At lave en DVD fra 'scratch'
Fra : Martin K. R.

Dato : 14-11-03 15:34

Jeg har en plan om at lege lidt med at lave en DVD 'fra bunden' (dvs. ikke
kopiere fra andre DVD'er). Min idé er at optage udsendelser fra TV, lave
menuer osv. og så brænde resultatet på en DVD-skive. Da jeg ikke har leget
med det her før, har jeg et par spørgsmål (links modtages med kyshånd, hvis
spørgsmålene er for trivielle).

1. Først skal jeg have signalet fra TV og ind i PC'en, dvs. et TV-kort. Det
skal også have S-video ind, da jeg også gerne vil konvertere en stak S-VHS
bånd. Den færdige DVD skal helst ikke kunne skelnes fra et normalt
TV-signal, så så lidt kvalitetstab som muligt. Hvis prisen er af mindre
betydning, hvilke kort er der så? Evt. hvilke mærker er gode og hvilke er
mindre gode?
Bør jeg vælge et eksternt kort bedre frem for et internt?
KAN man overhovedet 'grabbe' fra TV uden kvalitetstab?

2. Nu skal diverse filmklip så sættes sammen med hjemmelavede menuer etc.
Jeg har set på Adobe Encore DVD, meeeen det er jo version 1.0 så... Jeg vil
gerne være kreativ (animerede menuer, musik etc.), så de programmer der kun
kan tilbyde 4-5 templates er ikke interessante. Har i erfaringer med andre
'DVD-authoring' programmer i den seriøse ende? Det er godt nok et software
spørgsmål, men jeg synes alligevel det hører hjemme her...

3. Nu skal resultatet så ned på en DVD-skive. Det er der vel ikke mange ben
i - en Plextor/Pioneer/Sony kan vel klare det? Her skal jeg vel bare være
sikker på at min - fritstående - DVD-afspiller kan læse formatet.
Hvor mange minutters optagelser kan der ca. være på en 4.7GB DVD?

Er der noget jeg ellers har overset? Hints, tips og tricks? Do's and
don't's?

På forhånd tak,
Martin

Fra : Kim

Dato : 14-11-03 16:00

On Fri, 14 Nov 2003 15:34:03 +0100, "Martin K. R."
<mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

>Jeg har en plan om at lege lidt med at lave en DVD 'fra bunden' (dvs. ikke
>kopiere fra andre DVD'er). Min idé er at optage udsendelser fra TV, lave
>menuer osv. og så brænde resultatet på en DVD-skive.

Prøv at spørge i den rette gruppe :

dk.edb.videoredigering

--
Kim

Fra : Martin K. R.

Dato : 14-11-03 17:04

"Kim" <x@x.x> wrote in message

ikke

> Prøv at spørge i den rette gruppe :
>
> dk.edb.videoredigering

Tak, det prøver jeg
Jeg søgte på "DVD" i grupperne men fandt ikke lige en relevant...

Martin