Hvornår skiftes støddæmpere på en CV
Fra : Søren Uttrup

Dato : 20-11-03 15:40

Hvordan kan man se om de trænger til at blive skiftet ?

På forhånd tak

Søren

Fra : Johnny

Dato : 20-11-03 16:41

"Søren Uttrup" <nospamsvu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan man se om de trænger til at blive skiftet ?
>
> På forhånd tak
>
> Søren

Du skal ned på alle 4 og ind og se på dine støddæmpere. Hvis de synligt
lækker olie eller du kan føle med fingrene at de er olieret, så er de
færdige og skal skiftes.

Johnny

Fra : sten bo

Dato : 22-11-03 03:35

Johnny wrote:
> [...]
>
> Du skal ned på alle 4 og ind og se på dine støddæmpere. Hvis de
> synligt lækker olie eller du kan føle med fingrene at de er olieret,

De kan også ha kørt længe efter olien er sivet af, så er de tørre at
se på igen.
Den blanke stang skal være fin at se på. Rust på overfladen er et
dårligt tegn. du kan eventuelt løfte i den beskyttende gummimanchet
og
tjekke tilstanden. Manchetten skal være hel - idet salt og skidt
ellers sætte sig på overfladen af "cykelpumpestangen" og gi rust.
Hop fra Vejbump og rust på et sjældent indtrykket stykke af stangen
tar livet af o ringene i dæmperen. og det var så den dæmper.

Er der ikke beskyttelse på dæmperen kan de fås til eftermontering.
Der er vel en grund til at de er monteret på bilerne - og en CV står
stille meget længere - hvad siger mekanikerne. Fornuftigt ?

Er det en ældre CV kan dækkene også ha stor indflydelse på
oplevelsen - Man sætter nu stivere, hårdt pumpede dæk på vognene og
får en meget behageligere kørsel. Og så er typen vist billigere end de
tidligere monterede. Se http://www.hanses-campingsider.dk/daek.htm
--
mvh sten bo

Fra : Harry

Dato : 22-11-03 17:02

"sten bo" <fjernfjernsgos@stofanet.dk> wrote in message news:<3fbecb43$0$24847$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

> [...]
> oplevelsen - Man sætter nu stivere, hårdt pumpede dæk på vognene og
> får en meget behageligere kørsel. Og så er typen vist billigere end de

Tak for henvisningen, Steen - mailen til dig fungerer desværre ikke.
Jeg vil gerne spørge både dig og Johnny om jeg må kopiere jeres svar
til min side om kørselssikkerhed, idet jeg finder dem begge meget
relevante og kunne godt tænke mig at bevare svarene på
www.hanses-campingsider.dk/sikkerhed.htm Er det OK?

Fra : Johnny

Dato : 22-11-03 17:26

> www.hanses-campingsider.dk/sikkerhed.htm Er det OK?

OK med mig

Johnny

Fra : sten bo

Dato : 22-11-03 19:23

Harry wrote:

> [...]
> til min side om kørselssikkerhed, idet jeg finder dem begge meget
> relevante og kunne godt tænke mig at bevare svarene på

Helt ok - er ikke ekspert - mine bemærkninger stammer dels på andres
udsagn til mig - og oplevelser af stor forbedring med egne nye dæmpere
og et par fjedre de 3 gange jeg har skiftet på vores forskellige
biler. (Og så burde det vel ha været gjort lidt før). Venner har lige
skiftet dæmpere på en 3½ åring Nubia ca. 75.000 Km. Dårlig
dæmpevirkning og underlige klirklyde. Kan ske meget før hvis man er
uheldig. Mange værksteder har en testbænk hvor hjulet (siddende på
bilen, "gynges" op i
frekvens, og man ser så på en udskrift hvor længe dæmperne er om at få
gyngeriget til at stopper efter påvirkningen afbrydes. Ren rutine,
ring rundt og forhør om muligheden for en rigtig test. Syns ikke man
behøver at gætte sig til tilstanden, idet selv erfarne mekanikere
sjusser når man spør - OK ? Tja. og så kommer den med olien som et
stensikkert tegn. Men det er vist ikke helt tilfredsstillende når man
vil hænge 1½ t. ud i pendulsvingninger med familien som kontravægt.
Ikke mærkeligt at det nogle gange gynger i blæsevejr.

Ud fra det med rusten forstås at o-ringenes utæthed kan ske relativt
hurtigt - Det der var fint sidste sommer behøver ikke at være fint
efter en sur vinter. Har man mistanke, er det såment nok på høje tid
at skifte. Dæmpere er sliddele !

Der er en lille krølle på prisen for nye dæk.til CV Stammer fra
bemærkninger hos den lokale Caravancenter hvor en meget taknemmelig
kunde returnerede som et nyt menneske og fik at vide at dækskiftet til
den anden "nye" dæktype normalt var ca. 500 kr.under før monteret.
Det bør altså,
som så meget, andet tjekkes før man går i gang - og dækbranchen er
formentlig en af de aller værste at gennemskue. Helt fint, for så er
priserne da ikke fastsat hele raden rundt - " For at skåne kunderne
mod at ligge søvnløse" nå, de har jo vær deres mærker - og
så dur de andres ikke. Kispus, bare på en anden led.

Si og sorter - går ud fra det var en høflig bemærkning men som
sagt stammer det meste fra folk der var flinke ved mig - Hvordan sku
man eller klare sig her i verden
--
mvh sten bo

Fra : Harry

Dato : 23-11-03 13:39

"sten bo" <fjernfjernsgos@stofanet.dk> wrote in message news:<3fbfa98e$0$27301$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...

> Si og sorter - går ud fra det var en høflig bemærkning men som
> sagt stammer det meste fra folk der var flinke ved mig - Hvordan sku
> man eller klare sig her i verden

Nej netop, Sten Bo - det er ud fra den filosofi - hjælp til selvhjælp
- at flere private campingsider, såsom www.campingstuff.dk og
www.hanses-campingsider.dk opstod.