Alien - nu en kortere film?
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 09-11-03 11:20

Ifølge bagsiden til den danske udgivelse af Alien Quadrilogy, så er Alien i
Director's Cut versionen, kortere end den oprindelige udgave.

http://www.axelmusic.dk/resources/covers/back/5707020252314.jpg

Kan det passe, eller har det noget med PAL / NTSC tidskodningen at gøre,
eller noget andet?

Er der iøvrigt nogen som ved, om der bliver nogensomhelst forskel på Region
1 og Region 2 udgaverne, af Alien Quadrilogy DVD'erne?

Thomas

Fra : Martin Trier Lund

Dato : 09-11-03 12:13

Interessant spørgsmål!

Jeg har selv forudbestilt Alien Quadrilogy'en region 2 udgaven hos AxelMusic
og håber selvfølgelig, at de kommer i deres bedste versioner og det bedste
format. Jeg synes dog at coveret på region 1 udgaven er mere cool at se på,
men det er selvfølelig en smagssag, og det vigtigste er selvfølgelig
indholdet.

Martin Trier Lund

Fra : Emil Saksager

Dato : 09-11-03 12:23

Hvad er forskellen egentlig på Alien Legacy (5 disc) og Alien Quadrilogy? Så
vidt jeg kan se indeholder begge pakker, de samme film?

-Emil

Fra : Brian Nielsen

Dato : 09-11-03 12:43

"Emil Saksager" <emil.saksager@tdcadslfjerndette.dk> wrote in message
> Hvad er forskellen egentlig på Alien Legacy (5 disc) og Alien Quadrilogy?

> vidt jeg kan se indeholder begge pakker, de samme film?

Læs anmeldelsen på
http://www.dvdfile.com/software/review/dvd-video_7/alienquadrilogy.html

Først og fremmet får vi endelig den rigtige udgave
af Aliens (Special Edition udgaven fra Legacy boxen
ødelægger mere end den gavner). Derudover
er der en masse ekstramateriale, hvis man er til den slags.

Personlig venter jeg til filmene kan købes standalone, da jeg kun er
interesseret i at opgradere de to første film (for bedre billede og lyd,
samt den rigtige version af Aliens).

/Brian

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 09-11-03 13:45

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Først og fremmet får vi endelig den rigtige udgave
> af Aliens (Special Edition udgaven fra Legacy boxen
> ødelægger mere end den gavner).

Aliens SE udgaven, varer ca. 154 minutter, jvf. spilletiden på bagsiden af
min Region 1 Aliens Special Edition DVD - hvilket da osse var den samme
spilletid som Laserdisc Box'en havde, af Aliens SE.

Er der nu en *kortere* Aliens SE udgave, som jeg ikke kender noget til?

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-03 13:57

On Sun, 9 Nov 2003 13:45:20 +0100, "Thomas Mouritsen"
<milesSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

>Er der nu en *kortere* Aliens SE udgave, som jeg ikke kender noget til?

Jeg tror der henvises til biografversionen, og ikke en ny Special
Edition. Og Brian - den stakkel - mener altså "fejlagtigt", at den
gamle biografversio er bedre end SE udagaven. ;)

Mvh, Claus
--
I never apologize! I'm sorry, but that's the way I am.
- Homer Simpson

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-11-03 15:16

<Claus Nielsen> skrev i en meddelelse

> Jeg tror der henvises til biografversionen, og ikke en ny Special
> Edition. Og Brian - den stakkel - mener altså "fejlagtigt", at den
> gamle biografversio er bedre end SE udagaven. ;)

Tja, lige på dét punkt, så har han da fuldtændigt ret. I hvert fald hvis man
bekymrer sig om ting som spændingsopbygning og fortællerytme.

MVH
Jens

Fra : Morten DH

Dato : 10-11-03 10:05

"Jens Thomsen" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> Tja, lige på dét punkt, så har han da fuldtændigt ret. I hvert fald hvis
man
> bekymrer sig om ting som spændingsopbygning og fortællerytme.

Tja det er vel en smagssag (som tit har været oppe og vende) - personligt
foretrækker jeg SE udgaven... Den lappede et par huller i logikken, som
irriterede mig ved den oprindelige version

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-11-03 10:47

Morten DH wrote:

> Tja det er vel en smagssag (som tit har været oppe og vende) -
> personligt foretrækker jeg SE udgaven... Den lappede et par huller i
> logikken, som irriterede mig ved den oprindelige version

....og tilføjede til gengæld en masse pladder, der gjorde et ganske godt
arbejde med at ødelægge al suspense i indledningen. Aliens SE er da meget
interessant at se ud fra et fan-synspunkt. Men nogen velkonstrueret
"combat"-film er det nu ikke længere.

MVH
Jens

Fra : Zodiax

Dato : 10-11-03 12:20

"Jens Thomsen" <virker@ikke.dk> wrote:

> [...]
> arbejde med at ødelægge al suspense i indledningen. Aliens SE er da meget
> interessant at se ud fra et fan-synspunkt. Men nogen velkonstrueret

Nu blev jeg lige nysgerrig - hvad er det for noget pladder du snakker om?

--
Zodiax

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-11-03 13:11

SPOILER for Aliens og Aliens SE!

Zodiax wrote:

> Nu blev jeg lige nysgerrig - hvad er det for noget pladder du snakker
> om?

Hele den indledende sekvens i kolonien. Cameron har klippet den ind i SE for
at få hurtigere gang i handlingen. Men samtidigt har han sat suspensen i de
to første akter over styr ved at vise publikum, hvad de kan forvente at se
på LV-426. Biografudgaven skaber omvendt forventning ved netop at forhale
den information. Originalen er et studie i effektiv spændingsopbygning. SE
fuser ud på det plan og er desuden redundant i sin behandling af Paul
Reisers figur, Carter Burke. Hans udvikling forsvinder fuldstændigt. I
biografudgaven går Burke fra at være den klistrede og påtrængende, men trods
alt hjælpsomme yuppie til at blive filmens egentlige skurk. I SE kender vi
sandheden om ham hele vejen.

Som sagt, så synes jeg, at Aliens SE er meget sjov at se for fans. Men det
er ikke den bedre film af de to udgaver.

MVH
Jens

Fra : -V-

Dato : 10-11-03 13:26

Jens Thomsen wrote:
> Som sagt, så synes jeg, at Aliens SE er meget sjov at se for fans.
> Men det er ikke den bedre film af de to udgaver.

Jens, jeg tror at vi har diskuteret dette her før. Og vi er stadig ikke
enige.

Jeg holder på at Ripleys erkendelse af datterens død og den længere retssag
gør det til en bedre film.
At man i SE ikke får et lidt afbrudt handlingsforløb under barrikaderingen
er også et stort plus.

-V-

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-11-03 13:51

-V- wrote:

> Jens, jeg tror at vi har diskuteret dette her før. Og vi er stadig
> ikke enige.

Det er der heller ingen, der siger, at vi skal være. Heldigvis da

> Jeg holder på at Ripleys erkendelse af datterens død og den længere
> retssag gør det til en bedre film.

Jeg kan ikke se, at de to ting bibringer noget væsentligt til en actionfilm.
Ikke desto mindre har Henrik Rytter tidligere her i gruppen leveret et
glimrende forsvar for erkendelsesscenen. Jeg synes bare personligt ikke, at
den tilføjer noget afgørende nyt i forhold til historien. Ripley er allerede
skildret som outsider i biografudgaven, og hendes motivation for at tage sig
af Newt mangler heller ikke noget. Jeg synes faktisk, at sidstnævnte hælder
mod det kvalmende, når man sætter Ripleys tab op mod Newts "mommy"-replik.

Retssagen husker jeg kun som få sætninger længere i SE, men du må gerne
opfriske min hukommelse.

> At man i SE ikke får et lidt afbrudt handlingsforløb under
> barrikaderingen er også et stort plus.

