Basmatiris i mikrobølgeovn
Fra : Henrik Sass Krag

Dato : 08-11-03 15:53

Hej i gruppen,

Jeg plejer at lave paraboiled ris i mikrobølgeovnen med følgende
fremgangsmåde:
3 dl paraboiled ris
4,5 dl vand
og lidt salt.

Så får de 900W i 6 min. efterfulgt af 250W i 8 min. og tilsidst trækker de i
2 min. uden låg. Så bliver de rigtig gode.

Nu er det dog sådan at jeg har købt basmatiris. Kan jeg bruge samme
fremgangsmåde? (hvilket jeg tvivler en smule på) eller hvordan skal jeg bære
mig ad?

Jeg kan selvfølgelig bruge en gryde, men de vil "alle" være i brug til noget
andet (fattig studerende ).

Håber nogen har en idee...

Hilsen Henrik

Fra : pusmand

Dato : 08-11-03 21:49

"Henrik Sass Krag" <rickcool22@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
bære
> mig ad?
>
> Jeg kan selvfølgelig bruge en gryde, men de vil "alle" være i brug til

Jeg bruger samme opskrift. Osse til basmatiris.

Fra : Henrik Sass Krag

Dato : 09-11-03 17:15

"pusmand" <pusmand@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik Sass Krag" <rickcool22@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Jeg bruger samme opskrift. Osse til basmatiris.

Jeg har nu prøvet følgende og det ser ud til at virke nogenlunde... måske
lige lidt finpudsning, da de hang en lille smule sammen...
3 dl ris
6 dl vand
1 tsk salt

Først lagde jeg risene i blød i 15min. Siede vandet fra og kom de 6dl vand
i.
Gav dem følgende i mikrobølgeovnen:
7 min 900W
8 min 250W
og lod dem trække i 8 min uden låg.

Håber andre også kan bruge det til noget, hvis de er interesserede...
Der skal også lige siges, at under kogningen er der låg med lufthuller i
også i den fremgangsmåde, som jeg forklarede med paraboiled ris...

- Henrik -

Fra : Jørgen Hess

Dato : 09-11-03 23:33

> [...]
lufthuller i
> også i den fremgangsmåde, som jeg forklarede med paraboiled ris...

Har ingen erfaring i kogning af ris på gaskomfur, men energiforbruget
ved kogning i mikrobølge kan ikke være voldsomt anderledes end brug af
elektrisk komfur. Fuld kraft (ca 1200W/h) i ca. 5-6 min herefter
laveste indstilling (ca. 75W/h) i 12 min. Herefter stå på restvarmen i
12 min.
Når gryden tages fra pladen kan man næsten sætte hånden på pladen.
mvh
Jørgen

Fra : Basil of Fawlty Towe~

Dato : 09-11-03 08:34

> Jeg kan selvfølgelig bruge en gryde, men de vil "alle" være i brug til
noget
> andet (fattig studerende ).
>
> Håber nogen har en idee...
>
> Hilsen Henrik

Jeg blev lidt interesseret, men tænkte lige: Hvilken beholder bruger du i
mikroovnen, hvor meget koger det op ?

Kai

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-11-03 09:54

"Basil of Fawlty Towers" <Basil@Fawlty.Towers> skrev i en meddelelse

> Jeg blev lidt interesseret, men tænkte lige: Hvilken beholder bruger du i
> mikroovnen, hvor meget koger det op ?

Når jeg koger ris i mikroovnen, bruger jeg en pyrex-glasskål med låg.
Man kan også bruge plastskåle, der er beregnet til mikroovn eller en
glasskål med en tallerken over.
Når risen koger op, slukker jeg og lader det stå - koger så op igen senere.
Og jo, det sker, det koger over, men risikoen mindskes ved at vælge en skål,
der er rigeligt stor.

Hilsen Inger

Fra : Rune Zedeler

Dato : 09-11-03 14:22

Inger Pedersen wrote:

> Man kan også bruge plastskåle, der er beregnet til mikroovn

Bemærk, at en del plastskåle kun kan tåle 80 grader - også selvom de er
"beregnet til mikroovn".
Disse vil det nok være en dum ide at koge ris i...

-Rune

Fra : Henrik Sass Krag

Dato : 09-11-03 17:06

> Jeg blev lidt interesseret, men tænkte lige: Hvilken beholder bruger du i
> mikroovnen, hvor meget koger det op ?

Jeg bruger nogle plastskåle, som kan tåle op til 200 grader. Jeg havde først
nogle, som Rune nævner, som ikke kunne tåle særlig meget, selvom de var
beregnet til det og fik pengene tilbage. Herefter købte jeg så de andre.

Jeg har aldrig haft problemer med at det er kogt over. Men har selvfølgelig
låg på med lufthuller i.
Jeg tror det vigtige er, at beregne en tid, hvor vandet kommer netop op på
kogepunktet og så sætte effekten ned, så den netop bibeholdes.

- Henrik -