hvornår er en tæve kønsmoden ??
Fra : MN

Dato : 12-11-03 18:11

Hej jeg er den lykkelige ejer af en Engelsk Mastiff den er 1 år nu , og er
lige kommet i løbetid for første gang, hvornår er en sådan hun klar til at
få valpe ??
Mikael

Fra : Pia J

Dato : 12-11-03 18:20

"MN" <mlvj@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> lige kommet i løbetid for første gang, hvornår er en sådan hun klar til

Hun KAN få hvalpe nu. Men jeg ville absolut vente et år mere, til hun er
mere færdigudvokset. Man opfordrer jo heller ikke piger på 12 til at blive
gravide bare fordi de får menstruation.

:Pia

Fra : MN

Dato : 12-11-03 20:17

Ja det er der noget om men jeg havde nu heller ikke tænkt mig af få hende
bedækket endnu, det ville da være synd, er der ikke noget om at tæver har
bedst af at få valpe 1 gang i deres liv frem for ingen ?? eller er det bare
en skrøne ??
mikael

Fra : Pia J

Dato : 12-11-03 20:20

> bedst af at få valpe 1 gang i deres liv frem for ingen ?? eller er det
bare
> en skrøne ??

Det er en skrøne. De kan ikke selv huske de har haft dem eller tænke over at
de ikke har - rent fysisk har de heller ikke behov for det.

:Pia

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 12-11-03 21:47

> Det er en skrøne. De kan ikke selv huske de har haft dem eller tænke over
at
> de ikke har - rent fysisk har de heller ikke behov for det.
>
> :Pia

Mener nu at ha' hørt at det mindskner risikoen for livmoderkræft eller
betændelse. Om det er så bevist eller blot en skrøne ved jeg ikke! Ved dog
så meget at vi nær havde mistet vores gamle tæve til livmoderbetændelse for
3 år siden!

Nogen der måske kan henvise til noget matreiale om det på nettet?

Rinnie

Fra : Kurt Becher

Dato : 13-11-03 03:06

> Mener nu at ha' hørt at det mindskner risikoen for livmoderkræft eller
> betændelse. Om det er så bevist eller blot en skrøne ved jeg ikke!
> Rinnie

Hej

Den regel gælder for mennesker. Om det også gælder for hunde ved jeg ikke.
Men det lyder ikke usandsynligt!

Jeg vil dog anbefale at man, hvis man ikke vil have hvalpe på tæven (og hun
lever fint uden!), lader hende kastrere (jeg ved godt at det er en tæve og
diskussionen har været oppe og vende herinde, men jeg vedholder nu
"kastration" når man fjerner alt). Slut med kun 2 mdr. om året, hvor hun er
i hormonel balance. Ingen problemer med træning, hundeskove og hanhunde!

Man skal dog holde sig for øje, at der er en sandsynlighed for inkontinens,
men det kan man medicinere sig ud af. Begge vores tæver er kastrerede og det
har vi ikke fortrudt!

MVH

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 13-11-03 08:26

"Kurt Becher" <kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk> skrev i en
meddelelse news:3fb2e70e$0$95023$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> men det kan man medicinere sig ud af. Begge vores tæver er
kastrerede og det
> har vi ikke fortrudt!

Hej

Godt indlæg .. og jeg kan kun give dig ret .. har altid selv fået
mine tæver kastreret .. og aldrig fortrudt det ..
hejhils fra Ami

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 08:51

"Anne-Marie Prange" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Godt indlæg .. og jeg kan kun give dig ret .. har altid selv fået
> mine tæver kastreret .. og aldrig fortrudt det ..

Hvor gamle har jeres tæver været, da de blev kastreret ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Pia J

Dato : 13-11-03 08:59

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message news:3fb337d6$0$27432
> Hvor gamle har jeres tæver været, da de blev kastreret ?

Min var lige godt 1 år, halvvejs mellem 1. og 2. løbetid.

Risikoen for inkontinens er vist størst, hvis man kastrerer før første
løbetid. Jo tidligere man gør det derefter, desto mindre risiko har man for
brystkræft og naturligvis også livmoderbetændelse.

Molly havde noget "ungdomsinfektion" i slimhinderne, som forsvandt ved
hormonpåvirkningen under 1. løbetid, men da hun desuden blev ret deprimeret
under sin løbetid og har et dårligt knæ (som vi den gang troede var hofter),
ville hun sikkert ikke kunne holde til at blive parret af en større
hanhund - og vi ville alligevel ikke avle på det vi troede var halvdårlige
hofter. De blev så fotograferet ved operationen for at få en status - de så
fine ud, men det er jo kun glædeligt.

Man skal helst gøre det lige mellem 2 løbetider hvor tæven er mest i
balance, vores er fuldstændig sig selv, har ikke ændret sind på nogen måde.

Pia

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 09:27

> [...]

> Man skal helst gøre det lige mellem 2 løbetider hvor tæven er mest i
> balance, vores er fuldstændig sig selv, har ikke ændret sind på nogen

OK, jeg har været meget i tvivl, da en tidligere skrev, at man helst skulle
vente, til efter anden løbetid, så tæven fik mere tid til, at udvikle sig ?
Problemet er jo, at vi har Daffy og det bliver meget svært, at holde dem
adskilt, når Buffy går i løb igen, da de begge er store kælepotter, der
helst vil være omkring os hele tiden.
Buffy er lige fyldt et år i oktober og jeg ville gerne neutralisere hende,
inden hendes næste løbetid, hvis det ikke er for tidligt for hende.
Hun har jo også lige været syg, så vi vil helst ikke risikere et evt. kuld
hvalpe.

Hvor længe er tæven om, at komme sig efter indgrebet ? Bliver de "skøre" af
hormonpåvirkning, ligesom hanhundene gør ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Pia J

Dato : 13-11-03 09:41

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message news:3fb34050$0$27444

> Hvor længe er tæven om, at komme sig efter indgrebet ?

Molly var klar til fart dagen efter! Jeg prøvede dog at holde hende lidt i
ro et par dage.

>Bliver de "skøre" af
> hormonpåvirkning, ligesom hanhundene gør ?

Du mener under løbetiden? Den der bliver mest skør er Daffy, og du kan IKKE
have dem i stue sammen, der går nøjagtig 2 sekunder så hænger han der.

3 mdr. efter hendes sidste løbetid er det rigtige tidspunkt at gøre det.
Molly er da vokset en smule siden, så jeg tror ikke det stopper deres
udvikling.

Max har en helbror fra kuldet efter ham, som blev kastreret da han var 7
mdr. - han er blevet ligeså stor og bred som Max.

:Pia

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 09:51

> Du mener under løbetiden?

Nej jeg mener, efter indgrebet. Hanhunde bliver jo meget påvirket og opfører
sig skørt de næste 2-3 uger, før de så bliver sig selv igen, men det gælder
måske ikke for tæverne ?

> 3 mdr. efter hendes sidste løbetid er det rigtige tidspunkt at gøre det.
> Molly er da vokset en smule siden, så jeg tror ikke det stopper deres
> udvikling.

Ok, det vil sige i denne eller næste måned så. Ved du hvad det koster ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Pia J

Dato : 13-11-03 09:57

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message news:3fb345fd$0$27417

> Ok, det vil sige i denne eller næste måned så. Ved du hvad det koster ?

Jeg kunne overhovedet ikke mærke forskel på Mollys opførsel, netop fordi det
blev gjort mens hun ikke var påvirket af hormoner.

Prisen er desværre afhængig af vægt. En stor hund koster åbenbart mere end
en lille, jeg ved ikke om det er narkosen som er så dyr. Jeg mener jeg gav
2500 for Molly som vejede 30 kg.

Pia

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 10:31

> Prisen er desværre afhængig af vægt. En stor hund koster åbenbart mere end
> en lille, jeg ved ikke om det er narkosen som er så dyr. Jeg mener jeg gav
> 2500 for Molly som vejede 30 kg.

Øv, Buffy har taget ca. 10 kg. på efter, at hun fik binyrebarkhormon, så hun
vejer nu 40 kg.
Det sidder heldigvis pænt på hende. Dyrlægen siger også god, for hendes
vægt, hun skal dog ikke tage mere på.
Vi var faktisk chokeret over, at hun vejede så meget ekstra, for det kunne
ikke rigtig ses, men hun var da blevet tungere. Vi troede, at hun måske
havde taget omkring 5 kg. på.
Tak for dine svar.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 17:46

Thu, 13 Nov 2003 03:06:16 +0100, Kurt Becher wrote:

>Den regel gælder for mennesker. Om det også gælder for hunde ved jeg ikke.
>Men det lyder ikke usandsynligt!

