Whiskas reklame
Fra : Kirstine

Dato : 15-04-01 09:25

Hejsa

Jeg sidder her søndag morgen og nyder min ferie sammen med kæresten og de
to pelskræ, mens fjernsynet kører i baggrunden. Og så fanges min
opmærksomhed pludseligt af en kattehale på skærmen. Det er en reklame for
det seneste Whiskas produkt : kattemad med ost!

Så er det jeg tænker : er der ikke noget med, at katte ikke kan fordøje
lactosen i mælkeprodukter...altså også ost? Nu er jeg ikke i tvivl om, at
det nok er så som så med "osten" i Whiskasproduktet - men alligevel. Lige
nu har jeg den vildeste lyst til at skrive et harmdirrende brev til
Whiskas, for det er da helt i skoven at producere en type kattefoder, som
indeholder noget, som er direkte sundhedsskadeligt for kattene.

Personligt ville jeg aldrig give mine missedyr Whiskas - men det er jo
alligevel et meget solgt produkt.

Er det mig, der er helt galt på den mht mælkeprodukter og katte?

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 15-04-01 11:51

Nix, katte kan ikke omdanne laktosen til noget fornuftigt. De er
laktoseintolerante, som de fleste andre voksne dyr.

Whiskas er ikke særlig smarte, men jeg tvivler på at det faktisk er ost der
er i de bidder, det er sikkert bare noget gult snask med smagsstoffer. Og
Waltham er klar over laktoseintolerancen, de laver jo også kattemælk som
netop er laktosereduceret (98% laktosefrit.)

- Men jo Whiskas er et solgt produkt, og det er pga. ignoranter, det er folk
som ikke sætter sig ind i hvad de har med at gøre, god kattemad kan ikke
købes i et supermarked! Den Whiskas du kan købe hos din dyrhandler er
faktisk god, Whiskas Advance, der er rimelige mængder kylling i og resten
ser også okay ud...men det ved lille fru Jensen ovre fra Bakkegade 12 jo
ikke!

Du er ikke den eneste der bliver harm over den slags! :)

- Sidsel

Fra : Kirstine

Dato : 15-04-01 13:43

In article <9bbugo$188e$1@news.cybercity.dk>, ferret@worldonline.dk
says...

> [...]
> Waltham er klar over laktoseintolerancen, de laver jo også kattemælk som
> netop er laktosereduceret (98% laktosefrit.)

Jeg tror heller ikke, at det, der kaldes ost i Whiskasproduktet, har
været i nærheden af en ægte ost - men er det så egentligt ikke falsk
markedsføring? Næh, det er det jo nok ikke, for Waltham vil sikkert
hævde, at det er lactosereduceret ost...

> [...]
> ser også okay ud...men det ved lille fru Jensen ovre fra Bakkegade 12 jo

Det er jo det. Da jeg fik kat for første gang troede jeg også, at jeg
gjorde det bedste for min lille mis, hvis jeg gav hende Whiskas.
Heldigvis har jeg en dyrlæge, som fik mig på bedre tanker.

> Du er ikke den eneste der bliver harm over den slags! :)

Det er jeg glad for at vide - jeg følte mig egentligt lidt fjollet

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Tommy Nitz

Dato : 15-04-01 19:11

Sidsel L. Espersen <ferret@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bbugo$188e$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> ser også okay ud...men det ved lille fru Jensen ovre fra Bakkegade 12 jo

Hej Sidsel,

Nu fodrer jeg selv mine katte med Whiskas/Pussi, og må jo så være både
ignorant og søn af lille fru Jensen fra Bakkegade.

Den dyrlæge jeg bruger, har ikke frarådt mig at benytte supermarkedsmad
(whiskas/pussi) til mine katte, men har sagt at det er "livsfarligt" at
fodre sine katte udelukkende med dåsemad da der er så meget væske i at
katten kan "drukne" af det, så jeg bruger tørfoder til dagligt og en sjælden
gang får de så et par skefulde dåsemad.

MEN jeg er da frisk på at få udvidet min horisont, ikke mindst for mine
kattes bedste, og vil da gerne høre (helst også fra andre) hvad jeg bør
fodre mine katte med?

- Tommy Nitz

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 15-04-01 19:43

Efter min mening bør man ikke fodre sine dyr med andet end kvalitet. En kat
er en primary carnivore, altså skal den leve af kød, Whiskas har et kød
indhold på ca. 4% (jeg har ikke en pakke her, men jeg er sikker på at det
ligger der omkring) og jeg vil æde min gamle hat om det ikke er det der er
uegnet til hotdogs!

Et foder der har et højt kødindhold bør have kød eller kødbiprodukter som
første ingrediens, faktisk også helst som de 2 næste. Meget få slags foder
opfylder de krav, men et excellent foder er Eukanuba Cat hvor der er min.
40% kylling som første ingrediens. Når jeg skal anbefale foder er det for
det meste 3 mærker som jeg anbefaler: Eukanuba Cat, Science Diet og Olivers
+ selvfølgelig de tilhørende dyrlægemærker. Olivers kan desværre kun
bestilles på nettet, men der er gratis levering hele landet over indenfor 2
arbejdsdage. Prisen er også bedre end Whiskas og Pussi:
9.1 kilo Olivers koster 339 kroner
(www.olivers.dk)
10 kilo Hill's Feline Maintenance 410 kroner (www.petgo.dk)
7.5 kilo Eukanuba Kylling og Lever 349 kroner (www.zoozity.dk)

I længden sparer du også dig selv for problemer med urinvejssten pga. det
høje magnesiumindhold i det billige foder.

