klikkertræning
Fra : slet SX712

Dato : 18-11-03 21:51

Har nogle her i gruppen prøvet klikkertræning? er det godt?

Hilsen

Poul

Fra : Per

Dato : 18-11-03 23:48

On 18 Nov 2003 20:50:33 GMT, slet SX712 wrote:

> Har nogle her i gruppen prøvet klikkertræning? er det godt?
>
> Hilsen
>
> Poul

Jeg har prøvet det og bruger det lidt ved siden af anden træning, f.eks.
til at finpudse "plads". (Finpudse er måske et fint ord, når det drejer sig
om at få hende til at forstå at plads ikke er en meter foran mig med strakt
snor )
Jeg er ikke sikker på andre vil kalde det "rigtig" klikkertræning, men jeg
bruger det til at lade belønningen falde på det rigtige tidspunkt. Det er
så også her jeg synes det er svært.
Der skal ikke meget slinger til før der bliver belønnet for noget forkert
og så virker det jo lidt modsat. Hvis hun f.eks. går perfekt og jeg
klikker, og hun så i det samme snuser til min hånd, ja så tror hun det
giver belønning at gå og skubbe til hånden.
Jeg kan også lige sige at jeg præsenterede hende for klikkeren da hun var
ca. 1 år. Nu er hun 16 måneder.

Hun er i det hele taget meget opmærksom på små signaler.
Jeg har to fløjter, en sort trillefløjte til "dæk" og en lys benfløjte til
indkald.
Når hun er i "sit" og jeg går væk fra hende for at lave indkald eller dæk,
så reagerer hun på fløjtens farve og venter ikke altid til fløjten har
lydt. Det er jo lidt upraktisk når det er lyden der er det signal jeg gerne
vil træne, så jeg er begyndt at gemme fløjterne i hånden

--
MVH Per
Billede af Molly: http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=109968

Fra : Dharma

Dato : 19-11-03 00:22

"> Har nogle her i gruppen prøvet klikkertræning? er det godt?

Hej!!

Jeg er uddannet clickertræner og bruger den faktisk altid. Hundene
reagerer fantastisk på den. Og man må sige, at hvis man kan træne
dræberhvaler på denne metode, ja så burde man også kunne træne hunde.
Der er faktisk flere forskellige metoder man kan bruge den på, men som
regel kan man kun læse om den oprindelige metode af Karen Pryor.
Jeg kan varmt anbefale clickeren. Prøv det!!!

MVH Dharma

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 19-11-03 12:02

"Dharma" <Dharma.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> regel kan man kun læse om den oprindelige metode af Karen Pryor.
> Jeg kan varmt anbefale clickeren. Prøv det!!!

Jeg foretrækker nu at snakke med min hund i stedet for at klikke til den.
Men det er selvfølgelig godt, at der er noget for enhver smag.

mvh
Bjarne Laursen

Fra : Per

Dato : 19-11-03 12:06

On Wed, 19 Nov 2003 12:02:14 +0100, Bjarne Laursen wrote:

> [...]
>
> Jeg foretrækker nu at snakke med min hund i stedet for at klikke til den.
> Men det er selvfølgelig godt, at der er noget for enhver smag.

Klikkeren er et signal. Bruger du heller ikke fløjte eller håndsignaler?

Fra : Pwh

Dato : 19-11-03 12:55

Bjarne Laursen wrote:
> [...]
>
> Jeg foretrækker nu at snakke med min hund i stedet for at klikke til
> den. Men det er selvfølgelig godt, at der er noget for enhver smag.

Jeg tror nu også at jeg ville føle mig lidt åndsvag hvis jeg stod og 'klikkede' til Tyson ;)
Der er lidt for meget 'fjernstyret hund' over den metode til mig, jeg foretrækker at
bruge stemmen eller signaler med hånden. Jeg griner altid indvendigt af folk der med diverse
fantasifulde indretninger forgæves prøver at kalde på deres hunde, og jeg så selv kan kalde
Tyson til mig ved at klappe i hænderne eller at kalde hans navn.

/Jens

Fra : Helle Jensen

Dato : 19-11-03 14:49

> [...]
så selv kan kalde
> Tyson til mig ved at klappe i hænderne eller at kalde hans navn.

Jamen klikkeren er ikke et signal til hunden om at komme eller en tingest
til at styre den med.

Klikkeren bruges, når du indlærer nye ting hos din hund f.eks. indkaldet.
Klikkeren er bare et signal, der fortæller hunden "det du gør lige nu, er
rigtigt og så får du en belønning". Klikkeren svarer til at sige dygtig, ja
eller lignende. Den er bare meget mere præcis, og det betyder, at hunden
lærer hurtigere (min erfaring) og at du kan præcisere øvelserne meget mere.

Når øvelsen er lært, har klikkeren ingen funktion længere - så når hunden
kommer, når du kalder, bruges klikkeren ikke længere.

Helle

Fra : Pwh

Dato : 19-11-03 21:09

Helle Jensen wrote:

> Jamen klikkeren er ikke et signal til hunden om at komme eller en
> tingest til at styre den med.
>
> Helle

Ok, så blev jeg så meget klogere. Jeg havde fået indtrykket af at klikkeren
svarede til de mærkelige instrumenter folk til tider bruger.
Men det ville selvfølgelig heller ikke fungerer til indkald, hvis alle stod og klikkede
efter deres hunde, hvordan skulle vuffen så kunne skelne imellem de forskellige.

/Jens

Fra : Kurt Becher

Dato : 20-11-03 00:36

Bjarne Laursen wrote:

> Jeg foretrækker nu at snakke med min hund i stedet for at klikke til
> den. Men det er selvfølgelig godt, at der er noget for enhver smag.
>
> mvh
> Bjarne Laursen

Hej

Jamen, Bjarne! Et "dygtig" har samme effekt som klikkeren!!!

Den eneste forskel er, at hvis du øver dig og bliver dygtig med klikkeren
kan du "time" din forstærkning ekstremt præcist, hvilket gør indlæringen af
de små ting meget hurtigere.

Desuden ved mine vovser godt hvad der skal ske, når klikkeren ligger i
hånden:
Jeps! Så skal der trænes!!! Juhuuuu... = fuld kontakt!

MVH

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 20-11-03 13:24

"Bjarne Laursen" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til den.
> Men det er selvfølgelig godt, at der er noget for enhver smag.

Nu må jeg altså lige blande mig .. jeg bruger og har brugt clikker
til både den hund jeg har nu og til Sandra min nu afdøde hund .. så
det er nogle år siden clikkeren kom ind i mit liv og Sandra var ikke
unghund længere da jeg begyndte at bruge clikker men hun fangede lyn
hurtigt meningen og tro ikke at clikkeren erstatter snak med hunden
men clikkeren lyder ens hver gang og er hurtig at udløse lige i
rette sekund .. kan varmt anbefale clikkeren
hejhils fra Ami