Gælder den regel for mennesker??? Hallo! Min mor har haft livmoderkræft efter
at hun havde født 2 børn! Jeg selv har haft livmoderbetændelse efter 3 børn!
Hvor ligger dine beviser for den påstand?

I øvrigt skulle det være totalt uden bivirkninger at kastrere en hanhund,
hvorimod der kan opstå flere komplikationer ved at kastrere tæver.
(Jeg kalder det også kastration når alt fjernes!)

--
Mvh Sonja P. sonpet@***pc.dk fjern de 3 * http://www.sonpet.dk

En, der intet ved og ved, at han/hun intet ved, ved mere end en,
der intet ved og ikke ved, at han/hun intet ved.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 13-11-03 20:09

<x Vuf x> skrev i en meddelelse
> Thu, 13 Nov 2003 03:06:16 +0100, Kurt Becher wrote:
>
> Hallo!

Jammen Hallo, Sonja, godt at se dig!

> Min mor har haft livmoderkræft efter
> at hun havde født 2 børn! Jeg selv har haft livmoderbetændelse efter 3
børn!

Nu ved jeg så ikke hvorfor det er jeg stusser over ordet "mindskner" i
sætningen "Mener nu at ha' hørt at det mindskner risikoen for livmoderkræft
eller betændelse."

Det at det mindskner risikoen betyder jo ikke at det fjerner den helt! Der
spiller flere andre faktorer ind, selvfølgelig. Der er jo heller aldig nogen
regeler uden undtagelse. Jeg kunne forestille mig der er lavet undersøgelser
på det område ved mennesker, måske også ved hunde. Indt til jeg har set
håndgribelige beviser på hvordan det forholder sig vil jeg ikke udtale mig
skråsikkert om noget.

Nu skriver du i en anden tråd at det så absolut er en skrøne at hunde har
bedst af at få hvalpe minimum 1 gang i deres liv. Har du beviser på det? I
henhold til hvad mener du det er en skrøne? Fysisk? Psykisk? Du må gerne
uddybe og komme med nogen henvisninger til nogen omfattende undersøgelse og
altså ikke små undersøgelser på 50 eller 100 hunde/mennsker... Du må
undskylde jeg spør' lidt meget ind til det, men er jo interesseret i emnet!

> Hvor ligger dine beviser for den påstand?

Hvor ligger dine beviser for at den ikke er rigtig?

> (Jeg kalder det også kastration når alt fjernes!)

Ja, sterelisering er da kun når lederene bliver bundet til, ikk?

Rinnie

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 02:52

Thu, 13 Nov 2003 20:08:57 +0100, Rinnie Ilsøe wrote:
><x Vuf x> skrev...

>Jammen Hallo, Sonja, godt at se dig!

I lige linie Rinnie...

>Nu ved jeg så ikke hvorfor det er jeg stusser over ordet "mindskner" i
>sætningen "Mener nu at ha' hørt at det mindskner risikoen for livmoderkræft
>eller betændelse."

Ja det ord studsede jeg også over, men der er jo så mange sjove
hjemmestrikkede ord. Det hedder vel nedsætter eller reducerer...
....måske også minimerer.

> [...]
>håndgribelige beviser på hvordan det forholder sig vil jeg ikke udtale mig

Jeg har ikke hørt om sådan en undersøgelse, men det skulle da ikke forbavse mig.
Man kan også dø af at spise et vist antal røde legoklodser...

>Nu skriver du i en anden tråd at det så absolut er en skrøne at hunde har
>bedst af at få hvalpe minimum 1 gang i deres liv. Har du beviser på det? I
>henhold til hvad mener du det er en skrøne? Fysisk? Psykisk?

Psykisk. Fysisk ta'r vi nogle år fra hundens liv, når vi avler på den.
Og det også uden at RÅ-avle!

> [...]
>Du må undskylde jeg spør' lidt meget ind til det, men er jo interesseret i emnet!

Javel ja, men du gav jo heller ikke nogle henvisninger, så hvorfor smider du
bevisbyrden over til mig?
Nej, jeg kan kun henvise til knapt 14 års omgang med og opdræt af hunde.

>Hvor ligger dine beviser for at den ikke er rigtig?

Tjaaa...

>Ja, sterelisering er da kun når lederene bliver bundet til, ikk?