Jeg kan for så vidt godt lide scenerne med de automatiske vagter. Det er
knippelgod action og med til at etablere situationens alvor. Det udpensler
også, hvorfor væsnerne pludseligt vælger loftet som indgang. Jeg kan dog
omvendt godt forstå kritikken af samme scener. Hvor væsnerne i
biografudgaven virker mere intelligente ("the cut the power"), så fordummes
de i SE til simpel kanonføde. Det tager dem trods alt ret lang tid at
opdage, at det er farligt at bevæge sig ind i gangen med kanonerne.
Egentligt har man vel heller ikke behov for en forklaring for deres valg af
alternative indgangsmuligheder. Det skaber en smule uhygge ikke at vide,
hvor de befinder sig.

Alt i alt, med udbyttet af erkendelsesscenen og vagtkanonerne vægtet overfor
startsekvensen i kolonien, så synes jeg man taber væsentligt mere, end man
vinder.

MVH
Jens

Fra : Morten DH

Dato : 10-11-03 14:18

> [...]
af
> alternative indgangsmuligheder. Det skaber en smule uhygge ikke at vide,

Det er en lækker scene; men man kunne jo også tolke den villighed som
kanonføde til at understrege den kollektive bevisthed den flere steder peges
på hos aliens'ene - og de derfor er villige til at lade sig slå ihjel i
hobetal for at finde et svagt ounkt og dermed en indgang til deres
fjender...

Det jeg bedst kan lide ved SE udgaven er man pludselig for en begrundelse
for hvorfor man mister kontakten med kolonien få dage efter Ripley er
tilbage på jorden efter 37 år i rummet... men emnet har vi jo vendt så mange
gange efterhånden, så jeg vil nøjes med at udtrykke min tilfredshed med at
man nu kan få begge udgaver på DVD - selvom de desværre ikke er med DTS lyd

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-11-03 21:40

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse

> Det jeg bedst kan lide ved SE udgaven er man pludselig for en begrundelse
> for hvorfor man mister kontakten med kolonien få dage efter Ripley er
> tilbage på jorden efter 37 år i rummet...

Jamen, den begrundelse får man jo også i biografudgaven: Ripley afslører
direkte Burke som den skyldige, der har sendt kolonisterne i døden. I SE er
det dobbelt konfekt, fordi man hele to gange får at vide, at Firmaets mand
står bag. I biografudgaven falder afsløringen først sent i filmen, hvilket
jeg personligt mener giver den mest dramatiske effekt. Men det bliver vi nok
næppe nogensinde enige om

> men emnet har vi jo vendt så mange
> gange efterhånden, så jeg vil nøjes med at udtrykke min tilfredshed med at
> man nu kan få begge udgaver på DVD

Her er vi til gengæld helt enige. Jeg har lige sendt min vhs-kopi af
biografudgaven på pension i forbindelse med en flytning. Jeg glæder mig til
at gense begge og sammenligne mellem dem på et ordentligt grundlag.

MVH
Jens

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 11-11-03 19:04

Jens Thomsen's utterance expressed in news:boostc$fno$1@sunsite.dk:

> [...]
> først sent i filmen, hvilket jeg personligt mener giver den mest
> dramatiske effekt. Men det bliver vi nok næppe nogensinde enige om

Så vil jeg opsummere og sige at første gang filmen ses bør det
være i bif-udgaven - og anden gang SE. Derefter frit valg ;)

> [...]
> biografudgaven på pension i forbindelse med en flytning. Jeg glæder
> mig til at gense begge og sammenligne mellem dem på et ordentligt

Det er altid sjovt at sammenligne film - men faktisk meget svært.
Jeg har prøvet at se to udgaver efter hinanden og så sidde og
blive i tvivl om hvad der egentlig er den direkte forskel.

Som tidligere nævnt er der fordele og ulemper ved dem begge. Jeg
havde dem begge på VHS og købte kun SE på dvd og ønsker ikke den
oprindelige. Det skulle lige være hvis jeg skulle vise filmen til
en der ikke har set den før - jf person- og handlingsudvikling.

Hilsner!

--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-11-03 19:27

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:

> Som tidligere nævnt er der fordele og ulemper ved dem begge. Jeg
> havde dem begge på VHS og købte kun SE på dvd og ønsker ikke den
> oprindelige.

Hvis du opgraderer til den nye boks, så slipper du nu ikke for den

Det er i øvrigt første gang, at biografudgaven udgives på dvd, så for sådan
en som mig er der stor grund til at fejre.

