æøå i domæne-navn
Fra : Martin Jorgensen

Dato : 21-11-03 13:14

Hej NG.

Jeg håber jeg har ramt den rigtige gruppe.

Ifølge dagens "Ingeniøren" bliver det fra januar 2004 muligt at registrere
et domæne med æøå, men jeg har kigget på www.dk-hostmaster.dk og kan ikke
finde ud af hvordan det nærmere virker.

3 spørgsmål:

1) Er der overhovedet nogen fremtid i æøå-domæner? Hvordan kommer alle de
udenlandske folk med engelsk/andet-end-dansk-tastatur ind på éns hjemmeside?
De kan selvfølgelig holde alt nede og taste den 3-cifrede ascii-kode, men
det er jo temmeligt besværligt...

2) Vil nogle af jer benytte jer af æøå i et domæne? Hvorfor/hvorfor ikke...

3) Der står noget om at æøå kan give problemer med serveropsætning og
håndtering af e-mail... Er det så ikke en dårlig ide med æøå i domænenavne?
Tyskerne har da vel heller ikke dobbelt-s og ü, ä osv. i deres domænenavne
og det ønsker de vel forhåbentligt heller ikke...?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-11-03 13:19

Det er beskrevet på http://www.æøå.dk/

> 2) Vil nogle af jer benytte jer af æøå i et domæne? Hvorfor/hvorfor ikke...

Jeg benytter det allerede i en webaddresse, dog er domænet af gode
grunde uden æøå.. mest fordi jeg kan

> [...]
> Tyskerne har da vel heller ikke dobbelt-s og ü, ä osv. i deres domænenavne
> og det ønsker de vel forhåbentligt heller ikke...?

Man bør nok ikke køre sin mail på et domæne med æøå i .. hvis man
forventer mail fra udlandet.

Jeg ved ikke hvordan diverse MTA'er har det med æøå i domænenavne.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Hans

Dato : 21-11-03 13:29

> Det er beskrevet på http://www.æøå.dk/

Siden kan ikke vises - Serveren ikke fundet.

/ Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-03 13:39

Hans skrev:

>Siden kan ikke vises - Serveren ikke fundet.

Jeg strøg direkte ind på siden uden problemer.

--
Bertel

Fra : Niels Callesøe

Dato : 21-11-03 13:41

Bertel Lund Hansen wrote in

> Jeg strøg direkte ind på siden uden problemer.

Det kræver du har installeret en browser "enhancement". Det er--for at
sige det på en pæn måde--et forfærdeligt koncept.

--
Niels Callesøe - nørd light @work

Endnu en grund til at have skæg: http://www.boycottgillette.com/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-03 13:46

Niels Callesøe skrev:

>Det kræver du har installeret en browser "enhancement". Det er--for at
>sige det på en pæn måde--

Jeg har ikke installeret noget. Jeg bruger Opera.

>et forfærdeligt koncept.

Hvad er det da for noget? Er det uægte domænenavne?

--
Bertel

Fra : Niels Callesøe

Dato : 21-11-03 14:10

Bertel Lund Hansen wrote in

> Jeg har ikke installeret noget. Jeg bruger Opera.

Okay. Opera understøtter det muligvis som standard, det er bestemt ikke
umuligt.

> Hvad er det da for noget? Er det uægte domænenavne?

Ja. Eftersom DNS jo ikke kan fungere med andre tegn end de der altid
har været tilladt, fungerer det på den måde at applikationen skal
fortolke brugerens indtastning til et format hvor domænenavnene starter
med "xn--"[0]. Det skaber en hel masse problemstillinger for diverse
applikationer der forventer domænenavne i et bestemt format. Og det
bliver ikke let at forklare brugere hvorfor de ikke kan få addressen
jeger@fræk.dk når de jo "kan se" at www.fræk.dk virker.

Standarden for konvertering er defineret i RFC 3492. Men jeg vil godt
lige have lov at understrege at blot fordi der findes en RFC gør det
ikke til en god ide[1].

[0]: Eksempel: øl.dk == xn--l-4ga.dk
[1]: Jvf for eksempel RFC 1149. Personligt synes jeg de to er
nogenlunde lige fornuftige (omend 1149 har en vis underholdningsværdi).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-03 15:09

Niels Callesøe skrev:

>[0]: Eksempel: øl.dk == xn--l-4ga.dk

Øh - nå på den måde.

Så ønsker jeg ikke at benytte æøå i domænenavne. Sikke et held
jeg hedder Lund Hansen og Bertel.

--
Bertel

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 21-11-03 23:27

Bertel Lund Hansen wrote:

> Øh - nå på den måde.
>
> Så ønsker jeg ikke at benytte æøå i domænenavne. Sikke et held
> jeg hedder Lund Hansen og Bertel.

Øv, at jeg hedder Jørgensen

Takker iøvrigt for alle svarene... Jeg ved sgu´ ikke selv helt, ang. det med
æøå... Jeg kan heller ikke komme ind på www.æøå.dk, men syntes nu ikke ideen
er så god igen medmindre det er til 100% danske brugere... Er der forresten
ikke én som kan oversætte www.æøå.dk til almindelige bogstaver som jeg kan
taste ind i min IE-browser?
Ellers må jeg bare prøve fra min linux mozilla-browser...

