Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til 3200 Km. med Remote Capture
Fra : Johnny Louis

Dato : 20-11-03 20:01

I næste uge kører jeg til Malaga og har i bilen lavet en opstilling så
jeg for hver 15 sekunder kan tage et billede med et Canon Powershot S50.

I programmet Remote capture er der forskellige indstillinger som jeg vil
være glad for at få lidt hjælp til.
Jeg har tænkt mig at tage billederne som Large/fine og hvert billede vil
fylde knapt 1 MB.
ISO kan stilles fra 50 til 400 samt på auto, hvad vil være bedst på
sådan en tur ?
Focusing Point kan stilles til Manual selection-Center eller til
Automatic selection, hvad vil være bedst ?

Johnny Louis

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-03 20:12

"Johnny Louis" <bendatafjerndette@postman.dk> wrote in message
> [...]
> sådan en tur ?
> Focusing Point kan stilles til Manual selection-Center eller til
> Automatic selection, hvad vil være bedst ?

Hvis du kan, så sæt afstanden til uendelig, for det meste af det du ser ud
ad forruden vil være mere end 10-20 meter borte. Så er du sikker på at
kameraet ikke bruger strøm og tid på fokusering. Desuden kunne den vel finde
på at fokusere på regn og vinduesviskere...

For at sikre en kort lukkertid, ville jeg vælge fast ASA=400 og måske vælge
fast lukkertid til måske 1/500 sekund, i håb om at der er lys nok til at
kameraet kan finde en passende blænde at tage billederne ved.

Husk at pudse vinduer, udvendigt og invendigt !

Bo //

Fra : Johnny Louis

Dato : 20-11-03 20:38

Bo Bjerre <post@sidebanen.dk> wrote:

> [...]
> kameraet ikke bruger strøm og tid på fokusering. Desuden kunne den vel finde
> på at fokusere på regn og vinduesviskere...

Fint det vil jeg gøre.

> For at sikre en kort lukkertid, ville jeg vælge fast ASA=400 og måske vælge
> fast lukkertid til måske 1/500 sekund, i håb om at der er lys nok til at
> kameraet kan finde en passende blænde at tage billederne ved.

Fint det vil jeg også gøre

> Husk at pudse vinduer, udvendigt og invendigt !

Den får en totalrengøring ved første ophold i regnvejret.

Tak for hjælpen for jeg har ikke så meget forstand på indstillingerne og
jeg vil jo helst have så gode billeder som muligt når nu det næsten
bliver til 7680 stk.
Johnny Louis

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-03 20:49

Jeg syn's du skal tage en prøvetur i morgen, og se om det kan blive bedre...

Bo //

Fra : Johnny Louis

Dato : 20-11-03 21:15

Bo Bjerre <post@sidebanen.dk> wrote:

> Jeg syn's du skal tage en prøvetur i morgen, og se om det kan blive bedre...
>
> Bo //

Jeg har været på en prøvetur imellem Århus og Odense i dag hvor der blev
taget 1581 billeder og jeg syntes egentlig at de er forbavsende gode
selv i det vejr det har været.

Johnny Louis

Fra : -Thomas H.-

Dato : 25-11-03 12:22

"Johnny Louis" <bendatafjerndette@postman.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har været på en prøvetur imellem Århus og Odense i dag hvor der blev
> taget 1581 billeder og jeg syntes egentlig at de er forbavsende gode
> [...]

Må man se ? bare af ren og skær nysgærrighed

MVH
-Thomas H.-

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 23:50

Johnny Louis <bendatafjerndette@postman.dk> wrote:

> Fint det vil jeg gøre.

