Famile Boye?
Fra : Harry Lund

Dato : 12-11-03 17:18

Er dernogen der har noget på denne familie (varieret stavemåde) fra
svendborg, måske tilknyttet mærsk-dynastiet?
Venligst Harry Lund

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-11-03 17:50

On Wed, 12 Nov 2003 17:17:47 +0100, "Harry Lund"
<harrylund@mail.dk> wrote:

>Er dernogen der har noget på denne familie (varieret stavemåde) fra
>svendborg, måske tilknyttet mærsk-dynastiet?
>Venligst Harry Lund

Boye er en gammel slægt fra Marstal, en af dem en myte fra
sejlskibenes tid, han gik rundt Kap Horn med en last dynamit.
Jeg tror ikke at der er nogen forbindelse til Mærsk, som er fra
Sønderjylland, de startede blot op i Svendborg.
Efter (dårlig ?) hukommelse
mvh Ebbe

Fra : Harry Lund

Dato : 12-11-03 18:46

Tak for dit svar Ebbe.
Når jeg spørger på den måde er det fordi min mormor: Bendine Albertha Boye
er et o-barn og rygtet i familien siger at det var en styrmand ( fra
mærsk-familien eller ansat hos mærsk) der var faderen til barnet.
Venlig hilsen
Harry Lund

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-11-03 19:15

On Wed, 12 Nov 2003 18:45:44 +0100, "Harry Lund"
<harrylund@mail.dk> wrote:

> [...]
>er et o-barn og rygtet i familien siger at det var en styrmand ( fra
>mærsk-familien eller ansat hos mærsk) der var faderen til barnet.

Velbekomme,
nu skal jeg ikke gøre mig for klog på detaljer, det kan da
sagtens være en styrmand fra mærsk rederiet, men mig bekendt, er
der ingen fra familien der selv har sejlet, de var ledere, og det
forstod de da også særdeles godt
mvh Ebbe

Fra : Torben Madsen

Dato : 12-11-03 22:06

Den kendte Svendborg-købmand H.J.Baagøe
(fa. Baagøe & Riber) var gift med Caroline Sofie Boye (1795-1871)
mvh Torben Madsen

Fra : Claus Bech

Dato : 13-11-03 17:38

Info om Boye-slægten fra Ærø finnes her:
http://www.winslow.dk/boye_aeroe/
Claus
"Harry Lund" <harrylund@mail.dk> skrev i melding

Fra : harrylund@mail.dk

Dato : 14-11-03 08:17

Tak, dette hint er godt

--
Harry Lund
tlf 75518084

Fra : Finn_Kyhn

Dato : 13-11-03 20:05

"Harry Lund" skrev d. 12-11-03 17:18 dette indlæg :
> Er dernogen der har noget på denne familie (varieret stavemåde) fra
> svendborg, måske tilknyttet mærsk-dynastiet?
> Venligst Harry Lund

Slægten Boye stammer fra Ærø, især Marstal og Ærøskøbing. Måske kan
arkivet i Marstal hjælpe dig med noget om denne sømands-slægt.
mvh
Finn Kyhn

http://www.kandu.dk/

Fra : Børge M. Askholm

Dato : 13-11-03 03:53

"Finn_Kyhn" <Finn_Kyhn.news@kandu.dk> wrote in message

> Slægten Boye stammer fra Ærø, især Marstal og Ærøskøbing. Måske kan
> arkivet i Marstal hjælpe dig med noget om denne sømands-slægt.

Det kommer nu lidt an på stavemåden. Min kone er en Boje - bl.a. - men
navnet er osse i kirkebogen stavet med forskellige former for y eller ÿ! som
Boye eller Boÿe. De pågældende er fra Holbæk ved Randers og set i
1700-tallet. Der er her flere præster iblandt.

Børge

---

Fra : Per Nermo

Dato : 15-11-03 20:01

wrote:

>Er dernogen der har noget på denne familie (varieret stavemåde) fra
>svendborg, måske tilknyttet mærsk-dynastiet?
>Venligst Harry Lund

Boye'r fantes også i Norge, antagelig med danske aner.

På 1800-tallet fantes det Boye'r i Bodø (bl.a. Nils Engelbert Boye
(1821-1883), prokurator.

I Nord-Trøndelag fantes en Niels Boye med to døtre Karen og Elsebe
f. ca. 1650 som ble g.m. hhv. fogd på Inderøy, Søren Andersen Hierman
(Hiermundtz ?) (skifte 1691) og sorenskriver på Inderøy (fra 1672),
Godske Pedersen.

Bergskriver på Røros, Frants Hansen Boye var f. rundt 1690,
antakelig med aner fra Nordland.

Så har vi Margaretha Christiane Boye f. 1687, g.m.
generalmajor Waldemar Ernst von Eldern f. 1696.

Noen som kjenner aner til noen av disse Boye'r ?

Per Nermo

Fra : Jan Tuxen

Dato : 16-11-03 14:15

On Sat, 15 Nov 2003 20:00:50 +0100, Per Nermo <nermo@online.no> wrote:

>På 1800-tallet fantes det Boye'r i Bodø (bl.a. Nils Engelbert Boye
>(1821-1883), prokurator.
>

>Noen som kjenner aner til noen av disse Boye'r ?

Patriciske Slægter, Anden Samling, Th. Hauch-Fausbøll og H.R.
Hjort-Lorenzen, Dansk Genealogisk Instituts Forlag, Kjøbenhavn, 1911.

Her føres slægten tilbage til skibsmand og lærredshandler i København
Peder Rasmussen Boye, f. 7. maj 1717 på Thurø, d. 30. januar 1793 i
København.

--
Jan Tuxen
http://www.tuxen.info/

Fra : Alf Christophersen

Dato : 17-11-03 09:19

> [...]

>Boye'r fantes også i Norge, antagelig med danske aner.
>
>På 1800-tallet fantes det Boye'r i Bodø (bl.a. Nils Engelbert Boye

På Tromøy ved Arendal er det fortsatt en slekt Boye.