Det aller aller bedste du kan give dine katte er et langt liv med BARF, men
det er ganske forståeligt hvis man ikke vil det, men så bør man ihvertfald
vælge et godt tørfoder.
Suppler din kats diæt med lidt guf, hvid fisk, lidt kattemælk, en daggammel
kylling - mange ting kan forme en komplet diæt, m en Whiskas er ikke
grundlaget!

Jeg kan fortælle dig at de fleste dyrlæger får et kursus i ernæring af
Waltham, det samme firma som laver både Whiskas og Pussi, man kan kun håbe
på at de selv sætter sig ind i den rette ernæring. Du kan sætte din ind i en
stor del om ernæring ved at læse denne side:
http://www.felinefuture.com/nutrition/

Hvem er forresten din dyrlæge?

Det med at katte skulle drukne af tørfoder hopper jeg ikke rigtig på,
normalt drikke katte slet ikke særlig meget, de får størstedelen af deres
væske fra deres bytte. Der er skrevet lange afhandlinger om hvorfor og
hvordan og hvorledes, men hovedsagen er at hvis ikke vådfoder havde sådan en
dårlig næringværdi så ville det være bedre! (Der er for lidt godt kød i, det
der ligner kød er mel og den slags...)

Nu har jeg ævlet løs længe nok, men alt i alt, er kvalitet bedre end
kvatitet! (Din kat vil også spise mindre af det gode foder....mindre chance
for overvægt så vidt jeg husker!)

Læg mærke til, jeg er ikke dyrlæge, bare besat af at læse om dyrs ernæring.

- Sidsel

Fra : trine

Dato : 15-04-01 20:07

Hej Sidsel.....

Jeg har aldrig hørt om Olivers??
Med chance for at spørge dumt...: hvad er BARF??? ....

Lærevillig hilsen
Trine

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 15-04-01 20:07

Olivers er et ret godt foder, kun 9 ingredienser, men alligevel er alt
dækket, kig ind på siden, de er ret søde og sender gerne en prøvepakning.

BARF er råt foder, du prøver at efterligne den oprindelige diæt, med eller
uden kosttilskud. Mange gør meget ud af kosttilskud andre servere det mere
varieret. Desuden kan du på en sund og naturlig måde holde din kats tænder
perlehvide ved at servere kyllingehalse et par gange om ugen, det er bedre
end nogen tandrensning eller Hill's T/D!

Der er megen god information om BARF også på Feline Future's side! Ellers er
der en god newsgroup der hedder HolistiCat som både diskutere holistisk
medicin og en naturlig diæt.

- Sidsel

Fra : Diana Joel Simonsen

Dato : 15-04-01 20:41

> 9.1 kilo Olivers koster 339 kroner
> [...]

hej Sidsel

jeg har lige været inde på den side med kattemad fra olivers.dk. Der så jeg
at en kat på 4 kg. kun skal have 40 g mad pr. dag. Er det ikke lige lovlig
lidt? Har de ikke behov for mere?

fra Diana

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 15-04-01 21:04

>Er det ikke lige lovlig
> lidt? Har de ikke behov for mere?

Jeg vil tro de har styr på det, desuden skal du tænke på, at jo bedre
kvalitet, jo mindre vil de spise for at dække deres behov. Jeg personligt
ville nok bare lade en skål stå med mad, medmindre dine katte er af den
slags der bare æder og æder.

- Sidsel

Fra : Diana Joel Simonsen

Dato : 15-04-01 21:04

> [...]
> kvalitet, jo mindre vil de spise for at dække deres behov. Jeg personligt
> ville nok bare lade en skål stå med mad, medmindre dine katte er af den

Ok. Jeg har nu bestilt en smagsprøve. så finder jeg ud af hvad Han(Silas)
siger til det. Jeg bruger nu IAMS. Som den er helt vild med.

fra diana

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 15-04-01 21:29

Iams er også godt, Eukanuba er vist en lille bitte smule bedre, lidt mere
kød, men altså, Iams er god kvalitet i forvejen! :)

Jamen held og lykke med smagsprøven, jeg kan fortælle dig at det faktisk
dufter af kylling, ikke fisk som det meste andet foder!

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-04-01 21:48

Tommy Nitz <tommy@directorscut.dk> skrev ...

Hej Tommy

> [...]
> fodre sine katte udelukkende med dåsemad da der er så meget væske i at
> katten kan "drukne" af det, så jeg bruger tørfoder til dagligt og en

Hmmm - det har jeg sgu aldrig hørt før... at vådfoder ligefrem kan "drukne"
katten!? Jeg kunne forestille mig, at den tissede mere, Whiskas dåsemad (og
de fleste andre slags vådfodre) er trods alt ca. 80% vand, men at den
ligefrem skulle kunne "drukne"... Tværtimod er det god idé med tørfoder frem
for vådfoder, idet katten så bruger både tænder og kæbemuskler, og dermed
kan hjælpe til med at holde tænderne fri for tandsten (til en vis grænse) og
beholde sine tænder længere tid.

