Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af digitalkamera
Fra : Rikke & Brian

Dato : 10-11-03 08:43

Hejsa

Skal snart ud og investere i digitalkamera. Nogen anbefalinger? og hvad skal
jeg kigge efter når jeg sammenligner kameraerne.

Prislejet er 2000-3000 kr. (kan måske gå lidt op, hvis jeg finder en god
grund til det)

- Billederne skal kunne forstørres til 20x30 cm, hvor stor pixel opløsning
3,2 el. 4 el. 5 ???
- Hvilke mærker, og hvorfor?
- Hvad med zoom hvad er bedst, digital eller optisk zoom??

Mvh. Brian

Rikke Brauner Mikkelsen
Brian Kjeldsen
Kristian Brauner Kjeldsen

http://brian.kjeldsen1.person.emu.dk/
O Captain, my Captain. Who knows where that comes from? Anybody? Not a
clue? It's from a poem by Walt Whitman about Mr. Abraham Lincoln. Now in
this class you can either call me Mr. Keating, or if you're slightly more
daring, O Captain my Captain.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-11-03 09:07

Rikke & Brian wrote:
> Skal snart ud og investere i digitalkamera. Nogen anbefalinger? og hvad skal
> jeg kigge efter når jeg sammenligner kameraerne.

Anbefalinger: Canon A60/A70 eller digital IXUS afhængigt af dine
størrelses- og manuel-optagelse- krav.

Du skal se efter (prioriteret)

* at kameraet kan det du vil ha det til (automatik - 'presets' såsom
portræt/landskabs/makro-automatik - og endelig halvmanuelle og manuelle
muligheder). Hvis kameraet kan en masse som du aldrig kunne finde på at
bruge er der en risiko for at du vil synes at det er træls at arbejde
med fordi der er for mange forvirrende ting som du aldrig bruger.

* betjeningen er meget forskellig - om det meste ligger i menuer inde i
kameraer kontra i knapper udenpå. Folk har forskellige præferencer, så
jeg vil ikke anbefale dig noget. Hvis du har et analogt kamera (som du
er tilfreds med) i forvejen vil samme mærke digitalkamera være lettere
at gå til.

* linsekvalitet (reviews og billedeksempler på nettet),

* optisk zoom er værd at bemærke, hvorimod du roligt kan se bort fra
digital zoom.

* den lille preview-skærm bagpå skal gerne være af en kvalitet så man
kan se om billedet har værdi.

* hukommelsestype (der er meget forskel på hvad ekstra hukommelse
koster, CF er billigst)

* kameraet skal være en størrelse som passer dig godt, så du har det med
den dag hvor det rigtigt gode billede er der

> - Billederne skal kunne forstørres til 20x30 cm, hvor stor pixel opløsning
> 3,2 el. 4 el. 5 ???

2.1 MP er nok til 20x30. 3-4-5 MP er primært godt for at have noget at
beskære i efter min mening

> - Hvilke mærker, og hvorfor?
> - Hvad med zoom hvad er bedst, digital eller optisk zoom??

se ovenfor

Spørgsmålet er i øvrigt stillet _mange_ gange i gruppen indenfor de
sidste par måneder, så du kan få uddybet mit svar meget ved at læse
tilbage i gruppen.

mvh

Jesper Brunholm