Andet multimedie
bentjuul 3670
Grafikkort/skærm/billeder
Fra : Georg Refby

Dato : 09-11-03 16:24

Hej
Jeg har mange år på bagen som fotograf.
Jeg skal nu til at arbejde med billeder på computeren.
Derfor skal jeg have ny computer som kan/vil/er god/- til dette formål.
Jeg skal ikke bruge den til spil.
Hvad skal jeg "kræve" af hardware, jeg mener ram og Hz og sådan`?
Har grafikkort noget med billedkvaliteten på skærm og print at gøre?

Hilsen Georg

Fra : Storm

Dato : 09-11-03 17:54

Georg Refby <georefby@email.dk> wrote:

> [...]
> Hvad skal jeg "kræve" af hardware, jeg mener ram og Hz og sådan`?
> Har grafikkort noget med billedkvaliteten på skærm og print at gøre?

Jeg kunne godt have lyst at svare, men der er bedre hjælp at få
- Dog til billeder kan du generelt ikke få for meget af ram, hz, god
skærm og godt skærmkort.

Skal du leve af det? Hvor mange kr. og øre har du til projektet?
Sådan nogle ting er nok så vigtige for at kunne give råd.

I dk.fritid.foto sidder folk der kan give dig gode råd, hvis der ikke er
andre her der gør det.
Selv om gruppen hedder "fritid" er der hjælp at hente i din situation.
- Andre der har været i situationen.

Endelig er der gruppen både til skærm og grafikkort:

dk.edb.hardware.skaerm
dk.edb.hardware.grafikkort

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-11-03 09:27

"Georg Refby" <georefby@email.dk> wrote

> Hvad skal jeg "kræve" af hardware, jeg mener ram og Hz og sådan`?

Det kommer an på hvordan du vil arbejde.

Hvis du vil lave simpel efterbehandling på små billeder (under 10MP)
et ad gangen, kan du udmærket klare dig med en lille maskine.

Lille betyder her noget på 1GHz med 256MB RAM.

Hvis du derimod arbejder med større billeder, en masse lag eller har
behov for automatisk bearbejdning af mange billeder, er 2GHz, ½GB RAM
nok noget der ligner minimum.

Men hardware er billigt. Hvad med at smide 1GB i maskinen med det
samme? Du skal arbejde med nogen voldsomme billeder hvis det ikke er
nok.

Mht. computerens hastighed er det ikke _så_ vigtigt om tallet lige
siger 2GHz eller 2.2GHz. Det vil (højst) betyde at tingene går 10%
hurtigere. Det er mere vigtigt at have RAM nok så du undgår swapping.

Nå ja, det gælder kun de bedre processorer. Men hvis du holder dig
fra Celeron går det næppe helt galt.

> Har grafikkort noget med billedkvaliteten på skærm og print at
> gøre?

Skærm ja, print nej. Matrox og ATI har ry for at levere god 2D
kvalitet og Matrox Parhelia kan som (vistnok) det eneste amatørkort
vise 30 bit farver. Alle andre kan "kun" klare 24bit. Det har
betydning hvis du vil arbejde med RAW eller 48bit TIFF billeder.

Skærmen er mindst lige så vigtig som grafikkortet.

Jeg kan tilslutte mig Storms råd om at spørge videre i andre grupper,
og vil tilføje at du nok skal prøve at beskrive lidt mere præcist
hvad det er du vil gøre med billederne.