> MEN jeg er da frisk på at få udvidet min horisont, ikke mindst for mine
> kattes bedste, og vil da gerne høre (helst også fra andre) hvad jeg bør
> fodre mine katte med?

Ok, problemet med supermarkedsfoderet er, at selvom det selvfølgelig
indeholder "kød", ligesom alle de andre foderprodukter, så er der stor
forskel på hvor meget, og i hvilken kvalitet - og selvom katte har brug for
både ben og alt muligt andet i foderet, så er der en klar forskel på, om der
er 30% kødaffald (altså hoveder, fødder mv. fra kyllinger) end 30% rent
kød... Derudover er der ofte mere fedt i end godt er - inden for de andre
typer foder (Hills, IAMS/Eukanuba, Royal Canin og mange flere...) kan man
vælge forskellige typer fodre alt efter kattens alder og statur. Fedme
blandt kæledyr er meget udbredt, og er - ligesom hos mennesker - årsag til
hjerte-/karsygdomme m.v.
Desuden indeholder de billige fodre som oftest heller ikke den korrekte
sammensætning af vitaminer og mineraler, bl.a. indeholder de ofte for meget
magnesium - som jf. tidligere poster kan være direkte årsag til
urinvejsproblemer - eller de kan mangle livsnødvendige stoffer, fx taurin
(det har de fleste, hvis ikke alle, dog fundet ud af at tilsætte!).

Jeg kan kun anbefale dig at skifte foder til et lidt dyrere, og langt mere
korrekt næringsmæssigt sammensat foder - du behøver jo ikke at vælge det
allerdyreste... Prøv i øvrigt at dyrke, hvor meget foder katten skal have af
hhv. dit nuværende og dit - forhåbentlig - kommende foder - det skulle gerne
stå på pakken hvor meget katten skal bruge pr. dag. Af Whiskas vådfoder skal
en kat (på ca. 4 kg. eller deromkring) have en HEL dåse pr. dag, for at få
det korrekte næringsmæssige udbytte - det er dælme meget! Der er faktisk
mange penge at spare på at købe noget bedre foder, katten skal nemlig også
have væsentligt mindre pr. dag, hvilket igen resulterer i mindre mængder
"fra den anden ende", så du kan måske også spare på gruset...?!

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere
www.burmese.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-04-01 12:51

Hej Kirstine

Det er rigtigt, at katte kan få diare af laktosen, men alligevel tåler de
surmælksprodukter og ost vældig godt samt de rigtig fede mælkeprodukter.

Man må lade Whiskas, de er eksperter i at markedsføre, stort set alle tror,
det er et supergodt produkt.

Mine katte får diare af alle Whiskas produkter også det fra dyrehandleren.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : trine

Dato : 15-04-01 14:00

Hej

Det med diareen kan jeg ikke forstå???? Mine katte får A-38, yougurt eller
ymer HVER dag....og de har aldrig haft vrøvl med maven???
Jeg mener også at man kan være overforsigtig mht kattemad....(ikke når de er
i voksealderen!! Hvor mine katte, som er henholdsvis 6 og 4 mdr, kun får det
absolut bedste!!) Men det der med ALDRIG at give sine misser whiskas...det
synes jeg er noget pjat!! Så skulle vi andre heller ikke spise fastfood for
det er heller ikke sundt, men det smager jo også godt, ligesom misserne
synes at Whiskas er mums!!!
Jeg ville aldrig selv gå over til kun at fodre med Whiskas , da jeg ligesom
jer heller ikke er imponeret over næringsværdien ...men ligefrem at sige at
de aldrig skulle have det, synes jeg er for overpylret!!

/Trine

Fra : Kirstine

Dato : 15-04-01 14:08

In article <9bc5lu$1k7k$1@news.cybercity.dk>, musen@kirstein.dk says...

> Det med diareen kan jeg ikke forstå???? Mine katte får A-38, yougurt eller
> ymer HVER dag....og de har aldrig haft vrøvl med maven???

Katte er jo lige så forskellige som mennesker, så der er sikkert nogle af
dem, der bedre kan tåle lactose end andre. Begge mine katte er helt syge
med yoghurt - men det har de kun fået to gange, for begge gange endte det
med dårlig mave.

> [...]
> det er heller ikke sundt, men det smager jo også godt, ligesom misserne

For mig at se er der en himmelvid forskel. Og nu kan Whiskas jo altså
være årsag til noget lidt mere alvorligt end dårlig mave. Når mine katte
skal forkæles, så får de lidt tun, rejer eller kogt torsk - jeg ville
aldrig give dem noget som godbid, som jeg vidste, at de kunne blive
direkte syge af. At jeg så nogle gange vælger at gå på Burger King er IMO
noget helt andet.

> Jeg ville aldrig selv gå over til kun at fodre med Whiskas , da jeg ligesom
> jer heller ikke er imponeret over næringsværdien ...men ligefrem at sige at
> de aldrig skulle have det, synes jeg er for overpylret!!

