Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Manfrotto 390 junior stativ +/-
Fra : Rasmus Hansen [9000]

Dato : 19-11-03 22:44

Hejsa.

Jeg skal have købt et stativ til mit nyerhvervede digital kamera
(Minolta Dimage Z1) kameraet har 38-380mm objektiv (35mm equiv.), så et
stativ er påkrævet til tele billeder.

Jeg har jo hørt meget godt om Manfrotto stativer, men hvad med deres
billigste serie som f.eks. 390 Junior? Er det noget værd.

Kameraet vejer kun 3-400 gram, så det er ikke det vilde det skal holde til.
Det kan f.eks. fåes ved Japan Photo for 798,-
http://www.japanphoto.dk/asp/main.asp?node=25

Men også væsentligt billigere i Tyskland. Jeg har også kigget på et Hama
Profil 74, og det virker som sådan ok, men meget let - har læst mange
steder at Hamas billige stativer er noget skod.

Så hjælp en nybegynder hvad skal jeg vælge.

Fra : Rasmus Hansen [9000]

Dato : 19-11-03 22:47

Rasmus Hansen [9000] wrote:

> [...]
>
> Kameraet vejer kun 3-400 gram, så det er ikke det vilde det skal holde til.
> Det kan f.eks. fåes ved Japan Photo for 798,-

Fandt lige et mere uddybende link om stativet fra producenten selv:
http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=2&itemid=238

Fra : Martin K. R.

Dato : 20-11-03 09:37

"Rasmus Hansen [9000]" <bidsk@-fjern-yahoo.com> wrote in message

> Fandt lige et mere uddybende link om stativet fra producenten selv:

http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=2&itemid=238

Hej Rasmus,

Alt afhænger selvfølgelig af hvilket behov man har.
Min erfaring er, at hos velrenommerede mærker som Manfrotto og Gitzo er selv
de billigste stativer af ganske god kvalitet. Hos mærker i 'næste række'
(Hama, Velbon, Slik etc.) kan man også finde glimrende stativer, men de
laver også noget billigt l... (den slags der skal sælges som slagvare i
lavprisvarehuse osv.).

Prøv såvidt muligt at få stativet i hånden og mærk om det er vakkelvornt
eller ustabilt når det er foldet helt ud. I de billigste modeller er der
ofte 'slør' i samlingerne og det er uacceptabelt!

MVH,
Martin

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 20-11-03 09:27

"Rasmus Hansen [9000]" <bidsk@-fjern-yahoo.com> skrev i en meddelelse news:RuRub.6744$846.3854@news.get2net.dk...

| Men også væsentligt billigere i Tyskland. Jeg har også kigget på et Hama
| Profil 74, og det virker som sådan ok, men meget let - har læst mange
| steder at Hamas billige stativer er noget skod.
Jeg har anskaffet Hama Profi 74 hos
http://www.photoshop.dk/
hvor betegnelsen Profi svarer til kvaliteten, så jeg er godt tilfreds.
Prisen er kr. 380.- + forsendelse, og det er væsentlig billigere end
i Tyskland (iflg. Hamas tyske hjemmeside).
Photoshop ligger helt i bund mht. til priser på det danske fotomarked.
Og så er han hurtig.
En opringning, en netbankoverførsel og vupti - dagen efter blev
pakken afleveret på min adresse.

Mvh
Bjarne

Fra : Rasmus Hansen [9000]

Dato : 20-11-03 14:18

Bjarne Hansen wrote:

> [...]
> Og så er han hurtig.
> En opringning, en netbankoverførsel og vupti - dagen efter blev

Ja det var også det jeg har kigget på (mener nu det hedder Profil 74 og
ikke Profi), og det virker også som sådan udmærket. Det er dog noget
let, og låse og hoved er plastic, hvor det vist er metal på Manfrottos.

Men jeg synes også umiddelbart Hama stativet virkede fornuftigt - der
var ikke noget særligt slør i det.
Andre meninger om det stativ?

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 20-11-03 23:08

------------------------------------------------------|
| Ja det var også det jeg har kigget på (mener nu det hedder Profil 74 og
| ikke Profi)...................

Korrekt; en sjusket læsefejl fra min side, men det blever det
sådan set ikke mindre Profi af - efter min mening.

Mvh Bjarne

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 20-11-03 17:14

"Rasmus Hansen [9000]" <bidsk@-fjern-yahoo.com> skrev i en meddelelse
SNIP
> Så hjælp en nybegynder hvad skal jeg vælge.

Køb så tungt som du kan bære :)

Manfrotto er godt - har dog selv 055 som er lidt tungere.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk