el-hegn
Fra : Anne Merstrand

Dato : 15-11-03 13:33

Vi har en hund, der bliver ved med at forcere vores hegn og vi ser os nu
nødsaget til at sætte strøm i hegnet i en periode for at lære den at blive
inde i haven.

Hvor får man sådan noget til en rimelig pris og hvordan etableres det? Kan
det evt. graves ned nogle steder, hvor der ikke er hegn (langs husmure)?

Anne Merstrand
Silkeborg

Fra : Pia J

Dato : 15-11-03 14:19

"Anne Merstrand" <mp168611@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> det evt. graves ned nogle steder, hvor der ikke er hegn (langs husmure)?

Den hopper vel ikke over huset? Strømmen behøver mig bekendt ikke gå i
rundkreds, den kan sagtens gå fra A til B uden at mødes i enderne.

Der kan købes billige strømagregater i forskellig styrke hos Harald Nyborg,
som også har billig tråd.

:Pia

Fra : Joker

Dato : 15-11-03 14:24

On Sat, 15 Nov 2003 13:33:08 +0100, Anne Merstrand wrote:

> [...]
> det evt. graves ned nogle steder, hvor der ikke er hegn (langs husmure)?

Harald Nyborg har et der rækker 10 km til 1099,-, det skulle vel klare det
meste.
Det er godt nok et følsomt emne du tager op - strøm og hunde.
Der er jo forskel på hundes trang til at komme ud på viderne, men jeg ville
foretrække andre træningsmetoder.
Der er sikkert nogen der har gode ideer til det. Min egen lærte det som
hvalp ved et kraftigt nej når grænsen var nået, men hun er også noget af en
"støvlepudser" der ikke skal for langt fra flokken hvor hun hører til.

MVH Per
http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=109968

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-03 10:22

"Joker" <joker@mailll.dk> wrote in message

> [...]
> Det er godt nok et følsomt emne du tager op - strøm og hunde.
> Der er jo forskel på hundes trang til at komme ud på viderne, men jeg

Det som folk (mig selv incl.) er i mod, er de skjulte. Et alm el-hegn vil
hunden lynhurtigt forbinde med ubehaget og hold sig indenfor.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : J. Jensen

Dato : 15-11-03 15:36

De El-Hegn Harald Nyborg har er til Køer og Heste , Jeg har aldrig set
El-Hegn til Hunde,
og jeg er netop gået på efterløn efter 48 år som elektriker.
Det er dyrplageri at bruge El-Hegn til hunde , hunde sætter snuden lige på
tråden .
Køer og Heste rører ved tråden med et behåret ben.
Et el-hegn slår hårdt , jeg har prøvet det mange gange , hvis du er i tvivl
så tag en tur på landet i
Weekenden . Glem alt om el- hegn .

Jøsses - Jøsses.

Hilsen J. Jensen

,

Fra : Pia J

Dato : 15-11-03 15:55

"J. Jensen" <1FINTEnyhedha@pc.dk(fjern 1FINTE)> wrote in message
> [...]
> og jeg er netop gået på efterløn efter 48 år som elektriker.
> Det er dyrplageri at bruge El-Hegn til hunde , hunde sætter snuden lige på

Det er rigtigt, mine hunde er kun gået i fold-hegnet EN gang.

Men jeg synes nu, jeg har set nogen med andre symboler på, høns fx? Jeg
troede faktisk de var svagere.

Ellers burde det være muligt at sætte en modstand på, så strømmen er mindre?

:Pia

Fra : JBH

Dato : 15-11-03 16:21

"J. Jensen" <1FINTEnyhedha@pc.dk(fjern 1FINTE)> skrev i en meddelelse
> [...]
> Køer og Heste rører ved tråden med et behåret ben.
> Et el-hegn slår hårdt , jeg har prøvet det mange gange , hvis du er i

http://www.harald-nyborg.dk/

Bestil nr 4406

MINI-MASTER HEGN 230V

Skån dyrene - undgå at bruge kraftige markhegn i staldene. Specielt
fremstillet til elanlæg over ko- og svinestalde. Ligeledes ideel til
hundegårde, voliére, korte hegn ved hønsegården m. m. Rækkeevne 500 m.

Kr 698,00

mvh
JBH

Fra : J. Jensen

Dato : 15-11-03 16:51

Jeg har netop set på 4406 hos Harald Nyborg via Internettet.
Hvor meget udgangsspænding dette hegn har ved jeg ikke, det er
udgangsspændingen og udgangsstrømmen
det kommer an på .
Jeg har aldrig set en hund med 5 cm tykke klove eller hove .
Man må blot håbe på, at det ikke er en smart sælger der har tilføjet "
hundegårde ".

