AIW-Radeon vil ikke vise videooverlay/tv-b~
Fra : David T. Metz

Dato : 10-11-03 11:42

Meddelelsen er xpostet med FUT til grafikkort, dvs. svar kommer i
kort-gruppen.

Jeg kan ikke få mit nye AIW Radeon 9700 Pro til at vise et billede fra
hverken tv-tuneren eller video-in. Mit "gæt" er at videooverlay bliver
skrevet forkert, for lyden går godt nok igennem på alle kanaler på tuneren
og via audio-in. Jeg har prøvet både med de medleverede drivere og seneste
version fra ATI - både med alm afinstallering og med tilbundsgående
afinstall. (ATIs drivere afinstallerer ikke særligt godt, så jeg brugte
bl.a. systemgendannelse til at gå tilbage til før første installation). Det
er prøvet i to systemer:

1
winXP-pro med alle patches og DirectX 9.0 (ikke 9.0b)
Bundkort: Soltek SL-B8E-F (deres EQ-3401 Barebone) - det er et i865G-kort
den interne grafik blev disabled i Bios
1024 MB Ram
WD-Raptor Hdd - SATA
P4 2,8c

2
WinME m. DirectX 9.0
Asus et-eller-andet-bundkort (ikke intern grafik, AGP 4x)
256 MB Ram
IBM-ATA Hdd.
AMD T-bird 900

Problemet er helt identisk i begge systemer. Jeg har fulgt
installationsrækkefølgen for driverne og ATIs MMC (multimedia center) som
ATI angiver dem nøje. På det første system delte kortet irq med
usb-controllere, så dem fjernede jeg også i BIOS - ingen ændring. Med Cat
3.9-driverne og MMC 8.7 vejleder ATI om installation af en ældre
wdm-driver - det har jeg prøvet og jeg har prøvet med den nyeste.

Kort sagt jeg har brugt 3-4 dage på at prøve at få det til at virke - uden
held. Jeg kan ikke få et billede.

Andre symptomer er at den heller ikke vil starte videocapture og
still-capture. Når man i MMC-applikationen beder den om det ser det ud som
om den går igang, men ved videocapture står "tælleren" stille og den smider
en fil på 26 kB uanset hvor længe den kører. Når man afspiller den er der
nogle gange et lille skrat af en optaget lyd på mindre end et sekund. Er
forsøgt med mange codecs (jeg tænkte det kunne være at videobilledet "var
der", men at det bare blev skrevet forkert til skærmen, så måske kunne man
lave capture af det - men nix).

Afspilning af diverse videofiler går ellers fint nok. Grafikkortdelen
fungerer upåklageligt. Et alm. tv på samme antenneudtag fungerer fint.

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Hans Schroeder

Dato : 10-11-03 15:46

Kan genkende en del af problematikken fra mit ATW 7500 - har ikke nogen
konkret løsning, men måske kan noget af nedenstående hjælpe:

Efter jeg opdaterede til DirectX 9.0b (win Xp pro) og nyeste MMC fra ATI
kunne jeg ikke capture, eller se tv-billeder.
Hvis jeg valgte kanalsurf - hvor den viser billeder af kanaler, blev disse
vist fint - så jeg konkluderede også det måtte være noget med overlay.

Jeg afinstallerede alt ATI (de har en utility hertil på siten), og fulgte
som dig det hele slavisk - bortset fra at jeg havde 9.0b
Det hjalp ikke - så erfarede jeg i opsætning, at capturefil var sat til et
drev uden plads - efter ændring her, kunne der captures fra videoindgang,
men stadig ingen billeder.

Så kørte jeg initialieringsguiden under generelt - som genfinder kanaler -
det skete der ikke meget ved
Kørte den så først for antenne, siden for kabel - vupti så var der pludselig
kanaler/billeder.
Et par dage efter havde kortet dog tabt dem igen - hvorfor fandt jeg aldrig
ud af. Efter at have kørt initialiseringen igen har det kørt uden problemer.

Tjek om du kan se billeder på kanalsurf - dette billede er antageligt ikke
overlay
Tjek opsætning af capturefiler, placering og format
Prøv initialiseringsguiden igen både for antenne og for kabel.

Kan desværre ikke bare sige, at så kører det!

PS
Forsøgte den patch til direct9.0x vedr pal-kort, men kunne ikke
installeres - så i min nuværende installation er patch ikke instaleret.
Kan nu se der er kommet opdatering hertil, så den kan smides på
DK-installation, hvilket jeg vil prøve, hvis kanaler igen tabes.

--
Hans Schroeder
e-mail: Hans.Schroeder@nejtakpost2.tele.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 10-11-03 16:03

Hans Schroeder kalligraferede, i news:6wNrb.3153$dJ7.13@news.get2net.dk
> [...]
> Hvis jeg valgte kanalsurf - hvor den viser billeder af kanaler, blev
> disse vist fint - så jeg konkluderede også det måtte være noget med

Ah, desværre. Selv på mosaikskærmen (som jeg går ud fra er "kanalsurf") -
den hvor man ser et billede fra flere kanaler på én gang - kan jeg intet
billede få

> Jeg afinstallerede alt ATI (de har en utility hertil på siten),

Nå, ja men min erfa siger mig den ikke fjerner det helt, men jeg har jo
prøvet med både med atis util og winXPs "gendan" + registreringsdatabase
oprydning+manuel oprydning i system32 og inf-mapperne.

