Arven
Fra : Hans Hjeds

Dato : 15-11-03 09:43

Hvad svarer en arv på 100 RD år 1801 til i dag?
Det må da være en anseelig sum penge.
mvh
Hans Hjeds

Fra : erik

Dato : 15-11-03 09:51

http://www.dst.dk/dst/dst.asp?o_id=3311 kan man få beregnet hvad et beløb
tilbage i tiden svare til i dag (2002), men man kan ikke gå længere tilbage
end 1872. Hvis vi siger at 100 rd svarer til 200 kr (1872) så vil det være
det samme som 11.334 kr i dag. 100 rd i 1801 vil selvfølgelig svare til mere
i dag, men jeg kender ikke prisudviklingen 1801 - 1872.

vh
Erik

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 15-11-03 11:09

erik skrev:

> men jeg kender ikke prisudviklingen 1801 - 1872.

Så længe der var sølv- eller guldbaseret møntfold, kan man regne med at
prisudviklingen i det lange løb gik nogenlunde lige så meget op som ned
så længe de cirkulerende penge var lødige.

TT

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 15-11-03 12:04

"Hans Hjeds" <hhjeds@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad svarer en arv på 100 RD år 1801 til i dag?
> Det må da være en anseelig sum penge.
> mvh
> Hans Hjeds

En yngre toldbetjent eller en sekond løjtnant fik typisk mellem 100 og 125
Rdl. om året i løn i 1801. En velbjerget toldinspektør 450 Rdl.. En
kombineret by og herredsfoged 400 Rdl. En staldkarl ved hoffet 30 Rdl.
Eksemplerne er hentet korrespondancen i den Den almindelige Enkekasse.

Børge

Fra : Hans Hjeds

Dato : 17-11-03 09:43

Tak til alle for hjælpen med nedenstående arv.
Det har da været en rimelig sum penge dengang.
mvh
Hans Hjeds

Fra : Jørgen Ladegaard

Dato : 27-11-03 17:23

> Tak til alle for hjælpen med nedenstående arv.
> Det har da været en rimelig sum penge dengang.
> mvh
> Hans Hjeds

Der er udarbejdet et lille skrift i Arkivernes Informationsserie " Mark og
skilling, kroner og øre", som sammenligner pengeenheder, priser og lønninger
i Danmark fra 1640 til 1999. Forfatter er Poul Thestrup. Bogen koster 50
kroner og forhandles bl.a. af Landsarkivet for Fyn. Selv har jeg haft megen
fornøjelse af den. Det er jo altid interessant at omsætte værdierne til vore
dages penge, selv om det er svært, når det går over en lang periode.

Med venlig hilsen
Jørgen Ladegaard