Andet multimedie
bentjuul 3670
alpha channel i billed ?
Fra : Edmund

Dato : 11-11-03 18:00

Hvordan laver man en alpha channel i et billed, hvis der da er noget der
hedder sådan i et billed

Til bmp eller TGA filer

Det er til Logo filtertet i Virtuldub, hvor man måske kan bruge det.

Jeg har Adobe Photoshop Elements.

--
Mvh Edmund

Fra : Thomas Madsen

Dato : 11-11-03 22:18

Edmund skrev:

> Hvordan laver man en alpha channel i et billed, hvis der da er
> noget der hedder sådan i et billed

En Alfakanal er sådan set bare en gemt markering. I kanalen har
du så mulighed for at lave et gråtoneforløb for at få noget til
at tone eller fade ud (hvid = valgt, sort = ikke valgt).
En ganske almindelig cirkelmarkering med lidt udtynding (feather),
vil f.eks. se sådan her ud som en gemt alfakanal:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/alfa.gif>. Dér hvor
den er helt hvid er pixelene 100 % valgt, men de bliver gradvist
mindre og mindre valgt efterhånden som alfakanalen bliver mørkere.
Dér hvor alfakanalen er helt sort, er der ingen pixels valgt.

> Jeg har Adobe Photoshop Elements.

Nu kender jeg ikke Photoshop Elements, men Photoshop har en Kanaler-
palette (Channels). I den har man mulighed for at oprette kanaler.
Hvis du gemmer en markering med Vælg > Gem det valgte (Select >
Save Selection), så ryger den ind i Kanaler-paletten som en gemt
alfakanal.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-11-03 22:50

On Tue, 11 Nov 2003 22:18:28 +0100, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Nu kender jeg ikke Photoshop Elements, men Photoshop har en Kanaler-
>palette (Channels).

Det er en af de features der er udeladt i Elements.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 11-11-03 22:56

Peter Loumann skrev:

> Det er en af de features der er udeladt i Elements.

Okay.

Madsen.

Fra : KNL DtP

Dato : 12-11-03 16:46

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> En Alfakanal er sådan set bare en gemt markering. I kanalen har
> du så mulighed for at lave et gråtoneforløb for at få noget til
> at tone eller fade ud (hvid = valgt, sort = ikke valgt).

Hvordan reagerer f.eks. Quark og InDesign på alfakanaler med feather? Skal
det være en klippesti udført med pentoolet?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 12-11-03 17:49

KNL DtP skrev:

> Hvordan reagerer f.eks. Quark og InDesign på alfakanaler med
> feather? Skal det være en klippesti udført med pentoolet?

Så vidt jeg ved, så vil en gemt alfakanal med udtoning som på:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/gemt_alfa.png>
- ikke resultere i at du ser et rundt billede med udtoning når
du indsætter billedet i InDesign, men du kan vælge at InDesign
skal bruge alfakanalen som en klippesti:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/alfa_klip.png>.
Den får bare ikke udtoning, medmindre at du efterfølgende går
ind og vælger klippestien (med den hvide pil) og giver den en
gang udtoning direkte i InDesign. (Jeg håber at en eller anden
retter mig, hvis jeg tager fejl vedr. alfakanaler og InDesign).

Da InDesign understøtter lag i f.eks. PSD-filer, så ville det
efter min mening være smartere at lave en lagmaske med udtoning:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/lagmaske_med_fade.jpg>.

Så har du udtoning med det samme når billedet bliver indsat:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/lagmaske_klip.png>.

Det er ret smart at InDesign understøtter lagmasker, for så er
der åbnet op for en del flere muligheder. Det her glas er f.eks.
gjort delvist gennemsigtigt vha. en lagmaske i Photoshop:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/ps_glas.png>.
Intet er rørt ved orignalbilledet. Jeg kan til hver en tid slå
lagmasken fra og dermed vende tilbage til originalbilledet:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/maske_deaktiveret.png>

Med lagmasken aktiveret vil glasset se sådan her ud i InDesign:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/glas1.jpg>. Glasset
er gennemsigtigt så man kan se ørnen bag. At det virkelig er
gennemsigtigt i InDesign, ser man når man flytter på glasset:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/glas2.jpg>.

