Fejl på lydsporet til Charlie's Angels R1.
Fra : RANielsen.

Dato : 15-04-01 12:58

Er jeg mon den eneste, der syntedes der manglede noget på knald på
Subwoofersporet, på denne DVD r1 film ?
Jeg konstaterede efter at have set filmen, at subwooferen skulle hæves
12-15 dB for at nå op på standard niveauet.

Øv, hvorfor er der så meget forskel på DVD skivernes DD og dts 5.1
lydspor.

Mere THX godkendelse udbedes snarest pålagt DVD mediets Sub lydspor!!!

--
Venlig hilsen: Rasmus.

Fra : Claus Nielsen

Dato : 15-04-01 18:50

>Øv, hvorfor er der så meget forskel på DVD skivernes DD og dts 5.1
>lydspor.

Prøv en gang at læse denne (norske) relaterede artikel...
http://www.dvdforeningen.no/artikler/05DTS.shtml

Mvh, Claus Nielsen
---
e-mail: cnn@post6.tele.dk
homepage: http://home6.inet.tele.dk/cnn

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 16-04-01 00:13

"Claus Nielsen" <cnn@post6.tele.dk> wrote in message

> Prøv en gang at læse denne (norske) relaterede artikel...
> http://www.dvdforeningen.no/artikler/05DTS.shtml

Den oprindelige artikel fra dolby findes rundt omkring på nettet, men i mine
øjne er en direkte kritik af en konkurrent det det laveste en producent kan
gøre for at sætte sig selv i bedre lys.

Mvh. Rene Eske Jensen, rene@eskejensen.dk
http://www.eskejensen.dk/rene

D. 11/11-00 kl. 1:42: Nybagt far til en pige, 3460g 52cm.
Nyt billede d. 30/1-01:
http://www.eskejensen.dk/rene/prinsessen2.jpg

Fra : RANielsen.

Dato : 16-04-01 01:07

"Claus Nielsen" <cnn@post6.tele.dk> skrev:

> Prøv en gang at læse denne (norske) relaterede artikel...
> http://www.dvdforeningen.no/artikler/05DTS.shtml

Tænkte jeg det ikke nok, DTS er noget fusk i den forstand at de SLET
ikke har styr på niveauet overhovedet. Så kan jeg da også bedre forstå
at
mange dts lydspor kræver 'løbende' justering under 'kikning'. Fedt at få
det bekræftet på anden vis. Det er altså ikke mine øre der tager fejl
når de melder om overdrevet Sub eller for lidt centerlyd på dts spor,
det er simpelthen dts encodningen der stinker langt væk af
uprofessionalisme og en lille smule begyndervanskeligheder. Det er også
derfor, at nogle dts lydspor gør meget brug af SUB kanalen, medens andre
kun bruger denne kanal ganske få gange i løbet af filmen.

Hvis vi nu antager at dts virkeligt lyder så meget bedre end DD. Kan det
så retfærdiggøre at man skal fintune sit anlæg til hver enkelt dts
lydspor ? Det syntes jeg ikke.
DTS lyder bedre, men ikke når man ved man skal justere på dit og dat
igennem filmens forløb, for til sidst i filmen, at side med et setup der
passer 10-4, men ikke passer til det næste dts lydspor.
Jeg har nu set langt over 200 film med Dolby Digital 5.1 lydspor på,
heraf er det kun Charlie´s Angels der skuffer pga. dårlig Sub kanal. Jeg
har vel set 25 film med dts lydsporet sat til, ud af dem er der vel kun
10 der har passet til mit DD setup. På de andre har der været en eller
anden stor eller lille justering undervejs og nogle har lydt decideret
elendigt bla. Apollo 13, The Haunting, Galaxy Quest og Twister.
Apollo 13 kunne ikke redes med justeringer, min gamle Pro Logic
Laserdisc version var stadig klart den bedste.
The Hauntings sub kanal er alt alt for overdrevet, om end det også var
lidt min egen fejl.
Galaxy Quest bruger sub kanalen alt alt for lidt, her var jeg nød til at
sætte front og center til 'small' med en dele frekvens ved 60 Hz, for at
få noget ud af subwooferne.
Twister var ganske smart anrettet, her kunne man med 'audio select'
knappen på remuten frit skifte mellem dts 5.1 (full rate) og DD 5.1 448
kb/sec. Jeg kan ikke udpege en vinder af de 2, men noget tyder på at dts
skjuler noget siden, man næsten altid skal ud i 'Audio setup' menuen
for at skifte mellem de 2 forskellige lydformater, hvorfor skal det være
så svært at AB teste med et enkelt tastetryk !?

Jeg så i starten af min hjemmebio karriere dts som et kvalitetstegn, men
da kvaliteten ikke altid har kunnet opveje 'problemerne', så er jeg nu
begyndt at gå uden om dts versionerne. Dolby Digital lyder udmærket og
holder sig til for mit systems vedkommende passende stabilt niveau på
alle 6 kanaler.

Sider man og ser film, og er den benyttede DD decoder af en god
kvalitet,
så er det meget svært at høre forskel på lydkvaliteten DD vs. dts. Kan
det tænkes at de billige DD/dts forstærkere som gør brug af middelmådige
dts/DD decodere + efterfølgende signalbehandling, derfor ikke formår at
håndtere DD på samme høje niveau som dts, da et kraftigere komprimet
(DD) signal er mere følsomt som det knapt så komprimerede dts signal ?
Bare en tanke...

Alt det her snak ændre selvfølgelig ikke på, at der er fejl (IMO) på
Dolby Digital 5.1 lydsporet på Charlie´s Angels. Her kan det også være
en fordel at sende de lave toner under 60 Hz fra front og evt.
centerkanelen ud til subwooferen, for de dybe sub lyde er der, bare ikke
i subkanalen.

--
Rasmus.

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 16-04-01 11:41

"RANielsen." <surtceps@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> at
> mange dts lydspor kræver 'løbende' justering under 'kikning'. Fedt at få

Husk lige på at artiklen der omtales er skrevet af Dolby, de er nok ikke de
mest uvildige til at skrive sådan en artikel.

> [...]
> for at skifte mellem de 2 forskellige lydformater, hvorfor skal det være
> så svært at AB teste med et enkelt tastetryk !?

Grunden til at det har været sådan er at advarsels billedet skulle vises, da
man kan ødelægge sit anlæg hvis man ikke har en dts decoder.

> [...]
> håndtere DD på samme høje niveau som dts, da et kraftigere komprimet
> (DD) signal er mere følsomt som det knapt så komprimerede dts signal ?

Det er nok nærmere omvendt, jo bedre anlægget er jo større er forskellen på
Dolby og dts.

> [...]
> en fordel at sende de lave toner under 60 Hz fra front og evt.
> centerkanelen ud til subwooferen, for de dybe sub lyde er der, bare ikke

Det beskriver lidt det problem Dolby lider af. For at lave Dolby Digital så
bagudkompatibelt har man valgt at give mulighed for downsampling af
lydsporet. Det er for så vidt også godt nok, men det betyder at lydmanden
skal tage højde for at det også skal lyde godt når der afspilles i Dolby Pro
Logic. Når Dolby Digital downmixes til Dolby Pro Logic smides LFE kanalen
simpelt hen væk, det kan være derfor at der ikke er særlig meget gang i LFE
kanalen. Det er af samme grund at en THX godkendt DVD skal indeholde et alm.
Dolby Surround lydspor ved siden af 5.1 lydsporet. Findes der et engelsk
Dolby Surround lydspor på CA?

Fra : RANielsen.

Dato : 16-04-01 12:53

"Rene Eske Jensen" <renenews@eskejensen.dk> skrev:

> Husk lige på at artiklen der omtales er skrevet
> af Dolby, de er nok ikke de
> mest uvildige til at skrive sådan en artikel.

Jo; selvfølgelig skal artiklen tages med en gran salt. Men det faktum at
Dolby er de store drenge, gør dem ikke nødvendigvis til skurkene og da
de fleste magasiner roser dts's overlegenhed til skyerne pga. dts er det
lille uafhængige selskab der rutter med dataene. Stører bitrate er ikke
nødvendigvis vejen til en bedre kvalitet.
Dts er bare ikke så meget bedre, som mange artikler og folk gør det til.
Når dts systemet så ikke engang kan holde sig til et standard niveau, så
gør det ikke sagen bedre. Det ville være rart hvis dts tilpassede deres
niveau til DD, så man kunne benytte samme indstilling til alle typer 5.1
lyd. Dts folkene kunne i det mindste holde sig til selv kun at bruge ét
niveau, det ville gøre livet lettere for os som kun er tilfredse med den
lyd.
Det er da også tankevækkende at dts skal bruge 4 gange så meget plads
for at opnå samme/måske lidt bedre lydkvalitet som Dolby Digital.

> Grunden til at det har været sådan er at advarsels
> billedet skulle vises, da man kan ødelægge sit anlæg
> hvis man ikke har en dts decoder.

Det kan sagtens være derfor, men det kan også være for at hindre folk i
at lyn AB teste, dts er sikkert også godt klar over at ikke ret mange
alm. 'hjemmebiograf o' maner' kan høre forskel på DD 448 kb/sec og dts,
måske de/vi kan høre forskel, men vi kan ikke udpege en vinder!
Jeg tror jeg ville falde i med begge ben hvis, jeg skulle deltage i en
'blind test', selvom jeg hævder at dts lyder bedre.

> Det er nok nærmere omvendt, jo bedre anlægget er
> jo større er forskellen på Dolby og dts.

Nej, for jo bedre anlægget er, jo tættere vil DD og dts lydsporene komme
til at lyde som original master sporet. Dts kan jo under ingen
omstændigheder lyde bedre end originalen. Ergo vil forskellen blive
mindre.

> Det beskriver lidt det problem Dolby lider af.

Det er første gang jeg har oplevet problemet med DD, så det kan vel ikke
være en lidelse. Til gengæld er lider dts meget af det problem. IMO.

Hvis vi nu siger at sub-kanalen ikke skal bruges mere som på Charlie´s
Angels (Dolby) og fx. Galaxyquest (dts), så skal man have nogle MEGET
store H/V/C + RS/VS højtalere der går ned til 20 Hz -0 dB, for eller
bliver det en tam omgang film lyd. Jeg ville i så fald nødigt være
indehaver af et Surroundsystem bestående af små 2-vejs højtalere
kombineret med en stor subwoofer.

> Dolby Surround lydspor på CA?

Ja, det er der.

Det jeg ville med dette indlæg:
1) Kritisere / advare imod DD 5.1 lydsporet på CA, da den ligger
langt fra standarden.
2) Brokke mig over at dts (især) og DD systemerne ikke holder sig til
ÉT standard niveau på alle udgivelser. Det ville jo være dejligt hvis,
man ikke skulle justerer på sit anlæg efter at have fundet et niveau
passende til sit eget behov.

--
Rasmus.

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 16-04-01 14:38

> [...]
> til at lyde som original master sporet. Dts kan jo under ingen
> omstændigheder lyde bedre end originalen. Ergo vil forskellen blive

Den logik tror jeg ikke du kommer langt med! Det er jo direkte omvendt, jo
bedre anlægget er, jo finere detaljer i musikken vil afsløres, disse
detaljer fjernes så mere eller mindre med de forskellige kodninger (dd/dts)
afhængig af bitraten. Et dårligt anlæg vil ikke være istand til at gengive
disse detaljer, ergo vil de kodede versioner komme tættere på originalen. Og
nej, det bliver aldrig bedre med dts, men det er heller ikke sådan at dyre
anlæg er bedre til at dekode de kodede versioner rent bitmæssigt.

> [...]
> ÉT standard niveau på alle udgivelser. Det ville jo være dejligt hvis,
> man ikke skulle justerer på sit anlæg efter at have fundet et niveau

Et godt og neutralt anlæg er vel et anlæg der gengiver det
instruktørens/lydmandens præferencer og ikke dine (du skal høre hvad
instruktøren/lydmanden har tænkt sig at du skal høre). Jeg synes i og for
sig ikke der er noget i vejen for at film lyder forskelligt, så længe det
ligger inden for hvad et godt anlæg formåer at gengive (her ville "The
Haunting" nok falde uden for).

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 16-04-01 00:24

> [...]
> Jeg konstaterede efter at have set filmen, at subwooferen skulle hæves
> 12-15 dB for at nå op på standard niveauet.

