Prednisolon til diabetiker - nogen der kan~
Fra : Yam Kazubi

Dato : 20-11-03 21:48

Hej

Jeg er diabetiker, og skal opstarte højdosis prednisolon (50mg - i 2 uger,
og herefter aftrapning).

Det er jo en velkendt sag at jeg så skal til at justere kraftigt på mine
insulindoser. Jeg har før prøvet en tur, og der efterregulerede jeg
simpelthen når jeg så de høje blodsukre (vanlig insulin + hurtigtvirkende
insulin efter skema).
Denne gang vil jeg gerne prøve at gøre det bedre og prøve at undgå
hyperglycæmierne (så godt som muligt), og også undgå natlige hypoglycæmier
(formentlig fik jeg disse fordi jeg tog ekstra hurtigt virkende insulin
inden sengetid
også).

Mine spekulationer går på:

*Hvornår indtræder blodsukkerstigningen som er forårsaget af prednisolon -
er der lavet undersøgelser om det (evt. link med henvisning til døgnkurve)?

*Vil det være smart at dele prednisolondosis op i 2 lige store doser og tage
dem med 12 timers mellemrum?

*Er der andre gode "fif" til at holde regulationen i orden under en sådan
kur (inklusiv at undgå natlige hypoglycæmier)?

Med venlig hilsen

Yam Kazubi

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-11-03 23:05

"Yam Kazubi" <Yam_Kazubi@REMOVEhotmail.com> skrev

> [...]
prednisolon -
> er der lavet undersøgelser om det (evt. link med henvisning til

Hmm. Jeg har heldigvis ikke forstand på insulinmedicinering, men hvis du
betænker at prednisolon har en plasmahalveringstid på 3-4 timer, kan du
måske selv regne en døgn kurve ud. Min egen erfaring er, at kurven
topper ca. en time efter indtagelsen.
Men om plasmakonentrationen er omvendt propertional med
glykoseoptagelsen er jeg ikke klar over.

> *Vil det være smart at dele prednisolondosis op i 2 lige store doser
og tage
> dem med 12 timers mellemrum?

Du får nok mere end lidt svært ved at sove ved en sådan opdeling,
Ved en del bindevævssygdomme er det faktisk en fordel at dosen gives som
én dosis i døgnet.
Naturligvis om morgenen

> *Er der andre gode "fif" til at holde regulationen i orden under en
sådan
> kur (inklusiv at undgå natlige hypoglycæmier)?

Men pøj pøj med kuren, selv om det er lidt af en nedtur med sådan omgang
pred.

Mvh.

Fra : Yam Kazubi

Dato : 21-11-03 00:06

> og tage
>
> Du får nok mere end lidt svært ved at sove ved en sådan opdeling,

På tidligere kure, har jeg ikke haft problemer med at sove, selvom jeg på
flere dage har taget dem om aftenen (af den simple årsag at jeg simpelthen
havde glemt dem om morgenen).

> Ved en del bindevævssygdomme er det faktisk en fordel at dosen gives som
> én dosis i døgnet.
> Naturligvis om morgenen

Hvorfor?
Sigter man ikke mod at plasmakoncentrationen holdes i steady-state?

> Men pøj pøj med kuren, selv om det er lidt af en nedtur med sådan omgang
> pred.

Jeg har egentlig aldrig set det som en nedtur, men som en god hjælp mod
andre lidelser. Binyrebarkhormoner er ikke noget at spøge med, men man skal
heller ikke undervurdere effekten af det når det gives ved korrekte
indikationer. Desværre giver det mig blot en frygtelig masse arbejde for at
holde min sukkersyge ordentlig reguleret........

Med venlig hilsen

Yam Kazubi

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-11-03 00:39

> [...]

> På tidligere kure, har jeg ikke haft problemer med at sove, selvom jeg

> flere dage har taget dem om aftenen (af den simple årsag at jeg

Heldige asen

> Hvorfor?

Godt spørgsmål, hvis du skulle finde svaret, vil jeg også gerne vide
det.

Men med hensyn til at indtage dem om morgenen, er det for at efterligne
binyrebarkproduktionens mønster mest, da den topper få timer før man
vågner.

Desuden for at minimere søvngenerne.

> Sigter man ikke mod at plasmakoncentrationen holdes i steady-state?

I nogen behandlinger ja, men i forbindelse med nogle sygdomme, kan en
"peak" af stereoid give bedre effekt, end en "flad" dosering, set i
forhold til bivirkningerne.

Nu har du jo ikke ytret dig om på hvilken indikation du skal have
behandlingen, men hvis det er immunsuppressivt, så bemærk i øvrigt at
der de sidste 4 år, er kommet en del biomedicinske
behandlingsmuligheder, som afgjort er til fordel for diabetikere frem
for stereoid. Desuden er nogle cytostatika faktisk til at leve ganske
godt med.

Jeg håber det vil lykkes for dig.

Mvh.

Uffe Ravn