Madsen.

Fra : KNL DtP

Dato : 12-11-03 18:39

> Det er ret smart at InDesign understøtter lagmasker <SNIP>

Jeg siger mange tak for den fine og velillustrerede gennemgang :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Edmund

Dato : 14-11-03 02:30

Thomas Madsen skrev:

> [...]
> mindre og mindre valgt efterhånden som alfakanalen bliver mørkere.
> Dér hvor alfakanalen er helt sort, er der ingen pixels valgt.

Tak for forklaringen, selv om jeg ikke rigtig fatter hvad kanaler er for
en størrelse.
Findes der andet end alpha kanaler.

> Hvis du gemmer en markering med Vælg > Gem det valgte (Select >
> Save Selection)

Det kan jeg så åbenbart ikke i PS Elements.

Når man har gemt billedet, kan man så godt sige at der er en alpha kanal
i det gemte billed, eller er der kun tale om en alpha kanal mens man
arbejder med det i Photoshop.

Logo filteret i Virtualdub www.virtualdub.org
Fra menulinjen Video / Filters / Add / Logo

http://home20.inet.tele.dk/edworks/alpha/dublogo.png

Jeg kan godt få et billed til at mixe sig med video hvis jeg vælger
"Use gray channel of secondery image for alpha channel"

http://home20.inet.tele.dk/edworks/alpha/alpha.wmv
Hvor jeg har lavet din alfa.gif om til BMP
Prøv at skure op og ned for lyset/brightness under afspilning af
denne(MPlayer9)
Så bliver cirklen større / mindre
Det havde jeg ikke lige regnet med

Kunne man få dig til at lave din alfa.gif om til BMP i RGB color
Bare en lille en på 352 *288 pixels.

--
Mvh Edmund

Fra : Thomas Madsen

Dato : 14-11-03 12:23

Edmund skrev:

> Tak for forklaringen, selv om jeg ikke rigtig fatter hvad kanaler
> er for en størrelse.

Hvis det er en alfakanal, så er det en gemt markering som sagt.

> Findes der andet end alpha kanaler.

Hvis du tænker på Kanaler / Channels-paletten i Photoshop så kan
den indeholde 3 forskellige typer kanaler. Kompositions- eller
farvekanaler, alfakanaler og spotfarvekanaler, men det er sikkert
kun alfakanaler som kan bruges til det du har gang i, vil jeg tro.

> Det kan jeg så åbenbart ikke i PS Elements.

Jeg ville personligt ikke kunne klare mig uden Kanaler-paletten
i Photoshop. Bruger den dagligt.

> Når man har gemt billedet, kan man så godt sige at der er en alpha
> kanal i det gemte billed, eller er der kun tale om en alpha kanal
> mens man arbejder med det i Photoshop.

En alfakanal kan gemmes sammen med flere forskellige filformater
som f.eks. PSD, TIFF, PXR, PDF, PICT, TGA, BMP, RAW og muligvis
flere.

> Prøv at skure op og ned for lyset/brightness under afspilning af
> denne(MPlayer9)
> Så bliver cirklen større / mindre
> Det havde jeg ikke lige regnet med

Når lyset skrues op eller ned, ændrer du på gråtonerne i alfakanalen
og når du gør det, så ændrer du samtidig også på hvad der skal være
synligt og hvad der ikke skal være synligt. Det vil resultere i at
cirklen vokser når du gør billedet lysere og krymper når du gør det
mørkere.

> Kunne man få dig til at lave din alfa.gif om til BMP i RGB color
> Bare en lille en på 352 *288 pixels.

En alfakanal i Photoshop kan ikke være opbygget i forskellige
farver. Den kan have forskellige gråtoner hvor gråtonen bestemmer
hvor mange procent hver enkelt pixel er valgt. Er alfakanalen fyldt
med 100 % sort, så er ingen pixels valgt. Er alfakanalen fyldt med
50 % sort, så er alle pixels 50 % valgt. Er den fyldt med 0 % sort
(hvid), så er alle pixels 100 % valgt.

