Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Monitor-Scanner-Printer kalibrering?
Fra : //zigge

Dato : 14-11-03 17:12

Hej

Jeg har for længst indset behovet for at få kalibreret mit "foto setup", men
da jeg er en fattig studerende, syntes jeg ikke at jeg har råd til at betale
de $300 for f.eks. Monaco EZ Color.

Er der nogen af jer der kan foreslå et billigt alternativ til ovenstående?

Mit grafiske udstyr består af:
Philips Brilliance 201B 21" skærm.
Canon Powershot A40 kamera.
Canon S820D Printer.
Canon Canoscan 5000F

Det jeg allerhelst ville have, var et program der ud fra et indscannet
billede evt. et printet med printeren, kunne kalibrere mine profiler. Det er
ikke så væsentligt om profilerne passer til "omverdenen" jeg er mest
intereserret i at afstemme processen fra kamera/scanner til printer.

Mvh
//zigge

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-11-03 12:10

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote in

> [...]
> betale de $300 for f.eks. Monaco EZ Color.
>
> Er der nogen af jer der kan foreslå et billigt alternativ til

En ColorVision Spyder til til omkring $170? Jeg har ikke selv brugt den, men
har set reklamer for den på www.dpreview.com

Se -> http://www.colorvision.com/store.shtml

Måske du kan finde én at dele den med?

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : //zigge

Dato : 16-11-03 00:09

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse

> En ColorVision Spyder til til omkring $170? Jeg har ikke selv brugt den,
men
> har set reklamer for den på www.dpreview.com
>
> Se -> http://www.colorvision.com/store.shtml

Så vidt jeg ved er pantone's måde at implementere icc profilerne på ikke
helt nemt at arbejde med i alle programmer, men det er et godt forslag.
Hvad gør du selv?

Det jeg lurede mest på, var en "semigod" løsning hvor man kan bruge et
standart farvekort og scanne som udgangspunkt for kalibreringen. Men jeg ved
ikke helt nok om det til at vide om det kan lade sig gøre?
Min tanke er, at hvis man har et kendt farvekort. Burde det så ikke være
muligt at lave en profil til sin scanner og derefter printe et prøvetryk der
kan bruges til at kalibrere printeren med ved at scanne det med sin nu
kalibrerede scanner?

Umiddelbart virker det for mig som om at hvis ens skærm er indstillet så
godt man kan vha. f.eks. Adobe Gamma er det ikke så kritisk om man har en
Spyder til hjælp - tager jeg helt fejl? Hvor meget er er der "at hente" ved
at kalibrere sin skærm vha. et colorimeter?

> Måske du kan finde én at dele den med?

Ja det ville da være fint
Hvis der er nogle her i Ålborg-området der med på ideen så må i meget gerne
lægge en besked i gruppen, så er jeg gerne mand for at lave en lille
"forening".

Jeg har prøvet at kontakte et trykkeri for at få dem til at lave en profil
til mig, og det er ganske muligt. Men det koster bare 500,- pr. profil. Og
det er jo fint nok, men hvis man skal give det hver gang man falder over et
godt tilbud på papir bliver det for dyrt i længden.

Jeg har ikke just gjort det nemmere for mig selv at få gode print, da jeg af
nærighed bruger både uoriginale blæk og papir typer til min printer. Men
normalt kan jeg godt sjusse mig frem til rimelige resultater. Dog ville det
da være fedt, hvis man kunne lave gode profiler til f.eks farvet papir osv.
Men grundliggende er målet bare at kunne få gode print på ikke originalt
fotopapir - der er jo en del at spare.

Mvh
//zigge

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 16-11-03 21:23

> Så vidt jeg ved er pantone's måde at implementere icc profilerne på ikke
> helt nemt at arbejde med i alle programmer, men det er et godt forslag.
> Hvad gør du selv?

Ingen ting - jeg bruger digital kamera og dens farveprofil er tæt nok på sRGB
til at det er godt nok for mig.

> [...]
> muligt at lave en profil til sin scanner og derefter printe et prøvetryk
> der kan bruges til at kalibrere printeren med ved at scanne det med sin

Sådan en løsning er jeg 99% sikker på findes - jeg har læst om den i forums på
www.dpreview.com, jeg mener det var Printer forumet, men det er ihvertfald 6
måneder siden. Jeg forsøgte en hurtig søgning men kunne ikke finde linket igen
og jeg har desværre for travlt på arbejdet til at jeg kan lede forum'et
igennem lige nu..

Løsningen fungerer nøjagtig som du beskriver - man får et specielt farvekort
som man kan scanne eller tage et billede af med sit digitalkamera og så bruge
den medfølgende software til at bygge en profil. Man kan også printe en TIF
fil på sin printer og efterfølgende scanne den ind og bruge software til at
lave en profil med..

> [...]
> Spyder til hjælp - tager jeg helt fejl? Hvor meget er er der "at hente"
> ved at kalibrere sin skærm vha. et colorimeter?

Jeg ved det desværre ikke, jeg har aldrig selv brugt andet end Adobe Gamma og
så færdige papir/blæk profiler til min printer..