Nemlig. Men så har folk jo stadigvæk løbetid hvert ½ år, og det gider de ikke
ha', når hunden nu alligevel ikke kan få hvalpe!
Det ville dog være det allerbedste for tæven, for så går der ikke kludder
i hendes hormonhusholdning.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-11-03 14:18

<x Vuf x> skrev i en meddelelse
> Thu, 13 Nov 2003 20:08:57 +0100, Rinnie Ilsøe wrote:
>
> I lige linie Rinnie...

Tak for det! Jeg nyder faktisk at læse dine indlæg her inde fordi de er så
dejlig direkte og udstråler at du virkelig har nogen holdninger du, modsat
mange. tør stå ved! Hatten af for det!

Men tilbage til emnet...

> Ja det ord studsede jeg også over, men der er jo så mange sjove
> hjemmestrikkede ord. Det hedder vel nedsætter eller reducerer...
> ...måske også minimerer.

Ja, kært barn mange navne!

> Jeg har ikke hørt om sådan en undersøgelse, men det skulle da ikke
forbavse mig.
> Man kan også dø af at spise et vist antal røde legoklodser...

Ja, 365 eller sådan noget... Må hellere skære lidt ned på forbruget! Der er
ellers ikke noget bedre end en rød bøf med røde legoklodser... Hmmm...

> Psykisk. Fysisk ta'r vi nogle år fra hundens liv, når vi avler på den.
> Og det også uden at RÅ-avle!

Er der lavet undersøgelser på det?
(Spør' ikk fordi jeg er skeptisk, mere af nysgerrighed)

Nej, jeg skrev også netop følgende:

****
> [...]

****

> Nej, jeg kan kun henvise til knapt 14 års omgang med og opdræt af hunde.

Ja, der er jeg jo så "kun" vokset op med det i 12 år og har absolut ikke
nogen erfaring med at Flattere og Goldens dør tidligere af at lave hvalpe,
men det kan være jeg har været heldig...

Rinnie

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-03 16:26

Fri, 14 Nov 2003 14:18:11 +0100, Rinnie Ilsøe wrote:
><x Vuf x> skrev i en meddelelse:

>Jeg nyder faktisk at læse dine indlæg her inde fordi de er så
>dejlig direkte og udstråler at du virkelig har nogen holdninger du, modsat
>mange. tør stå ved! Hatten af for det!

Tjaaa og så får man på hattepulden!

>Ja, 365 eller sådan noget... Må hellere skære lidt ned på forbruget! Der er
>ellers ikke noget bedre end en rød bøf med røde legoklodser... Hmmm...

Hehe...Jeg kunne ikke huske antallet...

KLIP...En masse og går til kærnen, nemlig at drægtighed
skulle minimere risiko for livmoderkræft

>Ja, der er jeg jo så "kun" vokset op med det i 12 år og har absolut ikke
>nogen erfaring med at Flattere og Goldens dør tidligere af at lave hvalpe,
>men det kan være jeg har været heldig...

Tjaaa der har jeg da set mange schäfere, labradorer og goldens, der så
MEGET trætte ud i en tidlig alder (6 år) efter bare 2 drægtigheder!

Vi (et vist antal småhunde-opdrættere) har bidt mærke i, at avlstæverne
bli'r tidligt grå og gamle, hvorimod hannerne bli'r op til 20 år!
DET har vi kun oplevet med 1 tæve, der aldrig har fået hvalpe!

Fra : Kurt Becher

Dato : 14-11-03 03:58

Hej

> [...]
> livmoderkræft efter at hun havde født 2 børn! Jeg selv har haft
> livmoderbetændelse efter 3 børn! Hvor ligger dine beviser for den

Det er sådant at graviditet formindsker sandsynligheden for kræft i
æggestokkene og forøger sandsynligheden for kræft i livmoderhalsen. Prøv
f.eks. at se på www.cancer.dk . Det er ingen argumentation at netop din mor
døde af kræft på trods af graviditet. Det gjorde min såmænd også. Man skal
jo se det statistisk...

> I øvrigt skulle det være totalt uden bivirkninger at kastrere en
> hanhund, hvorimod der kan opstå flere komplikationer ved at kastrere
> tæver. (Jeg kalder det også kastration når alt fjernes!)

