Andet multimedie
PSP7: Fade to billeder sammen
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 20-11-03 09:38

Jeg har et stort billede og et mindre billede (1/4 af det store)
på et andet lag øverst i højre hjørne. Jeg vil gerne fade det
lille billede ud i det store, således at det øverst i højre
hjørne står helt skarpt, mens det fader ud både nedad og mod
venstre. Jeg vil så gerne at det underliggende (det store
billede) efterhånden kommer til syne der hvor det mindre billede
fader ud.

Jeg har forsøgt at lege lidt med opacity af et lag, men det
ændrer hele laget og jeg ønsker en mere jævn fordeling.

Lars

Fra : KNL DtP

Dato : 20-11-03 13:45

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har forsøgt at lege lidt med opacity af et lag, men det
> ændrer hele laget og jeg ønsker en mere jævn fordeling.

De to lag skal ligge oven på hinanden, med laget der skal fades i øverst og
valgt.

Nederst i lag-paletten ligger der en række knapper. Vælg Ad Layer Mask (nr.
to fra venstre). Umiddelbart sker der ikke nogen med selve billedet, men
det øverste lag har nu fået et hvidt ark ude til højre. Dette er din maske.

Tryk en gang på det hvide ark, og bemærk at penslen ved siden af øjet
skifter til en grå kasse med en hvid cirkel (maske ikonet.

Vælg nu Gradient-udfyldningen (kan gemme sig under malerspanden). Som
standart kører den fra forgrund (sort) til baggrund (hvid). Der hvor masken
er hvid, er det øverste synligt, og der hvor den er sort er det nederste
synligt. Alle toner derimellem fader i mellem de to lag.

Træk nu fra det ene hjørne til det andet. Alt efter hvor du starter og
slutter, vil masken fader mellem de to lag. Jo længere gradient-streger er,
desto finere bliver fadningen. Start- og slutpunktet er de to ydrepunkter.

Bemærk at du ikke ødelægger det øverste lag, men kun ændrer på masken. På
den måde kan du bare overskrive eller slette masken, hvis du ikke er helt
tilfreds.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 20-11-03 15:48

KNL DtP wrote:
> [...]
af øjet
> skifter til en grå kasse med en hvid cirkel (maske ikonet.

Hej Kristian,

Jeg tror ikke vi bruger samme version af PSP, for jeg ser ikke de
knapper som du beskriver i min version 7. Dog fik du mig på
sporet og med en smule søgning, fandt jeg denne beskrivelse:
http://loriweb.pair.com/7maskstencil.html. Med denne og din
forklaring fik jeg løst mit fading problem. Der åbner sig en helt
ny verden med disse masks

Mange tak for hjælpen

Lars

Fra : Thomas Madsen

Dato : 20-11-03 15:49

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> Jeg tror ikke vi bruger samme version af PSP, for jeg ser ikke de
> knapper som du beskriver i min version 7.

Kristian snakker vist Photoshop, hvor du snakker Paint Shop Pro. :)

Madsen.