(måske kunne det egentligt være sjovt at købe www.øl.dk )

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 22-11-03 12:38

http://www.xn--5cab8c.dk/

> (måske kunne det egentligt være sjovt at købe www.øl.dk )

Du får nok hård konkurrence..

--
Morten!

Fra : Lars Raaby

Dato : 22-11-03 22:27

Morten Kjaer Nielsen skrev bl.a.:
> [...]
Du kan da prøve at skrive www.øl.com Det virker

/Lars
--
(citat)
Alt hvad jeg kan lide er enten ulovligt, umoralsk eller fedende.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-11-03 11:14

Lars Raaby wrote:
> Du kan da prøve at skrive www.øl.com Det virker

Unable to determine IP address from host name for www.xn--l-4ga.com

?

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-11-03 08:21

Martin Jorgensen skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> Er der forresten
> ikke én som kan oversætte www.æøå.dk til almindelige bogstaver som jeg kan
> taste ind i min IE-browser?
> Ellers må jeg bare prøve fra min linux mozilla-browser...

xn--5cab8c.dk det kan man se, når alså man kan komme ind på siden

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 21-11-03 16:22

Hej Niels,

> [...]
> applikationer der forventer domænenavne i et bestemt format. Og det
> bliver ikke let at forklare brugere hvorfor de ikke kan få addressen

Dit argument holder vel kun sålænge, at du ikke vil ændre din resolver.

Ændrer du maskinens resolver, så skulle alle programmer kunne slå de nye
domænenavne op, uden at hver enkelt program behøver kende til
eksistensen af nye domænenavne.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Peter Larsen

Dato : 21-11-03 16:54

Jens Kristian Søgaard wrote:

> Ændrer du maskinens resolver, så skulle alle programmer kunne slå de
> nye domænenavne op, uden at hver enkelt program behøver kende til
> eksistensen af nye domænenavne.

Vi lukker så øjne for hi-ascii tegn i headeren ?

naah..

--
regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-11-03 16:39

Niels Callesøe skrev:

> Okay. Opera understøtter det muligvis som standard, det er
> bestemt ikke umuligt.

Mozilla understøtter osse IDN uden videre.

// Klaus

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 22-11-03 12:54

Niels Callesøe wrote:
-SNIP-
> [0]: Eksempel: øl.dk == xn--l-4ga.dk

Betyder det så at jeg bare kan købe http://www.xn--l-4ga.dk og når så
tingene kommer op at køre til januar så virker det også som www.øl.dk?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 22-11-03 13:07

Martin Jorgensen wrote:
> Betyder det så at jeg bare kan købe http://www.xn--l-4ga.dk og når så
> tingene kommer op at køre til januar så virker det også som www.øl.dk?

Nej, der er taet højde for at du ikke kan købe sådanne domæner.

--
Morten!

Fra : Niels Callesøe

Dato : 22-11-03 13:10

Martin Jorgensen wrote in

> Betyder det så at jeg bare kan købe http://www.xn--l-4ga.dk og når
> så tingene kommer op at køre til januar så virker det også som
> www.øl.dk?

Nej. Dk-hostmaster forhindrer registrering af domæner der begynder med
xn--.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-11-03 08:15

Niels Callesøe skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> [...]
> applikationer der forventer domænenavne i et bestemt format. Og det
> bliver ikke let at forklare brugere hvorfor de ikke kan få addressen

Hvorfor vedtager man ikke at for at få nationale tegn til at virke globalt,
så ændre man DNSserver, og andre programmer der skal kunne klare de
forskellige nationale tegn (vi er jo langt fra alene) så går vi over til
UTF8¹ derved skulle der jo ikke være nogen problemer, der er ikke noget med
at nogle tegn skal kodes på en eller anden tåbelig måde.

Ellers, hvorfor ikke kode de nationale tegn på samme måde i URL som man går
i HTTP ?

¹ frit fra huskeren, men du ved vist godt hvad jeg tænker på,,,

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 23-11-03 19:02

In <Xns943A8B4732954k5j6h4jk3@62.243.74.163> "Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> writes:

>Bertel Lund Hansen wrote in

>Det kræver du har installeret en browser "enhancement". Det er--for at
>sige det på en pæn måde--et forfærdeligt koncept.

Fordi nogle gamle browser ikke understoetter standarden ?

well, det virker f.x. i Mozilla Firebird.

/Martin

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 21-11-03 21:30

On Fri, 21 Nov 2003 13:39:16 +0100, Bertel Lund Hansen wrote in
dk.edb.internet.udbydere

Også mig, Opera v. 7.22

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Hans

Dato : 22-11-03 05:53

"Svend Erik Jensen" <adressen@er.invalid> skrev i en meddelelse
> On Fri, 21 Nov 2003 13:39:16 +0100, Bertel Lund Hansen wrote in
> dk.edb.internet.udbydere

> Også mig, Opera v. 7.22

Det var sådan set lidt provokation fra min side, da jeg bruger IE som nok
bliver brugt på 95% af alle Windowsbaserede maskiner globalt set.