> Fint det vil jeg også gøre

Jeg er ikke sikker på, at det en god idé. Største blænder er 2,8 på
vidvinkel og 4,9 på tele. Mindste blænder er 8. Tvinger du kameraet til
en fast lukkertid og en fast ISO, har det kun blænden at ændre på. Og
det giver et meget lille belysningsspillerum pga. de få blænderåbninger.
Jeg forestiller mig, at belysningen varierer betydeligt undervejs.
Jeg ville anbefale lidt mere automatik. Du kunne f.eks. stille
den på sport, hvis du vil have hurtig lukkertid. Så vælger kameraet så
hurtig lukkertid som muligt under de given forhold. Det burde også øge
ISO automatisk ved dårligt lys for at bevare en hurtig lukkertid. Jeg er
bare lidt bange for, at det ikke er så glad for at gå op i ISO. Det
synes jeg, jeg har bemærket. Men prøv evt. at eksperimentere lidt med
det.
Du kan også vælge at stille den på 200 eller 400 ISO manuelt
afhængig af, hvor meget lys der er, når du kører. Højere ISO giver flere
korn, men det er ikke så galt. Du kan så kombinere den høje ISO med
enten Sport eller fuldautomatik.
Tænk også på, at objektivet som sagt er mest lysfølsomt ved
vidvinkel. Zoomer du ind, falder lysfølsomheden, og kameraet må bruge
langsommere lukkertid. Jeg ved ikke, om du forestiller dig at zoome ind.
Husk at slå blitzen fra. Zoomer du ud, så en del af bilens
interiør er med i billedet, skal du måske overveje at stille lysmåleren
på centervægtet måling.
Jeg kom også til at tænke på hvidbalancen. Måske var det godt at
låse den til dagslys eller overskyet afhængig af vejret. Ellers skifter
kameraet måske fra billede til billede, og det ser fjollet ud i en
serie. Men det er ikke noget, jeg har stor erfaring men, så andre kan
måske bidrage. Skifter vejret og lyset meget, skal hvidbalancen jo
ændres.
Dejligt kamera i øvrigt. Jeg har et S45. Du får vel strøm fra
bilen og gemmer billeder på din computer undervejs, går jeg ud fra. Så
computeren får vel også strøm fra bilen?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Johnny Louis

Dato : 21-11-03 18:53

> [...]
> serie. Men det er ikke noget, jeg har stor erfaring men, så andre kan
> måske bidrage. Skifter vejret og lyset meget, skal hvidbalancen jo

Det er vist ikke for en amatør som mig.

> Dejligt kamera i øvrigt. Jeg har et S45. Du får vel strøm fra
> bilen og gemmer billeder på din computer undervejs, går jeg ud fra. Så
> computeren får vel også strøm fra bilen?

Ja jeg har rigeligt med strøm både 12 og 220 volt.

Johnny Louis

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-11-03 10:13

klip>
>Tak for hjælpen for jeg har ikke så meget forstand på indstillingerne og
>jeg vil jo helst have så gode billeder som muligt når nu det næsten
>bliver til 7680 stk.

Bliver familien inviteret på en kop kaffe for at se de
obligatoriske feriebilleder, eller er de emigreret til den tid

mvh Ebbe

Fra : Johnny Louis

Dato : 21-11-03 18:53

Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

> klip>
>
> Bliver familien inviteret på en kop kaffe for at se de
> obligatoriske feriebilleder, eller er de emigreret til den tid
>
> mvh Ebbe

Den joke skal jeg da næsten prøve.

Johnny Louis

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-11-03 21:22

bendatafjerndette@postman.dk (Johnny Louis) wrote in

> I næste uge kører jeg til Malaga og har i bilen lavet en opstilling så
> jeg for hver 15 sekunder kan tage et billede med et Canon Powershot S50.

Kanon ide! Jeg har set et tilsvarende projekt hvor en gut kørte tværs over USA
og tog billeder hvert minut med et film-baseret (!) spejlrefleks..

Kan du lokkes til at poste resultatet her i gruppen?

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Johnny Louis

Dato : 20-11-03 22:54

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote:

> Kan du lokkes til at poste resultatet her i gruppen?

Sagtens jeg kører på mandag og er hjemme igen om ca. 14 dage.

