"Søren Uttrup" <nospamsvu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
news:3fbccdd1$0$95091$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Har det noget med kørekortets type at gøre, jeg troede da at det var
bilens
> data (trækvægt) der bestemte her ?
Det har ikke noget med kørekorttypen at gøre men det passe som regel
sammen - og der er aldrig regler uden undtagelser
> Vil det sige at en bil der vejer 1200 kg. normalt kan trække 1250 kg. op
af
> en 12 % hældning, hvis den altså ikke har en trækvægt under 1250 kg. ?
>
Tjaa fabrikkerne er nu ligeglade med kørekorttyper
)) - den max
påhængsvægt der anføres fra frabrikkens side og det den typegodkendes til er
målt ud fra en 12 % stigning. Dette kan så ændres til en højere påhængsvægt
som så svare til 8 % stigning - MEN under forudsætning af de tekniske
specifikationer også tillader det - men der er stor forskel. Mange franske
biler må næsten intet trække mens koranerne må slæbe hele lastvognstrailer.
Det med kørekortet er B og BE bliver først aktuelt hvis hvis din bil f.eks.
er typegodkendt til max 1.050 kg (12% stigning) men bilen vejer 1.200 kg.
Fabrikken tillader så max 1.300 kg (8 % stigning) så han du syne bilen op
til max 1.250 kg påhæng og så køre på B-kørekort - hvis du udnytter de 1.300
kg er det BE-kortet du skal have med.
--
mvh.
T. Hartung ** Nu også med GPS **
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung