Trådløst net
Fra : Gismo

Dato : 22-11-03 16:42

Vi overvejer at få noget trådløst net lagt ind herhjemme.
Ved ikke ret meget om det, så hvad skal jeg vælge?

Fortiden har vi en adsl router, som også bliver brugt til switch. Dette skal
den fortsat blive ved med. Er det muligt at sætte en trådløs hub/switch
eller hvad sådan en fætter hedder til denne?
Der udover skal jeg bruge et pci netkort til at starte med.

Det skal bruges til en spille/arbejdscomputer.
Der vil kommer til at være et gulv + 3-4 vægge imellem computeren og
routeren. Vil dette genere signalet (normalt villa hus)?
Hvad med hastigheden, vil 11 mbit være nok da der ikke skal overføres
specielt meget data?

Hvordan er sikkerhedden? Vil en fremmet kunne logge sig på fra gaden?

Hvad skal jeg vælge? Gerne nogle link til edbpriser.dk
Hvad med netkort til blærbar, hvad koster sådan et?
Det skal være muligt at udbygge systemmet så der kan komme 3 - 5 computere

--
Gismo

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-11-03 17:14

"Gismo" <stivnisse@[XXXX]hotmail.com> wrote:

>Vi overvejer at få noget trådløst net lagt ind herhjemme.

God ide..

>Fortiden har vi en adsl router, som også bliver brugt til switch. Dette skal
>den fortsat blive ved med. Er det muligt at sætte en trådløs hub/switch
>eller hvad sådan en fætter hedder til denne?

Du kan 'nøjes' med at købe et trådløst accesspoint.

Men jeg vil stærkt anbefale at du skifter din nuværende adsl router
til en kombineret router / switch / printserver / trådløstaccesspoint.
Prisen er den samme, og du undgår flere af de her irriterende små
strømforsyninger.

Der er masser af muligheder, jeg ku' foreslå ASUS WL-500b som fås til
knap 800,-

>Det skal bruges til en spille/arbejdscomputer.
>Der vil kommer til at være et gulv + 3-4 vægge imellem computeren og
>routeren. Vil dette genere signalet (normalt villa hus)?

Kører selv trådløst net i mit ganske solide hus i flere plan. Jeg
kører uden problemer fuld hastighed, dvs 11 mbit over det hele...

>Hvad med hastigheden, vil 11 mbit være nok da der ikke skal overføres
>specielt meget data?

11 mbit er godt nok til internet, mv.

Men skal du flytte store datamængder mellem computere går det altså
hurtigere over et 100 mbit kabel.

>Hvordan er sikkerheden? Vil en fremmet kunne logge sig på fra gaden?

Det bestemmer du selv

>Hvad med netkort til blærbar, hvad koster sådan et?

USB kortene er så billige at man nærmest får dem kastet i nakken når
man går ud af forretningen

De interne mini-PCI kort (hvis den blærbare har den mulighed) ligger
vel omkring 5-700 kroner..

<mlr>

Fra : Gismo

Dato : 22-11-03 19:08

> God ide..

Da derfor. Meget besværligt at trække et netkabel 50 m og gennem vægge.

> [...]
> strømforsyninger.
>
> Der er masser af muligheder, jeg ku' foreslå ASUS WL-500b som fås til

Kan ikke finde den inde på edbpriser.dk
Har du et link til den eller en anden du vil anbefale. Med sådan en fætter,
vil det så være muligt at tilslutte 4-5 computere med normalt netkabel og ca
samme antal med trådløst eller skal der tilsluttes en normal switch?

> Kører selv trådløst net i mit ganske solide hus i flere plan. Jeg
> kører uden problemer fuld hastighed, dvs 11 mbit over det hele...

ok =)

> 11 mbit er godt nok til internet, mv.
>
> Men skal du flytte store datamængder mellem computere går det altså
> hurtigere over et 100 mbit kabel.

Bliver der ikke brug for til de computere der skal på det trådløse netværk.

Hvilket netkort?

> Det bestemmer du selv

ok

--
Gismo

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-11-03 19:25

>Kan ikke finde den inde på edbpriser.dk

Prøv: http://www.midtdata.dk/

Og du skal sæ'følig kigge under netværksprodukter...

Men ASUS boksen er altså bare een ud af mange muligheder...

> [...]
>vil det så være muligt at tilslutte 4-5 computere med normalt netkabel og ca
>samme antal med trådløst eller skal der tilsluttes en normal switch?

Den har 4 LAN porte, vil du ha' flere kablede maskiner på må du
supplere med en switch.

Jeg mener den kan 'trække' op mod 256 trådløse maskiner, men da de jo
'deler' de 11 mbit er det ikke morsomt med mere en 3 - 4 trådløse
samtidigt...

<mlr>

Fra : Benjamin

Dato : 23-11-03 18:56

Når du nu alligevel er i gang med at konvertere til trådløst, hvorfor så
ikke vælge det hurtigste? 54mbit så vidt jeg ved.

--

/ Benjamin

Fra : Gismo

Dato : 23-11-03 21:40

"Benjamin" <nospam@REMOVETHISSHITFIRSTfreeworld.dk> skrev i en meddelelse

> Når du nu alligevel er i gang med at konvertere til trådløst, hvorfor så
> ikke vælge det hurtigste? 54mbit så vidt jeg ved.

Jeg har ingen ide om hvad der er godt eller skidt, derfor jeg spørg her. Det
skal bruges til lidt spil og net, så hastigheden er ikke det afgørende.
Først den dag det bliver muligt at få fx 10 mbit internet. Beholder stadig
normalt LAN (100mbit) imellem nogle af computerne

--
Gismo