Fra : JBH

Dato : 15-11-03 17:03

> Jeg har netop set på 4406 hos Harald Nyborg via Internettet.
> Hvor meget udgangsspænding dette hegn har ved jeg ikke, det er
> udgangsspændingen og udgangsstrømmen
> det kommer an på .

Jeps.
Jeg læste om en hund som døde, da dens halsbånd hang fast i et el-hegn og
hunden derved fik gentagende stød.
Såå hvis man bruger strøm, skal det gøres med omtanke

> Jeg har aldrig set en hund med 5 cm tykke klove eller hove .

Det har jeg heller ikke.. men det hjælper heller ikke hvis koen står og
sopper i vand som sådan nogle ind i mellem gør.

> Man må blot håbe på, at det ikke er en smart sælger der har tilføjet "
> hundegårde ".

Jeg har faktisk set et billede af en hund enten i reklamen eller direkte på
apparatet. Jeg mener nu de har sløjfet ordet Hund i hovedkataloget (i
bladform) de har nok fået på puklen.

mvh
JBH

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 16-11-03 07:36

On Sat, 15 Nov 2003 16:50:42 +0100, "J. Jensen"
> [...]

>Jeg har aldrig set en hund med 5 cm tykke klove eller hove .
>Man må blot håbe på, at det ikke er en smart sælger der har tilføjet "

Der står lidt om el-hegn til forskellige dyreracer her:
http://www.nervus.dk/nervusdk/pages/valg.htm
Det ser ud som om det el-hegn til hundegård har en energiudladning som
er omkring en hundrededel at det som skal bruges til kvæg.

Jeg mener at hvis en hund ikke føler det stærkere end vi mennesker
føler at el-hegn til kvæg, så er der ikke tale om noget uacceptabelt.

Mvh
Søren

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 15-11-03 17:08

> [...]
> nødsaget til at sætte strøm i hegnet i en periode for at lære den at blive

Har i tænkt på måske at sætte et højere hegn op?

Rinnie

Fra : Anne Merstrand

Dato : 15-11-03 17:18

Vi har tænkt på alt! Og vi har netop sat højere hegn op OG gravet det 10-20
cm. ned, men hunden vil bare ud....det er en Beagle!!!

Selvfølgelig er det absolut sidste løsning med el-hegn, men det er trods alt
bedre end at den bliver kørt over.

Tak for de gode....men også noget dyre....råd.

Anne
"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:bp5j4k$2b7m$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

Fra : J. Jensen

Dato : 15-11-03 17:31

Jeg kan anbefale et af Dansk Kennelklubs hundekursus , der kan man lære at
styre sin hund.

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-11-03 17:31

> [...]
alt
> bedre end at den bliver kørt over.
>
> Tak for de gode....men også noget dyre....råd.

Hvad med at gøre som jeg har gjort :

Jeg har lavet et hegn som er 2 meter højt og gravet en plade ned cirka 40 cm
deruover har jeg planer om at hele vejen langs med hegnet at ligge en række
fliser (50x50cm). Og det er nu ikke så stort et arbejde, har selv lavet
hegns-sektionerne, og gravet stolper og plader ned til en hundegård på cirka
100 m2,

Mvh MArtin

--Elektriker som har fået stød mere end rigeligt til at ikke ville gøre det
mod min værste fjende og da slet ikke mod min vuffer --

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 15-11-03 18:13

> [...]
10-20
> cm. ned, men hunden vil bare ud....det er en Beagle!!!

Det forklarer jo en hel del!
En meget eventyr-lysten race!

> Selvfølgelig er det absolut sidste løsning med el-hegn, men det er trods
alt
> bedre end at den bliver kørt over.

Absolut enig.
Det er bare med at finde noget som hunden ikke kommer for meget til skade
ved.
Spørgsmålet er om ikke der skal et special-designet hegn til. En mulighed er
også at sætte en træ-plade øverst på hegnet og så vippe den skråt ind over
haven. Det skulle den ikke kunne komme over.
En ikke videre dyr løsning, men den kræver lidt abejde selvfølgelig.

I bunden kan i bukke hegnet ind under en eller 2 rækker fliser. Dem skulle
selv en beagle ikke kunne grave igennem!

Held og lykke med det.

