ATI Radeon - 9600 Pro Ultimate, 9800SE ell~
Fra : rob@tiscali.dk

Dato : 17-11-03 21:26

Hej

Sidder og kigger på grafikkort og er tæt på at bestille. Har indsnævret mig
til 3 Radeon-kort. 9600XT (256MB RAM), 9600 PRO Ultimate (128MB RAM) og
9800SE (128MB RAM)

Aner simpelthen ikke hvilket af disse kort jeg bør vælge. De koster stort
set det samme, lige omkring de 1700, men hviket skal jeg gå efter?
Har kigget på et par tests rundt omkring, men de er jo ikke alle enige???
Håber at nogen herinde har erfarringer de vil og som kan hjælpe mig med at
vælge?

1300hz (athlon)
512MB SDRAM
Gerforce 2 MX400 (så længe det varer)

Hilsen Rasmus

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 17-11-03 21:40

rob@tiscali.dk wrote:
> Sidder og kigger på grafikkort og er tæt på at bestille. Har
> indsnævret mig til 3 Radeon-kort. 9600XT (256MB RAM), 9600 PRO
> Ultimate (128MB RAM) og 9800SE (128MB RAM)

Jeg ville tage et Radeon 9600XT, det skulle efter sigende performe som et
Radeon 9700. Måske Ultimate versionen hvis du har en meget støjsvag PC (det
har jeg ikke). Skal det være 9800 skal det /ikke/ være en Slow Edition...

--
Martin K

Fra : Christian Spøer

Dato : 17-11-03 21:52

> [...]
(det
> har jeg ikke). Skal det være 9800 skal det /ikke/ være en Slow Edition...

Helt enig. Jeg ville vælge at putte et Zalman ZM80C-HP køleelement og evt.
ZM-OP1 blæser på (hvis du har et varmt kabinet).
Her lidt info:
http://www.zalman.co.kr/english/product/ZM80C-HP.htm

Mvh
Christian

Fra : rob@tiscali.dk

Dato : 17-11-03 22:30

Mange tak. Desværre kører mit bundkort kun 4XAGP. Er det penge ud af vinduet
at investere i et 8XAGP eller er det ikke super afgørende for ydelsen?

Med venlig hilsen Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 22:49

Du vil uden tvivl ikke kunne mærke nogen forskel. Måske ingen gang måle det
med den cpu du har.
Det skal være virkelgt krævende grafik og en meget hurtig processor før det
vil give forbedringer med AGP8X.

Christian
Fjern _SNYDT__SNABELA_ fra mail adresse
Holder den sig inde for reglementet? ;)

Fra : rob@tiscali.dk

Dato : 17-11-03 22:57

1000 tak Christian - så er jeg overbevist ;)

Utroligt at sådan et grafikkort kan få voksne mænd til at glæde sig små små
børn ...

Lige en sidste ting: Er et ATI Radeon 9600XT ikke det bedste grafikkort køb
til 1650, eller?

Mvh Rasmus

Fra : Christian Spøer

Dato : 18-11-03 22:18

> 1000 tak Christian - så er jeg overbevist ;)

Det var da så lidt.

> Utroligt at sådan et grafikkort kan få voksne mænd til at glæde sig små
små
> børn ...

Kender det godt ;)

> Lige en sidste ting: Er et ATI Radeon 9600XT ikke det bedste grafikkort
køb
> til 1650, eller?

Det skulle jeg mene. Det er det jeg ville vælge.

Christian
Fjern /\SNYDT/\ fra min mail adresse
Holder den sig inde for reglementet? ;)

Fra : SA

Dato : 18-11-03 22:23

> køb
>
> Det skulle jeg mene. Det er det jeg ville vælge.

Er 9800SE egentlig ikke en tand hurtigere da den har 256 bit memory bus ?

Fra : Christian Spøer

Dato : 18-11-03 22:30

Det tror jeg ikke det er. Men prøv at tage et kig på www.tomshardware.com og
www.anandtech.com der burde være nogle tests af dem.

Fra : SA

Dato : 18-11-03 22:50

"Christian Spøer" <cspoer/\SNYDT/\@hotmail.com> wrote in message

> Det tror jeg ikke det er. Men prøv at tage et kig på www.tomshardware.com
og
> www.anandtech.com der burde være nogle tests af dem.