Fair nok

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : trine

Dato : 15-04-01 14:51

Dvs du mener ikke at man kan blive syg af det mad de serverer på henholdsvis
Mc D og Burger King?? Har du ikke hørt om livstilssygdomme som diverse
hjertekar- sygdomme??

Hvilke sygdomme får de af Whiskas?? er det dokumenterede sygdomme???

/Trine

Fra : Kirstine

Dato : 15-04-01 15:05

In article <9bc8mh$1q0a$1@news.cybercity.dk>, musen@kirstein.dk says...
> Dvs du mener ikke at man kan blive syg af det mad de serverer på henholdsvis
> Mc D og Burger King?? Har du ikke hørt om livstilssygdomme som diverse
> hjertekar- sygdomme??

Jo da - det har jeg skam. Og når jeg går på Burger King, så er jeg klar
over, at det ikke er det sundeste, jeg kan gøre for min krop. Men jeg
vælger det selv. Livsstilssygdomme er jo desuden en kombination af flere
ting - mens du kun behøver at give dine katte ét dårligt foder for at de
bliver syge.

Katten har jeg ansvaret for 100%, og jeg ville aldrig vælge at give dem
et foder, som jeg vidste kunne give dem svære problemer senere hen i
livet - og slet ikke som godbid. Der er masser af andre måder at forkæle
de små pus på.

> Hvilke sygdomme får de af Whiskas?? er det dokumenterede sygdomme???

Whiskas kan give kattene problemer med sten i urinen og nyreproblemer. Så
vist jeg husker er det det høje indhold af natrium, som er synderen.

Urinvejssten og nyreproblemer er yderst smertefuldt og kræver behandling
- mine forældres kat måtte aflives pga sådanne problemer. Det værste med
disse sygdomme er, at de kommer snigende. Du kan sagtens give din kat
Whiskas gennem flere år uden problemer - og så en dag er den bare helt
gal med det stakkels kræ.

Om det er dokumenteret - jeg er ret sikker på, at jeg vil kunne få kopier
af det materiale, som min dyrlæge gav mig til gennemlæsning. Er jeg mon
den eneste her i gruppen, der er blevet advaret mod Whiskas??

Som en anden skrev - ordentlig kattefoder kan man ikke købe i et
supermarked. Der er en grund til, at du ikke får en dyrlæge til at
anbefale eller sælge Whiskas.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : trine

Dato : 15-04-01 19:41

> [...]
> vælger det selv. Livsstilssygdomme er jo desuden en kombination af flere
> ting - mens du kun behøver at give dine katte ét dårligt foder for at de

- Jeg tror nu ikke på at katte blir syge af Whiskas som
godbidder...dokumentation eller ej!!

> [...]
> et foder, som jeg vidste kunne give dem svære problemer senere hen i
> livet - og slet ikke som godbid. Der er masser af andre måder at forkæle

- Enig i at der er masser af måder af forkæle på, men igen jeg tror ikke at
Whiskas skader når man bruger "fornuften"...dvs i form af godbidder...og
IKKE bruger det som foder.

> Whiskas kan give kattene problemer med sten i urinen og nyreproblemer. Så
> vist jeg husker er det det høje indhold af natrium, som er synderen.
>
> Urinvejssten og nyreproblemer er yderst smertefuldt og kræver behandling

- Jo tak jeg kender godt til nyresten og deslignende.

> - mine forældres kat måtte aflives pga sådanne problemer.

- Havde den fået Whiskas??

Det værste med
> disse sygdomme er, at de kommer snigende. Du kan sagtens give din kat
> Whiskas gennem flere år uden problemer - og så en dag er den bare helt
> gal med det stakkels kræ.

- Igen : hvis du have læst mit indslag ordentligt, så anbefaler jeg IKKE at
bruge det som foder, men som godbidder!!! Og det tror jeg ikke skader
....selvom de har fået det igennem mange år....

> [...]
> den eneste her i gruppen, der er blevet advaret mod Whiskas??
>
> Som en anden skrev - ordentlig kattefoder kan man ikke købe i et

- Ja bla pga priserne....det er for dyrt

Der er en grund til, at du ikke får en dyrlæge til at
> anbefale eller sælge Whiskas.

- Ja men jeg er nu ret sikker på at enhver dyrlæge ville sige at hvis den
får det som godbid skader det ikke....

/Trine

Fra : Sofie Hansen

Dato : 15-04-01 21:21

tjaaa.......

mine har fået det 2 gange - begge gange med diarré som resultat.Iøvrigt var
de ikke begejstret for mit forsøg på at give dem noget lækkert - de syntes
ikke det var lækkert - de foretrækker en reje eller et lille stykke
kylling/lidt tun. Det eneste jeg foder jeg har tillid til er precription
diet - og det forholder sig med foder som med alt andet: kvalitet koster
penge.

...Og et ordentligt foder forebygger at dyret får "livstilssygdomme" samt
medvirker til at dyrene lever længere

I øvrigt fik jeg for mange år siden at vide, at whiskas indeholder
nikotin... måske derfor "katte ville whiskas"??
... Om det er rigtigt ved jeg ikke...
Mvh.
Sofie

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 15-04-01 21:35

> I øvrigt fik jeg for mange år siden at vide, at whiskas
> indeholder nikotin...

