tænde pc via internet ??
Fra : lars

Dato : 19-11-03 12:26

Er der ikke en der har en ide til
hvordan man kan tænde for sin pc via internettet ??

Jeg har en server som er koblet til internettet
via en router, jeg styre computeren via remote desktop
og det fungere helt perfekt.
mit problem er at jeg ikke altid har min server
startet, og end imellem kunne jeg godt bruge en
funktion der kunne tænde for den derhjemme.
Internet på mit netværk kan jeg godt
tænde den ved at bruge "wake-on-lan" men
det fungere bare ikke udefra, så jeg er efterhånden kommet til den
konklution at det er min router der ikke vil tillade at
wake-on-lan kommer igennem. men hvad gør jeg så ??

er der opfundet en dims a-la en router der kan tænde en pc eller en dims
ude fra internettet ?? og kan den købes et sted ??
eller er der andre med lignende problemer, som har fundet
en løsning ??

Hilsen lars

Fra : John Vedsegaard

Dato : 19-11-03 12:52

"lars" <xxx@xx.xx> skrev i en meddelelse
> [...]
| ude fra internettet ?? og kan den købes et sted ??
| eller er der andre med lignende problemer, som har fundet

Mange routere har en firewall indbygget, den kan du slå fra - hvis du ellers
syntes det er en god ide. Min speedstream har og det kan slås fra.

Men, så vil alle søgemaskiner der rammer din ip-adr. også tænde den.

Der findes også en mulighed der hedder wake-by-ring dette vil tænde din pc
når der bliver ringet til dit modem, heller ikke nogen god ide da den vil
tænde når nogen ringer på dit telefonnummer.

Kunne du derimod sætte en eller anden gammel pc op med linux på, kan den
anvendes som router og den bruger ikke så meget strøm, samtidig kræver linux
normalt password og brugernavn for at kunne åbne. Herefter kunne du aktivere
kald til din server, der så kan åbne ved wake-by-lan. det kræver
selvfølgelig du har fast ip.

En gammel 8086 skulle kunne gøre det, sammen med en ældre udgave af linux...

John

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 19-11-03 13:10

John Vedsegaard wrote:
> "lars" <xxx@xx.xx> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> normalt password og brugernavn for at kunne åbne. Herefter kunne du aktivere
> kald til din server, der så kan åbne ved wake-by-lan. det kræver

Hvorfor?
Brug dyndns.dk eller tilsvarende.
Det kaldes wake-on-lan.

> En gammel 8086 skulle kunne gøre det, sammen med en ældre udgave af linux...

Nej.

Linux kræver som udgangspunkt en 386'er (der skal være MMU i
processoren). Der er dog udviklerer der har eksperimenteret med Linux på
286'ere, men det har ikke vundet større udbredelse.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Sune Storgaard

Dato : 19-11-03 12:57

lars mumbled his insignificant opinion in:
bpfjul$ps2$1@news.cybercity.dk

> Er der ikke en der har en ide til
> hvordan man kan tænde for sin pc via internettet ??
Sikkert

> [...]
> konklution at det er min router der ikke vil tillade at
> wake-on-lan kommer igennem. men hvad gør jeg så ??

Hvilken router, hvilker "wake" system bruger du ? Du kan formenligt
konfigurere dig ud af problemet.
Prøv at forwarde udp port 9 til f.eks. 192.168.1.255 med et subnet på
255.255.255.0 -altså broadcast adressen.

Hvis du har en anden pc hjemme som altid er tændt, kan du vel logge på den
og bruge wake funktionen lokalt.

> er der opfundet en dims a-la en router der kan tænde en pc eller en
> dims ude fra internettet ?? og kan den købes et sted ??
> eller er der andre med lignende problemer, som har fundet
> en løsning ??

Smid et modem i dunken, og brug wake-on-ring istedet, så er det bare at
ringe hjem istedet :)
Kontroller lige med din bios hvad den understøtter, de fleste kan klare både
pci og en comport, men ikke alle. Modemet skal have tilsvarende funktioner.

Det ufede er så bare at den også tænder når de ringer fra gallup..

Fra : lars

Dato : 19-11-03 14:27

> Hvilken router, hvilker "wake" system bruger du ? Du kan formenligt
> konfigurere dig ud af problemet.
> Prøv at forwarde udp port 9 til f.eks. 192.168.1.255 med et subnet på
> 255.255.255.0 -altså broadcast adressen.

Det vil jeg da prøve

min router er en sercom a.la denne
(kan ikke lige huske navnet - og jeg er på arbejde nu)
http://www.sercomm.com/IP505LA.htm

Fra : lars

Dato : 20-11-03 11:17

> Det vil jeg da prøve
>
> min router er en sercom a.la denne
> (kan ikke lige huske navnet - og jeg er på arbejde nu)
> http://www.sercomm.com/IP505LA.htm

øv det kan jeg ikke få lov til.
jeg kan kun forwarde til en ip adresse
ikke en subnet adresse ...
og kun sætte sende en port til en anden port... ?!?!?
andre forslag ??

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 20-11-03 13:01

lars skrev:
> øv det kan jeg ikke få lov til.
> jeg kan kun forwarde til en ip adresse
> ikke en subnet adresse ...

Du skal forwarde til x.x.x.255 adressen, fordi din maskine ikke har en
ip-adresse, når den er slukket. Så alle maskiner på netværket får tilsendt
WOL-pakken, men kun maskinen med den rigtige MAC-adresse tænder.

> og kun sætte sende en port til en anden port... ?!?!?
> andre forslag ??

Læs her hvordan du skal gøre:
http://www.dslreports.com/forum/remark,3806194~root=wakeonlan~mode=flat

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : lars

Dato : 20-11-03 14:55

> [...]
> ip-adresse, når den er slukket. Så alle maskiner på netværket får tilsendt
> WOL-pakken, men kun maskinen med den rigtige MAC-adresse tænder.

ahhhh ok på den måde takker

Fra : lars

Dato : 20-11-03 15:33

> ahhhh ok på den måde takker

øv pis min fu..... router tillader ikke
at sende til xx.xx.xx.255 grrrr øv kun xx.xx.xx.254