Andet multimedie
bentjuul 3670
Designjet 500 + Adobe Indesign 2 +WindowsX~
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-11-03 18:41

Hej

Vi har anskaffet en HP Designjet 500 24" printer og adobe(PC) Indesign 2.0
ilustrator 10, PS7 i forventning om at kunne udskrive A1 plakater og streamer
i eks. 594x3000mm. var det forkert ?

Jeg har et jpg bitmap billede på 5710x1950pixel, som jeg
gerne vil printe ud i A1 & 594x3000mm, starter ID2.0 og opretter
et Brugerdefineret dokument på 594x841 - indsætter ovennævnte bitmap
og strækker det helt ud til kantet "Fit content to frame"
Trykker på udskriv,configurere indstillinger til A1,og udskriver

så dukker HP Designjet 500 dialobox op og skriver
spooling..

Windows XP's printer icon dukker op i systray
og udskrifts jobbet køre i windows printer mang.
(dog ingen byte størrelse)
før så meget som et byte er på vej til printeren
via netværket(målt med netmeter) stopper Indesign op og siger
Adobe udskrifts system: "Udskrivningen er stoppet på
grund af et ukendt problem."

Hvis jeg indsætter samme bitmap i Ms Publisher 2002
og printer ud i A1 er der ingen problemer, (dog har Publisher
2002 en layout begrænsning på 1200mm, så ingen 3m print)

Hvis jeg i ID2 exportere til pdf fylder filen 2,7mb og udskrivning
fra adobe acrobat/reader- stopper også op og fejlmelder :
"Udskrivning stoppet på grund af ukendt problem"

Jeg snakkede med Adobe support, de mente at det var et
HP driver problem. (vilket jeg selv også fandt mest sansynligt
p.g.a. vi hade næsten samme problem engang i Win98/Pub98/DJ500
A1 med meget bitmap(300dpi billetter) grafik. (vi løste problemet
ved at begrænse antalet af biletter på et A1 dokument og spildte
ca.20 % parpir.) tilbage til nu...

Jeg snakkede så med HP support og fik dem til at afprøvede de pdf filer på
deres Designjet printer serie, alle fejlede i A1& 3m, med virkede fint
i A4,A3 lige nøjagtigt som vores DJ500
http://www.baltoppen.dk/A1_poster.pdf 2.5mb
http://www.baltoppen.dk/3mposter.pdf 2.5mb

Jeg smed de 2 pdf'er over på en WinXP bærbar
og forsøgte at printe ud i Adobe reader via LPT:1
porten, samme fejl
"Udskrivning stoppet på grund af ukendt problem"

De 4 første spørgsmål er vel
Er det en bruger fejl ?
Er det et Adobe problem ?
Er det er Windows problem ?
Er det et HP printer problem ?

http://home19.inet.tele.dk/fs2002/Skotsl_og_Irsk_MusikScene.jpg 1,4mb
Hvis der skulle være nogen der hade lyst til at indsætte ovenstående
bitmap billede i et 594x841 & 594x3000 Pdf dokumet og e-mail
det mig på jar@balk.dk, så jeg kan komme problemets løsning lidt
nærmere,

mine næste expermenter....
konvertere jpg billede til eks. tif,psp
og se om det gør en forskel

resize billede til 75,50,25%
og se om det gør en forskel
,,det gør det helt sikkert, et 1280x1024pixel
bitmap kommer fint ud i A1
( i win98/pub98/DJ500 skulle jeg holde mit bitmap grafik
i et dokument nede, hvis den hpx0x0.tmp fil der blev oprettet
i c:\windows\temp\ under udskrivning blev størrer en 128mb
stoppede udskrivningen..)

Nogen bud ?

Mvh. Jan Rasmussen

Computer:
P4 2.8Ghz, GF4Ti4200- 1Gb RAM 120gbWD-15GB fri HD på C:
sysadmin. Swap file & fixed på 2gb no diff..
Windows XP
Indesign 2.01
Illustrator 10
Photoshop 7

Fra : Studio Smalbro

Dato : 19-11-03 22:07

Jeg har før hørt problemet beskrevet og jeg mener at de pågældende løste det
med en softrip a la denne:
http://www.wasatchinc.com/
Jeg ved ikke om PressReady understøtter din HP - måske værd at undersøge.

det skulle angiveligt sikre en bedre memoryhåndtering i forbindelse med
print, Problemet er efter min bedste mening HP's, men jeg tvivler på de
gider løse det. De gange jeg har haft fat i dem med problemer med mine
hp-printere har det altid endt med at jeg jo kunne lægge en post i deres
brugerfora.