Den har vi vist alle fået, jeg fik at vide at det indeholdte amfetamin,
sådan er det med alle store mærker, der spredes altid rygter og peges
fingere, jeg tror det eneste der passer er at de tilsætter smagsstoffer!

- Sidsel

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-04-01 21:51

> [...]
> sådan er det med alle store mærker, der spredes altid rygter og peges
> fingere, jeg tror det eneste der passer er at de tilsætter smagsstoffer!

Jeg har nu bare hørt de lidt mere afdæmpede varianter med hhv. koffein og
sukker..!
Sukkeret kan jeg nu godt tro på, katte kan faktisk godt lide søde ting - men
jeg tror heller ikke på hverken nikotin, amfetamin eller koffein!

Mvh. Camilla

Fra : Kirstine

Dato : 15-04-01 22:15

In article <9bcpld$2pec$1@news.cybercity.dk>, musen@kirstein.dk says...

> - Jeg tror nu ikke på at katte blir syge af Whiskas som
> godbidder...dokumentation eller ej!!

Fair nok. Så er der jo ligesom ingen rund til at fortsætte snakken.

> - Havde den fået Whiskas??

Jeps - og den elskede det.

> Der er en grund til, at du ikke får en dyrlæge til at
>
> - Ja men jeg er nu ret sikker på at enhver dyrlæge ville sige at hvis den
> får det som godbid skader det ikke....

Min dyrlæge fraråder det - med den begrundelse, at det ikke er til at
vide, hvor sart kattens urinveje er. (Nu har jeg hankatte, og de er jo
sådan lidt ekstra disponible for sådanne lidelser, så måske har det også
noget med sagen at gøre) Og så havde han et andet godt argument : hvorfor
give dem en godbid, som ikke indeholder ret meget næringsværdi, når du
kan give dem godbidder, som de samtidigt har godt af.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Kirstine

Dato : 15-04-01 15:19

In article <9bc8mh$1q0a$1@news.cybercity.dk>, musen@kirstein.dk says...

> Hvilke sygdomme får de af Whiskas?? er det dokumenterede sygdomme???

Jeg vender lige lynhurtigt tilbage med en smule dokumentation :

"Den rigtige balance er afgørende for at undgå unødvendige overskud af
næringsstoffer så som vitaminer, natrium og magnesium. For meget
magnesium f. eks. kan øge risikoen for dannelse af krystaller eller sten
i urinvejene. For store mængder af natrium er unødvendige og kan gøre
katten disponibel for for højt blodtryk."
- "Pleje af killinger" ...udleveret brochure fra dyrlægen

Og så lidt tal fra samme brochure :

En killing, der vejer 2 kg og fodres med Hill's Science Plan Feline
Growth optager i gennemsnit 152 mg natrium og 47.5 mg magnesium pr. dag.
Hvis samme killing fodres med konkurrende produkt A, optager den 382.5 mg
natrium og 45 mg magnesium om dagen. Fodres der med konkurrende produkt
B, optager killingen 350 mg natrium og 93.5 mg magnesium om dagen.

Prøv du en gang at undersøge, hvad der egentligt står på en Whiskas dåse
omkring indhold. Tag den med ned til din dyrlæge og snak om magnesium og
natrium i kattemad. Så er jeg ret sikker på, at din dyrlæge vil sige det
samme som jeg gør : Whiskas er ikke godt for din kat!

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : trine

Dato : 15-04-01 19:26

Hvis du læste mit svar ordentligt igennem ...ville du også forstå at jeg
ABSOLUT ikke anbefaler at fodre med Whiskas...Mine egne pus får foder fra
dyrlægen....det jeg siger er at det ikke kan skade som godbid!!!!! Og din
dokumentation er baseret på at du fodrer med det...IKKE giver det som
godbid!!!

Fra : Kirstine

Dato : 15-04-01 22:09

In article <9bcoor$2ni5$1@news.cybercity.dk>, musen@kirstein.dk says...
> [...]
> dyrlægen....det jeg siger er at det ikke kan skade som godbid!!!!! Og din
> dokumentation er baseret på at du fodrer med det...IKKE giver det som

Rolig rolig - der er ingen grund til at smide om sig med udråbstegn. Og
jeg har da selvfølgeligt læst dit indlæg - det var derfor, at jeg skrev,
at jeg personligt valgte at give mine katte noget andet som godbidder.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : trine

Dato : 16-04-01 08:07

Ok hver sin holdning...heldigvis.

/Trine

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-04-01 17:30

trine <musen@kirstein.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bc5lu$1k7k$1@news.cybercity.dk...

Hej Trine

> Hej
>
> Det med diareen kan jeg ikke forstå???? Mine katte får A-38, yougurt eller
> ymer HVER dag....og de har aldrig haft vrøvl med maven???

Nej, som Nina også skriver - surmælksprodukter kan katte faktisk udmærket
tåle - der må være noget ved/i dem, som er anderledes end alm. mælk... Ost
kan katte faktisk også godt tåle - også det laves af valle, som åbenbart
ikke har det samme indhold af lactose som mælk.
Derudover kan man optræne kattemaver til godt at kunne tåle lactose, ved
simpelthen at give dem en lille smule hver dag fra de er killinger - så kan
man opnå tolerans over for lactosen.

> [...]
at
> de aldrig skulle have det, synes jeg er for overpylret!!

Du har ret i, at aldrig at give kattene noget som helst andet, end det
"reglementerede" foder nok er noget pjat - men dermed ikke sagt, at det lige
behøver at være Whiskas, vel? Mine katte synes også, at Whiskas smager
vældig godt - og bagefter har de diarré, sikkert fordi de har spist for
meget og for hurtigt, og fordi et brat foderskift bare kan give diarré...
Whiskas dåsemad er ret effektivt mod forstoppelse og hård mave i øvrigt - og
som middel til at få en kat til at æde en pille, hvis man da ikke kan give
den på normal vis - men kattemad, det bliver det aldrig!
Jeg mener bestemt ikke selv, at jeg er overpylret, men derfor sker det nu
ikke ret ofte, at mine katte får andet end det sædvanlige foder - og hvis de
gør, så laver vi lækkerbidder i form af kogte kyllingehjerter, kråser, hvid
fisk eller lignende - det er kattene lige så glade for, som de er for
Whiskas - og så er det ovenikøbet sundt!

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere
www.burmese.dk

Fra : Grit Wessel

Dato : 15-04-01 20:34

> Derudover kan man optræne kattemaver til godt at kunne tåle lactose, ved
> simpelthen at give dem en lille smule hver dag fra de er killinger - så
kan
> man opnå tolerans over for lactosen.

Hej Camilla
Har du dokumentation for det, er det din erfaring, eller er det bare noget
du har hørt?
MVH Grit

--
Grit Wessel
Ginkgo Norske Skovkatte

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-04-01 21:30

Grit Wessel <wessel@mailme.dk> skrev...
> Hej Camilla
> Har du dokumentation for det, er det din erfaring, eller er det bare noget
> du har hørt?

Hej Grit

Min venindes katte får mælk fra de er ganske små killinger - og de kan tåle
det! Det er bl.a. helt almindeligt letmælk og andre slags mælkeprodukter,
som kattene normalt får en ordentlig omgang diarré eller opkastninger af...

Mvh. Camilla

Fra : Kate

Dato : 16-04-01 01:20

Camilla Scharff wrote:

> [...]
> som kattene normalt får en ordentlig omgang diarré eller opkastninger af...

Øhh Camilla,
Jeg bli'r simpelthen nødt til at spørge...Hvorfor?
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-04-01 02:51

Kate <oliwer@herogder.tele.dk> skrev...

> Øhh Camilla,
> Jeg bli'r simpelthen nødt til at spørge...Hvorfor?

Fordi de godt kan lide det Simpelt, ikk´?

Camilla

Fra : Grit Wessel

Dato : 17-04-01 17:53

> [...]
> det! Det er bl.a. helt almindeligt letmælk og andre slags mælkeprodukter,
> som kattene normalt får en ordentlig omgang diarré eller opkastninger

Ok, bare nysgerrig.
Det var nemlig stik imod hvad vi lærte i skolen (ja, jeg har haft et fag på
universitetet, der hedder "Mælk som råvare" - utrolig hvad man kan få tiden
til at gå med
MVH Grit

--
Grit Wessel
Ginkgo Norske Skovkatte

Fra : marianne hellemose

Dato : 15-04-01 22:58

Hej Grit
Mine katte har været vant til mælk fra de var
killinger og ingen af dem har problemer med
det, det er ikke hver dag de får det men ind i
mellem til lidt "hygge"

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-04-01 16:47

hehe*G* så forstår jeg bedre hvorfor rasmine blev helt kuldret da vi fik
friske jordbær med mælk og fløde den anden dag*G*
hun hoppede på det nærmeste op i min tallerken*GGGG*

--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*

Fra : marianne hellemose

Dato : 16-04-01 17:33

Ja der er "næsten" altid en god grund til at katte gør,
som de gør.

hilsen (en stadig grinende)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-04-01 17:31

hehee*G* ja... jeg har ikke før set hende gøre noget lignende.....
glemt var alle forbehold og fornærmede miner..... selv efter hun var
blevet sat på gulvet 4 gange var hun oppe og prøve at snuse ned i
tallerknen*GGG*
til sidst forbarmede jeg mig og gav hende og sweety en tallerken med en
lille smule mælk og fløde i...... hun lappede det i sig med lynets
hast... sweety lappede i sig i 3 sekunder og gik så sin vej*G* jeg nåede
at ærge mig over at jeg ikke fik et billede af de to stående og drikke
mælk af samme tallerken)
en anden ting er at hun har talent for at komme i højden*G* på en eller
anden måde har hun fundet op på et 2.15 højt skab uden
afsætsmuligheder..... hvordan hun er kommet op og ned aner jeg stadig
ikke*G*

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-04-01 18:23

Hej Sabine

M.h.t. højder så har du da bare fået somali hihi

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-04-01 17:39

Hej Trine

Mine katte får skam Whiskas dåsemad ind i mellem, når jeg synes de skal have
noget "godt", og ja de elsker det.

Men du ved nok: Katte ville vælge Whiskas, børn ville vælge lagkage

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : trine

Dato : 15-04-01 19:31

sådan et svar kan jeg godt lide!! Mine katte får det nu ikke som
dåsemad...men som tørfoder (godbidder)....dvs ikke en hel portion af
gangen...måske er det det der gør at de ikke får tynd mave.....
Og mit barn får skam også lagkage en gang i mellem

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-04-01 17:41

Hej Trine

Jeg skrev jo netop at surmælksprodukter, ost og fede mælkeprodukter (fløde)
kunne katte godt tåle

Fra : trine

Dato : 15-04-01 19:28

Sorry, min fejl....havde misforstået dig

Fra : Kate

Dato : 15-04-01 17:57

Første gang jeg så den reklame undrede jeg mig også, ikke fordi kattene
ikke kan tåle ost. Oliwer elskede ost og kunne ikke få nok. Johan og
Sofie er meget glade for cultura, ymer og andre surmælksprodukter. Hvis
Sofie fik lov ville hun da bestemt også gerne ha' mælk.
Grunden til jeg undrede mig var mere fordi ost da såvidt jeg ved
generelt indeholder meget fedt.
Jeg må give Camilla ret, de få gange mine har fået whiskas (som
tørfoder, aldrig vådfoderet) har hele striben fået tynd mave, så det
stoppede naturligt. Tilgengæld er de jo vild med fisk, rejer, torskerogn
og den slags. Det er det jeg bruger til forkælelse og lækkerier, altid
populært.

Fra : Tina Holtz Uhre

Dato : 16-04-01 10:49

Kirstine <minipip@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.154379327913a4a09897bf@news.inet.tele.dk...
> [...]
>
> Kirstine
> --
> *trying to do what works - trying to do what matters*

Jeg sidder her og læser debatten omkring Whiskas og fornemmer lidt en harme
over de "ignoranter", der fodrer deres kat med supermarkedsprodukter. Lige
som Tommy Nitz er jeg også en ignorant, eller det bliver jeg ihvertfald
kaldt!
Jeg har selv selv kat, en helt almindelig huskat, og sørme om hun ikke skal
have killinger!! (En anden debat, der kører)
Hun har altid været vant til at spise Whiskas, men det betyder da ikke at
jeg ikke holder meget af min kat! Jeg tror det kommer an på hvad man vænner
katten til fra start. Hvis katten er sulten, skal den nok spise.
At Whiskas ikke indeholder så meget kød er måske meget rigtigt, men hvor
meget kød indeholder en Bigmac eller andet junkfood. Mad som kun de færreste
kan sige sig fri fra at spise en gang imellem. Eller pølserne nede fra
supermarkedet.
Jeg er sikker på at dette indlæg bliver opfattet som et surt opstød, og det
er det måske også. men efter at have fulgt denne ng i kun to uger er jeg ret
træt af al idyllen og "ihh, hvor er min kat bare skøn" Man skal passe på
ikke at menneskeligegøre dyrene.

Fra : Nina

Dato : 16-04-01 11:25

Du gør da bare som du har lyst til. Det er et frit land vi lever i. Du og
din kat lever vel i bedste velgående.
Min holdning til Whiskas er at du bliver fattig. Sig endelig til hvis du vil
vejledes.

Bare man kan se sig selv i spejlet og sige "Jeg kan stå inde for det, jeg
har påtaget mig ansvaret for", så er der vel ingen problemer.

....alt i alt kommer der mange gode råd i den her NG, som mange mennesker
kunne lære en masse af. Trist hvis du ikke vil deltage, for de kan bestemt
godt komme dig til gode

Håber du finder gode blivende hjem til dine mislinger.
Hilsen Nina

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-04-01 12:04

Hej Tina

Du spiser vel ikke junk food hver dag?

Vist kan nogle katte leve et langt liv på Whiskas, men de ville leve endnu
længere, hvis de fik kvalitetsfoder.

Som den anden Nina skriver, er det alt for dyrt at fodre med Whiskas. Hvad
fodrer du for om dagen? Jeg fodrer for ca 2 kr. pr.kat pr. dag med Hill's
science diet

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 16-04-01 12:41

Der er også den store forskel at du vælger selv, det har din kat ikke gjort,
du har taget ansvaret for et andet levende væsen, og at fodre med noget der
er så mange oplysninger om er forkert foder, det er da ikke at tage ansvar!

Dine børn, må de spise lagkage og Mac-D mad hver dag? Det er det du gør ved
at fodre med Whiskas.

Om vi menneskeliggøre vores dyr, er vel vores sag, jeg personligt gør det,
mine dyr er små væsner som jeg holder uendeligt af, de får det bedste foder
jeg kan købe til at mætte deres små mavser og jeg snakker dagligt til dem.

- Den store pointe her er at jeg har taget et dyr ind, og jeg tager
ansvaret, også for en ernæringsmæssig korrekt fodring!

- Sidsel

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-04-01 13:39

> [...]

> som Tommy Nitz er jeg også en ignorant, eller det bliver jeg ihvertfald

Ignoranter er nok lige et for stærkt udtryk... Og jeg tror sådan set heller
ikke, at det var ment "sådan"
Whiskas er rigtig gode til at sælge deres produkter, og til at overbevise
stort set alle om, at deres mad er det helt rigtige for katte - desværre er
det bare ikke sådan.