Fandt denne lille sammenligning:
http://www.hexus.net/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmlld19JRD02NTU

Her ses det at 9800SE er en lille tand hurtigere i de fleste tilfælde.
Desuden er der jo så også en chance for at softmodde til 9800pro ... jeg
ville ikke være i tvivl om hvad jeg skulle vælge, selvom det sidste 9800SE
jeg prøvede desværre ikke kunne moddes :(

Fra : rob@tiscali.dk

Dato : 20-11-03 01:59

Hvilke producenter af 9800SE skal jeg kigge efter, for at få mulighed for at
softmodde kortet til et 9800PRO?
Kan det gøres medåØå Sapphire's ATI Radeon 9800SE?
(http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=340549&kat=)
Med venlig hilsen Rasmus

Fra : SA

Dato : 20-11-03 18:55

<rob@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
at
> softmodde kortet til et 9800PRO?
> Kan det gøres medåØå Sapphire's ATI Radeon 9800SE?

Nej det kan det ikke.
Snup dette her:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=43102&type=

Fra : SA

Dato : 18-11-03 16:25

> [...]
(det
> har jeg ikke). Skal det være 9800 skal det /ikke/ være en Slow Edition...

Nej et 9600XT performer IKKE som et 9700, der er 4 pipelines til forskel.
Et 9600XT og 9800SE kan vist være hip som hap, bortset fra at der da er en
chance for at man kan modde sit 9800SE til et rigtigt 9800.

Fra : Peter Pan

Dato : 18-11-03 17:40

"SA" <soren@SLETDETTElerskov-andersen.dk> skrev i en meddelelse
> Nej et 9600XT performer IKKE som et 9700, der er 4 pipelines til forskel.

Korrekt angående pipelines. Men hvad er hurtigst, en 4 sporet motorvej hvor
man må køre 500 km/t eller en 8 sporet motorvej hvor man må køre 275 km/t
???
(9600xt kører 500 MHz og har 4 pipelines, 9700 kører 275 MHz med 8
pipelines)

Kort sagt er 9700 og 9600xt rimelig meget lige hurtige, når begrænsningen
ligger i rå regnekraft.
Forskellen ligger i rammen. 9700 har 17600 MB/s båndbredde, 9600xt har 9600
MB/s båndbredde. - En forskel der er til at føle på.

Med andre ord, det du skrev var korrekt, men med forkert begrundelse!

Mvh
Anders
-som købte et Radeon9700 for 1800.- for 5 mdr. siden og har ikke fortrudt
siden!

Fra : SA

Dato : 18-11-03 21:34

> [...]
> Anders
> -som købte et Radeon9700 for 1800.- for 5 mdr. siden og har ikke fortrudt

Ok jeg glemte lige det med rammen og glemte også at clockfrekvensen på 9700
non-pro var 275.
Har selv et 9700 og det første jeg gjorde var jo at flashe en 9700pro bios i
det og derefter fik det så lige lidt ekstra clock også :D

Det fik jeg iøvrigt for et par måneder siden brugt for 1300,- kr. Er meget
tilfreds med det køb :D

Fra : Martin Johansson

Dato : 19-11-03 02:07

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ???
> (9600xt kører 500 MHz og har 4 pipelines, 9700 kører 275 MHz med 8

Det er nu ikke helt korrekt.

9600XT kører 250 Mhz (500 Mhz DDR)
9700 kører 275 Mhz (550 Mhz DDR)

Det kan være lidt forvirrende, når der rundt omkring står forskellige
hastigheder.

> Mvh
> Anders
> -som købte et Radeon9700 for 1800.- for 5 mdr. siden og har ikke fortrudt
> siden!

Det kan jeg godt forstå.
Jeg er også glad for mit R9700.
Men den originale køler holdt ikke lang tid.
Og ram modulerne på kortet kunne godt være bedre.

Fra : SA

Dato : 19-11-03 07:46

> Det kan jeg godt forstå.
> Jeg er også glad for mit R9700.
> Men den originale køler holdt ikke lang tid.
> Og ram modulerne på kortet kunne godt være bedre.

Øhm, hvordan fandt du lige ud at den var stået af ? Ved at der lugtede
underligt :<( ?
Bliver sgu helt nervøs....