> [...]
> til et drev uden plads - efter ændring her, kunne der captures fra
> videoindgang, men stadig ingen billeder.

Ok, no such luck her. Den peger på et drev med masser af plads.

> Så kørte jeg initialieringsguiden under generelt - som genfinder
> kanaler - det skete der ikke meget ved
> Kørte den så først for antenne, siden for kabel - vupti så var der
> pludselig kanaler/billeder.

Mystisk. Jeg har godt nok ikke kørt kanalscan for andet end "antenne" - bla.
fordi den jo finder kanalerne - den vil bare ikke vise bill. Men jeg prøver
når jeg kommer hjem, selvom jeg ikke er optimist når jeg ikke engang har
bill. på kanalsurf.

> Tjek om du kan se billeder på kanalsurf - dette billede er antageligt
> ikke overlay

no luck.

> Tjek opsætning af capturefiler, placering og format

Been there, done that. Er forsøgt med mange formater. En gang gik tælleren
på optageren faktisk igang - det var da jeg havde sat codec til "avi" - men
det var til gengæld det eneste codec den ikke ville lave en fil med. Ved de
andre (Mpeg1/2, atis .vcr) gik tælleren ikke igang, men den smed en 26
kB-fil.

> Prøv initialiseringsguiden igen både for antenne og for kabel.

Will do.

> [...]
> instaleret. Kan nu se der er kommet opdatering hertil, så den kan
> smides på DK-installation, hvilket jeg vil prøve, hvis kanaler igen

Ja, men jeg havde kun DirectX 9.0 - én gang installerede jeg 9.0b+patchen,
men det gjorde ingen forskel overhovedet.

Tak for forsøget. Jeg overvejer om kortet er defekt, men gruer for en
reklamationssag - forhandleren kan garanteret påstå det er en fejl-40. Kunne
benytte mig af fortrydelsesretten, men så skal jeg jo til at finde et andet
kort ...

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : David T. Metz

Dato : 12-11-03 17:46

Hans Schroeder skriblede:

> [...]
> Tjek opsætning af capturefiler, placering og format
> Prøv initialiseringsguiden igen både for antenne og for kabel.

No luck!

David

Fra : _paul

Dato : 11-11-03 17:29

Samme problem her. Løsningen hos mig blev at vende tilbage til directX8. hvilket er nemt
ordnet når man har taget en drive-image backup af systempartitionen inden man
installerer directx9.

Fra : David T. Metz

Dato : 12-11-03 17:49

_paul skriblede:
> Samme problem her. Løsningen hos mig blev at vende tilbage til
> directX8. hvilket er nemt ordnet når man har taget en drive-image
> backup af systempartitionen inden man installerer directx9.

For det første er det uacceptabelt at købe et dx9-kort og så ikke kunne
køre dx9, men opstod din problemer ikke med dx 9.0b først?

For det andet - nu prøvede jeg så på min gamle maskine med WinME at køre
med dx 8.1 (minimumskravet i ATI's MMC 8.1) - stadig ikke andet end lyd
igennem.

David

Fra : Peter Bjarkov

Dato : 12-11-03 06:07

For et års tid siden havde jeg samme problemer med mit ATI
All-In-Wonder-Radeon.
Jeg kan ikke huske præcis, hvad problemet var, men to bud:
Jeg brugte et forkert codec ved optagelse fra tv/vhs.
Derfor blev der ikke optaget noget. Prøv at optage med en
standardindstilling,
fx VCD. Det burde hjælpe. Jeg havde også problemer med sort skærm
og folk, der blev blå i hovedet. Det løste jeg ved at vælge YUY2.

Og lige en sidste ting: Farverne har det med at blive nulstillet,
så man ikke kan se noget på skærmen.
Det hedder forskellige ting i forskellige programmer,
men fx i VirtualDub under Capture AVI/Videokilde/Enhedsindstillinger
skal det hele helst stå på 128.
I andre programmer hedder det Video Proc Amp under Video Capture Filter.

Håber, det kan bruges til noget

Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 12-11-03 17:51

Peter Bjarkov skriblede:
> For et års tid siden havde jeg samme problemer med mit ATI
> All-In-Wonder-Radeon.
> Jeg kan ikke huske præcis, hvad problemet var, men to bud:
> Jeg brugte et forkert codec ved optagelse fra tv/vhs.

Det lyder som et andet problem - med at optage. Jeg kan slet ikke få
billedet fra hverken tuner eller video ind (composit).

Afspilning af diverse videofiler virker iøvrigt fint nok og jeg kan også
indstille gamma/mætning/osv. for overlay - det gør bare at jeg kan få et
blåt billede i st.f. sort .....

> [...]
> fx VCD. Det burde hjælpe. Jeg havde også problemer med sort skærm
> og folk, der blev blå i hovedet. Det løste jeg ved at vælge YUY2.

Jeg har prøvet med alle codecs.

> Håber, det kan bruges til noget

Desværre, men tak for forsøget.

David