ungdoms psykiater
Fra : Maria

Dato : 15-11-03 17:45

Nogen her som har prøvet at være hos en ungdoms psykiater?

Vil bare vide hvordan det er at være hos en psykiater i forhold til en
psykolog, har det nemlig ikke så godt med at skal afsted.

--
mvh.
Maria

Fra : machine99

Dato : 15-11-03 18:57

> [...]
>
> Vil bare vide hvordan det er at være hos en psykiater i forhold til en
> psykolog, har det nemlig ikke så godt med at skal afsted.

Jep

Forskellen er at psykiateren vil insistere på at bedøve dig med stærk
antipsykotisk medicin (specielt hvis du lider af en sygdom hvor den slags
overhovedet ikke hjælper fx. narkolepsi) :)

Læger... de elsker den slags

Fra : Maria

Dato : 15-11-03 19:22

> [...]
> antipsykotisk medicin (specielt hvis du lider af en sygdom hvor den slags
> overhovedet ikke hjælper fx. narkolepsi) :)

Hm...tja, hvad skal jeg sige....
Jeg har da godt nok nogle problemer så som:
hader mine forældre, møder ikke til tiden hvis jeg ikke bliver sparket
afsted, utryg-usikker-nervøs når jeg skal starte på noget nyt.

Men hvorfor jeg skal til en ungdoms psykiater ved jeg sq ikke lige...

Men ja, det er min læge som har sagt han synes jeg skulle prøve sådan en.
--
mvh.
Maria

Fra : Helle

Dato : 15-11-03 21:29

"Maria" <sletmaria@sletfjong.dk> wrote in message
newsryoymzcgv45exk@news.tele.dk...

> [...]
>
> Men hvorfor jeg skal til en ungdoms psykiater ved jeg sq ikke lige...
>
> Men ja, det er min læge som har sagt han synes jeg skulle prøve sådan en.

Forskellen på en psykiater og en psykolog er, at psykiateren kan udskrive
medicin til dig - det kan psykologen ikke. Derfor henviser lægen dig til en
psykiater så du kan få den korekte medicin hvis dette er et behov. Lægen
kunne på sin vis også bare give dig noget antidepressiv medicin men har
henvist dig til en psykiater for at gøre behandlingen mere korrekt og
effektiv. Du skal slet ikke frygte det - du bliver ikke tvunget til noget du
ikke kan gå ind for. Du skal tale med vedkommende om dine problemer ligesom
hos en ganske alm. psykolog. Så læg ikke så meget i jobtitlen.

Held og lykke med det.

Mvh Helle

Fra : Maria

Dato : 15-11-03 21:47

> [...]
> ligesom
> hos en ganske alm. psykolog. Så læg ikke så meget i jobtitlen.

DDoohh...det bliver sq en svær tid så! - Min tidl. kollega har brugt ca. 1
år på at finde ud af hvem jeg er, hvordan jeg har det. Fordi jeg ikke
"åbner mig", når jeg ikke kender folk. Jeg tror umiddelbart ikke, at jeg
kan være lige så åben over for en psykiater som jeg kan være over for min
tidl. kollega.
Min tidl. kollega ringer også når jeg skal noget, for ellers kommer jeg
ikke afsted.

--
mvh.
Maria

Fra : Helle

Dato : 15-11-03 21:57

> [...]
> tidl. kollega.
> Min tidl. kollega ringer også når jeg skal noget, for ellers kommer jeg

Ja det handler også meget om hvordan du går ind til psykiatrisk hjælp på.
Hvis du virkelig ØNSKER at få hjælp så kan han/hun hjælpe dig - ellers ikke.
Det er DIG der skal gøre arbejdet. Jeg taler af erfaring da jeg selv har
rendt meget hos forskellige psykiatere, psykologer mm. Hvis du går ind med
indstillingen om at vedkommende i hvert fald IKKE kan åbne op for dig og du
ikke kan/vil...tja, så kan du ligeså godt blive væk. En psykiater ér mere
professionel end din kollega.
Hos psykiateren vil I komme til at arbejde med den proces der sker når du
ikke kan komme afsted til de ting du skal. Det er fint din kollega ringer
MEN det giver dig ikke ansvarlighed - det er lidt en bjørnetjeneste.
Jeg kender det godt selv med ikke at kunne komme afsted men jeg har fået
hjælp til det og det går meget bedre.