Kh
Bjørn

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 19-11-03 23:38

Hej Jan

Er det PS (PostScript) udgaven eller den uden PostScript??

Næsten uanset hvad - så er det højstsandsynligt dine 300 dpi
(billedopløsningen) det er galt med.

Når du beder InDesign om "fit content to frame" og kører fra de 16,51cm, som
billedet er i højden, til de 59,4 cm du ønsker, så bliver filen reelt over
400 MB stor. (hver gang arealet fordobles, firedobles datamængden)

Allerede nu fylder det reelt 32 MB - og ikke de 1,4 MB som JPG.filen fylder
og det er den datamængde, der nok forøges ganske alvorligt under selve
printprocessen.

Så mit råd: Ta' billedet ind i Photoshop, sæt opløsningen ned til f.ex. 150
dpi og prøv derefter!! 150dpi er rigeligt til posterprint.

300 dpi er iøvrigt alt for højt sat i forhold til printerens max. opløsning.

Når man bruger fotosatsudstyr, der printer i opløsninger på f.eks. 2540x2540
dpi så kan man dårligt nok udnyttet de 300 dpi som billedet ligger i.

Lars E. Knudsen
DTP-Consult

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 20-11-03 00:06

Hej Jan
Checkede lige hvad jeg kunne finde i Google-NG-søgning:

3 gode muligheder:

1. Når du printer fra Acrobat - sidestørrelsen formodes at at være 1:1 fra
InDesigns "fit content to frame", så sæt printstørrelsen til 99.99%.
Det er der i hvertfald én bruger, der har haft held med.

2. Du kan også checke Adobes Knowledgebase.

Denne artikel giver nogle muligheder:

http://www.adobe.com/support/techdocs/22c62.htm

3. Der er en bruger, der har importeret PDF-en ind i Illustrator og printet
derfra - og det fungerede tilsyneladende.

Lars E. Knudsen
DTP-Consult

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 20-11-03 00:27

Hej Jan

Mere Google-resultater:

I dette tilfælde DesignJet 500 og Illustrator:

Nyhedsgruppe:adobe.illustrator.windows
Dato:2003-03-11 20:37:46 PST

Peter:

Create a new document and draw a small rectangle. Do you get the same error
when you print that? If so, go into Document Setup, choose Transparency from
the pop-up menu and move the Quality slider all the way to the left (should
be OK since you're printing non-PostScript anyway).

You might also try changing the Bitmap Printing selection in the Print
dialog box.
Besked 7 i tråden
Fra:Susanna King (sking@uscasg.org)
Emne:Re: Printing large maps to Networked Plotter...

View this article only
Nyhedsgruppe:adobe.illustrator.windows
Dato:2003-04-09 13:08:08 PST

Ian,
I have read the same comment in multiple threads. When you talk about
"changing the Bitmap Printing selection," do you recommend turning Bitmap
Printing ON or OFF? I have tried both ways and am still unable to print my
large document on our hp designjet 500ps 42".

Peter,
I'm having the exact same problem you are. No resolution yet, but if we ever
manage to fix it I'll post here and let you know.
Besked 8 i tråden
Fra:Susanna King (sking@uscasg.org)

View this article only
Nyhedsgruppe:adobe.illustrator.windows
Dato:2003-04-09 15:07:45 PST

I got it to work! Here's what I did:
Bitmap Printing - checked
Document Setup: Transparency - quality slider all the way to the left (as
Ian suggested)

Everything else I left as the default, except for the paper size (I printed
to both ANSI-E and ANSI-F successfully).

Lars E. Knudsen
DTP-Consult

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-11-03 00:44

"Lars E. Knudsen" <larsNOSPAM@dtp-consult.dk> skrev i en meddelelse news:bpgrbb$flt$1@sunsite.dk...
> Hej Jan
>
> Er det PS (PostScript) udgaven eller den uden PostScript??

Non ps

>Når du beder InDesign om "fit content to frame" og kører fra de 16,51cm, som
>billedet er i højden, til de 59,4 cm du ønsker, så bliver filen reelt over
>400 MB stor. (hver gang arealet fordobles, firedobles datamængden)

med 15GB fri harddisk plads og NTFS kan jeg ikke se problemet
om så den var 10gb stor.
Publisher 2002 har som sagt ingen problemer...

> Så mit råd: Ta' billedet ind i Photoshop, sæt opløsningen ned til f.ex. 150
> dpi og prøv derefter!! 150dpi er rigeligt til posterprint.

problemet opstår også hvis jeg vil lave en A1 med en masse
lav(150dpi) opløsning billeder på.

A1 = ca. 23" * 33"
33" * 150 dpi = 4950 pixel
23" * 150 dpi = 3450 pixel
Mit bitmap billede er på 5724x1950
så det er lidt over 150dpi i længden(841mm)
og langt under 150 dpi i højden(594mm)

printeren er på 1200 dpi så 300dpi burde vel ikke
være for meget at forlange, for slet ikke at tale om
sølle 150dpi tekst tv grafik

Men tak for svaret og undskyld hvis jeg lyder
lidt mavesur, jeg har rodet med det problem i en uges tid
og jeg har det lidt ligesom en bilejer
der lige har købt en bil der kan køre 200km/t,
men hvis man køre over 100km/t stopper motoren,
og mekanikkeren så siger jamen kan du så ikke bare
lade vær med at køre hurtigere ind 100km/t.

Nu har jeg lige lave et hav af filer til test i morgen
ID2.0 jpg,psd->pdf rgb,cmyk,subsample,all \ Destiller pdf udprint
Illustrator pdf, og destiller pdf udprint. så nu må jeg se..

Det kunne også bare være at man skulle ring til epson,
kan de printe ud i A1 & 3m så er fejlen fundet, og den defekte
HP printer må til reparation(lol)

Mvh Jan Rasmussen

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 20-11-03 20:56

Hej Jan

> Det kunne også bare være at man skulle ring til epson,
> kan de printe ud i A1 & 3m så er fejlen fundet, og den defekte
> HP printer må til reparation(lol)
>

> Mvh Jan Rasmussen

Jeg håber, at du har læst de andre indlæg fra mig.

Jeg tror faktisk ikke at det er selve printeren - muligvis printerdriveren -
muligvis Adobe - ihvertfald ifølge nogle af de udtalelser, der er citeret.

Jeg kan godt forsøge at lave en PDF-fil til dig fra CorelDRAW og se hvad det
kan gøre.

Lars E. Knudsen
DTP-Consult

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-11-03 02:57

"Lars E. Knudsen" <larsNOSPAM@dtp-consult.dk> skrev i en meddelelse news:bpj67m$jl$1@sunsite.dk...

> Jeg håber, at du har læst de andre indlæg fra mig.

Ja da, og tak
"Re-create the InDesign preference files."
er noget af det første jeg vil prøve.

> Jeg tror faktisk ikke at det er selve printeren - muligvis printerdriveren -
> muligvis Adobe - ihvertfald ifølge nogle af de udtalelser, der er citeret.

Men jeg er da lidt stolt over, at jeg kan lave et A1 pdf dokument
som HP Danmark ikke er i stand til at printer ud på deres A1
printere i A1, men fint i A3,A4

> Jeg kan godt forsøge at lave en PDF-fil til dig fra CorelDRAW og se hvad det
> kan gøre.

Ja Tak , alle creative foreslag modtages med glæde

Jan rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-11-03 17:20

> [...]

> Jeg kan godt forsøge at lave en PDF-fil til dig fra CorelDRAW og se hvad det

Jeg takker for A1 pdf filen. for den byrde udelukker at
det er min arbejdsstation der generere defekte pdf/ID filer

Udskrivning af den volder de samme problemer
som mine egne,

Dette er hvad der skete da jeg ville udskrive den.

1. udskrivning i A1 fra Adobe Acrobat på min arbejdsstation
Fejl : "Dokumentet kan ikke udskrives" (meddelsen kommer efter 5 sek).

2. udskrivning i A1 fra Adobe Acrobat på min arbejdsstation
til en fil
Fejl : "Dokumentet kan ikke udskrives"

3. udskrivning i A4 fra Adobe Acrobat på min arbejdsstation
Ingen problemer

4. udskrivning i A1 fra Adobe Acrobat Reader på min Win2000 bærbar
(via LPT1:)
Fejl : "Dokumentet kan ikke udskrives"

5. udskrivning i A1 fra Adobe Acrobat Reader på min Win2000 bærbar
til fil
Fejl : "Dokumentet kan ikke udskrives"

6. udskrivning i A4 fra Adobe Acrobat Reader på min Win2000 bærbar
ingen problemer

7. skylde fustrationerne ned med en fyreaftens pils.

En ting er sikkert, kigger jeg på båndbreden(Netmeter) under en udskrivning
fra publisher 2002 og fra Adobe XXXXXXX i A3 er der en kæmpe forskel.