Johnny Louis

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-11-03 21:26

On 20 Nov 2003 20:22:00 GMT
> [...]
> spejlrefleks..
>
> Kan du lokkes til at poste resultatet her i gruppen?

hvad gør man med alle de billeder? finder de 100 bedste eller samler dem
til et slideshow eller hvad gør man?

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-11-03 21:36

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote in

> hvad gør man med alle de billeder? finder de 100 bedste eller samler dem
> til et slideshow eller hvad gør man?

I det omtalte projekt tværs over USA havde personen udvalgt en række billeder
som viste sjove eller interessante ting og derudover også billeder af
turistattraktioner og landemærker i form af specielle bygninger, bjerge osv..

(Som en sidebemærkning kan det nævnes at for at undgå spildte billeder og
dermed at skulle skifte film for tit, havde fyren implementeret en pauseknap,
hvormed han kunne udskyde billedet så han fx ikke fik et billede af en grå
betonvæg)

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 21-11-03 21:21

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote in

> [...]
> dermed at skulle skifte film for tit, havde fyren implementeret en
> pauseknap, hvormed han kunne udskyde billedet så han fx ikke fik et

Jeg fik lidt hjælp på photo.net fra Rob Bernhard ->

Rob Bernhard , nov 20, 2003; 04:36 p.m.
Details:
It was a photograph taken every mile.
It was taken on film.
The camera was wired to the odometer which tripped the shutter.
The photographers name is Matt Frondorf.

Original Slashdot article (which is where I first heard about the project:

http://slashdot.org/article.pl?sid=02/04/05/1759226&mode=nested&tid=103

The website is:

http://www.kodak.com/US/en/corp/features/onTheRoad/ (requires Flash to view
the photos; very well put together IMHO)

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Johnny Louis

Dato : 20-11-03 22:59

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> hvad gør man med alle de billeder? finder de 100 bedste eller samler dem
> til et slideshow eller hvad gør man?

Godt spørgsmål, jeg kører alene så oplever jeg et eller andet jeg vil
fortælle ægtefællen om fra turen har jeg jo billeder for hver ca. 416
meter af turen jeg kan illustrere med.

Johnny Louis

Fra : Rasmus Hansen [9000]

Dato : 20-11-03 21:51

Kim Schulz wrote:
> hvad gør man med alle de billeder? finder de 100 bedste eller samler dem
> til et slideshow eller hvad gør man?

Det kunne da være cool at lave dem til en film. 7680 billeder med 25
billeder i sekundet giver en film på ca 5 minutter, hvor man kan se hele
turen og se lyset skifte osv. Det gad jeg da godt se...

Men man kan selvfølgelig gøre begge dele.

Mvh
Rasmus

Fra : Johnny Louis

Dato : 20-11-03 22:59

Rasmus Hansen [9000] <bidsk@-fjern-yahoo.com> wrote:

> [...]
> turen og se lyset skifte osv. Det gad jeg da godt se...
>
> Men man kan selvfølgelig gøre begge dele.

For nogle år siden optog jeg på 10 timers videobånd en film af hele
turen.
Udvalgte optagelser var meget sjove at se igen men det meste var bare
spild.

Johnny Louis

Fra : Mic Holm

Dato : 20-11-03 22:06

Der findes en lille film, hvor en gut har sat et film kamera på en bane,
langs en eller anden vej, og har taget et billede og flyttet kameraet hver
dag i et år. Han planlagde det sådan at han startede og endte det samme
sted. Han har så lavet en film, hvor man kører gemmen landskabet, og
årstiderne skifter, som kan afspilles i loop.

Jeg ved desværre ikke hvad han hédder, eller hvor man kan finde filmen.