Ang. ram aner ikke om det kan hjælpe dig , men jeg blev nødt til at flashe
mit kort med en 9700pro bios for at kunne køre 310 på memory. Af en eller
anden grund fik jeg artifacts allerede ved ca 306 med den originale bios.
Jeg har et Sapphire kort, og den bios jeg brugte var en Gigabyte 9700pro
bios. Jeg kan finde link hvis du er interesseret.

Fra : Martin Johansson

Dato : 19-11-03 13:18

> Øhm, hvordan fandt du lige ud at den var stået af ? Ved at der lugtede
> underligt :<( ?
> Bliver sgu helt nervøs....

Tjaa jeg kunne ikke have det oc'et som før.
Derudover crashede den hurtigere og hurtigere i spil.
Til sidst nåede jeg knapt nok ind i halo før det lignede et lsd trip. LOL
Bemærk at det kun er når der er 3d på skærmen at det bliver ekstremt varmt.
Gætter på at det var fordi køleren kørte langsommere og langsommere.
Jeg havde ikke et stykke tid haft noget larm fra kabinettet.
Regnede med at det var chipsæt blæseren, det burde have været den der døde
først.
Ind med pølserne for lige at mærke om blæseren på grafikkortet kørte rundt.
Det gjorde den ikke, i stedet brændte jeg mig ret voldsomt.
Profilen var nok ca. 80 grader varm.

Køleren holdt ca. 5 måneder.
Måske den kunne holde lidt flere med lidt olie, men det vil jeg ikke
risikere.

> [...]
> Jeg har et Sapphire kort, og den bios jeg brugte var en Gigabyte 9700pro
> bios. Jeg kan finde link hvis du er interesseret.

Jeg har selv links til flere pro bios.
Men du må da godt sende den.
Du kan nok se hvad der skal fjernes for at min mail virker.

Problemet er bare mine infeneon moduler der er rated til 300 Mhz.
Jeg tvivler på de vil ret meget højere.
Infeneon er noget crap.

Fra : Peter Pan

Dato : 19-11-03 22:55

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3fbac20e$0>
> Det er nu ikke helt korrekt.
>
> 9600XT kører 250 Mhz (500 Mhz DDR)
> 9700 kører 275 Mhz (550 Mhz DDR)

Du blander core og ram hastighed sammen. Det er coren jeg hentyder til i
ovenstående tekst. (Og coren kører ikke DDR)

Altså:
9600XT kører 500 MHz Core, 4 pipelines, 300 MHz DDR ram, 128 bits ram.
9700 kører 275 MHz core, 8 pipelines, 275 MHz DDR ram, 256 bits ram.

Mvh
Anders

Fra : Martin Johansson

Dato : 19-11-03 23:37

> [...]
> 9600XT kører 500 MHz Core, 4 pipelines, 300 MHz DDR ram, 128 bits ram.
> 9700 kører 275 MHz core, 8 pipelines, 275 MHz DDR ram, 256 bits ram.

Ja det kan jeg se nu.
Ups min fejl.

Fra : Mikkel

Dato : 09-12-03 16:02

Ingen grund til at købe andet end 9600 PRO

Med udgangspunkt i ovenstående resultater virker Radeon 9600XT som en lille
forbedring ifht. Radeon 9600 Pro, hvilket dog nok i stor grad skyldes, at
Radeon 9600XT mangler ekstra rambåndbredde. Resultater med 4xFSAA og
8-16xANI kan dog reelt ikke bruges til at sammenligne Radeon 9600XT med
GeForceFX 5600 Ultra, fordi Radeon 9600XT kun er testet med 16xANI, mens
GeForceFX 5600 Ultra kun understøtter 8xANI. Resultater fra Halo og Tomb
Raider AOD indikerer dog, at Nvidia stadig har lang vej at gå, før GeForceFX
5600 Ultra kan konkurrere med Radeon 9600XT i spil, der understøtter
DirectX9 på omfattende måde (især pixel shader 2.0), dog er der endnu meget
få af denne type spil.

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/10/15/6740816

mvh Mikkel

Fra : michael bennati scho~

Dato : 09-12-03 16:21

"Mikkel" <my@news.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 5600 Ultra kan konkurrere med Radeon 9600XT i spil, der understøtter
> DirectX9 på omfattende måde (især pixel shader 2.0), dog er der endnu

Radeon 9600XT skulle også være extremt støjsvagt, hvis det skulle have
interesse.....hvilket det har for mig..
mvh Michael