Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor findes anmeldelser af S/H og farveneg~
Fra : Nikon D1 Fan

Dato : 11-11-03 19:45

Hvor findes der anmeldelser af S/H og farvenegativfilm?
Hvilke bruger I til henholdsvis natur- og portrætoptagelser?

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 11-11-03 20:12

Hej Bjarne

Her er der sammenligninger af 83 farvenegativ film:

http://www.popphoto.com/article.asp?section_id=3&article_id=679

Her er der sammenligninger af 28 sort/hvis film:
http://www.popphoto.com/article.asp?section_id=3&article_id=627

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 11-11-03 21:01

René Ernst Nielsen <cigarer@tiscali.dk> wrote:
> [...]
>
> http://www.popphoto.com/article.asp?section_id=3&article_id=679
>
> Her er der sammenligninger af 28 sort/hvis film:

Jeg siger tak for disse link
Jeg kunne godt lide at høre hvilke I bruger til hvad og hvor I køber film?

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-11-03 22:07

"Nikon D1 og F5 Fan" <D"slet 1dette"@NikonPro.dk> wrote in message

> Jeg kunne godt lide at høre hvilke I bruger til hvad og hvor I køber film?

Provia 100F og 400F. Presser af og til den hurtige til 800ASA, og får gode
resultater.

Køber normalt i DE-land, på grund af prisen www.technikdirekt.de

Filmene er rimeligt lette at scanne.

test af farvefilm
http://web.infinito.it/utenti/m/maremmaphoto/filmtest.eng.html

Bo //

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 11-11-03 22:15

Bo Bjerre <post@sidebanen.dk> wrote:
> "Nikon D1 og F5 Fan" <D"slet 1dette"@NikonPro.dk> wrote in message

> Provia 100F og 400F. Presser af og til den hurtige til 800ASA, og får
> [...]

Jeg siger tak til jer begge for oplysningerne

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-11-03 22:24

> Provia 100F og 400F. Presser af og til den hurtige til 800ASA, og får gode
> resultater.
>
> Køber normalt i DE-land, på grund af prisen www.technikdirekt.de
>
> Filmene er rimeligt lette at scanne.

Jeg ved godt at du spurgte om farve negativ film, og at jeg svarede med dias
film.

Jeg synes tit det er lettere at få gode billeder ved scanning af dias
fremfor negativer. Det virker som om negativer er lidt mere kornede end dias
(ved samme filmfølsomhed) og kontrasten er mindre i negativer. Tilgengæld
kræver det at et dias er belyst helt rigtigt.

Bo //

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 11-11-03 22:06

Hej igen

Jeg køber mine film hos

www.speedgraphic.co.uk

Jeg bruger mest Fuji Superia 100 og 200, desuden en smule Reala, lidt Ilford
FP4 (mener jeg den hedder), lidt FujiPress 800, og engang imellem lidt dias
(som regel Sensia...)

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Anders F

Dato : 12-11-03 17:00

"Nikon D1 og F5 Fan" <D"slet 1dette"@NikonPro.dk> wrote in message

[...] Fine oversigter - men jeg tror nu desværre kun det er
producent-opgivelser (som jeg helst tager med nogle korn salt

> Jeg siger tak for disse link
> Jeg kunne godt lide at høre hvilke I bruger til hvad og hvor I køber film?

Jeg bruger Fuji Reala til stort set alt! Kan dog finde på at bruge Kodak
Gold / Fuji Superia 200 (hvis det skal være billigt) og Superia 400 (hvis
der mangler lys - fx. sport- og kirkefotos). Og har da også købt et par
Kodak Portra (NC tror jeg) på anbefaling. Har store forventninger - men de
er ikke fremkaldt endnu...

Jeg har også taget nogle Ilford HP5 og FP4 - men der har ikke været tid til
ret mange, og jeg har ikke rigtigt prøvet andre sort/hvid film. Overvejede
faktisk en overgang helt at droppe sort/hvid _film_ efter at have lavet et
par rigtigt gode portrætter (i ca 30x40) efter reala negativer... Det er dog
ret irriterende at man ændrer på flere parametre på een gang når man bruger
multigrade papir!
Så det bliver nok til flere B/W'er alligevel... Omend jeg ikke var imponeret
over kornene i ovennævnte Ilforder. Overvejer om det har været gamle
kemikalier jeg har brugt (?).

/A

Fra : nyrup

Dato : 12-11-03 00:36

I Practical Photography er Fuji Velvia (ISO 50) nærmest kult. Skulle være
uovertruffen til natur. Giver mættede farver og er skarp og ekstrem
finkornet. Jeg har købt en, men har pga. travlhed endnu ikke prøvet den.
Fuji Provia 100 F er en specielt finkornet film som overgår alle andre ISO
100 film, men med mere naturtro (dæmpede farver) som egner sig til portræt
(så vidt jeg husker), igen iflg. PP.
Ilford FP4 giver fine resultater, men Delta 100 er endnu finere i kornene
(omend dyrere). HP5 giver markante men veldefinerede korn. Jeg har selv
brugt den en del. Men man må lære at elske korn, hvilket jeg vist ikke helt
har lært endnu... Jeg tror man skal eksperimentere med det grafiske i
kornene. Måske presse filmen en blænde eller to i en specialfremkalder. Det
kan der komme spændende billeder ud af, kan jeg se hos andre der har gjort
det. Man skulle lige ha' tid til det der gammeldags mørkekammer-sjov... Men
hva' en skanner kan jo også klare det. -
mvh,
Lars-Peder.

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 12-11-03 16:21

Nikon D1 Fan" <D"slet 1dette <D"slet 1dette"@NikonPro.dk> wrote:
> Hvor findes der anmeldelser af S/H og farvenegativfilm?
> Hvilke bruger I til henholdsvis natur- og portrætoptagelser?

Jeg vil gerne sige tak for de indlæg og jeg kan se der er en del at kigge på
og lære at bruge

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan