Min Slægt
Fra : J.Kobel

Dato : 09-11-03 10:05

Er der nogen som kender til Slægts-programmet

Min Slægt V 3.

Jeg har fået det tilbudt og vil gerne høre om andres mening om
programmet, på godt og mindre godt.

Mvh. J.Kobel

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 09-11-03 10:24

Sun, 9 Nov 2003 10:05:12 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"J.Kobel" <jkobel@post.tele.dk> wrote:

>Er der nogen som kender til Slægts-programmet
>
>Min Slægt V 3.
>
>Jeg har fået det tilbudt og vil gerne høre om andres mening om
>programmet, på godt og mindre godt.

en norsk test av programmet kan du finne på
http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htm

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 09-11-03 10:26

> Min Slægt V 3.
>
> Jeg har fået det tilbudt og vil gerne høre om andres mening om
> programmet, på godt og mindre godt.

Kender kun lidt til dette svenske program.
Mindste kravet til programmet må være:
* At det kan håndtere GEDCOM filer (import/eksport).
* At det er på dansk.
* At der er lokal support.
* At det kan anvendes i en prøveperiode til meget lav pris eller gratis.

Med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen - www.brotherskeeper.dk

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 09-11-03 11:54

> Er der nogen som kender til Slægts-programmet
> Min Slægt V 3.

Jeg har i lang tid brugt Brother's Keeper og har hen ad vejen testet
adskillige andre programmer. Fordelen ved Min Släkt er at programmet har
en "rigtig" windows-brugergrænseflade og gør brug af
windows-funktionerne der muliggør tilpasning af de enkelte vinduer. En
anden fordel ved Min Släkt er den måde hvorpå programmet behandler
billeder: Du skal blot have dine billeder liggende i et bibliotek og så
henter programmet billederne der fra. Programmet genererer ikke sine små
billeder som du så også skal have liggende og fylde op på din harddisk.

Ulempen er at programmet ikke findes med en dansksproget
brugergrænsefalde.

BK derimod er på dansk. Men brugergrænsefladen bærer tydeligt bræg af en
DOS-fortid. Programmet er svært - om ikke umuligt - at bruge hvis du vil
skåne din musehånd og i stedet bruge tastatur. Billedbehandlingen er
heller ikke optimal: Se ovenfor.

Ole Gyldenløve

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 09-11-03 12:17

Sun, 9 Nov 2003 11:54:24 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi, "Ole
Gyldenløve" <ole@*fjern*gyldenlove.dk> wrote:

> [...]
>henter programmet billederne der fra. Programmet genererer ikke sine små
>billeder som du så også skal have liggende og fylde op på din harddisk.

Siden det ser ut som du sammenligner Min Slekt og BK, så må jeg vel
legge til at det ikke er noen problemer med bilder i BK. Bildene ligger
der gjerne også i en egen katalog (enklest) men kan forøvrig ligge hvor
de vil og de blir også med i utskrifter direkte eller til Word eller
WordPerfect og som nevnt finnes i Dansk og i en rekke andre språk som
skiftes enkelt fra programmet hovedside.
http://home.online.no/~otjoerge/bk/reports/6et_ge2a-2.doc viser til en
av mine egne rapporter. Desverre har jeg ikke mange bilder av denne
delen av min familie, men skulle allikevel gi et innblikk på hvordan
dette kan gjøres.
Se ellers se http://www.brotherskeeper.dk/rtffiler/index.htm på Chris
Gade Oxholm Sørensen sin presentasjon.

> [...]
>DOS-fortid. Programmet er svært - om ikke umuligt - at bruge hvis du vil
>skåne din musehånd og i stedet bruge tastatur. Billedbehandlingen er

Skulle gjerne ha forklaringen på hva du legge i at "billedbehandlingen
er heller ikke optimal".
Det kan være greit å få med om det er noe som her bør tas opp med
produsenten.

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 09-11-03 13:46

> Skulle gjerne ha forklaringen på hva du legge i at "billedbehandlingen
> er heller ikke optimal".

Jeg kan kun få vist 4-5 billeder på en persons billedoversigt. Jeg har
fx otte billeder knytte til min fars optegnelser, men kan kun se de fire
af dem.

Det ville være optimalt hvis jeg kunne få vist alle billeder der er
tilknyttet en bestemt person. Jeg kunne forestille mig en billedoversigt
hvor alle billeder blev vist sammen med titel - over flere sider om
nødvendigt. Yderligere oplysninger om et billede (filnavn m.v.) kunne så
hentes frem ved at højreklikke på billedet og vælge egenskaber: Lidt
ligesom "rigtige" Windows-programmer.

På trods af min kritik holder jeg stadig fast i BK. Overblikket er lidt
bedre end i Min Släkt som jeg har overvejet at skifte til.

Håber I kan bruge mit input.

Ole Gyldenløve

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 09-11-03 14:05

Sun, 9 Nov 2003 13:46:18 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi, "Ole

> [...]
>
>På trods af min kritik holder jeg stadig fast i BK. Overblikket er lidt
>bedre end i Min Släkt som jeg har overvejet at skifte til.

Yes, Jeg ser noe av det og skal ta noe av dette opp med produsenten.
Ellers regner jeg med at også Chris ser det samme og også tar opp saken
overfor produsenten.

Det er via positive tilbakemeldinger at man i felleskap kan påvirke
produsenten til å lage programmet enda bedre og mer rettet mot det
brukerne ønsker :=))

Fra : torleif haugødegård

Dato : 16-11-03 00:20

On Sun, 9 Nov 2003 13:46:18 +0100, "Ole Gyldenløve"

> [...]
>nødvendigt. Yderligere oplysninger om et billede (filnavn m.v.) kunne så
>hentes frem ved at højreklikke på billedet og vælge egenskaber: Lidt

Denne type billedbehandling er enkelt i TMG som beskrevet ovenfor.
Demoversjon med alle funksjoner kan hentes fra www.tha.no og brukes
uten brukerkode i 30 dager.
TMG er et ekte, moderne windowsprogram der brukeren kan konstruere
sine egne skjermoppsett av vinduer.

>På trods af min kritik holder jeg stadig fast i BK. Overblikket er lidt
>bedre end i Min Släkt som jeg har overvejet at skifte til.
>
>Håber I kan bruge mit input.

Torleif Haugødegård, Hamar
tha@tha.no
www.tha.no

Fra : Bo

Dato : 09-11-03 13:36

> Min Slægt V 3.

Har brugt det længe i gratisversion som næsten er 100% som købeversionen.
Så prøv det fra http://www.dannbergsdata.se/

Jeg har siden købt det i sverige for ca 300 dkr.

Pæne udskrifter og bøger. Gode tavler og websider. Kan faktisk det meste.
Se feks på www.boekelund.dk under slægt for eksempler, feks Simon
Meislings efterslægt .

Bo

www.boekelund.dk

Fra : J.Kobel

Dato : 10-11-03 15:10

"Bo" <FJERNbo@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har siden købt det i sverige for ca 300 dkr.
>
> Pæne udskrifter og bøger. Gode tavler og websider. Kan faktisk det meste.

Jeg siger mange tak for alle indlæggene og vil vove forsøget.

J. kobel

Fra : Steen Bilde Christen~

Dato : 11-11-03 00:07

Jeg bruger det selv og er meget tilfreds - det er nemt at anvende, rimeligt
billigt, og kan delvis fordanskes.

Steen

--
Steen Bilde Christensen

Web: http://steenbilde.homepage.dk

<Fjern 'chr' i email ved svar>

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 17-11-03 23:44

> [...]
> Er der nogen som kender til Slægts-programmet
>
> Min Slægt V 3.
>
> Jeg har fået det tilbudt og vil gerne høre om andres mening om

Jeg synes, du skal kigge på programmet i min signatur.

Det følger Windows standarden, og er nemt at lære :)

5 millioner andre brugere kan ikke tage fejl :)

Ole P. Bielefeldt,
Ry
Fjern FJERNMIG i min E-mail adresse
FTM: www.familytreemaker.dk