Hvad er standard niveau?

Fra : RANielsen.

Dato : 16-04-01 01:10

"Rene Eske Jensen" <renenews@eskejensen.dk> skrev:

> Hvad er standard niveau?

Minus 10 dB ved film og minus 12-14 dB ved musik.

--
Rasmus.

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 16-04-01 11:42

> Minus 10 dB ved film og minus 12-14 dB ved musik.

OK, det er det niveau du indstiller din volumen knap på, men hvordan
bestemmer du standard niveau for subwooferen?

Fra : RANielsen.

Dato : 16-04-01 13:07

"Rene Eske Jensen" <renenews@eskejensen.dk> skrev:

> OK, det er det niveau du indstiller din volumen knap på, men hvordan
> bestemmer du standard niveau for subwooferen?

Både ja og nej.
Volumen knappen er for så vidt ligegyldig i dette sammenhæng. Mit anlæg
er som du/i sikkert allerede ved blevet 'trimmet' igennem et års tid med
mine egne små 'lytlapper'. Dette er sidenhen blevet efter kontrolleret
med et måle apparat og test lydspor fra bla. Video Essentials.

Mit anlæg er derfor trimmet således til et normalt godt DD lydspor:
Front = 0 dB. (Large)
Center = -2,5 dB. (Large)
Surround = +2 dB. (Large)
Subwoofer: - 12 dB. (Gider ikke trimme det elektroniske delefilter
med -12 dB).
Master volumen: -39 dB.

På filmen CA endte konfigurationen op således:
Front = 0 dB. (Small) Delt ved 60 Hz.
Center = -2 dB. (Large)
Surround = +2 dB. (Large)
Subwoofer: - 12 dB.
Master volumen: -39 dB.

Jeg prøvede efter at have set filmen med følgende uden megen held:
Front = 0 dB. (Large)
Center = -2,5 dB. (Large)
Surround = +2 dB. (Large)
Subwoofer: +3 dB.
Hoved volumen: -39 dB. ( Klokken 11 )

Ikke engang ved +3 dB på Sub kanalen lød det ordentligt, men CA
konfigurationen lød også udmærket. Det var bare ikke optimalt og lidt
træls, at jeg skulle spille tid under filmen på at lave løbende
justeringer.

--
Rasmus.

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 16-04-01 14:41

> På filmen CA endte konfigurationen op således:
> Front = 0 dB. (Small) Delt ved 60 Hz.
> Center = -2 dB. (Large)
> Surround = +2 dB. (Large)
> Subwoofer: - 12 dB.
> Master volumen: -39 dB.

Nu spørger jeg nok lidt dumt, men hvilken center højtaler har du, siden du
mener at den er så stor at den skal gengive fuld frekvensområde?

Fra : RANielsen.

Dato : 16-04-01 20:15

"Rene Eske Jensen" <renenews@eskejensen.dk> skrev:

> Nu spørger jeg nok lidt dumt, men hvilken
> center højtaler har du, siden du mener at den
> er så stor at den skal gengive fuld frekvensområde?

Det er en QLN Center 600, den spiller faktisk godt der ned af, den når
lige som mine KEF 104/2 ikke helt ned til 20 Hz -0 dB, men jeg syntes
det lyder bedst at give dem fuld frekvensområde alligevel, selvom jeg
har muligheden for at sende de frekvenser under 40 (op til 200 Hz i 10
dB trin) Hz ud til subwooferen.
QLN Center 600 er lidt af en Brian højtaler, den spiller lidt for meget
bas, men ellers syntes jeg den spiller rigtigt godt, taget prisen på
3000,- i betragtning.

--
Rasmus.

Fra : Ole Alm

Dato : 16-04-01 15:05

> [...]
> lydspor.
>
> Mere THX godkendelse udbedes snarest pålagt DVD mediets Sub lydspor!!!

Der må være en fejl, det kan ikke passe at du skal skrue 12-15 dB op for din sub. Jeg har den samme
sub som dig, har alle højttalere til "large" (DALI 18MKII, Boston VR12 (center), DALI 102
(surround)), og har aldrig været ude for at skulle justere mere end 1-2 dB, og det er endda meget
sjældent. Jeg tror at "lydmanden" på CA har en anden mening om bas end du har eller at du sidder
meget uheldigt i forhold til dine subs.

