Hvad er en: - Häuerling? ...
Fra : j_e_kroll@hotmail.co~

Dato : 10-11-03 00:04

Optræder i Folketælling 1803 for en Bertel Krøll i Haderslev

Nogle mener at det er det samme som en Tagelöhner - en daglejer - kan
det bekræftes?

http://ddd.dda.dk/asp/soeg_dk_udvidet.asp?navn=kr%F8ll&erhverv=&stilling_i_husstanden=&f%F8dested=&alder=&alder_valg=&amt=haderslev&enhed=&herred=

Venligst John E. Krøll - Frederiksberg

Fra : Inger Buchard

Dato : 10-11-03 07:38

> Nogle mener at det er det samme som en Tagelöhner - en daglejer - kan
> det bekræftes?

Subject: Hvad er en: - Häuerling? ...

Iflg.
http://www.leimert-hamburg.de/latein_h.htm
Häuerling: Bestellt gepachtetes Land: dyrker forpagtet jord

Iflg.
http://members.nusurf.at/549555/be-h.htm
Pächter mit kleinem Eigenbesitz: forpagter, der ejer en smule land

Inger Buchard

Fra : j_e_kroll@hotmail.co~

Dato : 10-11-03 21:43

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> wrote in message news:<3faf31b3$0$70014$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> [...]
>
> Iflg.
> http://members.nusurf.at/549555/be-h.htm
> Pächter mit kleinem Eigenbesitz: forpagter, der ejer en smule land

Mange tak Inger! - det ser meget troværdigt ud! og stemmer bedre
overens med den ´vision´ jeg har af min tidigste forfader jeg kan
opspore i Danmark.

Så har du måske også en idé til hvordan jeg kan søge videre tilbage -
der tales i familien om at denne gren af Krøll´erne kom fra
Elsass-Lothringen(nu Alsace-Lorraine)- ...

Bedste hilsner John E. Krøll

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 10-11-03 21:56

<j_e_kroll@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Optræder i Folketælling 1803 for en Bertel Krøll i Haderslev
>
> Nogle mener at det er det samme som en Tagelöhner - en daglejer - kan
> det bekræftes?

En Häuerling er , såvidt jeg ved betegnelsen for det, som vi nord for
Kongeåen kalder for en Lejehusmand.

Häuerling = Hyre inderste, jordløs, der sidder til leje.
Indsidder = Bor til leje i et jordløst hus (hus uden jord til)
Innste = Häuerling

Med venlig hilsen
Carsten Pedersen