Kuk i tabellerne.
Fra : Søren Blom

Dato : 15-04-01 23:48

hej

I mine bestræbelser på at bruge PHP på mine site, er jeg støt på et problem.

jeg vil gerne have http://sandbakken.dk/index2.php til at se ud som
http://sandbakken.dk
I første omgang, der havde jeg lavet en Memubar.inc fil der indeholdte både
menubar og billedet, hvilket egentlig var fint nok. For så delte jeg bare
siden op i en tabel med 2 kolonner og 1 række. Det ville også fungere fint
nok, hvis jeg bare kunne fået overskriften til at være plan med billedet,
det lykkedes ikke.
Så i stedet delte jeg siden op i 2 kolonner og 2 rækker, 4 celler i alt. Den
øverste skulle indeholde billedet der kaldes i en billede.inc fil og så
overskriften der bares skal skrive ind på hver enkel side.
Derefter skal menubar.inc kaldes og til sidst selv side Indeholde.

Det resultat som jeg får ud af det, ser ud som på
http://sandbakken.dk/index2.php
hvad gør jeg forkert?

Kortsagt, så vil jeg have slettet det øverste billede og flyttet
overskriften så det står i center i plan med det andet billede som har
menubaren under sig.

Det skal lige nævnes at jeg er helt ny i PHP.

Tak.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Ronni

Dato : 16-04-01 08:28

Hej Søren

Det er nok nærmere et spørgsmål om HTML end om PHP, da det er din HTML
kode der ikke ser ud som den åbenbart skal være.

Den eneste fejl jeg egentlig tror du laver i forbindelse med PHP her, er at
du includer
billedet to gange, eller også ligger billedet i to filer der hver især
bliver includet.

Det nemmeste hvis du skal have lavet siden på følgende måde, er at lave én
index.php
som indeholder den tabel der er overordnet for alle sider, og så include
inholdet i den.

+-----------+------------------+
| picture.inc | title.inc |
+--------- -+------------------+
| menu.inc | content.inc |
| | |
| | |
+-----------+------------------+

Koden i index.php :

<!--- Picture ---><?php include("picture.inc"); ?>
<!--- Title ---><?php include("title.inc"); ?>

<!--- Menu ---><?php include("menu.inc"); ?>
<!--- Content ---><?php include("content.inc"); ?>

-----------------------
Og så simpelthen bruge nogle GET metoder i hver enkelt af disse .inc filer
til at
bestemme indholdet.
Eksempelvis i TITLE.INC :

$title = $HTTP_GET_VARS["title"];

echo $title;

Forudsat at dine links så ser ud som index.php?title=enellerandentitel

Og så ville jeg bruge en database til indholdet.

Sådan ville jeg gøre! og gør det også på min egen hjemmeside :)
Fordelene er at hvis du ændre designet skal du kun ændre det i index.php

Nu siger du at du er newbie, så men ikke hvor meget du kan, men så kan du jo
altid
skrive her hvis der er noget af ovenstående du ikke forstår. :)

Med venlig hilsen
Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Søren Blom

Dato : 18-04-01 19:59

Tak for svaret. Prøver løsningen med de fire celler i stedet.

--
Søren Blom
soren@blom.dk