MVH
Jens

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 11-11-03 20:25

Jens Thomsen's utterance expressed in news:bor9gq$fp3$1@sunsite.dk:

Ønsker i den forstand at jeg ikke gider bruge penge på den.
Jeg vil da gerne have den hvis nogen donerer :)

> Hvis du opgraderer til den nye boks, så slipper du nu ikke for den

Narj - de fire matchende film på hylden får lov at blive
til nye formater fortrænger dem en gang....

> Det er i øvrigt første gang, at biografudgaven udgives på dvd, så for
> sådan en som mig er der stor grund til at fejre.

Klart - det er da fedt! Jeg havde den kun på vhs i en lousy
kvalitet. Min SE var vist den første film jeg købte efter at
have fået stereovideo - deet var store tider :D

Hilsner!

Fra : Martin Moeller

Dato : 10-11-03 13:50

Jens Thomsen skrev:

> [...]
trods
> alt hjælpsomme yuppie til at blive filmens egentlige skurk. I SE kender vi

Hvad er det nu i SE, der gør, at vi kender sandheden om ham fra starten af?
Jeg kan nemlig ikke huske det.

> Som sagt, så synes jeg, at Aliens SE er meget sjov at se for fans. Men det
> er ikke den bedre film af de to udgaver.

Jeg vil faktisk give dig ret. Aliens var en afsindig spændende film, da jeg
så den første gang, mens SE var sjov efterfølgende, idet vi så lidt mere til
selve kolonien og Newts families lettere uheldige oplevelse ude ved
rumskibet.

--
Martin Møller
"Goddamn minivan."

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-11-03 14:57

Martin Moeller wrote:

SPOILER ALERT!

[Carter Burke]

> Hvad er det nu i SE, der gør, at vi kender sandheden om ham fra
> starten af? Jeg kan nemlig ikke huske det.

Vi får at vide, at kolonisterne er sendt ud til skibet på ordre fra en af
Firmaets kontornussere. Jeg er ikke sikker på, om Burke nævnes direkte. Det
kan jeg ikke huske. Men det er ellers forholdsvist nemt at regne ud. Man
skal bare følge den gammelkendte kriminalfilmslogik om, at den skyldige
altid vil være introduceret i filmen. Det er normalt aldrig en
udefrakommende, der pludseligt dukker op i sidste akt. Set i det lys, så
kender vi jo kun to navngivne firmafolk på det tidspunkt, Burke og hans chef
fra afhøringen, og Burke er klart den mest centrale.

Sekvensen i kolonien tager altså ikke alene fra suspenseopbygningen. Den
hiver også kraften ud af det "punch", som afsløringen af forræderiet senere
ville give. Vi ved allerede, at der er noget i gære, og vi har rimelig
mulighed for at regne sammenhængen ud.

MVH
Jens

Fra : Martin Moeller

Dato : 10-11-03 18:21

Jens Thomsen skrev:

> [...]
chef
> fra afhøringen, og Burke er klart den mest centrale.

Ok. Jeg havde ikke fra starten tænkt på, at Burke var en skurk, da jeg ved
første syn antog, han var var et simpelt værktøj til brug for udførelsen af
nogle skumle planer for nogle onde mænd i Weyland-Yutani-Corporation.

Men tak for forklaringen!

--
Martin Møller
"Goddamn minivan."

Fra : Brian Nielsen

Dato : 09-11-03 17:01

"Thomas Mouritsen" <milesSLETDETTE@privat.dk> wrote in message

> Er der nu en *kortere* Aliens SE udgave, som jeg ikke kender noget til?

Som andre allerede har gættet, så talte jeg om den oprindelige
biografudgave af Aliens.

/Brian

Fra : Brian Nielsen

Dato : 09-11-03 12:38

> [...]
>
> http://www.axelmusic.dk/resources/covers/back/5707020252314.jpg
>
> Kan det passe, eller har det noget med PAL / NTSC tidskodningen at gøre,

Det passer, noget nyt er kommet til, noget gammelt er røget ud.
Desuden er der ikke tale om et ægte Directors Cut,
ifølge
<http://www.dvdfile.com/software/review/dvd-video_7/alienquadrilogy.html>
har Ridley Scott udtalt er det udelukkende er en marketings-ting for
at lokke folk i biffen igen. Han mener tilsyneladende selv at den
oprindelige
version er den bedste. Min konklusion er derfor at man ikke behøver spilde
tid
på den nye udgave.

/Brian

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 09-11-03 15:36

> [...]
> oprindelige
> version er den bedste. Min konklusion er derfor at man ikke behøver spilde

Misbrug af begrebet! Et directors cut burde da være forbeholdt instruktøren.

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-03 13:52

On Sun, 9 Nov 2003 11:20:26 +0100, "Thomas Mouritsen"
> [...]

>Director's Cut versionen, kortere end den oprindelige udgave.
>
>Kan det passe, eller har det noget med PAL / NTSC tidskodningen at gøre,

Nedenstående tekst er uden skam snuppet direkte fra "Digital Bits":

The Alien Quadrilogy
<http://www.thedigitalbits.com/reviews3/alienquad00.html>

This new DVD release of Alien includes two versions of the film on
Disc One, using the format's seamless branching capability. You get
the original 1979 Theatrical Release, along with a new, 2003
Director's Cut. The differences between the two are minimal. For the
Director's Cut, Scott has trimmed a few brief scenes (notably Dallas'
second visit to Mother) and tightened a few others to improve the
pace. He's also added a few brief extended moments, as well as a
handful of new scenes. These include the crew listening to the alien
transmission on the bridge of the Nostromo, Kane setting his weapon
down before he looks at the alien egg on the derelict, Lambert
slapping Ripley outside the infirmary, a few quick new shots when
Brett goes looking for Jonesy, the infamous 'cocoon' scene near the
end, and a brief shot of the alien smacking Jonesy's cage. Additional
fixes made by Scott include a couple of starfield shots and revised
color timing throughout the film. In terms of length, because of the
trims, the Director's Cut is actually about a minute shorter than the
original version. I like most of the additions, but the cocoon scene
unavoidably slows down the film's pace at the end just enough to
lessen the new cut's impact. Ultimately, the Theatrical Release
remains the better version in my opinion.

>Er der iøvrigt nogen som ved, om der bliver nogensomhelst forskel på Region
>1 og Region 2 udgaverne, af Alien Quadrilogy DVD'erne?

Eftersom der ikke er dukket noget officielt op endnu, så er det nok
begrænset hvor meget konkret nogen kan fortælle. Det eneste jeg har
læst er, at R2 skiverne vil have engelske tekster på alt materialet,
modsat R1 skiverne, som kun har tekst på filmene. Men om det passer,
det kan jeg ikke udtale mig om.

Et bonus-link til sidst. Hele pakken som den sandsynligvis kommer til
at se ud... i R2 i hvert fald.

Exploded packshot for the "Alien Quadrology"
<http://www.r2-dvd.org/article.jsp?sectionId=3&articleId=6012>

Mvh, Claus

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-11-03 15:15

> [...]
>
> http://www.axelmusic.dk/resources/covers/back/5707020252314.jpg
>
> Kan det passe, eller har det noget med PAL / NTSC tidskodningen at gøre,

Det passer fint. Den er strammet betydeligt op, bl.a. i indledningen for at
bringe tilskuerne hurtigere ned på planeten. Alt i alt ender DC altså med at
være et lille minut kortere end biografudgaven - på trods af de ekstra
scener.

De fleste lader til at mene, at DC er temmeligt uskadelig, men ultimativt
lidt ringere end den originale version. Især inkluderingen af den famøse
"cocoon sequence", som vi kender fra ekstra materialet på LD og dvd, skulle
fungere dårligt. Den sætter handlingen fuldstændigt i stå på et sted, hvor
der er behov for tempo og spænding. Det er i øvrigt netop også den grund,
som Ridley Scott har givet de sidste 20 år for at have klippet scenen ud i
første omgang. Sjovt, at han så ligefrem har lavet en hel ny version for at
bevise, at han altid har haft ret

MVH
Jens

Fra : Dan Spares