Du skal ikke bare klaske alle dine problemer på bordet med det samme hos
psykiateren. I starter med at snakke om hvad det generelt handler om.
Psykiateren skriver notater og stikord ned for at kunne hjælpe dig bedst
muligt. Du fortæller hvad du forventer at lære/få styr på og derefter
arbejder I stille og roligt fremad. Det hele handler om at DU fortæller hvad
du føler og tænker og hvad DU tror DU kan gøre ved det. Psykiateren guider
dig på vej.
Jeg er sikker på du bliver glad for det HVIS du går ind til det med en vilje
om virkelig at ville det. Slip den kollega og sammenlign dem endelig ikke!!

Er det på en psykiatrisk afdeling eller bare praktiserende psykiater.

I øvrigt må du ikke være bange for at sige ja tak til anti depressiv
medicin - det hjælper.

Mvh Helle

Fra : Maria

Dato : 15-11-03 22:47

> [...]
>
> Er det på en psykiatrisk afdeling eller bare praktiserende psykiater.
>
> I øvrigt må du ikke være bange for at sige ja tak til anti depressiv

Hej Helle.

Jeg mener det var en som havde klinik oppe i byen.

Grunden til min tidl kollega ringer er, at jeg er hamrende nervøs, utryg og
usikker når jeg skal noget nyt. Jeg får lyst til at gemme mig så ingen kan
se mig. Når hun ringer ca. 15 min. før jeg skal køre, så får hun lige
"pillet" det utrygge og usikre af mig, så jeg kun er nervøs når jeg skal
afsted. Så har vi som regel en aftale om at hun eller jeg lige ringer før
jeg går ind af døren der hvor jeg kommer hen.

Det var min læge som mente jeg skulle hos en psykiater, men jeg mente ikke
det var nødvendigt, så jeg havde en snak med min tidl. kollega. Det er var
så hende som fik mig til at ringe til psykiateren og få en tid. Min tidl.
kollega har lovet at kigge over inden jeg skal til psykiateren første gang,
for lige snakke om det, og der vil hun nok også sige at jeg ikke må lukke
mig inde for så kan psykiateren ikke hjælpe mig.

Min tidl. kollega hjælper mig meget, for forholdet til min forældre (eller
hvad jeg skal kalde dem) er virkelig på minus listen. Min tidl. kollega
holder jeg utrolig meget. Faktisk meget mere end mine forældre.
--
mvh.
Maria

Fra : Allan Bach

Dato : 16-11-03 14:02

> [...]
> antipsykotisk medicin (specielt hvis du lider af en sygdom hvor den slags
> overhovedet ikke hjælper fx. narkolepsi) :)

Hold da Kæft en gang lort at lukke ud!!!!!!!

Har du overhovedet den mindste smule forstand på hvad du udtaler dig om??

Hvis du så i det mindste havde argumenteret for din udtalelse, men det er du
måske ikke i stand til ??

- Allan

Fra : machine99

Dato : 16-11-03 14:47

> Hold da Kæft en gang lort at lukke ud!!!!!!!

Du vil måske kalde dette at argumentere?

> [...]
>
> Hvis du så i det mindste havde argumenteret for din udtalelse, men det er

Jeg har ti års erfaring med læger, mine oplevelser med dem var meget dårlige

Fra : Maria

Dato : 16-11-03 14:52

> Jeg har ti års erfaring med læger, mine oplevelser med dem var meget
> dårlige

Hvorfor?

--
mvh.
Maria

Fra : machine99

Dato : 16-11-03 15:06

> Hvorfor?
>

> --
> mvh.
> Maria

Jeg har narkolepsi(en søvnsygdom) men blev sent til forskellige
(ungdoms)psykiatere der fyldte mig med lykkepiller og antipsykotisk medicin.

Problemet er at den slags medicin kun forværrer sygdommen.... derfor vil jeg
gerne advare imod at man ukritisk går til læge og indtager psykofarmaka uden
at kende konsekvenserne.

Fra : Helle

Dato : 16-11-03 15:21

"machine99" <please@no.spam> wrote in message

> [...]
jeg
> gerne advare imod at man ukritisk går til læge og indtager psykofarmaka

Det kan godt være at det er blevet forværret hos DIG men du kan ikke komme
at generalisere ALT medicin hos ALLE mennesker!! Du skriver "kun forværrer
sygdommen!" sikke noget pis. Måske i dit tilfælde og det er naturligvis en
skam. For MIT vedkommende (og mange andres) har psykofarmaka hjulpet rigtig
meget og havde jeg ikke fået det, var jeg ikke i live den dag i dag. Jeg har
fået antidepressiv medicin i 3½ år nu. Den ENESTE negative konsekvens det
har haft er at jeg tog 10 kg på - so what hvis man bare får det bedre med
sig selv inden i. Kiloene er jeg i øvrigt ved at smide med vægtkonsulenterne
nu.
Og andre konsekvenser: tja, jeg har fået det så meget bedre, ser mere lyst
på livet, sover bedre, er mere frisk såå..

Mvh Helle

Fra : machine99

Dato : 16-11-03 15:59

> Det kan godt være at det er blevet forværret hos DIG men du kan ikke komme
> at generalisere ALT medicin hos ALLE mennesker!!

Gjorde jeg det? Det tror jeg ikke..

> [...]
rigtig
> meget og havde jeg ikke fået det, var jeg ikke i live den dag i dag.

Det er rigtig fint men det skader altså ikke at undersøge tingene og være
tilpas kritisk.

Hvis man ikke lider af de 'to store' (depression og skizofreni) så kan man
komme temmelig galt af sted fordi lægerne meget ofte diagnosticerer og
behandler andre sygdomme som dem. Fejlmedicinering kan være meget farligt og
ødelægge ens livskvalitet.

Jeg er øvrigt ikke den eneste der kommet galt afsted, mange andre har også
oplevet kraftige bivirkninger selvom medicinen var udskrevet korrekt (for
ikke at nævne dem der mener de er blevet afhængige af lykkepiller)

> [...]
> Og andre konsekvenser: tja, jeg har fået det så meget bedre, ser mere lyst
> på livet, sover bedre, er mere frisk såå..

Det lyder jo rigtigt godt men hvad nu hvis du er blevet afhængig af
lykkepillerne? Det kan godt være det er et mindre problem men jeg vil nu
stadig kalde det en negativ konsekvens.

Fra : Maria

Dato : 16-11-03 17:40

Ja nu ved jeg altså ikke lige hvad jeg fejler andet jeg har problemer med:
at komme afsted når jeg skal noget nyt, er meget utryg, usikker, nervøs,
hader mine forældre, er ikke ret meget social.

Men hvad hvis psykiateren kan hjælpe, så vil jeg være lykkelig resten af
livet tror jeg.
--
mvh.
Maria

Fra : Maria

Dato : 16-11-03 17:38

> [...]
> lyst
> på livet, sover bedre, er mere frisk såå..

Hej Helle.

Det lyder jo helt som en drøm det her. Taget 10 kilo på, ser mere lyst på
livet, sover bedre, er mere frisk....

Jeg håber jeg oplever det samme så For jeg står netop i den situation
at jeg rent faktisk skal tage 10 - 15 kg på grund af undervægt, og min
læge, klinisk diætisk på sygehuset kan ikke hjælpe mig.

--
mvh.
Maria

Fra : Maria

Dato : 16-11-03 14:53

Sun, 16 Nov 2003 14:01:44 +0100, Allan Bach <allanbach@trillegaarden.dk>
skrev:

> [...]
>
> Hvis du så i det mindste havde argumenteret for din udtalelse, men det er

lige mine ord.....

--
mvh.
Maria