230V elspareskinne med USB ?????
Fra : Peter Konner

Dato : 20-11-03 17:50

I det netop omdelte "EnergiMagasinet" fra Energi Fyn omtales en
elspareskinne til 230V med et separat USB-stik, der sørger for at tænde og
slukke øvrig hardware, når man tænder hhv. slukker for PC'en.
Se side 6 her: http://www.energifyn.dk/Download/159971-Fyn.pdf

Hvordan virker det ?
Jeg er selv PC-bygger, tekniker osv., men den kan jeg altså ikke lige fatte
!

Pft

--
-.-:-.-:-.-:-.-
Regards / Mvh

Fra : Villy Jensen

Dato : 20-11-03 17:59

> [...]
>
> Hvordan virker det ?
> Jeg er selv PC-bygger, tekniker osv., men den kan jeg altså ikke lige

Jeg vil gætte på at:
5-volt og Stel fra USB udgangen træker en SSR inde i strømskinnen..

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Henrik Skjærbæk

Dato : 20-11-03 18:45

Villy Jensen wrote:
> Jeg vil gætte på at:
> 5-volt og Stel fra USB udgangen træker en SSR inde i strømskinnen..
Så er det bare et problem hvis wake-on-usb er understøttet og slået til, i
så fald kunne man forstille sig at det også var 5-volt på portene, når
maskinen er slukket...

Hilsen
Henrik Skjærbæk, Aalborg

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-11-03 19:38

"Peter Konner" <konner@mazdapc.dk> wrote in message news:3fbcf093$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> Hvordan virker det ?
> Jeg er selv PC-bygger, tekniker osv., men den kan jeg altså ikke lige fatte

jeg synes den ser elendig ud.. man kan sku da ikke lave en stikdåse til EDB brug, som ikke har jordtilslutning... og så
skriver de i overskriften "Undgå pc'ens standbyforbrug" og så er det jeg ikke kan se, den kan bruges til andet end det
tilbehør som er tilsluttet PC´en.. For den kan jo ikke tænde,. hvis den ikke har strøm.. og så snart der er strøm på USB
stikket, tænder kontaktoren inde i stikdåsen.. men det skulle ikke undre hvis denne kontakter er så dårlig at den hurtig
svejser sammen, så den enten ikke kan tænde, eller slukke. hvis den belastes med fx en laserprinter

ide´en er god nok, men da elendig gemmetænktning

Fra : KT

Dato : 20-11-03 23:22

> [...]
belastes med fx en laserprinter

> ide´en er god nok, men da elendig gemmetænktning

Hvor er det lige der står: "Undgå pc'ens standbyforbrug" ?
Hvorfor tror du kontakterne svejser sammen? Det er ikke en brødrister du
skal trække fra stikdåsen.

Du har ret i, at mange ganske sikkert vil savne jordstikket.

Mvh Kim

Fra : Brian Hansen

Dato : 21-11-03 09:27

"Peter Konner" <konner@mazdapc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan virker det ?
> Jeg er selv PC-bygger, tekniker osv., men den kan jeg altså ikke lige

Jeg har en fra Trust som er smartere og kan bruges til andet end PC.

Den ser på strømforbruget på et af stikkene og når det når et vis niveau
(variabel) trækkes et relæ og der kommer spænding på de andre stik.

Du spare selvfølgelig kun standbyforbruget på de "andre" stik. Det er rart
at alt udstyret slukker inkl. alle de løse trafoer man har liggene.

Brian

Fra : anders majland

Dato : 21-11-03 11:57

> Jeg har en fra Trust som er smartere og kan bruges til andet end PC.

Jeg har en fra conrad.com der også har indbygget noget
transientbeskyttelse. Men den er ulovlig at bruge i danmark da det er en
schucko stikdåse (Tåbeligt da pc'er mm jo næsten altid sælges med
schucko stik og det er lovligt at anvende) Så jeg har bare sat en dansk
stikprop på med jord på stikdåsen og pc'er mm jordes så gennem skinnen
med shcuko stik.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Tony

Dato : 22-11-03 09:28

> Jeg har en fra conrad.com der også har indbygget noget
> transientbeskyttelse. Men den er ulovlig at bruge i danmark da det er en

Gider I ikke skrive nogle links til disse produkter?

Tony