Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
10D med uoriginal flash
Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 11-11-03 19:57

Hej,

Jeg bruger en Sigma EF-500 DG ST flash på min 10D'er. Men når jeg bruger
manuelle funktioner såsom TV, AV, og M - så fungerer lysmåleren ikke - dvs.
den angiver at der er for lidt lys til at lave en optagelse - men på selve
billedet ser det godt nok ud.

Problemet er så at jeg ikke kan bruge lysmåleren med instillingen M
(manuel), da kameraet - med flash (også den indbyggede) skriver at jeg skal
bruge en meget lav lukker (15).

Jeg vil derfor gerne høre, om nogen kender til hvordan man får lysmåleren
til at fungerer med flashen? Eller om den originale flash - 550EX vil gøre
nogen betydning - så jeg kan regne med lysmåleren.

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : Alex W

Dato : 11-11-03 21:15

> Jeg vil derfor gerne høre, om nogen kender til hvordan man får lysmåleren
> til at fungerer med flashen? Eller om den originale flash - 550EX vil gøre
> nogen betydning - så jeg kan regne med lysmåleren.

Hejsa Thomas

jeg købte en Sigma flash til mit D10 men leverede den tilbage, idet den ikke
fungere til digier ...
Jeg købte 550Ex og måtte bløde med den dobbelte pris.
Den fungere virkelig godt sammen med D10. Jeg kan få flashen til at
synkronisere op til 1/4000 sek.
Den er alle pengene værd.

/Alex W

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 11-11-03 21:43

"Alex W" <alex(fjern dette)@skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg købte 550Ex og måtte bløde med den dobbelte pris.
> Den fungere virkelig godt sammen med D10. Jeg kan få flashen til at
> synkronisere op til 1/4000 sek.
> Den er alle pengene værd.

Hej Alex,

- Men hvordan opfører lysmåleren sig i programmerne AV/TV? - når du fx i TV
(med flashen tændt og på kameraet) sætter lukkeren til 1/125 - hvad siger
blænden så? - På min blinker blænde 2.8 nemlig, som om det bliver
underbelyst. Men i Auto kan den sagtens tage billedet med blænde 5.6 - på
nøjagtig samme indstilling og med samme belysning.

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : Alex W

Dato : 11-11-03 21:56

> [...]
> underbelyst. Men i Auto kan den sagtens tage billedet med blænde 5.6 - på
> nøjagtig samme indstilling og med samme belysning.

Min Sigma underbelyste også eller fyrede flashen af på fuld knald. ..
skåd...

På 125 blinker blænden også på 2.8 hos mig ... men exporneringen bliver nu
rigtig på bl. 2.8 !!!
På Av programmet har jeg låst flashen på 1/200 (menu -Brugerdef. C. Fn
(3)) og jeg sætter så blænden som jeg vil...

/Alex W

Fra : KNL DtP

Dato : 11-11-03 22:16

"Thomas Sinkbæk" <thomas@FJERN-DETTEsinkbaek.com> skrev i en meddelelse

> [...]
gøre
> nogen betydning - så jeg kan regne med lysmåleren.

Der er vist ingen vej uden om. Hvis du vil køre med flash til EOS 10D, så
kommer du ikke uden om en af Canons egne flashs, og her er 550 EX
flagskibet. Et flagskib til 5000 kr. her i Danmark. Du kan dog slippe med
cirka 3500 kr. ved at købe den hos www.speedgraphic.co.uk

> Men hvordan opfører lysmåleren sig i programmerne AV/TV?

Efter jeg købte 10D og efterfølgende 550EX (min Sunpak ville heller ikke
sammen med dSLR), er jeg begyndt at bruge M meget mere til flashbrug. Før
stillede jeg den på P og så sætter kameraet ofte lukketiden på 1/60 sek. og
blænden på f.eks. f/4,5.

Ved selv at sætte den på f.eks. 1/90 og f/8, så klarer flashen selv
eksponeringen, så den ikke bliver for mørk. Den ekstra dybdeskarphed (ved
at blænde ned til f/8) er specielt brugbar ved nærbilleder. Med 550EX løber
man ikke lige "tør" for lys. Den er meget, meget kraftig!

Jeg har også rigtigt gode erfaringer med at bounce flashen bagud, op i
loftet, til siden - ja, alle mulige steder end lige på. På den måde undgår
man grimme slagskygger og overbelyste højlys. Flashlyset blender sig meget
flottere ind i det eksisterende lys.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 11-11-03 23:02

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
løber
> man ikke lige "tør" for lys. Den er meget, meget kraftig!

Når jeg på nuværende tidspunkt sætter kameraet til lukker 1/90 sætter den
blænden (og blinker) til 2.8 - og sætter jeg til gengæld vælgeren på M og
vælger 1/90 og blænden på 8 - så melder kameraet at billedet bliver
overbelyst - kan 550EX'eren rette op på dette? Så jeg fx i TV kan vælge
1/125 og få kameraet til at vælge en anden blænde end 2.8 - hver gang?