Det eneste man skal passe på er tidspunktet for kastrationen. Hvis de er
"oppe og ringe" hormonelt eller angste kan man risikere at fange dem i
adfærden (gælder både hanner og tæver) og så er det pludseligt knapt så
fedt! Vi har med stor succes givet vores hanhunde kemisk kastration først.
Det virkede godt. De var helt "normale" da den rigtige kastration skulle
udføres.

Ved tæverne er der jo ikke andet at gøre end at tælle: 63 dage efter
højløbsk + evt. en 7-14 dage hvis de udviser meget yngelpleje. Så skulle
hormonbalancen være i orden.

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-03 16:33

Fri, 14 Nov 2003 03:58:08 +0100, Kurt Becher wrote:

>Det er sådant at graviditet formindsker sandsynligheden for kræft i
>æggestokkene og forøger sandsynligheden for kræft i livmoderhalsen.

Tak. Jeg elsker at få ny viden.

>Prøv f.eks. at se på www.cancer.dk . Det er ingen argumentation at netop
>din mor døde af kræft på trods af graviditet. Det gjorde min såmænd også.

Jeg har da på intet tidspunkt påstået, min mor døde af livmoderkræft!
Hun blev kureret, og jeg ved ikke, hvilken type kræft hun havde, da jeg
kun var et barn dengang.

> [...]
>Ved tæverne er der jo ikke andet at gøre end at tælle: 63 dage efter
>højløbsk + evt. en 7-14 dage hvis de udviser meget yngelpleje. Så skulle

Waaav...Jeg havde ret i min teori...Altså angående tidspunktet for
kastration af hanner. Hvad angår tæver, så tak for oplysningen.

Fra : Dharma

Dato : 13-11-03 20:05

> Det er en skrøne. De kan ikke selv huske de har haft dem eller tænke
over at
> de ikke har - rent fysisk har de heller ikke behov for det.
>
> :Pia

Hej!!

Jeg ved ikke om jeg er enig med, at de ikke har et fysisk behov....
For de tæver der går i ekstrem "falsk drægtighed" kan faktisk have et
behov. Min den gamle tæve var nemlig ekstrem. Hun ændrede adfærd, fik
mælk i patterne osv. Dyrlægen foreslå, at få hvalpe på hende, så
hormonerne kunne falde på plads. Og det gjorde de!!! Så for nogle tror
jeg altså det kan være en rigtig god ide...men igen alting er vel
individuelt

MVH Dharma

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 02:55

Thu, 13 Nov 2003 19:04:46 GMT, Dharma wrote:

> [...]

De kan nu udmærket huske at ha' haft hvalpe!

> [...]
>hormonerne kunne falde på plads. Og det gjorde de!!! Så for nogle tror
>jeg altså det kan være en rigtig god ide...men igen alting er vel

Rigtigt, men min ældste tæve på nu 11 år, er falsk drægtig engang
hvert ½-år, på trods af, at hun har haft 5 kuld. Det er altså træls!
Ro på...Hun fik kun 1-2 i hvert kuld!

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 00:27

Wed, 12 Nov 2003 20:17:26 +0100, MN wrote:

> [...]
>bedst af at få valpe 1 gang i deres liv frem for ingen ?? eller er det bare

Det er så absolut kun en oldgammel skrøne!

Fra : Bullmarks

Dato : 12-11-03 19:15

MN <mlvj@vip.cybercity.dk> skrev:
> [...]
>Engelsk Mastiff den er 1 år nu , og er
>lige kommet i løbetid for første
>gang, hvornår er en sådan hun klar til at

--Du må tidligst parre din tæve i 2.løbetid
A Pedersen
www.sitecenter.dk/flemse34/

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 00:31

12 Nov 2003 18:14:59 GMT, Bullmarks wrote:

>--Du må tidligst parre din tæve i 2.løbetid

Med små hunde er der en tommelfingerregel...
2½ kg og 2½ år.
Det med killoerne kan der ses stort på i jeres tilfælde,
men alderen passer også fint til store hunde. Vi ser jo
også gerne, at vore børn er bare lidt modne, inden de selv
får børn, hvorfor skal hundene så ha' hvalpe så tidligt?
Min race kan ha' 2. løbetid allerede som 1-årig!

Fra : MN

Dato : 13-11-03 05:24

HA ha ja den med kiloene holder vist ik da hun nu vejer 70 kg dvs 70 år ha
ha nu havde vi tænkt at få hende parret mens vi endu er over jorden..
men hvor om alting er lyder det til at 3 år er den rigtige alder.

mange tak
mikael