

Så langt så godt. Jeg har nu haft hende siden midten af september, købt
igennem dyrenes beskyttelses internat og afhentet hos dyrlægen, hvor der
også fulgte en fin bog med, hvor der var krydset af hvad den var tjekket,
vaccineret og undersøgt for, således osse loppebehandlet og ormebehandlet.

Og nu til det uhyggelige: i dag hvor jeg ligger og læser, kommer katten lige
gående og strygende sig op ad mig, og ud af numsen sidder der en lille hvid
orm og vinker!!! Vorherrebevares en fart jeg fik på, op og gribe katten og
bære den ud på badeværelset i strakte arme og trække den vinkende orm ud.
Jeg har ingen set før i dag, så hvad er der sket? Hun er en lille
sippenippe, der er meget omhyggelig med at dække alt til ude i bakken, og
jeg har ikke nærlæst hendes afføring. Er den virkelig ormebehandlet, men
bare ikke nok? Og hvad eller hvor kan den have fået det fra? Hun er indekat,
og jeg ved ikke hvad hun har været før, men da den er så glad for tørkost
har den vel haft en menneskefamilie før.

Nu har jeg så slået op i mine kattebøger og går ud fra at det må være et
bændelormsled?? der er kommet ud, og at hun må have en ormekur.

Er det noget jeg selv kan gøre? Jeg har set på div. dyrlæge-sites at
ormemidler kun fås på recept, men skal han have katten i hænde eller er det
nok at jeg har set ormen. Jeg vil håbe hvis jeg selv skal gøre det at det er
noget pasta, i stil med zoo-lac, det var så nemt at give den.

Kan jeg så osse få bændelorm? Jeg mener overført fra katten? Jeg må ellers
sige at hun er en glad og veloplagt kat, hun virker ikke syg, eller noget
med blinkhinder eller anden dårligdom. Jeg troede bare at når der var givet
ormebehandling, så var den hellige grav velforvaret.

Jeg håber der er nogen der vil/kan hjælpe mig med alle mine spørgsmål. Det
er altså så træls når der sker sådan noget i en weekend.

Mange venlige hilsener
Tove

Fra : Camilla Baird

Dato : 23-11-03 14:15

On 23/11/03 14:00, in article
3fc0b01c$0$27420$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "Tove Pedersen"
<tvp@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg håber der er nogen der vil/kan hjælpe mig med alle mine spørgsmål. Det
> er altså så træls når der sker sådan noget i en weekend.

Ormemidler får på recept fra dyrlægen. Ring til dyrlægen i morgen - bed om
en recept. Det er muligt, at dyrlægen vil se katten or ormen...
Lidt om orm hos kat:
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_baendelorm.html
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_spoleorm.html

--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : hansen

Dato : 23-11-03 15:08

Det lyder unægtelig som din kat har fået bændelorm. Min kat har netop været
gennem sådan en kur. Jeg ringede til dyrlægen, og hun faxede en recept til
apoteket, og den service fra dyrlægen skulle jeg ikke betale for.

Du skal give din misser 1 pille hvis hun er ca. 4 (min fik 1 1/2, han er
også en stor hankat) og så ser du ikke mere til bændelorme (sådan lige
foreløbig!). De øvrige spørgsmål kan jeg desværre ikke svare på, men jeg
tvivler på at bændelorm fra katte kan overføres til mennesker.

VH Lise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-11-03 16:30

> [...]

> Nu har jeg så slået op i mine kattebøger og går ud fra at det må være et
> bændelormsled?? der er kommet ud, og at hun må have en ormekur.

Altså jeg skal sige med det samme, at jeg aldrig har set orm selv -
heldigvis...! Men det plejer at hedde sig at bændelormeled ligner
risengryn, der bevæger sig lidt. Det du beskriver lyder som en "rigtig"
(hel) orm?
Jeg ville nok gemme fyren i en beholder af en art og tage den med til
dyrlægen - sammen med katten selvfølgelig, så han / hun kan målrette
behandlingen efter ormen . Hvis katten er ormebehandlet for nylig,
har den måske fået et middel, der ikke bed på den type orm den har
eller har fået for lille dosis?

Fra : Pia J

Dato : 23-11-03 17:21

> [...]
> heldigvis...! Men det plejer at hedde sig at bændelormeled ligner
> risengryn, der bevæger sig lidt. Det du beskriver lyder som en "rigtig"

Nej, det lyder rigtig nok. Et bændelormsled ligner først et gulligt riskorn
når det er indtørret, jeg har i hvert fald aldrig syntes det lignede. Det er
en blød, spaghettihvid tingest på ca. ½ cm som kan trække sig sammen og
strække sig ud og ligger og vrider sig. En hel bændelorm er MEGET lang.

:Pia

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-11-03 17:38

In article <3fc0de6b$0$238$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J
<ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
> en blød, spaghettihvid tingest på ca. ½ cm som kan trække sig sammen og

Okay - jeg har som sagt ikke set det, og så er det svært at forestille
sig helt præcist

> En hel bændelorm er MEGET lang.

Det vidste jeg så til gengæld godt Jeg tænkte at det kunne være en
anden slags orm, spolorm eller... :-?

Orm har gudskelov ikke været en del af vores oplevelser endnu

Fra : Tove Pedersen

Dato : 23-11-03 18:50

Tak for alle svarene
Ormen var ca. ½ cm lang, så jeg tror det kun var et led, men den vred sig
lidt. Jeg skyllede den ud i wc'et, så jeg kan ikke så godt tage den med til
dyrlægen.
Jeg har i hvert fald tænkt mig at ringe til ham straks i morgen tidlig.
'Venlig hilsen
Tove

Fra : Pia J

Dato : 23-11-03 19:22

"Tove Pedersen" <tvp@mail.tele.dk> wrote in message
> Tak for alle svarene

Normalt standardbehandler man kun killinger med ormekur mod spoleorm, som er
nogen 5-10 cm bønnespire-agtige hvide tingester. Derfor kan hun altså godt
have haft bændelorm også, som man kun behandler for hvis man ser symptomer
på det, eller fx. en kat man ved har levet af mus hvor de får smitten fra.

:Pia