Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Temperatur
Fra : Listen

Dato : 09-11-03 13:14

Hejsa

I hvilket temperaturinterval kan digitale- hhv. alm. kamera fungere i? Jeg
er speciel interesserede i den nedre grænse, kan de virke i minus 20 grader,
f.eks.

Hilsen
Kim

Fra : Mic Holm

Dato : 09-11-03 13:23

Det er selvsagt forskelligt fra kamera til kamera. De fleste rapportere at
kameraet virker fint vid -20 (selvom de fleste manualer siger at operation
temp. er 0-40 grader) Det problem du vil se er, at batterierne lynhurtigt
bliver flade ved -20, hvorfor du skal medbringe mange batterier, og opbevare
dem varmt (i en lomme tæt på kroppen) og så sætte dem i, lige når du skal
bruge dem. Desuden skal du passe på med kondens vand, som kan sætte sig inde
i kameraet. Tricket er at lade kameraet langsomt køle ned. Hvis du tager det
inde fra et fugtigt køkken, hvor du lige har lavet mad, og ud i -20,
fortættes den fugtige luft inde i kameraet, og sætter sig på objektiv og
elektronik.

--Michael

Fra : Listen

Dato : 09-11-03 13:32

Mic Holm wrote:
> [...]
> mange batterier, og opbevare dem varmt (i en lomme tæt på kroppen) og
> så sætte dem i, lige når du skal bruge dem.

Da jeg ikke har købt mit digitalekamera endnu, er det på denne baggrund mest
fornuftigt at købe et hvor AA-batterier kan bruges.

> [...]
> køkken, hvor du lige har lavet mad, og ud i -20, fortættes den fugtige
> luft inde i kameraet, og sætter sig på objektiv og elektronik.

Jeg takker for rådet, men hvordan køler man lige et kamera langsomt ned?
Tænker man på en normal persons opførelse, går man normalt fra indetemp. til
udetemp. rimelig hurtigt, hvor det kan være svært at få den langsomme
køling. (Jeg tror folk indenfor vil brokke sig "lidt" hvis jeg bruge 10 min
til at komme ud af døren).

Hilsen
Kim

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-11-03 13:48

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> wrote in message

>Hvis du tager det
> inde fra et fugtigt køkken, hvor du lige har lavet mad, og ud i -20,
> fortættes den fugtige luft inde i kameraet, og sætter sig på objektiv og

Problemet er mindst lige så stort den anden vej. Det ved alle, der bruger
briller. Når brillerne er kolde, og man kommer nd i (fugtig) varm luft, slår
kondensvand sig ned på glassene. For folk, der ikke har erfaring fra briller
kan man opleve noget lignende, når man tager en pilsner ud af køleskabet.
Kondens slår sig ned på ydersiden.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-11-03 13:24

> [...]
>
> I hvilket temperaturinterval kan digitale- hhv. alm. kamera fungere i? Jeg
> er speciel interesserede i den nedre grænse, kan de virke i minus 20

Gammeldags manuelle Nikon kameraer, med mekanisk lukker har jeg ikke haft
problemer med ved -20 grader. Moderne kameraer har problemer med batterierne
når man nærmer sig 0 grader. Mange hukommelseskort er specificeret ned til 0
grader. prof. CF kort er spec til -40 grader. LCD displays i kameraer
størkner (bliver langsomme) under frysepunktet.

En del af problemet løses ved at have kaneraet tæt ind til kroppen i en
lomme, så de holdes varmt. Når det har været fremme længe og er koldt, skal
man tænke på at kroppen ud over varme også afgiver fugt, og så kan der komme
kondens på og i kameraet.

Bo //

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 09-11-03 19:09

"Listen" <nyheds@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I hvilket temperaturinterval kan digitale- hhv. alm. kamera fungere i? Jeg
> er speciel interesserede i den nedre grænse, kan de virke i minus 20

Hej Kim
Det er faktisk alfa og omega at sørge for apparatet får samme temperatur som
de omgivende forhold.
Hvis du skal fotografere under specielle forhold er du nødt til at befinde
dig på stedet i så god tid, at apparatet tilpasser sig.
Det er vigtigt, at dette ikke sker for hurtigt, da du så ser dug indvendigt
på optiken, og det kan være langsommeligt at få fjernet.
Det kendes fra dug på indersiden af glasset på et armbåndsur.
Det er rene fakta, at batterier mister deres kraft ved lave temperaturer,
det kan man ikke gøre noget ved, men man kan opbevare sine ekstra batterier
i en inderlomme.
Hvis apparatet bliver brugt continuerligt, holdes batterierne varme ved
forbruget. I pauser kan det være en fordel at skifte batterierne, og lægge
de brugte batterier ind i inderlommen, hvorved de igen kan bruges en tid.
Hilsen
Jørgen