Det er muligt at du kan lave et eller andet med farvefiltre i dit
program og på den måde få farve på alfakanalen, men det kan jeg
ikke hjælpe dig med.

Der ligger en BMP i RGB-farver på følgende adresse med en gemt
alfakanal af et rødt yin og yang-symbol.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/yin_yang.bmp>.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 15-11-03 00:04

Thomas Madsen skrev:

> [...]
> synligt og hvad der ikke skal være synligt. Det vil resultere i at
> cirklen vokser når du gør billedet lysere og krymper når du gør det

Jeg havde regnet med at alpha kanalen var forsvundet i bit-tågerne, når
det først var lavet til avi med Virtualdub og så til WMV med Windows
media encoder.

> [...]
> med 100 % sort, så er ingen pixels valgt. Er alfakanalen fyldt med
> 50 % sort, så er alle pixels 50 % valgt. Er den fyldt med 0 % sort

Og bestemme hvor mange % det skal være, det gør man så med f.eks
Feather,ikke?

> Det er muligt at du kan lave et eller andet med farvefiltre i dit
> program og på den måde få farve på alfakanalen, men det kan jeg
> ikke hjælpe dig med.

Det var Virtualdub der kun vil have BMP i RGB, og ikke mig der ville
have flere farver

Jeg går ud fra at alpha kanalen er med til at bestemme hvor meget af et
billed man indsætter der bliver synlig, når man blander den med et
filmklip.

> Der ligger en BMP i RGB-farver på følgende adresse med en gemt
> alfakanal af et rødt yin og yang-symbol.
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/yin_yang.bmp>.

Den kan PS Elements ikke engang åbne.
http://home20.inet.tele.dk/edworks/error.png

IrfanView og Paint kan godt.

Og virtualdub siger der ikke er en alpha kanal i image.
Når jeg bruger denne indstilling.
http://home20.inet.tele.dk/edworks/alpha/dublogo.png
Med dit billed selfølgelig.

Men alle pixels er måske 100 % valgt.

Nå, pyt også med det, jeg kan lave mange spændende ting ved at bruge

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-11-03 00:25

Edmund skrev:

> g bestemme hvor mange % det skal være, det gør man så med f.eks
> Feather,ikke?

Hvis du giver en markering et vist antal pixels inden du gemmer
markeringen som en alfakanal, så vil alfakanalen få en udtoning.
Hvor stor en udtoning kommer an på hvor meget feather du har givet
markeringen, men du kan også vælge at arbejde direkte i alfakanalen.
Hvis du f.eks. giver en alfakanal noget Gaussian Blur, så får du
nogenlunde samme effekt som hvis du havde givet markeringen en
gang feather inden du gemte den som en alfakanal. Man kan også
vælge at male med en blød pensel direkte i alfakanalen f.eks.
Der er mange muligheder.

> Det var Virtualdub der kun vil have BMP i RGB, og ikke mig der
> ville have flere farver

Nå ok. :)

> Jeg går ud fra at alpha kanalen er med til at bestemme hvor meget
> af et billed man indsætter der bliver synlig, når man blander den
> med et filmklip.

Ja, det tror jeg også.

> Den kan PS Elements ikke engang åbne.
> http://home20.inet.tele.dk/edworks/error.png

Hvorfor den gør det, ved jeg ikke. Den kan godt åbnes i Photoshop.

> Men alle pixels er måske 100 % valgt.

Nej. Der er lavet gaussian blur for at få symbolet til at tone lidt
ud i kanten og der er et område af kanalen som er fyldt med omkring
60 % sort.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/yin_yang_alpha.png>.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 15-11-03 01:47

Thomas Madsen skrev:

Tak for hjælpen.

Alpha kanaler var vist lige for stort et skridt for en grafik newbie som
mig.

Jeg har ikke rigtig fået leget med det siden du forklarede mig, noget om
gennemsigtig og matte.

Men transparent og alpha kanal, har måske noget med hinanden at gøre.

--
Mvh Edmund

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-11-03 02:15

Edmund skrev:

> Men transparent og alpha kanal, har måske noget med hinanden at gøre.