> Jeg har selv selv kat, en helt almindelig huskat, og sørme om hun ikke
skal
> have killinger!! (En anden debat, der kører)

Tja, det er der jo hundredevis af katte, der får hvert år - mange katte får
kun killinger én gang, for når ejerne finder ud af, hvor svært det er at
komme af med killingerne, hvor dyrt det er at få dem vaccineret og
dyrlægetilset (for det skal de jo være...) eller må gå den tunge gang til
dyrlægen og få aflivet en eller flere killinger, så får de hurtigt deres kat
steriliseret. For andre er det ikke noget problem, de har familie og venner
til at aftage killinger - og så er det jo fint!
Og så er der dem, som er ligeglade... lader deres fertile katte rende frit
og parre sig og føde til *højre og venstre* - og hakker hovederne af af
killingerne med en skovl, når de finder dem i laden eller hvor nu de er. Det
er disse sidstnævnte, der er stor modstand mod her i ng'en - og det er vel
ikke så mærkeligt?

> [...]
færreste
> kan sige sig fri fra at spise en gang imellem. Eller pølserne nede fra

Næh, selvfølgelig tror jeg da ikke, at kød-/fedtindholdet i en BigMac eller
andet junkfood er super-duper - men jeg spiser det altså heller ikke hverken
hver eller hveranden dag!
Der er intet i vejen for, at en kat får Whiskas (eller Brekkies eller Pussi
eller...) en gang i mellem - det skal bare ikke være hovedbestanddelen i
dens madforbrug. Men derfor findes der stadigvæk andre alternativer til
godbidder/forkælelse, som faktisk er billigere og sundere for katten, så
hvorfor ikke prøve det?
Desuden er katte vanedyr, som faktisk ikke har brug for at skifte foder, som
vi andre - vi ville nødig spise det samme hver dag, det er dyrene ligeglade
med.

> [...]
ret
> træt af al idyllen og "ihh, hvor er min kat bare skøn" Man skal passe på

Enig - katte er dyr, ikke mennesker... Derfor får mine katte også kattemad -
og ikke et produkt designet til at tiltale mennesker via *billige*
markedsføringstricks.
Men jeg er da ked af, at du synes at ng'en er fyldt med ubrugelige indlæg.
Hvis der er noget, du synes der mangler, eller du gerne vil diskutere, så er
du da velkommen til at bringe emnet på bane - vi diskuterer gerne alle emner

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Fra : Kirstine

Dato : 16-04-01 15:40

In article <9bef98$1vef$1@news.cybercity.dk>, lily@post.cybercity.dk
says...

> [...]
> som Tommy Nitz er jeg også en ignorant, eller det bliver jeg ihvertfald

Nu har jeg aldrig kaldt de, som fodrer deres katte med Whiskas, for
ignoranter. Jeg har blot sagt, at jeg ikke selv ville gøre det.

> [...]
> jeg ikke holder meget af min kat! Jeg tror det kommer an på hvad man vænner
> katten til fra start. Hvis katten er sulten, skal den nok spise.

Jeg vil slet ikke vove at bestride dine følelser for din kat - hvis du
ikke holdt af den, så havde du den vel ikke. Og jeg er da sikker på, at
du har ret i, at man kan vænne en kat til at spise næsten hvadsomhelst.
Selvom jeg ikke helt kan se, hvordan det skulle være et godt argument.

> [...]
> kan sige sig fri fra at spise en gang imellem. Eller pølserne nede fra

Min protest omkring Whiskas handler ikke om, hvor meget eller lidt kød,
der findes i produktet. Som du sikkert også har læst i et andet af mine
indlæg, så er det det uforholdsmæssigt høje indhold af henholdsvis
magnesium og natrium, som jeg opponerer imod.

Og jeg har aldrig sagt, at katte såvel som mennesker ikke skulle kunne
spise en godbid en gang i mellem....jeg har såmænd bare luftet en tanke
om, at jeg personligt ikke kan se, hvorfor man vælger at give sin kat
Whiskas som godbid, når der findes så utroligt mange andre - og bedre -
alternativer.

> [...]
> træt af al idyllen og "ihh, hvor er min kat bare skøn" Man skal passe på

Tjah - det er jo ikke mig, der sammenligner et menneskes sjældne besøg på
Burger King med at give sin kat Whiskas som godbid...og IMO er dét netop
en menneskeliggørelse. Vi er da vist den eneste race som insisterer på at
kalde noget direkte sundhedsskadeligt for en godbid - uanset om det så er
en burger eller Whiskas.

Jeg opfatter nu ikke dit indlæg som et surt opstød - og kunne egentligt
godt tænke mig at vide, hvorfor du mener, at en menneskeliggørelse af dyr
er så forkert. Jeg er bare nysgerrig

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Christina K

Dato : 17-04-01 19:02

Hejsa

Med hensyn til ost til katte så ved jeg ikke så meget, men hvis det er
mennesker med mælkeallergi (altså at de ikke kan tåle laktose) Så må de
gerne få ost...... Gælder dette ikke også for katte? Hvis jeg tager helt
fejl så sig det endelig til mig.

Mvh Christina