--Michael

Fra : Asle Bjerva

Dato : 20-11-03 23:22

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> skrev i melding
> [...]
> årstiderne skifter, som kan afspilles i loop.
>
> Jeg ved desværre ikke hvad han hédder, eller hvor man kan finde filmen.
Filmen du tenker på er "Året gjennom Børfjord" av Morten Skallevold
Det er nok ikke en gutt men en spesialist på animasjonsfilm.
Opptakene er gjort med et spesialutrustet 65 mm filmkamera (70mm i
biografen).
http://www.cameramagica.no/bfjord.htm

Jeg har et timelapse opptak på Super 8, fra et kamera med
intervallopptaksmulighet. 30 km sett ut fra førerplass på et lokaltog i
Oslo, opptak 1 bilde pr. sek hele turen tar 1min og 30 sek.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Mic Holm

Dato : 20-11-03 23:35

Tak. Det danske ord gut betyder "Some dude", not "a boy"

--Michael

Fra : Asle Bjerva

Dato : 21-11-03 13:20

> Tak. Det danske ord gut betyder "Some dude", not "a boy"
>
> --Michael

Så må jeg likevel kjøpe en dansk-norsk ordbok..... : )
AsleB

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-11-03 14:31

"Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> wrote in message
newsnvb.305$Y06.3206@news4.e.nsc.no...

> Så må jeg likevel kjøpe en dansk-norsk ordbok..... : )

Du skal ikke være ked af det. Jeg taler og forstår Dansk og Svensk, men har
meget svært ved at forstå Norsk, uanset om det tales eller skrives. -Så
hvorfor skulle du ikke også have problemer.

Bo //

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-03 00:03

> [...]

> intervallopptaksmulighet. 30 km sett ut fra førerplass på et lokaltog i
> Oslo, opptak 1 bilde pr. sek hele turen tar 1min og 30 sek.

På tysk fjernsyn har de, de har i hvert fald haft det før, en
pauseudsendelse om natten, hvor de filmede ud gennem forruden på en bil
eller et tog, der kørte en bestemt rute. Jeg arbejdede engang på
sygehuset i Odense. Der sad nattevagterne og strikkede eller snakkede,
når der ikke var noget at lave, mens fjernsynet viste filmen i
baggrunden. Men det var selvfølgelig før det blev normalt med 30 kanaler
og fjernsyn døgnet rundt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Asle Bjerva

Dato : 21-11-03 13:21

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i melding

> [...]
> når der ikke var noget at lave, mens fjernsynet viste filmen i
> baggrunden. Men det var selvfølgelig før det blev normalt med 30 kanaler

De kjører fremdeles, men det er opptak i naturlig hastighet, "Bahnstrecken"
heter programmene og går bl.a. på ARD.

Fra : Pico

Dato : 20-11-03 22:53

Johnny Louis wrote:
> I næste uge kører jeg til Malaga og har i bilen lavet en opstilling så
> jeg for hver 15 sekunder kan tage et billede med et Canon Powershot
> S50.

3200 km og et billed hver 15 sek. ? Selvom du kører meget stærkt skal
der da et stort hukommelskort til når hvert billed fylder 1 MB, eller er
der noget der er smuttet for mig ?
Pico

Fra : Johnny Louis

Dato : 20-11-03 23:03

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> 3200 km og et billed hver 15 sek. ? Selvom du kører meget stærkt skal
> der da et stort hukommelskort til når hvert billed fylder 1 MB, eller er
> der noget der er smuttet for mig ?

Billederne bliver lagret direkte på en bærbar computer med en 80 GB
harddisk.
Egentlig et godt spørgsmål for min kone har undret sig over det samme.

Johnny Louis

Fra : Jens Christensen

Dato : 21-11-03 10:01

> Billederne bliver lagret direkte på en bærbar computer med en 80 GB
> harddisk.
> Egentlig et godt spørgsmål for min kone har undret sig over det samme.

Hvis vi siger du kører med en gennemsnitsfart på 120km/t, non stop, vil
turen tage : 3200/120 = 26,67timer = 1600min = 96000sek, dvs du skal tage :
96000/15 = 6400 billeder...så kan jeg godt regne ud i hovedet hvor meget det
vil fylde :) 6,4GB så der er vist ingen ko på isen...heller ikke selv om du
kun kører 60km/t...men du får da slidt din lukker lidt :)

God tur -og så håber jeg du får en god tur og film ud af det.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Johnny Louis

Dato : 21-11-03 18:56

Jens Christensen <nospam@nospam.no> wrote:

>...men du får da slidt din lukker lidt :)

Det med lukkeren har jeg også overvejet men tror du ikke der ville være
en advarsel i softwaren (som leveres af Canon) hvis der var en risiko
for det ?