Publisher 2002 bruger meget lidt båndbrede meget tynde spiks
på 5-10 kbyte/sek. ___!__!!_____!___

Adobe ID/Acrobat bruger ca 40-60kbyte/sek. flatline.
___---------------------_____

udskrivnings tiden virker enes, men hvad der danner grundlag
for denne forskel har jeg ingen ide om.

anyone ?

Mvh Jan Rasmussen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 20-11-03 15:45

Lars E. Knudsen skrev:

> [...]
> 16,51cm, som billedet er i højden, til de 59,4 cm du ønsker, så
> bliver filen reelt over 400 MB stor. (hver gang arealet fordobles,

Har du prøvet at hente de to PDF-filer som Jan har lavet?
Billedet i A1_poster.pdf er 31,5 x 82,09 cm i 157 ppi.
Billedet i 3mposter.pdf er 59,43 x 299,93 i 48 ppi.

InDesign interpolerer ikke når du vælger 'Fit content to frame'.
Den gør det samme som Photoshop gør hvis du beder den om at gøre
printstørrelsen større når fluebenet i 'Resample image' er fjernet.
Printstørrelsen ryger op og billedopløsningen ryger ned. Antallet
af pixels i billedet forbliver det samme, så filstørrelsen ændres
ikke.

Madsen.

Fra : Thomas²°°³

Dato : 20-11-03 13:17

"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
<problemet>

Vi har en HP Designjet5000, i stedet for at printe til den direkte, så går
alle jobs gennem en PosterJet rip, som er koblet op på netværket sammen med
printeren. Det kan være at det kan være løsningen på jeres problem, det er
måske ikke en løsning I er begejstret for, men det gør det noget lettere,
når der er en rip til at styre det.

Mht. dpi, så er 72 dpi i størrelsen 1:1 nok til fotografisk kvalitet på
vores Designjet, så prøv at ændre dit billede i Photoshop. Hvis du bruger
pdf, så kan der være problemer med skrifterne, hvilket en outline typisk kan
klare.

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-11-03 02:19

"Thomas²°°³" <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse news:3fbcb0b7$0$27452$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> måske ikke en løsning I er begejstret for, men det gør det noget lettere,

RIP ,kan måske klare problemet, men når rip programmerne
er dyre ind både printer og computer tilsammen så står jeg af.
og indtager straks den barnlige holdning, at der ikke i
HP Designjet 500 A1 Printer manualen/systemkrav står at "A1 print i 300dpi kun er mulig ved køb
af ekstra tilbehør."

> Mht. dpi, så er 72 dpi i størrelsen 1:1 nok til fotografisk kvalitet på
> vores Designjet, så prøv at ændre dit billede i Photoshop.

fotografisk kvalitet er i min verden på mindst 300dpi,
og som sagt kan jeg godt printe et 1600x1200 billede
ud i A1

>Hvis du bruger
> pdf, så kan der være problemer med skrifterne, hvilket en outline typisk kan
> klare.

Fejlen kommer i et A1 dokumentet der kun består af et enkelt bitmap
eller et A1 dokument med 4 billeder .

Jan Rasmussen

Fra : Thomas²°°³

Dato : 21-11-03 08:46

> fotografisk kvalitet er i min verden på mindst 300dpi,
> og som sagt kan jeg godt printe et 1600x1200 billede
> ud i A1

Samme her hvis vi snakker offset tryk (nogle vil hævde at mindre er
rigeligt). Men hvis du tager et billede i 72 dpi 1:1 og sender til din
Designjet og til offset tryk, så vil du se at du ikke mangler nogle detaljer
fra din Designjet men det gør du så rigeligt i dit offsettryk. Generelt
siger vi hos os, at en fil kan skaleres op til 4 gange den størrelse som vi
bruger til offsettryk.

> Fejlen kommer i et A1 dokumentet der kun består af et enkelt bitmap
> eller et A1 dokument med 4 billeder .

Hvad sker der hvis du laver billedet om til 72 dpi i 1:1, ændrer det noget?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-11-03 23:05

"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse news:3fbbab43$0$30088$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvis jeg indsætter samme bitmap i Ms Publisher 2002
> og printer ud i A1 er der ingen problemer, (dog har Publisher
> 2002 en layout begrænsning på 1200mm, så ingen 3m print)

Korektion,, Publisher 2002 har en max på 6 Meter når man vælger
"Banner" og ikke "Full Page"

Jan Rasmussen