Det var ikke for at starte en browserkrig, men udelukkende for at gøre
opmærksom på det absolut ikke er problemfrit og indføre nationale tegn i
domænenavne. Der vil helt sikkert være masser af software som ikke kan
håndtere dem, for slet ikke at tale om eventuelle restriktivt opsatte filtre
undervejs, som vil flippe ud over mails indeholdende disse tegn.

Et er hvad vi kan håndtere nationalt, men hvem siger at man vil følge os
internationalt?

/ Hans

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 23-11-03 19:00

In <3fbe0511$0$30085$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> "Hans" <kvik@mail.tdcadsl.dk.invalid> writes:

>"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
>registrere
>ikke

>Siden kan ikke vises - Serveren ikke fundet.

http://www.xn--5cab8c.dk/ er samme side.

Mvh
Martin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-11-03 13:23

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> writes:

> [...]
> De kan selvfølgelig holde alt nede og taste den 3-cifrede ascii-kode, men

Ja.

Jeg gætter på, at DK-Hostmaster indfører dette fordi der er alt for
mange kegler, der hellere vil forlænge æøå end forklare deres kunder,
hvorfor det er en dårlig ide.

> 2) Vil nogle af jer benytte jer af æøå i et domæne? Hvorfor/hvorfor ikke...

Jeg vil ikke. Hvad skulle jeg med det?

> 3) Der står noget om at æøå kan give problemer med serveropsætning og
> håndtering af e-mail... Er det så ikke en dårlig ide med æøå i domænenavne?

Tjoeh. måden det laves på er nogle komplekse encoding-ting, så det
egentlige domænenavn er stadig efter de gode gamle standarder. Det er
så op til klient-softwaren at omkode det til æøå.

> Tyskerne har da vel heller ikke dobbelt-s og ü, ä osv. i deres domænenavne
> og det ønsker de vel forhåbentligt heller ikke...?

Det kan du bide spids på, at de gør. Både Sverige og Norge har vist
allerede nationale tegn.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 21-11-03 15:03

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters,
p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) mumbled in
> Jeg gætter på, at DK-Hostmaster indfører dette fordi der er alt for
> mange kegler, der hellere vil forlænge æøå end forklare deres
> kunder, hvorfor det er en dårlig ide.

Diskussionen har jo bølget frem og tilbage indtil flere gange og
det er vel ikke altid en dårlig ide!

<flamesuit>
Et dansk site, der kun henvender sig til danske brugere kan jo
sagtens bruge æøå uden problemer - og hvorfor skal vi leve med
begrænsninger for før ruder konges tid.
</flamesuit>

> Jeg vil ikke. Hvad skulle jeg med det?

Jeg ved ikke om Blik og Rør en dag ville ønske at have blikrør.dk.
Det giver altså lidt mere mening end blikroer.dk og blikror.dk.

Men jeg er lidt overrasket over artiklen, for de skriver at folk
med afledte domænenavne ikke har fortrinsret til navnene med de
danske bogstaver. Det synes jeg er modsat hvad jeg tidligere har
læst, bl.a. hos DK-hostmaster - hvor jeg selvfølgelig ikke kan
finde pressemeddelelsen igen.

Andrew
--
*** The opinions expressed are not necessarily those of my employer. ***
* Software Engineer Andrew Engels Rump * BLIK og ROERarbejderforbundet *

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-03 13:38

Martin Jorgensen skrev:

>1) Er der overhovedet nogen fremtid i æøå-domæner?

Tja.

>Hvordan kommer alle de udenlandske folk med
>engelsk/andet-end-dansk-tastatur ind på éns hjemmeside?

Med besvær eller slet ikke - eller via et link som jo fjerner
ethvert problem. Browserne har ingen æøå-problem i sig selv.

>2) Vil nogle af jer benytte jer af æøå i et domæne?

Jeg ved det ikke.

>Hvorfor/hvorfor ikke...

Til en rent dansk hjemmeside ville jeg seriøst overveje det og
sikkert vælge det, men hvis det var noget med kunder, ville jeg
nok også købe de(t) tilsvarende aeoeaa-domæne(r) og lade det pege
samme sted hen i hvert fald i en overgangsperiode.

Hvis jeg ville lave en international hjemmeside, ville jeg nok
ikke vælge et æøå-domæne.

>3) Der står noget om at æøå kan give problemer med serveropsætning og
>håndtering af e-mail... Er det så ikke en dårlig ide med æøå i domænenavne?

Det gør det kun til en dårlig idé med æøå i mailnavne. Man er jo
ikke pisket til at bruge en adresse der stemmer med domænet.

>Tyskerne har da vel heller ikke dobbelt-s og ü, ä osv. i deres domænenavne
>og det ønsker de vel forhåbentligt heller ikke...?

Naturligvis ønsker de da det og har gjort det hele tiden, men de
vil have samme problemer som os hvis det bliver implementeret nu.

--
Bertel