Har du i øvrigt prøvet at sætte dine subs på sammen med front l/r og derved have en 5.0 opstilling
men med front l/r som går ned til 20 Hz. Og lade 0.1 lyden komme gennem fronten!? Jeg har pt denne
opstilling, og synes at det lyder bedre end den mere "normale" opsætning med fem højttalere og en
sub. Jeg synes, at jeg får bedre udnyttelse af min sub., bedre bas, måske fordi at der ikke er
dobbelt filtrering (forstærker udgang + sub filter) til dem?!

mvh Ole

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 16-04-01 15:47

"Ole Alm" <oma@et.dtu.dk> wrote in message

> [...]
din sub. Jeg har den
> samme sub som dig, har alle højttalere til "large" (DALI 18MKII, Boston

Nu kender jeg ikke Dali 18MKII, men hvorfor i alverden har du valgt "large"
på center og surround kanalerne. Godt nok er Boston'en stor, men den går
ikke under 60Hz, det gør surroundhøjtalerne heller ikke. Skulle jeg bestemme
ville de alle, måske pånær højre/venstre højtaler blive sat til "small" med
crossover ved 80Hz.

Fra : Ole Alm

Dato : 16-04-01 16:12

"Rene Eske Jensen" <renenews@eskejensen.dk> wrote in message news:9bf0lh$2t9i$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> ville de alle, måske pånær højre/venstre højtaler blive sat til "small" med

Jeg synes, med mine ører og i min stue, at især stemmer ofte bliver mixet med for meget bas, især
ved TV udsendelser, derfor synes jeg at taleforståelsen bliver bedre med center i "large". Jeg
kommer måske til at mangle lidt bas hist og pist, men det er jeg (og mine naboer) ok tilfreds med.

Fra : RANielsen.

Dato : 16-04-01 20:53

"Ole Alm" <oma@et.dtu.dk> skrev:

> Der må være en fejl, det kan ikke passe at du
> skal skrue 12-15 dB op for din sub.

Nej, det er også derfor jeg mener at lydsporet på Charlie´s Angels er
fejlbefængt. Ellers ligger film lydsporene normalt inden for
+/- 1 dB, medens alm. musik normalt dæmpes 2-3 dB.

> Jeg tror at "lydmanden" på CA har en anden mening
> om bas end du har eller at du sidder
> meget uheldigt i forhold til dine subs.

Jeg ved ikke hvad lydmanden mener, men faktum var at min Centerhøjtaler
levere et stører sub-bas bidrag som mine Subwoofer, indtil jeg fik
'futtet' de lave bas toner fra frontkanalerne ud til subwooferne.
Jeg er også godt klar over at mit system ikke har de bedste spille
vilkår, men generelt lyder det rigtigt godt.

> Har du i øvrigt prøvet at sætte dine subs på sammen med
> front l/r og derved have en 5.0 opstilling men med front
> l/r som går ned til 20 Hz. Og lade 0.1 lyden komme gennem
> fronten!?

Ja, men det er efterhånden lang tid siden. Jeg kan godt se fordelene ved
den opsætning, men jeg nyder normalt alm. musik uden subwooferen slået
til da, mine fronthøjtalere spiller dybt og magtfuldt nok til mit behov.
Jeg kan også godt lide at have fuld kontrol over subwooferen via
forstærkeren, det ville jeg ikke have på samme måde via Sub-200
filteret.

> [...]
> bas, måske fordi at der ikke er
> dobbelt filtrering (forstærker udgang + sub filter) til dem?!

Jeg kan godt se din pointe, det er blandt andet også derfor jeg kører
alle mine højtalere på Large, for at undgå dobbeltfiltreringen.

Men det kunne da være sjovt at prøve en 5.0 opstilling igen, det må jeg
da lige tage op til en lille overvejelse. Så kan jeg jo også få trimmet
filteret med de -15 dB.

Att. Ole, er filmen kommet frem ? Jeg har fundet ud af at det ikke dúr
at sætte frimærker fast på tape, de falder sgu af dagen efter, møg
frimærker.

--
Rasmus.

Fra : RANielsen.