Rinnie
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : J. Jensen

Dato : 16-11-03 09:16

Nu er der blevet snakkes så meget el-hegn , men er der nogen der har tænkt
over hvordan hegnet skal udføres.
Vil man hænge een tråd op , i givet fald så , i hvilken højde.
Hvis man hænger den op i 20 cm højde kan hunden springe over , hvis man
hænger den i 40 cm højde kan den krybe under.
Et el-hegn er ikke noget columbusæg der løser alle problemer.
Den fysiske udformning af hegnet kan give så mange problemer , at det er
bedre at lave en indhegning på nogle kvadratmeter
og så lufte hunden på normal måde nogle gange om dagen.

Hilsen J. Jensen

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:bp5mvd$2eec$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 16-11-03 09:34

On Sun, 16 Nov 2003 09:16:25 +0100, "J. Jensen"
<1FINTEnyhedha@pc.dk(fjern 1FINTE)> wrote:

>Nu er der blevet snakkes så meget el-hegn , men er der nogen der har tænkt
>over hvordan hegnet skal udføres.
>Vil man hænge een tråd op , i givet fald så , i hvilken højde.

Ja, over det hegn som er der i forvejen, som øverste afslutning. 10 cm
over, eller hvad der er praktisk at udføre.

Mvh
Søren

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 15-11-03 18:47

On Sat, 15 Nov 2003 17:17:31 +0100, "Anne Merstrand"
<mp168611@get2net.dk> wrote:

>Vi har tænkt på alt! Og vi har netop sat højere hegn op OG gravet det 10-20
>cm. ned, men hunden vil bare ud....det er en Beagle!!!

Prøv at kigge ind i dk.fritid.kat, der er nogle indlæg med links til
hvordan man laver et hegn som holder en kat inde.
Det korte af det lange er at foroven skal hegnet gå vandret ind i
haven med ca. 0,5 m. Mon ikke det også kan holde en beagle inde.

Jeg har set en hest røre ved et el-hegn, det gav en svag sitren in
huden og ellers var hesten ligeglad. Jeg har også set min hund røre et
elhegn - den fór i galop ud over markerne med høje pivelyde. Den
nærmer sig ikke hegnet igen med omkr. 5-10 m. Så hvis I sætter alm.
ko- og fåre-elhegn op kunne det måske ende med at der kun er en lille
plet inde i midt i haven hvor hunde ville opholde sig.

Mvh
Søren

Fra : J. Jensen

Dato : 16-11-03 09:41

Hvis hegnet ikke er ineffektivt på grund af højtvoksende græs o. lign.
og du kunne tænke dig at prøve selv, så vil jeg hermed anbefale dig at tage
rene underbukser med.

Hilsen J. Jensen

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 16-11-03 11:05

On Sun, 16 Nov 2003 09:40:43 +0100, "J. Jensen"
> [...]

>og du kunne tænke dig at prøve selv, så vil jeg hermed anbefale dig at tage

Nu er det ikke el-hegn jeg taler om i den meddelelse du følger op på,
men jeg regner med det er det du henfører til.

Jeg har flere gange fået stød af el-hegn som barn, jeg erindrer ikke
at det gik specielt ud over underbukserne.

Mvh
Søren

Fra : Anja Bjerke

Dato : 16-11-03 02:54

Anne Merstrand wrote:
> Vi har tænkt på alt! Og vi har netop sat højere hegn op OG gravet det
> 10-20 cm. ned, men hunden vil bare ud....det er en Beagle!!!

Min svoger hadde også beagle, og endte opp med å legge nettingtak over hele
hundegården.... (Hunden klatret opp og over i hjørnet av hundegården.)
Bunnen støpte han, så da kom ikke hunden ned - og det ble lettere å holde
rent.

Her i Norge får man kjøpt hundegårdselementer som ikke er nett, men
"stolper". Disse klarer ikke hunden å klatre opp. Det finnes sikkert noe
slikt i Dk også?!

--
Hilsen Anja

anjagtb att online dot no

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-03 00:50

Sat, 15 Nov 2003 17:17:31 +0100, Anne Merstrand wrote:

> [...]
>bedre end at den bliver kørt over.
>Tak for de gode....men også noget dyre....råd.

Har I prøvet at køre den træt? Med træning eller løbe/gå-ture? F.eks.

--
Mvh Sonja P. sonpet***@pc.dk fjern salamien http://www.sonpet.dk

Bevar naturen...Sylt en rotte.