> God tur -og så håber jeg du får en god tur og film ud af det.

Tak ska du ha.

Johnny Louis

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 21-11-03 21:16

> Det med lukkeren har jeg også overvejet men tror du ikke der ville være
> en advarsel i softwaren (som leveres af Canon) hvis der var en risiko
> for det ?

Såvidt jeg ved er der ingen lukker i S50 (samt mange andre consum digital
kameraer) - men måske der er andre der kan bekræfte dette?

Fra : Johnny Louis

Dato : 21-11-03 21:23

> [...]

> Såvidt jeg ved er der ingen lukker i S50 (samt mange andre consum digital
> kameraer) - men måske der er andre der kan bekræfte dette?

Vil det sige at jeg ikke behøver at spekulere på om jeg slider nogle
dele i kameraet op ?

Johnny Louis

Fra : Jens Christensen

Dato : 21-11-03 23:52

> Såvidt jeg ved er der ingen lukker i S50 (samt mange andre consum digital
> kameraer) - men måske der er andre der kan bekræfte dette?

"samt mange andre consum digital kameraer"
Gør der ikke det ? jeg har ikke set et digicam uden lukker endnu (se bort
fra sipix og andet billigt, tænker på de store mærker).
Mit A70 har da lukker, og jeg vil næsten æde min hat på at S50 også
har! -Har som sagt aldig set et ordentligt digicam uden.
De fleste har elektronisk samt mekanisk lukker. Spørg mig ikke hvorfor, for
det virker næsten logisk at man "bare" burde kunne tænde/slukke CCD/CMOS
sensoren...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Rasmus Hansen [9000]

Dato : 22-11-03 02:14

Jens Christensen wrote:

> [...]
> det virker næsten logisk at man "bare" burde kunne tænde/slukke CCD/CMOS

Det kan godt være jeg er helt galt på den, men er lukkeren ikke også den
der bestemmer blænde åbningen? Og så giver det jo stadig mening at have
en lukker, så man kan fotografere under forskellige lysforhold med
forskellig effekt.

mvh
Rasmus Hansen

Fra : Jens Christensen

Dato : 23-11-03 21:54

> [...]
> der bestemmer blænde åbningen? Og så giver det jo stadig mening at have
> en lukker, så man kan fotografere under forskellige lysforhold med

Nix, det ser det ikke ud til...der er en lukker ud over blænden. Ellers
skulle blænde lulle helt vildt hurtigt når den var færdig med at tage
billedet? -Det ser det ikke ud til, ikke på mit A70 i hvert fald.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Johnny Louis

Dato : 13-12-03 13:20

23730 billeder der fylder 20,5 GB tog jeg på de ca. 6500 km. til Malaga
og retur.

De fleste har en forbløffende god kvalitet, på nær dem der er taget i
mørke medens jeg kører, de er noget udviskede.

Det har været nemt at finde enkelte billeder når der har været noget fra
turen jeg skulle vise til min viv, nu skal jeg have fundet et
billedkatalog til Mac der er egnet til så stort et antal billeder.

Johnny Louis

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-12-03 13:37

Johnny Louis wrote:

> ....cut........... nu skal jeg have fundet et billedkatalog
> til Mac der er egnet til så stort et antal billeder.

Hvis du vil lave noget til nettet så er flg. god.
http://www.pure-mac.com/page.html#quicknailer

Hvis du kun skal browse på din egen maskine så er flg. god.
http://www.pure-mac.com/graph.html#graphconv

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Johnny Louis

Dato : 13-12-03 13:51

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvis du vil lave noget til nettet så er flg. god.
> http://www.pure-mac.com/page.html#quicknailer
>
> Hvis du kun skal browse på din egen maskine så er flg. god.
> http://www.pure-mac.com/graph.html#graphconv

Tak skal du have, det var lige det jeg håbede på, et godt råd fra en
specialist på området billeder og Mac.

Jeg er nemlig ikke meget for at lægge dem alle ind i mit billedkatalog
iPhoto hvor jeg i forvejen har ca. 8000 alm. familiebilleder liggende.

Johnny Louis

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-12-03 14:14

Johnny Louis wrote:

> Jeg er nemlig ikke meget for at lægge dem alle ind i mit billedkatalog
> iPhoto hvor jeg i forvejen har ca. 8000 alm. familiebilleder liggende.

Jeg har aldrig arbejdet iPhoto, så mit kendskab til programmet
er temmelig overfladisk, men jeg vil da antage, at det må være
muligt at ha' flere forskellige albums.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Johnny Louis

Dato : 13-12-03 14:21

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg har aldrig arbejdet iPhoto, så mit kendskab til programmet
> er temmelig overfladisk, men jeg vil da antage, at det må være
> muligt at ha' flere forskellige albums.

Jo man kan have flere forskellige mapper men i samme program og det vil
gå ud over hastigheden hvis jeg smider 23000 billeder yderligere ind.

Johnny Louis

Fra : rAnders

Dato : 13-12-03 22:46

> [...]
> turen jeg skulle vise til min viv, nu skal jeg have fundet et
> billedkatalog til Mac der er egnet til så stort et antal billeder.

Du gode gud !!! Ikke fordi jeg er misundelig på din rejse eller dine
billeder.
Men jeg gad aldrig nogensinde se på så mange billeder, ikke engang mine
egne.
Jeg tror jeg ville barbere sådan cirka 95% væk.

rAnders.

Fra : Johnny Louis

Dato : 13-12-03 23:12

rAnders <rand@hotmail.com> wrote:

> [...]
> billeder.
> Men jeg gad aldrig nogensinde se på så mange billeder, ikke engang mine
Forestiller du dig at jeg sidder og studerer hvert enkelt billede så kan
jeg fortælle dig at det gør jeg ikke.
Hvis du ser på 1 times TV eller film ser du dog mere end 80000 billeder.

> Jeg tror jeg ville barbere sådan cirka 95% væk.

Jeg barberer nok 99,8 % væk og vil være glad hvis der er et halvt
hundrede stykker der er værd at gemme sådan på lidt længere sigt.

Johnny Louis

Fra : Will Bill

Dato : 14-12-03 00:17

Godt klaret !

Må jeg spørge dig, hvordan kameraet er monteret i bilen, hvordan det får
strøm, og hvilken vej det viser (forrude, siderude, bagrude...) ?

mvh WB

Fra : Johnny Louis

Dato : 14-12-03 00:30

Will Bill <worldofnewsNOSPAM@hotmail.com> wrote:

> Godt klaret !
>
> Må jeg spørge dig, hvordan kameraet er monteret i bilen, hvordan det får
> strøm, og hvilken vej det viser (forrude, siderude, bagrude...) ?
>

> mvh WB

Jeg har monteret det på en ca. 5 cm. høj fod i frontruden.
Jeg har 220 volt i bilen leveret af et eksternt 320 amp. batteri.

Johnny Louis

Fra : Leif Halling

Dato : 14-12-03 11:59

Hej Johnny.

Hvad kamera brugte du? 23730 billeder uden at kameraet faldt fra hinanden er
da en levetidstest der vil noget !!!

Mvh. Leif

Fra : Johnny Louis

Dato : 14-12-03 12:35

Leif Halling <leif.hallingFJERNES@oncable.dk> wrote:

> Hej Johnny.
>
> Hvad kamera brugte du? 23730 billeder uden at kameraet faldt fra hinanden er
> da en levetidstest der vil noget !!!
>
> Mvh. Leif

Canon Powershot S50

Johnny Louis