varmt grafikkort
Fra : Rasmus

Dato : 20-11-03 19:54

Hi
Jeg har et ASUS V9280/TD Grafikkort som jeg tror måske bliver varmt,
Nogle gang når jeg spille lidt tunge grafk spil begynder den at hakke
meget i det. Jeg kan ikke monitor GPU temp. men min CPU er stabil
omkring 35 and motherboard omkring 30. Jeg har skiftet blæseren ud med
en Zelman passiv kooler. Derfor mistanken omkring et varme grafikkort.
Men hvordan kan jeg finde ud af det ....

- Rasmus

Fra : Kim Larsen

Dato : 20-11-03 20:28

"Rasmus" <hytte63@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en Zelman passiv kooler. Derfor mistanken omkring et varme grafikkort.
> Men hvordan kan jeg finde ud af det ....

Sæt en finger på køleprofilen, brænder du nallerne, så er det sandsynligt
for varmt.

Kim Larsen

Fra : Allan / Kolding

Dato : 20-11-03 23:16

Jeg havde også samme køler på et MSI G4 TI4800 kort engang.
Den varmede hele kabinetet op !
Men Zalman anbefaler også kabinetkøler m.m.
når man bruger deres passive køler.
Det havde jeg ikke.

Jeg valgte at afmont. Zalmanén og mont.
den originale køler igen.
Så faldt temprature på hele systemet igen.
Jeg brændte også næsten lapperne på kortet,
eller på ripperne, da den var mont.

--
Allan / Kolding

KLIP

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 20-11-03 23:57

"Allan / Kolding" <bruhn.allan@V_Æ_K_stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg havde også samme køler på et MSI G4 TI4800 kort engang.
> Den varmede hele kabinetet op !

Vel ikke mere end den standartmonterede køler??
Zalman køleren producerer ikke varme, den flytter bare varmen ud i
omgivelserne..

Rune

Fra : Martin Johansson

Dato : 21-11-03 00:44

> [...]
> den originale køler igen.
> Så faldt temprature på hele systemet igen.
> Jeg brændte også næsten lapperne på kortet,

Det kan anbefales at købe den anbefalede blæser til Zalman profilen.
Mener den hedder ZM-OP1.
Det er en 80mm slim blæser der kan monteres på ZM80C-HP køleren.
Den siger ingenting ved 5V og ved den spænding skaber den stadig noget
airflow.

Var profilen forresten varm på begge sider af kortet?
Hvis ikke kan heatpipen have været monteret forkert.

Fra : Allan / Kolding

Dato : 21-11-03 19:57

Ja den var varm på begge sider.

Men MSI G4TI4800SE VTD har en stor kopperplade
på bagsiden af kortet, som køler rammene.
Den afgiver jo også meget varme.
Nu er det et varmt kort i forevejen og jeg turde ikke
bruge Zalmanén, når den blev så varm.
Men grafikkortet fejlede ikke med Zalman mont.
Det skal lige siges.
Men ja jeg havde ikke kabinetblæser mont. på daværende tidspunkt.
Det havde helt sikkert hjulpet.

--
Allan / Kolding

Fra : Martin Johansson

Dato : 21-11-03 23:11

> [...]
> Det skal lige siges.
> Men ja jeg havde ikke kabinetblæser mont. på daværende tidspunkt.

Zalman køleren virker perfekt med mit Radeon 9700.
Det er OC'et til 9700 Pro hastigheder.
Jeg benytter ZM-OP1 blæseren.
Profilen bliver end ikke håndlun.

Fra : Allan / Kolding

Dato : 21-11-03 23:30

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3fbe8d5f$0$27476$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Zalman køleren virker perfekt med mit Radeon 9700.
> Det er OC'et til 9700 Pro hastigheder.
> Jeg benytter ZM-OP1 blæseren.
> Profilen bliver end ikke håndlun.

9700 pro bliver heller ikke så varm som G4 TI4800 kortene.
Det er jo et generalt problem med varme på disse kort.

Noget helt andet er at jeg lige har mont.
denne køler på mit 9800PRO kort.
http://www.arctic-cooling.com/en/products/vga_silencer/

Det dur.
Varmen kommer ud af kabinetet.
Ingen støj af betydning.

Allan

Fra : Martin Johansson

Dato : 21-11-03 23:52

> [...]
>
> 9700 pro bliver heller ikke så varm som G4 TI4800 kortene.
> Det er jo et generalt problem med varme på disse kort.

Jeg har ikke den store erfaring med Geforce4 kortene.
Mne jeg kan da sige at både Radeon 9700 Pro og 9800 Pro bliver ganske varme.

> Noget helt andet er at jeg lige har mont.
> [...]

Havde set linket i dit tidligere indlæg.
Men hvor har du købt den?
Jeg har da ikke set den i DK ihvertfald.
Jeg har iøvrigt heller ikke hørt om producenten før.

Jeg kunne dog ikke finde på at udskifte min Zalman den gør sit arbejde godt.
Varmen kommer også ud af mit kabinet, ellers ville det nok være en bageovn.
;)

Fra : Allan / Kolding

Dato : 22-11-03 13:06
Fra : Rune \(7800\)

Dato : 21-11-03 00:04

> [...]
> en Zelman passiv kooler. Derfor mistanken omkring et varme grafikkort.
> Men hvordan kan jeg finde ud af det ....

Hvis du ikke har kabinetblæsere i din maskine, er der ikke noget til at
skabe cirkulation...
Prøv at ventilere køleren med en blæser.
Hæng den op i nogle elastikker eller strips den fast så den blæser hen over
køleprofilen.

Rune

Fra : MN

Dato : 21-11-03 03:13

Jeg ville installere Smartmonitor fra Asus, den
vil fortælle dig temp. på din processor og ram på
kortet

/Martin