CD-R medier uden afgift?
Fra : Martin Sand.

Dato : 18-11-03 08:50

Jeg har læst at afgifterne på tomme CD-R medier i Danmark snart forsvinder.
Nogen der ved hvornår?

MVH Martin

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 18-11-03 11:43

Martin Sand. wrote:
> Jeg har læst at afgifterne på tomme CD-R medier i Danmark snart
> forsvinder. Nogen der ved hvornår?

Ved ikke hvornår, men afgiften forsvinder ikke, den sættes ned, så
afgiften bliver 1,75 kr/CD (fast pr. medie, i dag er afgiften 4,17kr for
en 74min CD og 4,50kr for en 80min CD). Så jeg fortsætter med at købe
skiver i Tyskland.

Afgiften afhænger af hvor meget plads et medie har, så tænk hvad en
harddisk kunne koste Rettighedshaverne vil gerne indfære en afgift
på hardware, men så køber vi da også brændere i tyskland.

Kig her: http://www.kum.dk/sw6659.asp
punkt 2.2 og 2.3 Men husk, det er kun forslag til ændring af loven.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-11-03 13:33

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> afgiften bliver 1,75 kr/CD (fast pr. medie, i dag er afgiften 4,17kr for
> en 74min CD og 4,50kr for en 80min CD). Så jeg fortsætter med at købe

Da det bliver ulovligt at tage kopier til eget brug. (Af bibliotekets musik
cd'ere)
Bør afgiften bortfalde helt.
Ellers er der afgift på noget der er ulovligt.
Man kan ikke opkræve afgift for noget man ikke må gøre.
Grunden til at afgiften blev indført, på baggrund af at ovennævnte blev
lovliggjort.

> Afgiften afhænger af hvor meget plads et medie har, så tænk hvad en
> harddisk kunne koste Rettighedshaverne vil gerne indfære en afgift
> på hardware, men så køber vi da også brændere i tyskland.

Der er faktisk allerede en afgift på brændere i Tyskland.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 18-11-03 16:56

Martin Johansson wrote:
> "Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:bpcsvn$n2u$1@sunsite.dk...

> Der er faktisk allerede en afgift på brændere i Tyskland.

Det var jeg ikke klar over, ved du hvor meget? Det kan jo være at en
evt. dansk afgift kunne kunne ligge tæt op af den tyske, selv om det
ikke ser ud til at den kommer.

<mareridt start>
Jeg tænkte nu også på harddiske, da de jo også kan indeholde eks.
ulovligt musik.
(4,5/700)*200.000=1285,- i afgift på en 200GB harddisk.
<mareridt slut>

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-11-03 19:48

> Det var jeg ikke klar over, ved du hvor meget? Det kan jo være at en
> evt. dansk afgift kunne kunne ligge tæt op af den tyske, selv om det
> ikke ser ud til at den kommer.

Tror ikke du kan lave en sammenligning.
Herhjemme går de jo altid fuldstændigt amok når der skal indføres afgifter.

Her er links til diverse artikler om emnet
http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/1411939.stm
http://www.gema.de/engl/communication/letter/issue39/hp.shtml
http://www.buzzle.com/editorials/3-12-2003-37147.asp

Der står dog ikke noget om den konkrete sats.

> [...]
> ulovligt musik.
> (4,5/700)*200.000=1285,- i afgift på en 200GB harddisk.

Ja det overvejes jo desværre også.
Derudover tænkes der på scannere og printere.
Flash kort er der allerede afgift på, herhjemme.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 18-11-03 21:24

Martin Johansson wrote:

> Tror ikke du kan lave en sammenligning.
> Herhjemme går de jo altid fuldstændigt amok når der skal indføres
> afgifter.

Pjat med dig Den nuværende afgift er kun dobbelt så stor som prisen
på de skiver jeg bruger

> Her er links til diverse artikler om emnet

Man kan dog være glad for at der i det nuværende forslang står, citat
"at det tilsigtede provenu ved en omlægning ikke måtte overstige det
nuværende provenu i ordningen på 40-60 mio. kr."

Så der er en grænse for hvor store afgifter der kan opkræves, men den
kan vel skubbes eller fjernes

Tror "De" skal passe på med sindsyge afgifter, eller dræber de blot
danske butikker. Så i TV en importør som inden afgiften på cd'er
importerede 1.000.000 pr. år, som efter afgiftens indførsel kun
importerede 25.000 pr. år.

OT:
Smid afgiften på smøger og jeg stopper med at ryge

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Jakob

Dato : 19-11-03 01:36

> Tror ikke du kan lave en sammenligning.
> Herhjemme går de jo altid fuldstændigt amok når der skal indføres
afgifter.

Det kommer da så sandelig an på hvor langt mod venstre regeringen ligger

--
/mvh Jakob

Fra : Fortza

Dato : 18-11-03 21:32

Hmmm...........har ikke hørt noget om at de forsvinder. Har hørt at afgiften
bliver sat ned, og det skulle vidst også være det. Ellers kan du jo gå ind
på deres side www.copydan.dk Og husk så, at de filer du SELV producere, dem
ejer du selv - så hvis du brænder en cd med dine EGNE filer (word, excel)
m.m., ja så kan du forlange at få afgiften tilbage fra Copydan.....det er
der bare ikke så mange der ved. Så burde man ikke bare kontakte copydan og
få tilsendt en blanket til dette, tror de ville dø af adm. og sikkert ophæve
den "skjulte" skat - hmmmmm, bare en stille opfordring til kamp mod systemet
og deres tåbeligheder. Ellers køb dem i Tyskland

Hilsen, Fortz@

Fra : Leony

Dato : 18-11-03 23:07

In news:bpdvje$ogr$1@news.cybercity.dk,
Fortza <web@adr.dk> typed:

> [...]
> dine EGNE filer (word, excel) m.m., ja så kan du forlange at få
> afgiften tilbage fra Copydan.....det er der bare ikke så mange der

Har du et link hvor man kan læse om denne ordning?
For jeg synes det lyder meget usandsynligt det du påstår.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Martin Johansson

Dato : 19-11-03 01:32

> [...]
> Fortza <web@adr.dk> typed:

> Har du et link hvor man kan læse om denne ordning?
> For jeg synes det lyder meget usandsynligt det du påstår.