Tja, det kan man egentlig godt sige. I et program som Photoshop eller
Photoshop Elements kan man godt have transparens uden at der behøver at
være en alfakanal i billedet, for programmerne understøtter lag som kan
være transparente eller delvist transparente.

Hvis man har brug for hel- eller delvis transparens i andre programmer
som ikke understøtter lag, så kan man opnå det via en alfakanal, hvis
da ellers programmerne understøtter det selvfølgelig.

I Photoshop kan alfakanaler bruges til andet end at skabe transparens.
De kan også bruges til at skabe dybde f.eks. Følgende mønt er f.eks.
lavet vha. en gemt alfakanal som er blevet belyst med et filter ved
navn Lighting Effects i Photoshop, som resulterer i forskellige dybder,
afhængig af hvilke gråtoner der befinder sig i alfakanalen.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/moent/ny_moent.jpg>.

Se evt. også: <http://makeashorterlink.com/?W1BA243B4>.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 16-11-03 02:36

Thomas Madsen skrev:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/moent/ny_moent.jpg>.
>
> Se evt. også: http://makeashorterlink.com/?W1BA243B4.

Ok, tak for eksemplerne og forklaringerne.
Det lader til at Alpha kanal er et nyttigt værktøj, når man skal lave
flotte billeder.
--
Mvh Edmund

Fra : Bente Christensen

Dato : 18-11-03 08:11

Hvis jeg har en fritlægning...hvad er så forskellen på
om jeg gemmer min fritlægning som en path elller
i an alphacanal? Fordele?

I quark kan ujeg både vælge indlagt stil og alphacanal...men
hvad er forskellen om jeg gør det ene eller det andet?

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-11-03 18:06

Bente Christensen skrev:

> Hvis jeg har en fritlægning...hvad er så forskellen på
> om jeg gemmer min fritlægning som en path elller
> i an alphacanal? Fordele?

Kurven (pathen) er en vektorkurve. Alfakanalen er en 8-bit
gråtonekanal. Du kan ikke opnå udtoning vha. en kurve. Det kan
du med en alfakanal, men programmet som du indsætter billedet
med alfakanalen i, skal understøtte 8-bit alfakanaler, for
ellers vil du ikke kunne se udtoningen.

Hvor mange programmer der understøtter 8-bit-alfakanaler, ved
jeg ikke. Jeg tvivler på at Quark gør. Mig bekendt så er det
hovedsageligt kun understøttet i videoredigerings- og 3D-
programmer.

Jeg er "opflasket" med at det er en dum idé at gemme markeringer
i form af alfakanaler i et billede, da det får filstørrelsen til
at stige drastisk. Så er det smartere at gemme markeringer i
form af kurver, som ingenting fylder sammenlignet med alfakanaler
og som man jo nemt kan lave en markering udfra.
Erfaringen har dog efterhånden vist mig, at et program som
Photoshop, er ret god til at komprimere alfakanaler ned så de
næsten ingenting fylder, så jeg gemmer ofte markeringer i form
af alfakanaler i mine billeder.

> I quark kan ujeg både vælge indlagt stil og alphacanal...men
> hvad er forskellen om jeg gør det ene eller det andet?

Jeg kender ikke Quark, men den understøtter sikkert kun 1-bit-
alfakanaler, hvilket tilsyneladende også er det eneste som
InDesign understøtter. 1-bit vil sige at du enten kan have
tændte eller slukkede pixels (enten ser du noget, eller også
gør du ikke). Du kan vha. 1-bit derfor ikke opnå en effekt af
at noget toner ud, så jeg vil skyde på at du kan få Quark til
at basere fritlægningen på alfakanalen, på samme måde som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/alfa_klip.png>,
men da der kun er 1-bit-understøttelse for alfakanaler, har
udtoningen i alfakanalen ingen effekt. Når det er tilfældet,
så er det efter min mening bedre at bruge en kurve til at
fritlægge med, da den vil resultere i en flottere fritlægning,
hvis da ellers kurven er lavet præcis nok forstås.

Madsen.

Fra : Bente Christensen

Dato : 18-11-03 19:18

du er genial!