Brender, København
Fra : Jan Owe Zetterstrøm

Dato : 15-11-03 12:35

Hei leter etter opplysninger om slekten til
Jacob Christophersen Brender, mener at han var Rådmann i København. Hans
datter Cecillia Jacobsdtr. Brender gift 1612 med Thomas Cortsøn Wegner f.
1588 i Lund, Skåne i Sverige. (Dette var vel Dansk område på den tiden ?)
Wegners foreldre var Cort (Conrad)Wegner og Ellen (Elline) Thomasdtr som
begge døde i Lund, Skåne i Sverige.. Har noe noe rundt dette tema ?

med vennlig hilsen
Jan Owe Zetterstrøm

Fra : Jan Owe Zetterstrøm

Dato : 20-11-03 17:47

Hei,
Jeg har enn opplysning om at Jakob Christoffersen Brenders far var
Chritsoffer Brender, nebvnt 1574, København.
"Han eide gårder i Klædebokvarteret i København. Han hadde kongebrev på at
han skulle slippe å betale skatt til kongen, slippe å delta i vakthold, og
andre tyngende borgerplikter. Han er oppført som laugsbroder i Danske
Compagnie i 1576.
Jeg har ikke funnet noe om hans hustru eller hans foreldre.

Jeg har ikke notert ned hvor jeg har disse opplysningene fra, men mener å
huske at det var fra kopier av gamle danske dokumenter som jeg fikk tilsendt
derfra.

Vi har også biskop Thomes Cortsen Wegner som forfeder. Hans gravstein finnes
i magasinet på Stavanger museum.
I domkirken i Stavanger skal det ha hengt et epitafium over ham og hans
familie, men dette er visstnok gått tapt. Jeg har ikke sett noe slags
bildegjengivelse av dette.
Jeg er veldig interessert om noen andre har sett slik bildegjengivelse.

Med hilsen Bjarne Logstein.