Problemet med den nuværende afgift er netop at brugeren er dømt på forhånd.
Mon ikke det er den ordning virksomheder har der bliver forvekslet med?
De kan nemlig sende blanketter ind, og slippe for afgiften, hvis de bliver
brugt i virksomheden til virksomhedens ting.

Fra : Leony

Dato : 19-11-03 17:02

In news:3fbab9f7$0$27359$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Martin Johansson <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> typed:

> Mon ikke det er den ordning virksomheder har der bliver
> forvekslet med?

Det var også min første tanke.

Fra : Fortza

Dato : 19-11-03 21:25

Det hedder kan du også læse om på copydan's hjemmeside.....det hedder et
"fritagelsesnr." - og det kan du også få når du er uden CVR .nr. altså ikke
er virksomhed.....de har noget papir som de kan sende dig, det har du krav
på......det er jo DINE filer du SELV producere, altså er det dig er der
ophavsmand til disse.........så skal du enten have en del af afgiften
tilbage eller stå på deres liste over dem der skal have del i denne afgift.

Fra : Martin Johansson

Dato : 19-11-03 22:15

"Fortza" <web@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ophavsmand til disse.........så skal du enten have en del af afgiften
> tilbage eller stå på deres liste over dem der skal have del i denne

Sikke noget vås.
Der står på Copydans side:

----citat start----

Brug af blanke medier
Privat
Folketinget har lovliggjort kopiering af musik og film til privat brug.

Som kompensation for dette vedtog folketinget, at en del af prisen for
blanke medier skal gives til kunstnerne.

Derfor skal private betale et vederlag, når de køber blanke medier.

Der er også to andre punkter samme sted der er væsentlige.

Erhverv/undervisning

Virksomheder, der bruger blanke medier erhvervsmæssigt dvs. til interne
eller professionelle formål,

kan indgå en erhvervsmæssig aftale med COPY-DAN BÅNDKOPI og derved slippe
for at betale vederlag.

Ligeledes kan undervisningsinstitutioner, der bruger blanke medier til
undervisningsformål, indgå en erhvervsmæssig aftale.

Med en erhvervsmæssig aftale kan virksomheden/institutionen købe blanke
medier uden vederlag hos importører,

producenter og grossister, som er tilmeldt COPY-DAN BÅNDKOPI.

Hvis din virksomhed/institution allerede har indkøbt blanke medier med
vederlag, kan du senest

tre måneder efter købsdatoen ansøge om at få tilbagebetalt vederlaget.

Det andet punkt er ansøgning om fritagelse.

Der kommer et fint skema frem.

Her er hvad der står:

Her kan du ansøge om at få en erhvervsmæssig aftale med COPY-DAN BÅNDKOPI.

Vi skal have oplyst virksomhedens navn, CVR-nummer, adresse, kontaktperson
etc.,

samt en kort beskrivelse af, hvad de blanke medier bruges til. Udfyld
skemaet og send det til os on-line,

så vil vi i løbet af et par dage sende dig et godkendelsesbevis med posten.

----citat slut----

Bemærk at der står virksomheden.

Men du er meget velkommen til at finde et link med andre oplysninger.

Fra : Leony

Dato : 20-11-03 14:44

In news:bpgjjn$2k81$1@news.cybercity.dk,
Fortza <web@adr.dk> typed:

> [...]
> et "fritagelsesnr." - og det kan du også få når du er uden CVR .nr.
> altså ikke er virksomhed.....de har noget papir som de kan sende dig,

Fritagelsesnr eller fritagelsesnummer giver ingen hits ved en søgning på
www.copydan.dk

Jeg samlede lige telefonen op fra gulvet og ringede til Copydan (jeg var
i øvrigt nummer 2 som ringede om det i dag).
De kendte ikke til den ordning du her fremfører. Man kan ikke få
tilbagebetalt vederlag som privatperson.

Bagefter har jeg lige skimmet deres hjemmeside.
Hvis man er professional slutbruger kan tilmelde sig som erhvervsmæssig
bruger.
Men der er langt fra prof til privat amatør.

> det er jo DINE filer du SELV producere, altså
> er det dig er der ophavsmand til disse

Du bærer sikkert selv bevisbyrden for at de filer du brænder virkelig er
hjemmelavede.
Porto/benzinpenge vil hurtigt æde afgiftspengene op.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-11-03 01:44

"Fortza" <web@adr.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> dette, tror de ville dø af adm. og sikkert ophæve den "skjulte" skat -
> hmmmmm, bare en stille opfordring til kamp mod systemet og deres

Så er der bare den skide betingelse CopyDan har i den aftale, at man SKAL
holde regnskab med hvad ens indkøbte medier er brugt til og befinder sig
henne, og at CopyDan uden varsel kan dukke op med revisor for at tjekke
regnskabet.

--
Bjarke Andersen