Mvh.
Thomas Sinkbæk

Fra : KNL DtP

Dato : 12-11-03 16:24

> Når jeg på nuværende tidspunkt sætter kameraet til lukker 1/90 sætter den
> blænden (og blinker) til 2.8

Det er fordi kameraet fortæller dig, at billedet bliver underbelyst med den
valgte lukketid. Når kameraet har valgt den største blændeåbning (mindste
tal-værdi), og blinker bliver du nød til at vælge en langsommere lukketid.
Om billedet rent faktisk bliver underbelyst ved jeg ikke. Det kommer jo an
på om din flash kan oplyse motivet, så den valgte eksponering bliver
korrekt. Det "ved" flashen jo kun.

> og sætter jeg til gengæld vælgeren på M og
> vælger 1/90 og blænden på 8 - så melder kameraet at billedet bliver
> overbelyst - kan 550EX'eren rette op på dette?

Jeg plejer ikke at skele til hvad lysmåleren siger under M, når jeg bruger
flash. Jeg indstiller bare en passende lukketid (så jeg ikke får rystede
billeder) og en passende blænde (alt efter hvor meget eller lidt
dybdeskarphed jeg skal bruge), og så klarer flashen at eksponeret billedet
korrekt.

> Så jeg fx i TV kan vælge
> 1/125 og få kameraet til at vælge en anden blænde end 2.8 - hver gang?

Ikke nødvendigvis. Hvis der ikke er lys nok i rummet til en mindre
blændeåbning, så vil kameraet altid vælge den største åbning til den valgte
lukketid.

Jeg testede lige med 10D + 550EX:

Tv, 1/200 sek, 100 ISO, havldunkel kontorbelysning. Blænde 3,5 blinker i
displayet, fordi der ikke er lys nok. Tager jeg billedet, bliver det
perfekt belyst.

Av, f/8, 100 ISO. Her vælger den 4 sek. som lukketid, fordi det vil det
kræve med den lille lysmængde.

M, 1/200 sek, f/8, 100 ISO. Billedet burde jo blive total underbelyst
ifølge ovenstående beregning, men flashen belyser billedet perfekt. Bemærk
dog at når du tvinger den til at køre en sådan indstilling, så vil al det
eksisterende lys "forsvinde", da det bliver underbelyst betydeligt. Det er
flashen alene der oplyser motivet.

For at få det fulde ud af et EOS kamera og flash, bør du læse den store
(!!!) gennemgang her:

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

.... den er godt nok noget halvlang, men der er en meget god forklaring på,
hvordan kameraet og flash opfører sig under P, Tv, Av og M.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 12-11-03 19:21

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3fb25082$0$3776

> [...]
> eksisterende lys "forsvinde", da det bliver underbelyst betydeligt. Det er

Hej Kristian,

Tak for din grundige test!

Jeg har nu selv prøvet at gøre det samme med min 10D + Sigma 500 DG ST
flash - og ganske som forventet, viser resultatet det samme, som du
beskriver. Nemlig perfekt belyste billeder - selvom lysmåleren melder noget
andet

Men nu vil prøve at kigge ned i min lokale fotobiks og teste med 550EX'eren,
og se om der er nogen mærkbar forskel - ellers kan jeg jo lige så godt spare
de penge, da Sigma'en også er meget kraftig.

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : KNL DtP

Dato : 12-11-03 19:28

> Tak for din grundige test!

he he - den må siges at være ret uvidenskabelig.

> Men nu vil prøve at kigge ned i min lokale fotobiks og teste med
550EX'eren,
> og se om der er nogen mærkbar forskel

Det er også værd at se hvor stort den rent faktisk er. Jeg blev en smule
overrasket da jeg så den monteret på kameraet...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : John Poulsen

Dato : 12-11-03 00:50

> [...]

> kommer du ikke uden om en af Canons egne flashs, og her er 550 EX
> flagskibet. Et flagskib til 5000 kr. her i Danmark. Du kan dog slippe

Pris ca. 3.500 også i DK, prøv at se priserne på edbpriserne.dk....

Eller gå f. eks. direkte til forhandleren:
http://www.powerphoto.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=165 -
550EX'eren hos denne forhandler har ENGELSK brugsanvisning..

John

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 11-11-03 22:48

"Thomas Sinkbæk" <thomas@FJERN-DETTEsinkbaek.com> wrote in news:borbdi$aob$1
@news.cybercity.dk:

> Jeg vil derfor gerne høre, om nogen kender til hvordan man får lysmåleren
> til at fungerer med flashen? Eller om den originale flash - 550EX vil gøre
> nogen betydning - så jeg kan regne med lysmåleren.

Jeg har desværre ikke så meget styr på de forskellige flash-funktioner, så dér
kan jeg ikke hjælpe dig, men jeg har læst lidt på emnet i forums på
www.dpreview.com, hvor jeg har læst at kun E-TTL kompatible flash virker med
10D. Det betyder at du har følgende valgmuligheder:

Canons egne EX-flashes
Metz 54 MZ-3 (eller noget i den retning)
Nogle Sigma flashes

Når jeg skriver "nogle" Sigma-flashes betyder det at jeg ikke helt er klar
over hvilke der virker og hvilke funktioner der virker.

Jeg erindrer at der er mange fra USA der foretrækker Metz'en fordi den har en
Auto-funktion som man kan bruge i stedet for E-TTL og auto-funktionen
tilsyneladende er at foretrække i nogle situationer. Prøv selv at søge i Canon
forumet på www.dpreview.com efter info om hvorvidt din Sigma virker sammen med
10D - der er mange tråde om flashes..

--
Regards / Med venlig hilsen