oasenet.dk
Fra : Towli

Dato : 13-11-03 11:51

Hej

Jeg var lige inde og chekke Oasenet's (nævnt i dag i Politiken) hjemmeside.
De skriver at hver husstand får leveret 10Mbit/s.
Dvs. at hvis 1000 lejligheder kobler sig på er den totale backbone til
Internettet på 10 Gbit/s?
Det er da en orn'lig motherfucker af et Internetsugerør hva'?
Gad vide om der følger nisser med i aftalen med DanskBredbånd...

/T

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-03 12:15

"Towli" <towli@(fjernes)oldboyz.dk> skrev:

>De skriver at hver husstand får leveret 10Mbit/s.
>Dvs. at hvis 1000 lejligheder kobler sig på er den totale backbone til
>Internettet på 10 Gbit/s?

Nej. Alle udbydere oversælger deres kapacitet. Hvis alle
Stofanetkunder samtidig vil trække 1 Mbps, er der nogen af dem
der må vente længe på at få netadgang eller også drosler de alle
sammen ned på måske 100 kbps.

>Det er da en orn'lig motherfucker af et Internetsugerør hva'?

Det er naturligvis relevant at hitte ud af om de over-oversælger
deres kapacitet.

--
Bertel

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-11-03 16:54

"Towli" <towli@(fjernes)oldboyz.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> Det er da en orn'lig motherfucker af et Internetsugerør hva'?
> Gad vide om der følger nisser med i aftalen med DanskBredbånd...

Bemærk den sædvanligvise udeladning. Hver husstand får 10Mbit......til
hvad?

Sikkert 10Mbit til Oasenet og så er der en backbone på 255Mbit eller
2x255Mbit ud af deres virksomhed til resten af internet.

Hvis det var garanteret 10Mbit internet så ville der være noget at skrive
om.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens

Dato : 13-11-03 22:54

"Towli" <towli@(fjernes)oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> De skriver at hver husstand får leveret 10Mbit/s.
> Dvs. at hvis 1000 lejligheder kobler sig på er den totale backbone til

Nej, for der er ingen der belaster forbindelsen 100% konstant. Prøv at
forestille dig hvor stor din harddisk så skal være for at få plads til at
det data du ville kunne suge ned på en uge.
Hvis du kigger på belastningen af din Internetforbindelse vil du se at den
ikke er særligt belastet hele tiden.
F.eks. hænger det også sammen med størrelsen af forbindelsen. Da jeg fik
min første "always on" forbindelse, var den konstant belastet 24 timer i
døgnet. Den var på 256 Kbit/s så det var intet problem at "fylde den ud".
En film tog ca. 14 timer at hente (såhut jeg hvisker). Senere fik jeg den
opgraderet og pludselig var det ikke altid den var belastet. Nu har jeg 2,5
Mbit/s og filmen tager kun 1,4 time at hente. Linien er sjældent belastet
nu, jeg kan simpelthen ikke hente så meget data........

Derudover skal du også tænke på at mange webservere f.eks. stadig sidder på
en 2 Mbit/s forbindelse eller mindre. Du har derfor ikke mulighed for at
hente data hurtigere end med 2 Mbit/s eller lavere fra en sådan
forbindelse/server.

I Næsby Antennelaug (http://www.nal-net.dk) som jeg er på deles ca. 1400
brugere om 45 Mbit/s. I tidsrummet 16 - 23 er spidsbelastningen på linien
oppe på omkring 30 Mbit/s. Det er fordi de 1400 brugere jo ikke alle henter
konstant, selvom det er i "primetime".

> Det er da en orn'lig motherfucker af et Internetsugerør hva'?
Det vil være alt for dyrt...

> Gad vide om der følger nisser med i aftalen med DanskBredbånd...
Nej, hvorfor skulle der dog det ? (Jo, måske reklame kravlenisser til pynt
)

Jens