Fra : AG\(Amager\)

Dato : 15-11-03 18:11

Rinnie Ilsøe wrote:
> "Anne Merstrand" <mp168611@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Har i tænkt på måske at sætte et højere hegn op?
>
> Rinnie

Her er jeg HELT enig..
Enten et noget højere hegn som også er gravet mindst ½ meter ned i jorden
eller måske en lang snor så hunden ka' nå rundt i hele haven ??.. Jeg er
sikker på at det vil virke ligeså præventivt som et el-hegn.. Og ja, jeg ved
det godt, vufferen ka' filtre sig ind i sig selv og alverdens ting og sager
i haven, men alligevel noget mere humant end et el-hegn..
Beagler er nogen af de "værste" til det med udbrudsforsøg.

//Allan..

Fra : Firstname Lastname

Dato : 18-11-03 14:08

AG(Amager) wrote:
> Her er jeg HELT enig..
> Enten et noget højere hegn som også er gravet mindst ½ meter ned i jorden
> eller måske en lang snor så hunden ka' nå rundt i hele haven ??..
Mig bekendt er det ulovligt at binde/lænke sin hund i haven.

Fra : kr kristensen

Dato : 15-11-03 19:15

Der findes et nyt middel på markedet EN Jet care som er radiostyret
Det foregår på den måde.
Hunden får et halsbånd på (som ligner et elhalsbånd)når hunden så prøver på
at forcere det område hvor der er signaler udstøder halsbåndet noget der
ligner et vandpust op i hovedet på hunden og hunden bliver så lidt
forskrækket.
Denne Jetcare fås i flere varianter
En til hunden der gør og det er dens gøen som udløser pustet derudover fes
den med fjernstyring til andre former for træning
DET skal siges med det samme at det selvfølgelig er en form for afstraffelse
af hunden MEN det der sker er KUN at hunden bliver afbrudt i sin handling og
bliver lidt forskrækket OG j a den er lovlig og sælges i diverse dyrehandler
men den er dyr ca. 2000 kr
Kr

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 16-11-03 10:47

<mp168611@get2net.dk> wrote:

> [...]
>det evt. graves ned nogle steder, hvor der ikke er hegn (langs husmure)?

,hvorfor ikke bare bygge et ordentligt hegn den ikke kan komme under
eller over, det kan da ikke være så svært der er allerede nogle der
har givet tip til hvordan det gøres ? og så gå dog nogle ture med
hunden istedet for bare at lukke den ud i haven, det er sku da sikkert
derfor at den vil stikke af fra haven, fordi den vil ud og opleve
noget ! jeg ville sku også stikke af hvis jeg var lukket inde i en
have ! elhegn er dyrplageri !!!! og som en anden skrev at sætte
halsbånd på med fjernbetjening der sprøjter vand, det er sku da også
kun for tabere, der ikke gidder at gå op i deres hund, og bare vælger
den nemme løsning , så kan i lige så godt købe en god slangebøsse i
tyskland og skyde hunden hver gang den kommer i nærheden af hegnet ?
byg dog et ordentligt hegn, og så gå nogle lange ture med hunden så
den ikke får lyst til at stikke af.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 16-11-03 10:52

<mp168611@get2net.dk> wrote:

> [...]
>det evt. graves ned nogle steder, hvor der ikke er hegn (langs husmure)?

,,,,og det har ikke en skid med racen at gøre ! jeg går tidt forbi en
have hvor en gammel dame bor med sin beagle og der er hegnet altså kun
1½ meter højt helt normalt hegn, hun går bare lange ture med sin hund,
og bruger meget tid på det, som sådan en hund jo kræver, den er da
aldrig stukket af ! men det er klart at hvis hun bare havde nøjes med
at lukke den ud i haven altid så ville hun også være nød til at bygge
en fæstning omkring huset for at holde den inde .

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-03 00:53

Sun, 16 Nov 2003 09:52:22 +0000, Punish the deed, not the breed wrote:

> [...]
>at lukke den ud i haven altid så ville hun også være nød til at bygge
>en fæstning omkring huset for at holde den inde .

Enig!

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 16-11-03 11:09

<mp168611@get2net.dk> wrote:

> [...]
>det evt. graves ned nogle steder, hvor der ikke er hegn (langs husmure)?

Hvad med en hundegård med overdækning?

Fra : Kimmi

Dato : 17-11-03 13:24

Hej Anne
Hvis man vælger denne metode, mener jeg at man bør sætte sig ind i tingene,
du kunne måske starte på nedstående URL

http://pet.innotek.net/shop/department.htm?loc=1&PHPSESSID=7d9fd7fa14faa8d1f
36c90802fdca89c

mvh/kimmi