Upload dræber min forbindelse
Fra : BladeWalker

Dato : 08-11-03 11:05

Hej NG.

Jeg har et lille problem som sub. antyder. Men lige for at uddybe der lidt
mere. Når jeg er i gang med en download hammere den bare af sted med fuld
knald (dsl 256), men lige så snart en er en upload igang dræner den hele
download hastigheden, men uploaden køre med fuld knald (dsl 128)

Håber der nogen der har et svar.

Min internet forbindelse er TDC ADSL 256/128

BladeW

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-11-03 11:18

BladeWalker <mail@martinfrank.dk> writes:

> [...]
>knald (dsl 256), men lige så snart en er en upload igang dræner den hele
>download hastigheden, men uploaden køre med fuld knald (dsl 128)

Sådan virker TCP/IP. Det er der ikke noget at gøre ved. Dog gør
det ondt en lille smule værre, at forbindelsen er asymmetrisk
(up- og download er ikke lige store), men det ændrer sig ikke
voldsomt meget til det bedre, hvis de ER lige store.

Forklaringen er lang og teknisk, så den gider jeg ikke kaste
mig ud i. Nøgleordene er serialisering af hhv. store datapakker
og så ACK-pakker på upstream.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BladeWalker

Dato : 08-11-03 11:24

Jeg siger tak for svaet Klaus

BladeW

Fra : Rudi Stegen

Dato : 08-11-03 12:17

Hej BladeWalker, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Date: 08 Nov 2003 10:24:12 GMT

Et ekskursivt tip:

Hvis du vil have lokal tidszone (i.e. dansk/vesteuropæisk tid), kan du
lade newsserveren sætte datostemplet ved at tilføje flg. linje i
Xnews.ini under [Compose]-sektionen:

GenerateDateHeader=1

FUT dk.edb.internet.software.mail+news

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-11-03 21:01

BladeWalker <mail@martinfrank.dk> wrote:

>Når jeg er i gang med en download hammere den bare af sted med fuld
>knald (dsl 256), men lige så snart en er en upload igang dræner den hele
>download hastigheden, men uploaden køre med fuld knald (dsl 128)

Naar du downloader, vil din maskine uploade kvitteringspakker
for at fortaelle, at dataene er modtaget.

Hvis dine kvitteringspakker ikke kommer igennem, fordi du
bruger din upload-baandbredde paa andre ting, vil maskinen i
den anden ende holde op med at sende data til dig.

Der er flere ting, man kan goere ved det:

-indstil programmet, der uploader, saa det uploader lidt
langsommere. Bare du kapper 10-20% af hastigheden, vil du
opleve meget bedre download.

-indstil dit OS til til at begraense eller nedprioritere
trafikken for de porte, som programmet benytter.

-indstil dit OS til et stoerre TCP Receice Window - dvs. den
maengde data, som man kan sende til din maskine, foer
transmissionen stopper pga. manglende kvitteringspakker.

Hvis du bruger Windows og et af de populaere
fildelingsprogrammer, er det sandsynligvis foerste eller
sidste mulighed, der lettest giver succes.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten

Dato : 09-11-03 09:18

"BladeWalker" <mail@martinfrank.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> download hastigheden, men uploaden køre med fuld knald (dsl 128)
>
> Håber der nogen der har et svar.
>
> Min internet forbindelse er TDC ADSL 256/128

Kig evt. på denne gamle artikkel fra PCworld, måske det kan hjælpe lidt.
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2776
/Morten

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-11-03 11:23

"Morten" <morten@NOSPAM-klank.dk> writes:

>Kig evt. på denne gamle artikkel fra PCworld, måske det kan hjælpe lidt.
>http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2776

Man skal dog huske, at dette skal udføres for hver enkelt server,
man kontakter. Altså, man henter en fil fra siteA, og før man gør
det, justerer man sit receive window. Derefter skal man hente en
fil fra siteB, men inden man kan det, skal man justere vinduet en
gang til. Når man så skal læse lidt nyheder, skal man justere det
tilbage til standardindstillingen.

Den tid, man sparer ved at få lidt hurtigere download, taber man
altså igen med alle de manuelle justeringer, man skal lave. Det
nytter ikke engang at finde standardværdier, for pakketab og en
række andre faktorer (bl.a. asymmetrisk routing) gør, at værdien
fra én dag ikke kan bruges den næste dag.

Det kan godt være, at Microsofts default-værdier er lidt (for)
konservative, men at skrue op vil generelt give en ret dårlig
performance mod sites, hvortil der er pakketab. Hvilket også nu
og da gælder danske sites.

Det er i praksis nærmest umuligt at optimere på.

Mvh.
   Klaus.